근래에 들어 초등영어 교육에서 문자언어 지도의 중요성이 많이 부각되고 있다. 다수의 연구에서 밝혀진 바, 초등영어에서의 문자언어 교육 제한은 중등 영어교육에서의 학습 부진과 더불어 학습자의 흥미도를 감소시키는 원인이 된다는 지적이 있어왔다. 또한 L2 문자언어 습득에 있어서 이해할만한 입력(comprehensible input) 및 출력(output)의 역할과, ‘읽기에서 쓰기(reading-to-write)' 및 ’쓰기에서 읽기(writing to read)' 모델의 효율성에 대해 많은 논란이 있어왔다. 한국의 EFL 환경이 갖는 특수성을 감안할 때, 쓰기능력 신장과 더불어 학습자의 다양한 수준과 흥미를 만족시키는 방안으로서 다독의 활용 가능성에 대해 더 많은 연구가 필요하다고 본다.
본 연구는 다독과 독서일지 쓰기가 한국 EFL 중급수준 초등학생들의 쓰기능력에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 서울 소재의 어학원 중급반에 수강 중인 47명의 학생(남자 19명, 여자 18명)을 대상으로 다독의 여러 활용 방법 중, 학교 밖에서의 읽기(out of school reading)를 적용하고 온라인 독후활동 프로그램을 통해 독서일지를 제출하도록 하였다. 독서일지에 대한 교사의 피드백은 평가나 오류 수정 없이 독서일지의 내용에 초점을 두고 제시되었다. 6개월간의 ...
근래에 들어 초등영어 교육에서 문자언어 지도의 중요성이 많이 부각되고 있다. 다수의 연구에서 밝혀진 바, 초등영어에서의 문자언어 교육 제한은 중등 영어교육에서의 학습 부진과 더불어 학습자의 흥미도를 감소시키는 원인이 된다는 지적이 있어왔다. 또한 L2 문자언어 습득에 있어서 이해할만한 입력(comprehensible input) 및 출력(output)의 역할과, ‘읽기에서 쓰기(reading-to-write)' 및 ’쓰기에서 읽기(writing to read)' 모델의 효율성에 대해 많은 논란이 있어왔다. 한국의 EFL 환경이 갖는 특수성을 감안할 때, 쓰기능력 신장과 더불어 학습자의 다양한 수준과 흥미를 만족시키는 방안으로서 다독의 활용 가능성에 대해 더 많은 연구가 필요하다고 본다.
본 연구는 다독과 독서일지 쓰기가 한국 EFL 중급수준 초등학생들의 쓰기능력에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 서울 소재의 어학원 중급반에 수강 중인 47명의 학생(남자 19명, 여자 18명)을 대상으로 다독의 여러 활용 방법 중, 학교 밖에서의 읽기(out of school reading)를 적용하고 온라인 독후활동 프로그램을 통해 독서일지를 제출하도록 하였다. 독서일지에 대한 교사의 피드백은 평가나 오류 수정 없이 독서일지의 내용에 초점을 두고 제시되었다. 6개월간의 모니터링 후, 두 가지 유형(이야기체, 묘사체)의 쓰기 시험과 설문을 실시하였다. 통계 분석을 위해 누적독서량과 독서일지 제출 횟수의 많고 적음에 따라 학습자들을 각각 두 집단으로 분류하였다. 누적독서량이 많은 집단은 적은 집단에 비해 두 유형의 쓰기시험에서 모두 더 높은 점수를 나타내었으며 이러한 차이는 통계적으로 유의미하였다. 한편, 독서일지 제출 횟수에 따른 두 집단은 두 시험 모두에서 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 상관분석 결과, 누적독서량과 독서일지 제출 횟수는 유의미한 상관관계를 나타내었으며(r=0.498, p<0.01), 누적독서량은 이야기체 글쓰기(r=0.662, p<0.01) 및 묘사체 글쓰기(r=0.562, p<0.01)와도 유의미한 상관관계를 보였다. 반면 독서일지 제출 횟수는 어떤 유형의 쓰기시험 점수와도 유의미한 상관관계를 나타내지 않았다. 단계별 선형 회귀분석을 통해 여러 학습자 변인들이 쓰기능력에 영향을 미치는 정도를 알아본 결과, 누적독서량이 가장 유의미하게 영향력 있는 독립변수로 나타났다(B=5.011, p<0.001).
