본 연구는 농어촌 고등학교 학생들의 가정환경과 학습태도의 관계를 살펴봄으로써 가정에서 부모들이 자녀교육을 위해 어떠한 가정환경을 조성해 주어야 하는가에 대한 답을 찾고자 한 것이다. 이를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학생 변인별 가정환경에는 차이가 있을 것인가? 둘째, 학생 변인별 학습태도에는 차이가 있을 것인가? 셋째, 학생의 가정환경과 학습태도 간에는 어떤 관계가 있는가? 상기 설정된 문제를 해결하기 위해 전라남도 농어촌내에 소재하는 인문계, 상업계, 공업계, 농업계 고등학교 1,2,3학년에 재학하고 있는 남·여학생 228명을 대상으로 가정환경진단 검사와 학습태도 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 농어촌 고등학교 학생들의 가정환경과 학습태도의 관계를 살펴봄으로써 가정에서 부모들이 자녀교육을 위해 어떠한 가정환경을 조성해 주어야 하는가에 대한 답을 찾고자 한 것이다. 이를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학생 변인별 가정환경에는 차이가 있을 것인가? 둘째, 학생 변인별 학습태도에는 차이가 있을 것인가? 셋째, 학생의 가정환경과 학습태도 간에는 어떤 관계가 있는가? 상기 설정된 문제를 해결하기 위해 전라남도 농어촌내에 소재하는 인문계, 상업계, 공업계, 농업계 고등학교 1,2,3학년에 재학하고 있는 남·여학생 228명을 대상으로 가정환경진단 검사와 학습태도 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 Program을 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생 변인별 가정환경에는 어떠한 차이가 있는가에서, 학교별 차이에서는 상업계 학생들이 인문계와 공업계 학생들보다 가정의 가치 지향성, 집단성격, 심리적 과정 중 자율-타율 부분에서 높게 나타났고, 또한 가정환경 전체 점수에서도 높게 나타났다. 학년별 차이에서는 가정의 심리적 과정 중 성취-비 성취, 개방-폐쇄, 친애-거부 3가지에서 2학년 학생들이 1, 3학년 보다 높게 나타났다. 가정 경제수준별로는 가정의 심리적 과정 중에서 성취-비 성취 부분에서 경제수준이 중·하위인 학생들이 상위권 학생들보다 높게 나타났다. 학교 성적 수준별로는 가정환경 전체적으로는 차이가 없었고, 세부항목에서 가정의 심리적 과정 중 친애-거부 부분에서 중하위권 학생들이 중위권 학생들보다 높게 나타났다. 둘째, 학생 변인별 학습태도에는 어떠한 차이가 있는가에서, 학교별 학습태도에서는 학습동기, 학습방법, 환경·능력·정서 부분과 학습태도 전체 점수에서 인문계 고등학교가 상업계, 공업계, 농업계 고등학교보다 높은 차이를 나타냈다. 학년별 학습태도에서는 학습태도 전체에서는 차이가 없었지만, 하위영역 중 학습동기 측면에서 1학년 학생들이 3학년 학생들보다 더 높았다. 가정 경제수준별 학습태도에서 학습태도 전체점수와 하위영역 중 환경·능력·정서 부분에서 경제수준이 중위인 학생들이 하위인 학생들보다 높은 점수를 나타냈다. 학교 성적별 학습태도에서는 학습동기, 학습방법, 환경·능력·정서 부분과 학습태도 전체 점수에서 성적이 상위권, 중위권, 하위권 순으로 차이를 나타냈다. 셋째 가정환경과 학습태도와의 상관관계를 분석한 결과 전체적면에서 유의미한 상관을 나타냈으며, 가정환경이 학생의 학습태도에 전반적으로 영향력을 미친 다는 것을 나타냈다. 가정의 가치지향성에서는 가정 안에서 가치와 의미를 지향하는 부분이 학습 동기를 유발한다는 것을 나타냈다. 가정의 집단성격에서는 가족 구성원의 성격이 학습방법에 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 가정의 심리과정 중 성취-비성취 에서는 성취도가 높을수록 학습동기 높고, 환경·능력·정서가 부분이 좋을수록 성취도가 높게 나타났다. 가정의 심리과정 중 개방-폐쇄 에서는 가정이 개방적일수록 환경·능력·정서에 높은 영향력이 나타났다. 가정의 심리과정 중 자율-타율 에서는 학습방법에 높은 자율성이 보장 되면 학습태도 전체에서 영향력을 나타냈다. 농어촌 고등학생의 가정환경과 학습태도의 관계를 살펴봄으로써 가정에서 부모들이 자녀교육을 위해 어떠한 가정환경을 조성해 주어야하는가를 밝히고자 하였음
