영어 교육의 궁극적인 목표는 학습자들의 의사소통 능력 신장에 있다. 의사소통능력 신장을 위한 요소 중에 없어서는 안 될 요소가 어휘이다. David Wilkins(1976)라는 언어학자는 “Without grammar very little can be conveyed; without vocabulary nothing can be conveyed.”라는 말을 통해 어휘의 중요성을 강조하였다. 그러나 현재 교육현장에서 영어 교육을 할 때 어휘의 입지는 매우 좁다. 인문계 고등학교 학생135명을 대상으로 실시한 어휘학습실태에 관한 설문 결과, 상당수의 학생들이 문법이 어휘보다 더 중요하다고 생각하였으며 영어 학습에 있어 어휘의 중요성을 인지하고 있었다. 그러나 현재 영어 교육현장에서는 이런 어휘의 중요성에 상응하는 교수방법 및 학습 방법이 없어 어휘 교수가 비효율적으로 이루어지고 있다. 효과적인 어휘학습을 하기 위해서는 체계적이고 이론화된 교수법과 교수자료가 필요하다고 생각하여 다음과 같은 가설을 설정하게 되었다. H = ...
영어 교육의 궁극적인 목표는 학습자들의 의사소통 능력 신장에 있다. 의사소통능력 신장을 위한 요소 중에 없어서는 안 될 요소가 어휘이다. David Wilkins(1976)라는 언어학자는 “Without grammar very little can be conveyed; without vocabulary nothing can be conveyed.”라는 말을 통해 어휘의 중요성을 강조하였다. 그러나 현재 교육현장에서 영어 교육을 할 때 어휘의 입지는 매우 좁다. 인문계 고등학교 학생135명을 대상으로 실시한 어휘학습실태에 관한 설문 결과, 상당수의 학생들이 문법이 어휘보다 더 중요하다고 생각하였으며 영어 학습에 있어 어휘의 중요성을 인지하고 있었다. 그러나 현재 영어 교육현장에서는 이런 어휘의 중요성에 상응하는 교수방법 및 학습 방법이 없어 어휘 교수가 비효율적으로 이루어지고 있다. 효과적인 어휘학습을 하기 위해서는 체계적이고 이론화된 교수법과 교수자료가 필요하다고 생각하여 다음과 같은 가설을 설정하게 되었다. H = 의미망(semantic map)을 통해 어휘를 학습한 집단의 성취도는 반복학습을 통해 학습한 집단의 성취도보다 높다. 위에서 제시한 가설을 바탕으로 본 연구에서는 12차시 동안의 의미망을 활용한 어휘지도를 교실상황에 적용해본 후 그 효율성 및 효과성을 파악하고자 하였으며 이를 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 의미망을 활용한 어휘지도가 학습자의 어휘력 향상에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 의미망을 활용한 어휘지도가 학습자의 어휘력 향상에 미치는 영향이 학습자의 수준에 따라 차이가 있는가? 셋째, 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 학습자들이 느끼는 이 교수법의 효과는 어떠한가? 이상의 연구문제를 탐구하기 위해 인문계 고등학교 학생들을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하고 실험집단에는 의미망을 활용한 어휘 지도를 처치하고, 통제집단에는 기존의 어휘지도 방식인 반복기법을 통한 어휘 지도를 처치하였다. 각 두 집단의 학습자들이 동질집단임을 증명하기 위해 실험 전 평가를 실시하였고, 실험 중 1회 실험 후1회의 평가를 더 실시하여 실험의 결과를 분석하였다. 또한 실험의 내용을 보충하기 위하여 2회의 설문조사를 실시하였다. 실험 실시 전에 실시한 설문조사는 고등학교 영어 학습자들의 일반적인 어휘학습 전략을 알아보기 위한 설문이었고 실험 실시 후 실험집단의 학습자들에게만 제시한 설문은 학습자들이 의미망을 활용한 어휘 지도에 관해 나타내는 반응을 알아보기 위한 것이었다. 