본 연구의 목적은 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램을 실시하여 생활주제중심 프로그램과 비교하여 유아의 창의력 증진에 어떤 효과가 있는지 알아보는데 있다. 이를 위해 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램으로 교육받은 집단은 생활 주제중심 프로그램으로 교육받은 통제집단보다 창의성 전체점수의 사후검사에서 상대적으로 높을 것이다. 둘째, 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램으로 교육받은 집단은 생활주제중심 프로그램으로 교육받은 통제집단보다 창의성 하위요인별(유창성, 융통성, 독창성, ...
본 연구의 목적은 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램을 실시하여 생활주제중심 프로그램과 비교하여 유아의 창의력 증진에 어떤 효과가 있는지 알아보는데 있다. 이를 위해 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램으로 교육받은 집단은 생활 주제중심 프로그램으로 교육받은 통제집단보다 창의성 전체점수의 사후검사에서 상대적으로 높을 것이다. 둘째, 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램으로 교육받은 집단은 생활주제중심 프로그램으로 교육받은 통제집단보다 창의성 하위요인별(유창성, 융통성, 독창성, 정교성) 점수의 사후검사에서 상대적으로 높을 것이다. 본 연구의 연구대상은 G시에 소재하고 있는 유치원들 가운데서 임의로 선정된 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세에 해당하는 40명의 유아들로서, 이들은 2개의 각 유치원에서 20명씩 무선표집 되었으며, 자연친화적 유아교육 프로그램을 적용할 실험집단 1개와 통제집단 1개로 무선 배치하였다. 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 창의성 수준을 알아보기 위하여 본 연구에서 사용한 검사도구는 김상윤(2004)의 ‘유아용 종합심리검사’를 사용하였다. 연구문제 분석을 위해 수집한 자료는 SPSS 10.0 for Windows를 이용하여 분석하였다. 그리하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 유아교육 프로그램은 일반적으로 창의성 증진에 효과가 있다. 둘째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 유창성 증진에서 효과가 없었다. 이는 많은 아이디어를 다양하게 표현하도록 하는 것으로 어떠한 표상과 표현을 하더라도 부정하지 않고 그대로 받아주어 흥미를 갖고 즐겁게 표현할 수 있도록 하는 것이 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 융통성 증진에 효과가 있었다. 넷째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 독창성 증진에 효과가 있었다. 다섯째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 정교성 증진에 효과를 나타냈다. 따라서 유아의 창의력을 증진시키기 위해서는 유아교육현장에서 유아의 관심과 흥미를 최대로 존중하고 유아가 충분히 사고할 수 있는 기회를 제공하여야 한다. 이를 위해 교사는 유아의 창의적인 아이디어를 존중하고 허용하는 분위기를 제공하고 이를 위해 유아가 자연과 접할 수 있는 기회를 최대한 제공하는 자연친화적 유아교육의 방향으로 나아가야 할 것이다.
본 연구의 목적은 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램을 실시하여 생활주제중심 프로그램과 비교하여 유아의 창의력 증진에 어떤 효과가 있는지 알아보는데 있다. 이를 위해 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램으로 교육받은 집단은 생활 주제중심 프로그램으로 교육받은 통제집단보다 창의성 전체점수의 사후검사에서 상대적으로 높을 것이다. 둘째, 자연친화적 유아교육 실제적 프로그램으로 교육받은 집단은 생활주제중심 프로그램으로 교육받은 통제집단보다 창의성 하위요인별(유창성, 융통성, 독창성, 정교성) 점수의 사후검사에서 상대적으로 높을 것이다. 본 연구의 연구대상은 G시에 소재하고 있는 유치원들 가운데서 임의로 선정된 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세에 해당하는 40명의 유아들로서, 이들은 2개의 각 유치원에서 20명씩 무선표집 되었으며, 자연친화적 유아교육 프로그램을 적용할 실험집단 1개와 통제집단 1개로 무선 배치하였다. 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 창의성 수준을 알아보기 위하여 본 연구에서 사용한 검사도구는 김상윤(2004)의 ‘유아용 종합심리검사’를 사용하였다. 연구문제 분석을 위해 수집한 자료는 SPSS 10.0 for Windows를 이용하여 분석하였다. 그리하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 유아교육 프로그램은 일반적으로 창의성 증진에 효과가 있다. 둘째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 유창성 증진에서 효과가 없었다. 이는 많은 아이디어를 다양하게 표현하도록 하는 것으로 어떠한 표상과 표현을 하더라도 부정하지 않고 그대로 받아주어 흥미를 갖고 즐겁게 표현할 수 있도록 하는 것이 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 융통성 증진에 효과가 있었다. 넷째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 독창성 증진에 효과가 있었다. 다섯째, 자연친화적 유아교육 프로그램 활동이 정교성 증진에 효과를 나타냈다. 따라서 유아의 창의력을 증진시키기 위해서는 유아교육현장에서 유아의 관심과 흥미를 최대로 존중하고 유아가 충분히 사고할 수 있는 기회를 제공하여야 한다. 이를 위해 교사는 유아의 창의적인 아이디어를 존중하고 허용하는 분위기를 제공하고 이를 위해 유아가 자연과 접할 수 있는 기회를 최대한 제공하는 자연친화적 유아교육의 방향으로 나아가야 할 것이다.
