[학위논문]호스피스 자원봉사자 교육프로그램에 참여한 일반인의 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미 비교 Comparison on the Perception about Hospice and the Meaning of Life of Participants and Non-Participants of the Hospice Volunteer Education Program원문보기
본 연구는 호스피스 자원봉사자 교육프로그램에 참여한 일반인과 참여하지 않은 일반인의 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미를 비교하는 서술적 조사연구이다. 연구대상은 G시에 위치한 Y병원에서 실시한 호스피스 자원봉사자교육에 참여한 참여군 32명과 비 참여군 31명으로 총 63명을 대상으로 하였고 자료수집 기간은 2006년 10월부터 12월까지 였다. 연구도구는 김정희(1990)와 이은자(1996)가 사용한 호스피스에 대한 인식 측정 도구를 연구자가 수정 보완하여 사용하였고, Crumbaugh와 Maholick(1969)이 개발하고 장형석(2001)이 수정, 보완하여 사용한 삶의 의미 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 호스피스 자원봉사자 교육프로그램에 참여한 일반인과 참여하지 않은 일반인의 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미를 비교하는 서술적 조사연구이다. 연구대상은 G시에 위치한 Y병원에서 실시한 호스피스 자원봉사자교육에 참여한 참여군 32명과 비 참여군 31명으로 총 63명을 대상으로 하였고 자료수집 기간은 2006년 10월부터 12월까지 였다. 연구도구는 김정희(1990)와 이은자(1996)가 사용한 호스피스에 대한 인식 측정 도구를 연구자가 수정 보완하여 사용하였고, Crumbaugh와 Maholick(1969)이 개발하고 장형석(2001)이 수정, 보완하여 사용한 삶의 의미 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 대상자의 일반적 특성 및 호스피스 관련 특성과 동질성 검증을 위해 실수와 백분율, X²-test로 분석하였고 호스피스 교육프로그램 실시 후 참여군과 비 참여군의 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미를 비교하기 위해 평균과 표준편차, t-test로 분석하였으며, 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미와의 상관관계는 Pearson-Correlation Coefficient로 분석 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다 1. 호스피스 자원봉사자 교육 프로그램에 참여한 참여군은 비참여군보다 호스피스에 대한 인식정도가 더 높았다( t=5.193, p= .000). 2. 호스피스 자원봉사자 교육 프로그램에 참여한 참여군은 비참여군보다 삶의 의미 점수가 더 높았다 (t=3.084, p= .005). 3. 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미는 순 상관관계가 있었다 (r=.46, p= .01). 본 연구결과 호스피스 자원봉사자 교육프로그램에 참여한 참여군은 비 참여군보다 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미 점수가 더 높게 나타났다. 따라서 우리나라 호스피스의 올바른 제도정착 및 인식을 위해서 호스피스 교육이 지속적이고 체계적으로 이루어지도록 해야 할 것이다.
본 연구는 호스피스 자원봉사자 교육프로그램에 참여한 일반인과 참여하지 않은 일반인의 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미를 비교하는 서술적 조사연구이다. 연구대상은 G시에 위치한 Y병원에서 실시한 호스피스 자원봉사자교육에 참여한 참여군 32명과 비 참여군 31명으로 총 63명을 대상으로 하였고 자료수집 기간은 2006년 10월부터 12월까지 였다. 연구도구는 김정희(1990)와 이은자(1996)가 사용한 호스피스에 대한 인식 측정 도구를 연구자가 수정 보완하여 사용하였고, Crumbaugh와 Maholick(1969)이 개발하고 장형석(2001)이 수정, 보완하여 사용한 삶의 의미 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 대상자의 일반적 특성 및 호스피스 관련 특성과 동질성 검증을 위해 실수와 백분율, X²-test로 분석하였고 호스피스 교육프로그램 실시 후 참여군과 비 참여군의 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미를 비교하기 위해 평균과 표준편차, t-test로 분석하였으며, 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미와의 상관관계는 Pearson-Correlation Coefficient로 분석 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다 1. 호스피스 자원봉사자 교육 프로그램에 참여한 참여군은 비참여군보다 호스피스에 대한 인식정도가 더 높았다( t=5.193, p= .000). 2. 호스피스 자원봉사자 교육 프로그램에 참여한 참여군은 비참여군보다 삶의 의미 점수가 더 높았다 (t=3.084, p= .005). 3. 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미는 순 상관관계가 있었다 (r=.46, p= .01). 본 연구결과 호스피스 자원봉사자 교육프로그램에 참여한 참여군은 비 참여군보다 호스피스에 대한 인식과 삶의 의미 점수가 더 높게 나타났다. 따라서 우리나라 호스피스의 올바른 제도정착 및 인식을 위해서 호스피스 교육이 지속적이고 체계적으로 이루어지도록 해야 할 것이다.