이러한 결과는 다독이 학습자들의 쓰기능력에 긍정적인 영향을 미친다는 사실과 함께 독서일지 쓰기의 양은 쓰기능력에 결정적인 요인이 되지 못한다는 점을 시사해 준다. 또한 효과적인 L2 문자언어 교육을 위한 다독 프로그램 적용 시, 독서일지 쓰기보다 풍부한 양의 읽기에 더 많은 비중을 두어야 할 것을 제시하고 있다.
근래에 들어 초등영어 교육에서 문자언어 지도의 중요성이 많이 부각되고 있다. 다수의 연구에서 밝혀진 바, 초등영어에서의 문자언어 교육 제한은 중등 영어교육에서의 학습 부진과 더불어 학습자의 흥미도를 감소시키는 원인이 된다는 지적이 있어왔다. 또한 L2 문자언어 습득에 있어서 이해할만한 입력(comprehensible input) 및 출력(output)의 역할과, ‘읽기에서 쓰기(reading-to-write)' 및 ’쓰기에서 읽기(writing to read)' 모델의 효율성에 대해 많은 논란이 있어왔다. 한국의 EFL 환경이 갖는 특수성을 감안할 때, 쓰기능력 신장과 더불어 학습자의 다양한 수준과 흥미를 만족시키는 방안으로서 다독의 활용 가능성에 대해 더 많은 연구가 필요하다고 본다.
본 연구는 다독과 독서일지 쓰기가 한국 EFL 중급수준 초등학생들의 쓰기능력에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 서울 소재의 어학원 중급반에 수강 중인 47명의 학생(남자 19명, 여자 18명)을 대상으로 다독의 여러 활용 방법 중, 학교 밖에서의 읽기(out of school reading)를 적용하고 온라인 독후활동 프로그램을 통해 독서일지를 제출하도록 하였다. 독서일지에 대한 교사의 피드백은 평가나 오류 수정 없이 독서일지의 내용에 초점을 두고 제시되었다. 6개월간의 모니터링 후, 두 가지 유형(이야기체, 묘사체)의 쓰기 시험과 설문을 실시하였다. 통계 분석을 위해 누적독서량과 독서일지 제출 횟수의 많고 적음에 따라 학습자들을 각각 두 집단으로 분류하였다. 누적독서량이 많은 집단은 적은 집단에 비해 두 유형의 쓰기시험에서 모두 더 높은 점수를 나타내었으며 이러한 차이는 통계적으로 유의미하였다. 한편, 독서일지 제출 횟수에 따른 두 집단은 두 시험 모두에서 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 상관분석 결과, 누적독서량과 독서일지 제출 횟수는 유의미한 상관관계를 나타내었으며(r=0.498, p<0.01), 누적독서량은 이야기체 글쓰기(r=0.662, p<0.01) 및 묘사체 글쓰기(r=0.562, p<0.01)와도 유의미한 상관관계를 보였다. 반면 독서일지 제출 횟수는 어떤 유형의 쓰기시험 점수와도 유의미한 상관관계를 나타내지 않았다. 단계별 선형 회귀분석을 통해 여러 학습자 변인들이 쓰기능력에 영향을 미치는 정도를 알아본 결과, 누적독서량이 가장 유의미하게 영향력 있는 독립변수로 나타났다(B=5.011, p<0.001).
이러한 결과는 다독이 학습자들의 쓰기능력에 긍정적인 영향을 미친다는 사실과 함께 독서일지 쓰기의 양은 쓰기능력에 결정적인 요인이 되지 못한다는 점을 시사해 준다. 또한 효과적인 L2 문자언어 교육을 위한 다독 프로그램 적용 시, 독서일지 쓰기보다 풍부한 양의 읽기에 더 많은 비중을 두어야 할 것을 제시하고 있다.
The importance of L2 literacy education in elementary schools has been gaining a lot of attention recently. Many researchers have pointed out that the lack of emphasis on L2 literacy development could be responsible for the students' loosing interest in learning L2 and their performance problems in ...