In this study object, by doing the nature-intimate infant education practical program, in comparison with life-subject centered program, for the improving of infant's creativity, in the search of effective result. For this study, the established research problems are as followings. First, the gr...
In this study object, by doing the nature-intimate infant education practical program, in comparison with life-subject centered program, for the improving of infant's creativity, in the search of effective result. For this study, the established research problems are as followings. First, the group educated by the nature-intimate infant education of practical program, rather than the control group educated by the life-subject centered program, for the creativity score, in total, at the after test, it will appears relatively higher. Second, the group educated by the nature-intimate infant education of practical program, rather than the control group educated by the life-subject centered program, for the respective creativity sub-factor score( fluency, flexibility, originality, elaboration), at the after test, it will appear relatively higher. For this study object, among the kindergartens, located in G city, selected at random, about 2 kindergartens, in school, at 5 year, 40 infant-student, at each 2 kindergarten, 20 students are no-line collected, 1group applying the nature-intimate education program and one control group is no-line distributed. For the seeking the creativity level of before and after between experimental group and the control group, in this research, Kim Sang Youn's(2004),'The Integral Psychological Test for Infant' is used. The selected data for research problem analysis, by SPSS 10.0 for Window, is analyzed. Hereby, the obtained results are as followings. First, the nature-intimate infant education program, in general, is effective for the improving the creativity, Second, the nature-intimate infant education program activity has no effect for the improving the fluency. For this reason, by expressing various a lot of ideas, about a certain image and expressing, no negative, acquiring as it is, having interest, for the bright expressing, it is, by known, effective. Third, the nature-intimate infant education program activity is effective for improving the flexibility. Fourth, the nature-intimate infant education program activity is effective for improving the originality. Fifth, the nature-intimate infant education program activity is effective for the elaboration. Accordingly, for improving the creativity of infant, at the infant education field, the interest and concerns of infants are, mostly, respected and by affording best opportunity for enough thinking must be given. For this, at the side of teacher, the creative ideas of infant is respected and permitted, by providing like this mood, for this, the best contact of opportunity between infant and nature is provided and the direction of nature-intimate infant education must be made.
In this study object, by doing the nature-intimate infant education practical program, in comparison with life-subject centered program, for the improving of infant's creativity, in the search of effective result. For this study, the established research problems are as followings. First, the group educated by the nature-intimate infant education of practical program, rather than the control group educated by the life-subject centered program, for the creativity score, in total, at the after test, it will appears relatively higher. Second, the group educated by the nature-intimate infant education of practical program, rather than the control group educated by the life-subject centered program, for the respective creativity sub-factor score( fluency, flexibility, originality, elaboration), at the after test, it will appear relatively higher. For this study object, among the kindergartens, located in G city, selected at random, about 2 kindergartens, in school, at 5 year, 40 infant-student, at each 2 kindergarten, 20 students are no-line collected, 1group applying the nature-intimate education program and one control group is no-line distributed. For the seeking the creativity level of before and after between experimental group and the control group, in this research, Kim Sang Youn's(2004),'The Integral Psychological Test for Infant' is used. The selected data for research problem analysis, by SPSS 10.0 for Window, is analyzed. Hereby, the obtained results are as followings. First, the nature-intimate infant education program, in general, is effective for the improving the creativity, Second, the nature-intimate infant education program activity has no effect for the improving the fluency. For this reason, by expressing various a lot of ideas, about a certain image and expressing, no negative, acquiring as it is, having interest, for the bright expressing, it is, by known, effective. Third, the nature-intimate infant education program activity is effective for improving the flexibility. Fourth, the nature-intimate infant education program activity is effective for improving the originality. Fifth, the nature-intimate infant education program activity is effective for the elaboration. Accordingly, for improving the creativity of infant, at the infant education field, the interest and concerns of infants are, mostly, respected and by affording best opportunity for enough thinking must be given. For this, at the side of teacher, the creative ideas of infant is respected and permitted, by providing like this mood, for this, the best contact of opportunity between infant and nature is provided and the direction of nature-intimate infant education must be made.
주제어
#Nature-Intimate Infant Educational Program 유아의 창의력 유아교육 프로그램 자연친화적 유아교육 생활주제중심 프로그램
학위논문 정보
저자
성희미
학위수여기관
가야대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육
지도교수
임상도
발행연도
2007
총페이지
ⅴ, 206 p.
키워드
Nature-Intimate Infant Educational Program 유아의 창의력 유아교육 프로그램 자연친화적 유아교육 생활주제중심 프로그램
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.