This study is a descriptive survey research comparing the perception about hospice and the meaning of life of participants and non-participants of the hospice volunteer education program. Objects of the study were a total of 63; 32 people of the participant group who participated in the hospice volu...
This study is a descriptive survey research comparing the perception about hospice and the meaning of life of participants and non-participants of the hospice volunteer education program. Objects of the study were a total of 63; 32 people of the participant group who participated in the hospice volunteer education held at Y hospital in G city, and 31 people of the non-participant group, and the data collecting period was from October to December, 2006. The data of 63 people was collected and analyzed in the following method : for participants; the means of the study were explained for adults who applied for the hospice volunteer education program and a survey was conducted on the last day of the education after obtaining their approval, and for non-participants; also explained the means of the study and conducted a survey after obtaining their approval. Two research tools were used, one is the survey tool, which measures the cognition of hospice, that Jung-Hee Kim (1990) and Eun-Ja Lee (1998) put to use and the researcher supplemented; the other is the tool, which measures the cognition of the meaning of life, that Crumbaugh and Maholick (1969) developed and Hyung-Seok Jang revised and supplemented. The SPSS 12.0 Statistics Program was used in collecting data, the actual number, percentage, and X2-test were used for analyzing participants' general and hospice related specialties and verifying homogeneity, and an average, the standard deviation, and t-test for comparing the perception about Hospice and the meaning of life of participants and non-participants after the hospice volunteer education program; and the correlation of the cognition of hospice and the meaning of life was analyzed by the Pearson-Correlation Coefficient. The results of this study are as follows. 1. The participants of the hospice volunteer education program had a higher rate of cognition than the non-participants (t=5.193, p=.000). 2. The participants of the hospice volunteer education program had a higher score of the meaning of life than non-participants (t=3.084, p=.005). 3. The cognition of hospice and the meaning of life had a fair correlation (r=.46, p=.01). These results confirms that the participants of the hospice volunteer education program had a higher rate of cognition and a higher score of the meaning of life than non-participants. Therefore, hospice education must be established in a continual and systematic way for the proper stabilization of the hospice system in Korea. The suggestions below are based on the results of this study. a. Standardizing the education programs of hospice volunteers b. Developing various education programs for the publicity and the change of cognition of hospice c. Repeating studies for generalizing the results of this study
This study is a descriptive survey research comparing the perception about hospice and the meaning of life of participants and non-participants of the hospice volunteer education program. Objects of the study were a total of 63; 32 people of the participant group who participated in the hospice volunteer education held at Y hospital in G city, and 31 people of the non-participant group, and the data collecting period was from October to December, 2006. The data of 63 people was collected and analyzed in the following method : for participants; the means of the study were explained for adults who applied for the hospice volunteer education program and a survey was conducted on the last day of the education after obtaining their approval, and for non-participants; also explained the means of the study and conducted a survey after obtaining their approval. Two research tools were used, one is the survey tool, which measures the cognition of hospice, that Jung-Hee Kim (1990) and Eun-Ja Lee (1998) put to use and the researcher supplemented; the other is the tool, which measures the cognition of the meaning of life, that Crumbaugh and Maholick (1969) developed and Hyung-Seok Jang revised and supplemented. The SPSS 12.0 Statistics Program was used in collecting data, the actual number, percentage, and X2-test were used for analyzing participants' general and hospice related specialties and verifying homogeneity, and an average, the standard deviation, and t-test for comparing the perception about Hospice and the meaning of life of participants and non-participants after the hospice volunteer education program; and the correlation of the cognition of hospice and the meaning of life was analyzed by the Pearson-Correlation Coefficient. The results of this study are as follows. 1. The participants of the hospice volunteer education program had a higher rate of cognition than the non-participants (t=5.193, p=.000). 2. The participants of the hospice volunteer education program had a higher score of the meaning of life than non-participants (t=3.084, p=.005). 3. The cognition of hospice and the meaning of life had a fair correlation (r=.46, p=.01). These results confirms that the participants of the hospice volunteer education program had a higher rate of cognition and a higher score of the meaning of life than non-participants. Therefore, hospice education must be established in a continual and systematic way for the proper stabilization of the hospice system in Korea. The suggestions below are based on the results of this study. a. Standardizing the education programs of hospice volunteers b. Developing various education programs for the publicity and the change of cognition of hospice c. Repeating studies for generalizing the results of this study
주제어
#Hospice Volunteer Education Program Perception about Hospice Meaning of Life 호스피스 자원봉사자 교육프로그램 호스피스에 대한 인식 삶의 의미 일반인
학위논문 정보
저자
김명숙
학위수여기관
전남대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과
지도교수
이정숙
발행연도
2007
총페이지
60 p.
키워드
Hospice Volunteer Education Program Perception about Hospice Meaning of Life 호스피스 자원봉사자 교육프로그램 호스피스에 대한 인식 삶의 의미 일반인
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