이와 같은 평가와 설문의 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 우선 실험 평가의 결과로 유추할 수 있는 내용은 다음과 같다. 첫째, 반복기법을 통한 어휘지도를 받은 집단과 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 집단 모두 사전 평가에 비해 실험 중 평가에서 어휘력이 향상되었다. 둘째, 반복기법을 통한 어휘지도를 받은 집단과 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 집단 모두 사후 평가에서는 실험 중 평가에 비해 낮은 점수를 보였다. 실험 후부터 어휘 지도에 관한 아무 처치도 하지 않았기 때문에 읽기나 듣기를 통한 간접적인 어휘 학습은 있었다 할지라도 어휘 교수를 따로 받았을 때보다는 평가 결과가 낮게 나온 것으로 보인다. 셋째, 학습자의 수준에 따라 각각의 어휘학습이 미친 효과성의 차이를 분석해 볼 때 상위학습자 집단에게 의미망을 활용한 어휘지도가 더 효과적인 것으로 나타났다. 이는 의미망을 활용한 어휘 학습을 할 때 기본적으로 어휘를 활용해 주제에 관한 사고의 폭을 넓히고 이미 알고 있는 다양한 어휘를 주제와 관련해 이끌어내는 과정에 상위학습자 집단이 더 유리하기 때문인 것으로 추측할 수 있다. 넷째, 의미망을 활용한 어휘 지도를 받은 학습자들은 기존의 어휘지도법인 반복을 통한 어휘지도법에 비해 이 방법을 더 선호하는 것으로 나타났다. 실험 후 설문의 결과를 토대로, 실험에 임한46명의 학생 중 약 50%이상이 다음과 같이 생각하는 것으로 분석할 수 있다. 첫째, 의미망을 활용한 어휘교수가 기존의 교수법보다 흥미롭다. 둘째, 의미망 조별 협동학습이 어휘력 향상에 효과적이다. 셋째, 의미망 활동을 할 때 하게 되는 도식화가 기억에 미치는 영향력이 크다. 넷째, 의미망 작성이 잊었던 어휘가 다시 생각난다. 다섯째, 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 이후 어휘력이 향상되었다. 여섯째, 의미망 활동은 시간이 오래 걸리지만 학습의 효율성은 높다. 이상의 내용을 바탕으로 어휘 지도에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 교사나 학습자 모두 이미 어휘의 중요성은 인식하고 있으나, 어휘 학습을 할 때 어휘 지도법이나 학습법의 유무에 따라 어휘력의 향상정도가 달라질 수 있다는 인식은 하지 못하고 있다. 따라서 어휘 지도법의 중요성을 인식하 이를 실제 수업에 활용하려는 교사의 노력이 필요하며 이를 적극적으로 활용하고자 하는 학습자들의 노력도 필요하다. 둘째, 이미 언급한 바와 같이 본 연구는 여러 학자들이 제시한 어휘 교수법 중 하나인 의미망을 활용한 어휘교수만 실험대상에 처치하였다. 앞으로 영어교사들은 다양한 어휘 교수법에 대한 고찰을 통해 각 교사와 학생에게 효과적인 어휘교수법을 꾸준히 연구․계발하여 효과적인 어휘력 향상을 도모해야 한다. 셋째, 본 연구를 통해 의미망을 활용한 어휘교수가 어휘력 신장에 도움이 된다고 밝혀졌으므로 이를 구체적으로 수업 현장에 적용시킬 방안 및 이에 관한 교수․학습 자료 계발이 이루어져야 한다. 즉, 학습자의 수준과 흥미에 맞게 의미망을 활용한 교수를 다양하게 적용할 방안을 고려해야 한다. 넷째, 본 연구에서는 주로 읽기를 통한 의미망 활동만을 실험에 적용하였으나 듣기 영역에서도 의미망 활동은 효과적일 수 있기 때문에 이에 관한 접근도 의미가 있다 하겠다. 다섯째, 학습자 설문을 통해 알 수 있듯이 어휘 학습 전략 및 효과적 학습 방법 부재로 어휘 학습의 효율성이 저하될 수 있으므로 이를 개선하기 위해 교사는 학습자에게 다양한 어휘 전략 및 학습법을 소개하고 학습자 스스로도 이를 적절히 활용하도록 훈련시켜야 한다.
