목적 : 본 연구는 일개 종합병원에 근무하는 간호사들의 임상경력별 간호역량수준을 파악하고 간호역량에 따른 실무교육 요구도를 조사하기 시도된 서술적 조사연구이다. 방법 : 연구 대상자는 K대 부속 일개 종합병원에 근무하며 직접 환자를 담당하여 간호업무를 수행하고 본 연구의 목적에 동의한 간호사 391명을 대상으로 하였다. 연구도구로 간호역량은 장금성(2000)이 개발한 간호사의 임상경력 개발모형을 수정․보완하여 간호역량 측정도구로 이용한 이미정(2001)의 도구를 이용하였으며 실무교육 요구도는 이승희(1997)의 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정․보완하여 이용하였다. 수집된 자료는 ...
목적 : 본 연구는 일개 종합병원에 근무하는 간호사들의 임상경력별 간호역량수준을 파악하고 간호역량에 따른 실무교육 요구도를 조사하기 시도된 서술적 조사연구이다. 방법 : 연구 대상자는 K대 부속 일개 종합병원에 근무하며 직접 환자를 담당하여 간호업무를 수행하고 본 연구의 목적에 동의한 간호사 391명을 대상으로 하였다. 연구도구로 간호역량은 장금성(2000)이 개발한 간호사의 임상경력 개발모형을 수정․보완하여 간호역량 측정도구로 이용한 이미정(2001)의 도구를 이용하였으며 실무교육 요구도는 이승희(1997)의 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정․보완하여 이용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, ANOVA, Pearson Correlation으로 분석하였다. 결과 : 총 임상경력 및 현 병동 근무기간이 높을수록 간호역량은 통계적으로 유의하게 증가하는 것으로(p<0.0001) 나타났으며 총 임상경력에 따른 실무교육 요구도는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으나 교육요구도 5개 세부 영역 중 간호이론 영역과 기본간호술 영역에서만 임상경력과 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.0001). 임상경력별 간호역량에 따른 실무교육 요구도의 조사결과 임상경력 1단계에서는 총 간호역량과 실무교육 요구도간의 유의한 상관관계를 보이지 않았으나 2단계와 3단계에서 총 간호역량과 실무교육 요구도간에 통계적으로 유의한 상관관계를 보였으며(각각 p=0.004, p=0.001) 임상경력 4단계에서는 총 임상경력과 실무교육 요구도 및 요구도 세부영역 모두에서 통계적으로 유의한 순상관관계(p<0.0001)를 보여 간호역량이 높아질수록 교육요구도가 유의하게 높아지는 것으로 나타났다. 결론 : 임상경력 단계가 증가함에 따라 간호역량이 높아지고 간호역량과 실무교육 요구도간에 순상관관계를 가지는 것으로 나타났으므로 경력간호사들이 임상에 남아 간호역량을 발휘하여 양․질의 간호를 제공할 수 있도록 행정적이고 교육적인 지원을 통한 경력개발이 필요하다. 또한 간호사들이 우선순위로 생각하고 있는 교육내용을 중심으로 변화하는 의료계의 흐름을 반영, 신입간호사에서부터 경력간호사에 이르기까지 임상경력 및 간호역량에 따라 필요한 교육을 받을 수 있는 다양한 교육프로그램 개발이 필요하다.
목적 : 본 연구는 일개 종합병원에 근무하는 간호사들의 임상경력별 간호역량수준을 파악하고 간호역량에 따른 실무교육 요구도를 조사하기 시도된 서술적 조사연구이다. 방법 : 연구 대상자는 K대 부속 일개 종합병원에 근무하며 직접 환자를 담당하여 간호업무를 수행하고 본 연구의 목적에 동의한 간호사 391명을 대상으로 하였다. 연구도구로 간호역량은 장금성(2000)이 개발한 간호사의 임상경력 개발모형을 수정․보완하여 간호역량 측정도구로 이용한 이미정(2001)의 도구를 이용하였으며 실무교육 요구도는 이승희(1997)의 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정․보완하여 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 12.0을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, ANOVA, Pearson Correlation으로 분석하였다. 결과 : 총 임상경력 및 현 병동 근무기간이 높을수록 간호역량은 통계적으로 유의하게 증가하는 것으로(p<0.0001) 나타났으며 총 임상경력에 따른 실무교육 요구도는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으나 교육요구도 5개 세부 영역 중 간호이론 영역과 기본간호술 영역에서만 임상경력과 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.0001). 임상경력별 간호역량에 따른 실무교육 요구도의 조사결과 임상경력 1단계에서는 총 간호역량과 실무교육 요구도간의 유의한 상관관계를 보이지 않았으나 2단계와 3단계에서 총 간호역량과 실무교육 요구도간에 통계적으로 유의한 상관관계를 보였으며(각각 p=0.004, p=0.001) 임상경력 4단계에서는 총 임상경력과 실무교육 요구도 및 요구도 세부영역 모두에서 통계적으로 유의한 순상관관계(p<0.0001)를 보여 간호역량이 높아질수록 교육요구도가 유의하게 높아지는 것으로 나타났다. 결론 : 임상경력 단계가 증가함에 따라 간호역량이 높아지고 간호역량과 실무교육 요구도간에 순상관관계를 가지는 것으로 나타났으므로 경력간호사들이 임상에 남아 간호역량을 발휘하여 양․질의 간호를 제공할 수 있도록 행정적이고 교육적인 지원을 통한 경력개발이 필요하다. 또한 간호사들이 우선순위로 생각하고 있는 교육내용을 중심으로 변화하는 의료계의 흐름을 반영, 신입간호사에서부터 경력간호사에 이르기까지 임상경력 및 간호역량에 따라 필요한 교육을 받을 수 있는 다양한 교육프로그램 개발이 필요하다.