본 연구는 농어촌 고등학교 학생들의 가정환경과 학습태도의 관계를 살펴봄으로써 가정에서 부모들이 자녀교육을 위해 어떠한 가정환경을 조성해 주어야 하는가에 대한 답을 찾고자 한 것이다. 이를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학생 변인별 가정환경에는 차이가 있을 것인가? 둘째, 학생 변인별 학습태도에는 차이가 있을 것인가? 셋째, 학생의 가정환경과 학습태도 간에는 어떤 관계가 있는가? 상기 설정된 문제를 해결하기 위해 전라남도 농어촌내에 소재하는 인문계, 상업계, 공업계, 농업계 고등학교 1,2,3학년에 재학하고 있는 남·여학생 228명을 대상으로 가정환경진단 검사와 학습태도 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 Program을 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생 변인별 가정환경에는 어떠한 차이가 있는가에서, 학교별 차이에서는 상업계 학생들이 인문계와 공업계 학생들보다 가정의 가치 지향성, 집단성격, 심리적 과정 중 자율-타율 부분에서 높게 나타났고, 또한 가정환경 전체 점수에서도 높게 나타났다. 학년별 차이에서는 가정의 심리적 과정 중 성취-비 성취, 개방-폐쇄, 친애-거부 3가지에서 2학년 학생들이 1, 3학년 보다 높게 나타났다. 가정 경제수준별로는 가정의 심리적 과정 중에서 성취-비 성취 부분에서 경제수준이 중·하위인 학생들이 상위권 학생들보다 높게 나타났다. 학교 성적 수준별로는 가정환경 전체적으로는 차이가 없었고, 세부항목에서 가정의 심리적 과정 중 친애-거부 부분에서 중하위권 학생들이 중위권 학생들보다 높게 나타났다. 둘째, 학생 변인별 학습태도에는 어떠한 차이가 있는가에서, 학교별 학습태도에서는 학습동기, 학습방법, 환경·능력·정서 부분과 학습태도 전체 점수에서 인문계 고등학교가 상업계, 공업계, 농업계 고등학교보다 높은 차이를 나타냈다. 학년별 학습태도에서는 학습태도 전체에서는 차이가 없었지만, 하위영역 중 학습동기 측면에서 1학년 학생들이 3학년 학생들보다 더 높았다. 가정 경제수준별 학습태도에서 학습태도 전체점수와 하위영역 중 환경·능력·정서 부분에서 경제수준이 중위인 학생들이 하위인 학생들보다 높은 점수를 나타냈다. 학교 성적별 학습태도에서는 학습동기, 학습방법, 환경·능력·정서 부분과 학습태도 전체 점수에서 성적이 상위권, 중위권, 하위권 순으로 차이를 나타냈다. 셋째 가정환경과 학습태도와의 상관관계를 분석한 결과 전체적면에서 유의미한 상관을 나타냈으며, 가정환경이 학생의 학습태도에 전반적으로 영향력을 미친 다는 것을 나타냈다. 가정의 가치지향성에서는 가정 안에서 가치와 의미를 지향하는 부분이 학습 동기를 유발한다는 것을 나타냈다. 가정의 집단성격에서는 가족 구성원의 성격이 학습방법에 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 가정의 심리과정 중 성취-비성취 에서는 성취도가 높을수록 학습동기 높고, 환경·능력·정서가 부분이 좋을수록 성취도가 높게 나타났다. 가정의 심리과정 중 개방-폐쇄 에서는 가정이 개방적일수록 환경·능력·정서에 높은 영향력이 나타났다. 가정의 심리과정 중 자율-타율 에서는 학습방법에 높은 자율성이 보장 되면 학습태도 전체에서 영향력을 나타냈다. 농어촌 고등학생의 가정환경과 학습태도의 관계를 살펴봄으로써 가정에서 부모들이 자녀교육을 위해 어떠한 가정환경을 조성해 주어야하는가를 밝히고자 하였음
This study is an attempt to seek an answer to what kind of family environment parents should provide for children's education by examining the relationship between family environment and learning attitudes among Chonnam high school students . For this purpose, the following research questions ar...