영어 교육의 궁극적인 목표는 학습자들의 의사소통 능력 신장에 있다. 의사소통능력 신장을 위한 요소 중에 없어서는 안 될 요소가 어휘이다. David Wilkins(1976)라는 언어학자는 “Without grammar very little can be conveyed; without vocabulary nothing can be conveyed.”라는 말을 통해 어휘의 중요성을 강조하였다. 그러나 현재 교육현장에서 영어 교육을 할 때 어휘의 입지는 매우 좁다. 인문계 고등학교 학생135명을 대상으로 실시한 어휘학습실태에 관한 설문 결과, 상당수의 학생들이 문법이 어휘보다 더 중요하다고 생각하였으며 영어 학습에 있어 어휘의 중요성을 인지하고 있었다. 그러나 현재 영어 교육현장에서는 이런 어휘의 중요성에 상응하는 교수방법 및 학습 방법이 없어 어휘 교수가 비효율적으로 이루어지고 있다. 효과적인 어휘학습을 하기 위해서는 체계적이고 이론화된 교수법과 교수자료가 필요하다고 생각하여 다음과 같은 가설을 설정하게 되었다. H = 의미망(semantic map)을 통해 어휘를 학습한 집단의 성취도는 반복학습을 통해 학습한 집단의 성취도보다 높다. 위에서 제시한 가설을 바탕으로 본 연구에서는 12차시 동안의 의미망을 활용한 어휘지도를 교실상황에 적용해본 후 그 효율성 및 효과성을 파악하고자 하였으며 이를 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 의미망을 활용한 어휘지도가 학습자의 어휘력 향상에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 의미망을 활용한 어휘지도가 학습자의 어휘력 향상에 미치는 영향이 학습자의 수준에 따라 차이가 있는가? 셋째, 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 학습자들이 느끼는 이 교수법의 효과는 어떠한가? 이상의 연구문제를 탐구하기 위해 인문계 고등학교 학생들을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하고 실험집단에는 의미망을 활용한 어휘 지도를 처치하고, 통제집단에는 기존의 어휘지도 방식인 반복기법을 통한 어휘 지도를 처치하였다. 각 두 집단의 학습자들이 동질집단임을 증명하기 위해 실험 전 평가를 실시하였고, 실험 중 1회 실험 후1회의 평가를 더 실시하여 실험의 결과를 분석하였다. 또한 실험의 내용을 보충하기 위하여 2회의 설문조사를 실시하였다. 실험 실시 전에 실시한 설문조사는 고등학교 영어 학습자들의 일반적인 어휘학습 전략을 알아보기 위한 설문이었고 실험 실시 후 실험집단의 학습자들에게만 제시한 설문은 학습자들이 의미망을 활용한 어휘 지도에 관해 나타내는 반응을 알아보기 위한 것이었다. 이와 같은 평가와 설문의 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 우선 실험 평가의 결과로 유추할 수 있는 내용은 다음과 같다. 첫째, 반복기법을 통한 어휘지도를 받은 집단과 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 집단 모두 사전 평가에 비해 실험 중 평가에서 어휘력이 향상되었다. 둘째, 반복기법을 통한 어휘지도를 받은 집단과 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 집단 모두 사후 평가에서는 실험 중 평가에 비해 낮은 점수를 보였다. 실험 후부터 어휘 지도에 관한 아무 처치도 하지 않았기 때문에 읽기나 듣기를 통한 간접적인 어휘 학습은 있었다 할지라도 어휘 교수를 따로 받았을 때보다는 평가 결과가 낮게 나온 것으로 보인다. 셋째, 학습자의 수준에 따라 각각의 어휘학습이 미친 효과성의 차이를 분석해 볼 때 상위학습자 집단에게 의미망을 활용한 어휘지도가 더 효과적인 것으로 나타났다. 이는 의미망을 활용한 어휘 학습을 할 때 기본적으로 어휘를 활용해 주제에 관한 사고의 폭을 넓히고 이미 알고 있는 다양한 어휘를 주제와 관련해 이끌어내는 과정에 상위학습자 집단이 더 유리하기 때문인 것으로 추측할 수 있다. 넷째, 의미망을 활용한 어휘 지도를 받은 학습자들은 기존의 어휘지도법인 반복을 통한 어휘지도법에 비해 이 방법을 더 선호하는 것으로 나타났다. 실험 후 설문의 결과를 토대로, 실험에 임한46명의 학생 중 약 50%이상이 다음과 같이 생각하는 것으로 분석할 수 있다. 첫째, 의미망을 활용한 어휘교수가 기존의 교수법보다 흥미롭다. 둘째, 의미망 조별 협동학습이 어휘력 향상에 효과적이다. 셋째, 의미망 활동을 할 때 하게 되는 도식화가 기억에 미치는 영향력이 크다. 넷째, 의미망 작성이 잊었던 어휘가 다시 생각난다. 다섯째, 의미망을 활용한 어휘지도를 받은 이후 어휘력이 향상되었다. 여섯째, 의미망 활동은 시간이 오래 걸리지만 학습의 효율성은 높다. 이상의 내용을 바탕으로 어휘 지도에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 교사나 학습자 모두 이미 어휘의 중요성은 인식하고 있으나, 어휘 학습을 할 때 어휘 지도법이나 학습법의 유무에 따라 어휘력의 향상정도가 달라질 수 있다는 인식은 하지 못하고 있다. 따라서 어휘 지도법의 중요성을 인식하 이를 실제 수업에 활용하려는 교사의 노력이 필요하며 이를 적극적으로 활용하고자 하는 학습자들의 노력도 필요하다. 둘째, 이미 언급한 바와 같이 본 연구는 여러 학자들이 제시한 어휘 교수법 중 하나인 의미망을 활용한 어휘교수만 실험대상에 처치하였다. 앞으로 영어교사들은 다양한 어휘 교수법에 대한 고찰을 통해 각 교사와 학생에게 효과적인 어휘교수법을 꾸준히 연구․계발하여 효과적인 어휘력 향상을 도모해야 한다. 셋째, 본 연구를 통해 의미망을 활용한 어휘교수가 어휘력 신장에 도움이 된다고 밝혀졌으므로 이를 구체적으로 수업 현장에 적용시킬 방안 및 이에 관한 교수․학습 자료 계발이 이루어져야 한다. 즉, 학습자의 수준과 흥미에 맞게 의미망을 활용한 교수를 다양하게 적용할 방안을 고려해야 한다. 넷째, 본 연구에서는 주로 읽기를 통한 의미망 활동만을 실험에 적용하였으나 듣기 영역에서도 의미망 활동은 효과적일 수 있기 때문에 이에 관한 접근도 의미가 있다 하겠다. 다섯째, 학습자 설문을 통해 알 수 있듯이 어휘 학습 전략 및 효과적 학습 방법 부재로 어휘 학습의 효율성이 저하될 수 있으므로 이를 개선하기 위해 교사는 학습자에게 다양한 어휘 전략 및 학습법을 소개하고 학습자 스스로도 이를 적절히 활용하도록 훈련시켜야 한다.
ABSTRACT A Study on the Effects of Vocabulary Teaching through Semantic Mapping Activities on High School Students'' Lexical Competence Yang, Ji-yeon Major in English Education Graduate School of Korea University of Education Seoul, Korea Supervised by Professor Choi, In-cheol, Ph. D. This study exa...