The importance of L2 literacy education in elementary schools has been gaining a lot of attention recently. Many researchers have pointed out that the lack of emphasis on L2 literacy development could be responsible for the students' loosing interest in learning L2 and their performance problems in higher level of English education. There also have been arguments about the roll of comprehensible input and output as well as the effectiveness of reading-to-write and writing-to-read models on enhancing L2 literacy acquisition. Regarding EFL conditions in Korea, more research needs to be conducted on the availability of extensive reading as a means to promote the writing abilities of the children and to seek for the best ways to meet various level and interest of each student.
This study aimed to investigate the effects of extensive reading and reading-journal writing on the writing abilities of the intermediate level of EFL elementary school students in Korea. The study enrolled 47 students(19 boys and 18 girls) of the intermediate classes in a private language school in Seoul. All the subjects were exposed to extensive reading program in the manner of 'out of school reading' and asked to write reading-journals using an on-line journal writing program. Teacher's feedback was provided on the journal content without any grading or error correction. Two types of writing(narrative and descriptive) tests along with a questionnaire were carried out after 6 months of monitoring their process. The subjects were divided into two groups according to the amount of the reading and journal writing, respectively. The group with the higher amount of reading has significantly higher scores than that with the lower amount of reading in both types of writing tests. On the other hand, the writing test scores between the higher and lower groups of journal writing were not significantly different. In correlation analysis, the amount of reading showed significant relationship with journal writing(r=0.498, p<0.01). It also demonstrated significant relationship with narrative writing test scores(r=0.662, p<0.01) as well as descriptive writing test scores(r=0.562, p<0.01) whereas the amount of journal writing didn't reveal significant relationship with both types of the test scores. Stepwise multiple linear regression analysis showed that the amount of reading (B=5.011, p<0.001) was the most significantly independent factor affecting the writing ability.
The results clearly indicate that extensive reading gives a positive impact on the students' writing ability. However, the amount of journal-writing doesn't appear to be a critical factor in intermediate level learners' writing proficiency. It is suggested that more emphasis should be put on the amount of reading than that of journal writing in implementing extensive reading program for the effective L2 literacy education.
The importance of L2 literacy education in elementary schools has been gaining a lot of attention recently. Many researchers have pointed out that the lack of emphasis on L2 literacy development could be responsible for the students' loosing interest in learning L2 and their performance problems in higher level of English education. There also have been arguments about the roll of comprehensible input and output as well as the effectiveness of reading-to-write and writing-to-read models on enhancing L2 literacy acquisition. Regarding EFL conditions in Korea, more research needs to be conducted on the availability of extensive reading as a means to promote the writing abilities of the children and to seek for the best ways to meet various level and interest of each student.
This study aimed to investigate the effects of extensive reading and reading-journal writing on the writing abilities of the intermediate level of EFL elementary school students in Korea. The study enrolled 47 students(19 boys and 18 girls) of the intermediate classes in a private language school in Seoul. All the subjects were exposed to extensive reading program in the manner of 'out of school reading' and asked to write reading-journals using an on-line journal writing program. Teacher's feedback was provided on the journal content without any grading or error correction. Two types of writing(narrative and descriptive) tests along with a questionnaire were carried out after 6 months of monitoring their process. The subjects were divided into two groups according to the amount of the reading and journal writing, respectively. The group with the higher amount of reading has significantly higher scores than that with the lower amount of reading in both types of writing tests. On the other hand, the writing test scores between the higher and lower groups of journal writing were not significantly different. In correlation analysis, the amount of reading showed significant relationship with journal writing(r=0.498, p<0.01). It also demonstrated significant relationship with narrative writing test scores(r=0.662, p<0.01) as well as descriptive writing test scores(r=0.562, p<0.01) whereas the amount of journal writing didn't reveal significant relationship with both types of the test scores. Stepwise multiple linear regression analysis showed that the amount of reading (B=5.011, p<0.001) was the most significantly independent factor affecting the writing ability.
The results clearly indicate that extensive reading gives a positive impact on the students' writing ability. However, the amount of journal-writing doesn't appear to be a critical factor in intermediate level learners' writing proficiency. It is suggested that more emphasis should be put on the amount of reading than that of journal writing in implementing extensive reading program for the effective L2 literacy education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.