This study is an attempt to seek an answer to what kind of family environment parents should provide for children's education by examining the relationship between family environment and learning attitudes among Chonnam high school students . For this purpose, the following research questions are examined. First, are there any differences in family environment by students' variables ? Second, are there any differences in learning attitudes by students' variables? Third, how is the relationship between students' family environment and learning attitudes? In order to answer research questions stated above, a survey of 228 students of academic, commercial, technical, and agricultural high schools in Chonnam was conducted on the family environment and learning attitudes. The collected data was analyzed by SPSS Win 12.0 Program, and the followings are the results obtained from this study. First, regarding the question on the difference in family environment by school type, it was found that the difference among commercial high school students is more than the differences among academic and technical high school students in terms of familial value orientation, group characteristics, and autonomy-heteronomy of psychological process, as well as the overall score of family environment. In terms of the difference by school year, 11th graders show more differences in three areas of family psychological process (accomplishment -non accomplishment, openness-closeness, and affection-rejection) than 10th graders or 12th graders. In terms of family economic status, the students at middle and lower levels show more difference in the area of accomplishment - non accomplishment of family psychological process than the students in upper level. In terms of the level of academic grade, no difference was found across family environment; but, under subcategories, the students at the lower level have more difference than the students at the upper level with regard to affection-rejection of family psychological process. The second one is about the differences in learning attitude by student variable. Regarding learning attitude by school, the differences in the overall scores of learning attitude and of the areas of environment·ability·emotion as well as learning motive and learning method are much larger among academic high school students than among commercial, technical, and agricultural high-school students. No significant difference is found in learning attitude by school year, but learning motive, which is one of the subcategories, shows the difference among freshmen more than among seniors. In terms of learning attitude by family economic level, the students at middle economic level show more difference than the students at lower economic level in the overall score of learning attitude and the subcategories of environment, ability, and emotion In terms of learning attitude by academic grade, the students at upper academic level show bigger difference in the overall score of learning attitude and in learning motive, learning method, and environment·ability·emotion than the students at middle and lower academic levels. Third, the relationship between family environment and learning attitude was examined by calculating correlation coefficient, and it shows significant correlation. In terms of family value orientation, value and meaning orientated family increases learning motivation. In the area of familial group characteristic, it was found that characters of family members have direct influence on students' learning methods. Regarding the accomplishment -non accomplishment of familial psychological process, the higher the family's aspiration for accomplishment is, the more the students get motivated and also the better the environment?ability?emotion is, the more the students accomplish. In the area of openness and closeness of family psychological process, the more open the family is, the more influence it has on students' environment·ability·emotion. In terms of autonomy-heteronomy of family psychological process, the autonomy of learning method has a great influence on the learning attitude.
This study is an attempt to seek an answer to what kind of family environment parents should provide for children's education by examining the relationship between family environment and learning attitudes among Chonnam high school students . For this purpose, the following research questions are examined. First, are there any differences in family environment by students' variables ? Second, are there any differences in learning attitudes by students' variables? Third, how is the relationship between students' family environment and learning attitudes? In order to answer research questions stated above, a survey of 228 students of academic, commercial, technical, and agricultural high schools in Chonnam was conducted on the family environment and learning attitudes. The collected data was analyzed by SPSS Win 12.0 Program, and the followings are the results obtained from this study. First, regarding the question on the difference in family environment by school type, it was found that the difference among commercial high school students is more than the differences among academic and technical high school students in terms of familial value orientation, group characteristics, and autonomy-heteronomy of psychological process, as well as the overall score of family environment. In terms of the difference by school year, 11th graders show more differences in three areas of family psychological process (accomplishment -non accomplishment, openness-closeness, and affection-rejection) than 10th graders or 12th graders. In terms of family economic status, the students at middle and lower levels show more difference in the area of accomplishment - non accomplishment of family psychological process than the students in upper level. In terms of the level of academic grade, no difference was found across family environment; but, under subcategories, the students at the lower level have more difference than the students at the upper level with regard to affection-rejection of family psychological process. The second one is about the differences in learning attitude by student variable. Regarding learning attitude by school, the differences in the overall scores of learning attitude and of the areas of environment·ability·emotion as well as learning motive and learning method are much larger among academic high school students than among commercial, technical, and agricultural high-school students. No significant difference is found in learning attitude by school year, but learning motive, which is one of the subcategories, shows the difference among freshmen more than among seniors. In terms of learning attitude by family economic level, the students at middle economic level show more difference than the students at lower economic level in the overall score of learning attitude and the subcategories of environment, ability, and emotion In terms of learning attitude by academic grade, the students at upper academic level show bigger difference in the overall score of learning attitude and in learning motive, learning method, and environment·ability·emotion than the students at middle and lower academic levels. Third, the relationship between family environment and learning attitude was examined by calculating correlation coefficient, and it shows significant correlation. In terms of family value orientation, value and meaning orientated family increases learning motivation. In the area of familial group characteristic, it was found that characters of family members have direct influence on students' learning methods. Regarding the accomplishment -non accomplishment of familial psychological process, the higher the family's aspiration for accomplishment is, the more the students get motivated and also the better the environment?ability?emotion is, the more the students accomplish. In the area of openness and closeness of family psychological process, the more open the family is, the more influence it has on students' environment·ability·emotion. In terms of autonomy-heteronomy of family psychological process, the autonomy of learning method has a great influence on the learning attitude.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.