ABSTRACT A Study on the Effects of Vocabulary Teaching through Semantic Mapping Activities on High School Students'' Lexical Competence Yang, Ji-yeon Major in English Education Graduate School of Korea University of Education Seoul, Korea Supervised by Professor Choi, In-cheol, Ph. D. This study examines the effect of a vocabulary teaching through semantic mapping on students'' lexical competence. The importance of vocabularies becomes greater for the English learning students who have difficulties communicating with others due to the lack of vocabularies. Vocabularies are important as fundamental elements to improve communicative competence in English learning. Many vocabulary acquisition researchers suggest that vocabulary teaching is prior to grammar teaching because "Without grammar very little can be conveyed; without vocabulary nothing can be conveyed." However, no appropriate vocabulary teaching method is suggested in 7th educational curriculum and most Korean English teachers teach students vocabularies with rote learning or repetition. In addition, students do not know how to acquire vocabulary effectively. All of these provide a necessity to introduce some effective vocabulary teaching methods to improve students'' lexical competence. Semantic mapping has many advantages to be used as a good method to improve students'' vocabularies. Applying this method to vocabulary teaching, this study sets the following three research questions. 1. Does the vocabulary teaching through semantic mapping has influence on the improvement of student''s lexical competence? 2. Does the vocabulary teaching with semantic mapping have different influence on the improvement of student''s lexical competence depending on students'' level? 3. How do the students instructed vocabulary teaching with semantic mapping respond on the method? This experiment was conducted on two groups of 1st grade from a public high school in Kyeong-gi do, Korea. These homogeneous groups were selected based on the scores of a vocabulary test. One of those two groups was instructed to learn vocabulary by repetition and the other by semantic mapping. To examine the effects of vocabulary teaching with semantic mapping on learners'' lexical competence, three vocabulary test(pre-post-delayed) and two surveys on strategies of vocabulary learning and vocabulary learning through semantic mapping were conducted. From the analyses of the test data, the following conclusion have been drawn: First, compared to vocabulary teaching with repetition, vocabulary teaching with semantic mapping was more effective for the students to improve their vocabulary than the vocabulary teaching with repetition. Second, high-level students have the tendency to respond well to vocabulary teaching through semantic mapping other than low-level students. Third, students who were taught by semantic mapping agreed on the fact that the method works better than leaning vocabularies with repetition. Consequently, semantic mapping activities help the learners improve their lexical competence. This method is especially have a greater effect on high-level students. Students who studied vocabularies through this method usually have a positive attitude to this method due to this advantages : 1. Learning vocabularies through semantic mapping is more interesting and make them highly motivated. 2. During the whole process of learning vocabularies through semantic mapping they can interact with others. 3. Mapping activities help them to memorize the vocabularies easier. 4. During the process of semantic mapping students are able to remember vocabularies which they have forgotten. 5. Students think that the whloe process of this method takes long time, however, it is effective to improve their lexical competence. Based on the results of this study, teachers should investigate the effectiveness of leaning vocabularies through semantic mapping and develop proper activities to their students using this method.