Objectives : This study is descriptive research to grasp nursing competency versus clinical experiences and to investigate differences of educational needs versus nursing competency of nurses in general hospitals. Methods : Subjects of the study were 391 nurses who had clinical experiences in the K ...
Objectives : This study is descriptive research to grasp nursing competency versus clinical experiences and to investigate differences of educational needs versus nursing competency of nurses in general hospitals. Methods : Subjects of the study were 391 nurses who had clinical experiences in the K university medical center and agreed to the purpose of this study. Nursing competency was measured by using the tool made by Mi-Jung Lee(2001), which was revised model of previous one developed by Keum-Sung Jang(2000). Educational needs were measured by revised tool of Seung-Hee Lee’s tool(1997). The revised tool was developed to meet the purpose of this study. Collected data was analysed to obtain frequency, percentage, average, standard deviation, ANOVA, person correlation by using SPSS WIN 12.0 Results : As total clinical experiences and lengths of employment in the current ward are high, nursing competency increased statistically significantly(p<0.0001). Educational needs versus clinical experiences did not present significant difference statistically. But of the more detailed 5 sections, there was statistically significant differences(p<0.0001) in the nursing theory and basic art of nursing. In the study of educational needs versus clinical experiences, at 1st stage of clinical experiences, there was no statistically significant relationship between total nursing competency and educational needs. But, there were statistically significant relationships between total nursing competency and educational needs at 2nd and 3rd stage of clinical experiences(p=0.004, 0.001 respectively). And at 4th stage of clinical experiences, there was statistically significant positive correlation between total nursing competency and educational needs for all 5 sections(p<0.0001). It presented that high nursing competency causes high educational needs. Conclusion : As clinical experience increases, nursing competency also increases. And the relationship between nursing competency and educational needs has positive correlation. Therefore, career development through administrative and educational supports is needed for experienced nurses to offer high quality nursing. Also, development of diverse educational programs which reflect a current of the medical profession and contain the priority order of nurses demands would be necessary. The educational programs can help experienced and non-experienced nurses to get essential educations according to their clinical experiences and nursing competency.
Objectives : This study is descriptive research to grasp nursing competency versus clinical experiences and to investigate differences of educational needs versus nursing competency of nurses in general hospitals. Methods : Subjects of the study were 391 nurses who had clinical experiences in the K university medical center and agreed to the purpose of this study. Nursing competency was measured by using the tool made by Mi-Jung Lee(2001), which was revised model of previous one developed by Keum-Sung Jang(2000). Educational needs were measured by revised tool of Seung-Hee Lee’s tool(1997). The revised tool was developed to meet the purpose of this study. Collected data was analysed to obtain frequency, percentage, average, standard deviation, ANOVA, person correlation by using SPSS WIN 12.0 Results : As total clinical experiences and lengths of employment in the current ward are high, nursing competency increased statistically significantly(p<0.0001). Educational needs versus clinical experiences did not present significant difference statistically. But of the more detailed 5 sections, there was statistically significant differences(p<0.0001) in the nursing theory and basic art of nursing. In the study of educational needs versus clinical experiences, at 1st stage of clinical experiences, there was no statistically significant relationship between total nursing competency and educational needs. But, there were statistically significant relationships between total nursing competency and educational needs at 2nd and 3rd stage of clinical experiences(p=0.004, 0.001 respectively). And at 4th stage of clinical experiences, there was statistically significant positive correlation between total nursing competency and educational needs for all 5 sections(p<0.0001). It presented that high nursing competency causes high educational needs. Conclusion : As clinical experience increases, nursing competency also increases. And the relationship between nursing competency and educational needs has positive correlation. Therefore, career development through administrative and educational supports is needed for experienced nurses to offer high quality nursing. Also, development of diverse educational programs which reflect a current of the medical profession and contain the priority order of nurses demands would be necessary. The educational programs can help experienced and non-experienced nurses to get essential educations according to their clinical experiences and nursing competency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.