ABSTRACT A Study on the Effects of Vocabulary Teaching through Semantic Mapping Activities on High School Students'' Lexical Competence Yang, Ji-yeon Major in English Education Graduate School of Korea University of Education Seoul, Korea Supervised by Professor Choi, In-cheol, Ph. D. This study examines the effect of a vocabulary teaching through semantic mapping on students'' lexical competence. The importance of vocabularies becomes greater for the English learning students who have difficulties communicating with others due to the lack of vocabularies. Vocabularies are important as fundamental elements to improve communicative competence in English learning. Many vocabulary acquisition researchers suggest that vocabulary teaching is prior to grammar teaching because "Without grammar very little can be conveyed; without vocabulary nothing can be conveyed." However, no appropriate vocabulary teaching method is suggested in 7th educational curriculum and most Korean English teachers teach students vocabularies with rote learning or repetition. In addition, students do not know how to acquire vocabulary effectively. All of these provide a necessity to introduce some effective vocabulary teaching methods to improve students'' lexical competence. Semantic mapping has many advantages to be used as a good method to improve students'' vocabularies. Applying this method to vocabulary teaching, this study sets the following three research questions. 1. Does the vocabulary teaching through semantic mapping has influence on the improvement of student''s lexical competence? 2. Does the vocabulary teaching with semantic mapping have different influence on the improvement of student''s lexical competence depending on students'' level? 3. How do the students instructed vocabulary teaching with semantic mapping respond on the method? This experiment was conducted on two groups of 1st grade from a public high school in Kyeong-gi do, Korea. These homogeneous groups were selected based on the scores of a vocabulary test. One of those two groups was instructed to learn vocabulary by repetition and the other by semantic mapping. To examine the effects of vocabulary teaching with semantic mapping on learners'' lexical competence, three vocabulary test(pre-post-delayed) and two surveys on strategies of vocabulary learning and vocabulary learning through semantic mapping were conducted. From the analyses of the test data, the following conclusion have been drawn: First, compared to vocabulary teaching with repetition, vocabulary teaching with semantic mapping was more effective for the students to improve their vocabulary than the vocabulary teaching with repetition. Second, high-level students have the tendency to respond well to vocabulary teaching through semantic mapping other than low-level students. Third, students who were taught by semantic mapping agreed on the fact that the method works better than leaning vocabularies with repetition. Consequently, semantic mapping activities help the learners improve their lexical competence. This method is especially have a greater effect on high-level students. Students who studied vocabularies through this method usually have a positive attitude to this method due to this advantages : 1. Learning vocabularies through semantic mapping is more interesting and make them highly motivated. 2. During the whole process of learning vocabularies through semantic mapping they can interact with others. 3. Mapping activities help them to memorize the vocabularies easier. 4. During the process of semantic mapping students are able to remember vocabularies which they have forgotten. 5. Students think that the whloe process of this method takes long time, however, it is effective to improve their lexical competence. Based on the results of this study, teachers should investigate the effectiveness of leaning vocabularies through semantic mapping and develop proper activities to their students using this method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.