21세기의 화두라 할 수 있는 여성의 사회적 성장은 급변하는 글로벌 시장경제 속에서 새로운 경영 패러다임의 변화와 맞물려 더욱 그 중요성 이 부각되고 있다. 이처럼 시대적 요청에 부응한 여성의 위상의 제고는 관리자로서의 여성 리더를 요구하게 되었고, 여성의 리더십이 오늘날 기 존의 남성 중심의 전통적 리더십이 갖는 한계를 극복할 수 있는 대안적 리더십으로 재평가됨으로써 이에 대한 관심도 증가하게 되었다. 그러나 현재 우리나라의 여성의 위치와 성역할에 대한 뿌리 깊은 고정 관념은 오래전부터 이어져 온 가부장적 유교문화로 인해 여전히 높기만 한 사회구조적 장벽에 둘러싸여 있어, 주위에서 여성 관리자를 찾아보기 란 매우 힘든 실정이다. 여성이 많은 교육계에서 조차도 관리자의 위치 에 있는 여성의 비율은 극히 미미한 수준에 머물러 있다. 이처럼 여성리 더는 아직도 극소수에 불과하지만, 여성의 사회진출은 현격히 증가하고 있고, 이와 함께 여성리더의 배출 역시 그 증가세를 예견케 한다. 또한 교육계에서도 여성 교장, 교감 등 여성 관리자의 비율이 꾸준한 증가세 를 보임으로써 보다 폭 넓은 여성 리더십에 대한 다각적인 연구가 필요 한 시점이다. 따라서 본 논문의 목적은 첫째, 여성리더십 및 여교장 리더십에 대한 이론과 실증적 연구들을 고찰하여 이 주제에 대한 이론적 근거를 제시하 고, 둘째, 초등 여교장의 리더십 유형이 학교 조직성과에 미치는 영향에 대한 유효성의 검증을 통하여 여성리더십의 개발을 위한 시사점을 제공 하는데 있다. 본 연구는 조직의 생산성을 극대화하는 효과적인 리더의 요건으로 조 직 내·외부 환경에 대한 대응력과 구성원들에 대한 태도를 역량개발의 중요한 요소로 보고 이에 따라 리더십의 유형을 각각 현상유지형, 변화 추구형, 주도형, 배려형으로 구분하여 직무만족 및 ...
21세기의 화두라 할 수 있는 여성의 사회적 성장은 급변하는 글로벌 시장경제 속에서 새로운 경영 패러다임의 변화와 맞물려 더욱 그 중요성 이 부각되고 있다. 이처럼 시대적 요청에 부응한 여성의 위상의 제고는 관리자로서의 여성 리더를 요구하게 되었고, 여성의 리더십이 오늘날 기 존의 남성 중심의 전통적 리더십이 갖는 한계를 극복할 수 있는 대안적 리더십으로 재평가됨으로써 이에 대한 관심도 증가하게 되었다. 그러나 현재 우리나라의 여성의 위치와 성역할에 대한 뿌리 깊은 고정 관념은 오래전부터 이어져 온 가부장적 유교문화로 인해 여전히 높기만 한 사회구조적 장벽에 둘러싸여 있어, 주위에서 여성 관리자를 찾아보기 란 매우 힘든 실정이다. 여성이 많은 교육계에서 조차도 관리자의 위치 에 있는 여성의 비율은 극히 미미한 수준에 머물러 있다. 이처럼 여성리 더는 아직도 극소수에 불과하지만, 여성의 사회진출은 현격히 증가하고 있고, 이와 함께 여성리더의 배출 역시 그 증가세를 예견케 한다. 또한 교육계에서도 여성 교장, 교감 등 여성 관리자의 비율이 꾸준한 증가세 를 보임으로써 보다 폭 넓은 여성 리더십에 대한 다각적인 연구가 필요 한 시점이다. 따라서 본 논문의 목적은 첫째, 여성리더십 및 여교장 리더십에 대한 이론과 실증적 연구들을 고찰하여 이 주제에 대한 이론적 근거를 제시하 고, 둘째, 초등 여교장의 리더십 유형이 학교 조직성과에 미치는 영향에 대한 유효성의 검증을 통하여 여성리더십의 개발을 위한 시사점을 제공 하는데 있다. 본 연구는 조직의 생산성을 극대화하는 효과적인 리더의 요건으로 조 직 내·외부 환경에 대한 대응력과 구성원들에 대한 태도를 역량개발의 중요한 요소로 보고 이에 따라 리더십의 유형을 각각 현상유지형, 변화 추구형, 주도형, 배려형으로 구분하여 직무만족 및 조직몰입 즉, 조직성 과에 미치는 영향을 알아보고자 이루어졌다. 기존의 여성리더십 및 여교 장 리더십에 관한 문헌연구와 선행연구들을 토대로 여성리더십 유형은 조직성과에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 라는 가설 하에, 경기 도 부천시에 소재한 여교장이 재임 중인 초등학교의 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 11.0 버전 프로그램을 이용하여 통계적인 유의성을 분석하였으며, 처리된 결과를 토대로 가설검증을 실시하였다. 분석방법은 인구통계 문항의 변수를 정리하기 위해 빈도분석, 항목간의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위해 신뢰도 분석과 타당도 분석을 하였으 며, 가설을 검증하기 위하여 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 직무만족 부분에서 4가지 리더십 유형이 모두 영향을 미치 고 있음을 알 수 있었고, 가장 큰 영향을 미치는 유형은 변화추구형이었 으며 다음으로 배려형, 주도형, 현상유지형 리더십이었다. 또 조직몰입 부분에서는 현상유지형 리더십을 제외한 3가지 리더십 유형이 영향을 미 치고 있었으며, 가장 큰 영향을 미치는 리더십은 배려형이었으며 이어 주도형, 변화추구형 리더십임을 알 수 있었다. 현상유지형 리더십이 조직 몰입에 별 영향을 미치지 못한 원인은 여교장의 리더십 유형과 함께 학 교조직의 특성과 구성원인 교사의 태도와 관련지어 생각해 볼 수 있다. 즉, 변화 없이 원칙과 안정성을 중시하는 보수적 성향의 관료주의적 리 더가 이끌어가는 학교조직에서는 구성원인 교사 개개인의 참여나 자율성 이 충분히 발휘되기 어렵기 때문에 타성에 젖어 조직에 대한 애착이나 몰입도에 그 영향이 미치지 않는 것으로 생각된다. 본 연구의 결과로부터 다음과 같은 결론 및 시사점이 도출되었다. 첫째, 여성리더는 변화를 추구하는 성향으로 조직을 운영하고, 구성원 개개인에 대한 인간적 존중과 배려에 높은 관심을 가짐으로써 직무만족 및 조직몰입으로 대변되는 조직성과에 매우 높은 긍정적인 영향을 미친 다는 결론이 도출되었다. 둘째, 여성리더십은 조직구성원 사이의 유기적인 관계를 중시하고 역 할을 공유하며, 민주적.참여적이고, 변혁적이며, 상호 호혜적인 관계설 정으로 유형화되는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 유연성과 휴머니즘을 담보로 하는 여성의 리더십이 전통적이고 경직적인 사회에 익숙한 남성의 리더십보다 더 효과적인 조직성과를 이 끌어낼 수 있는 21세기형 대안적 리더십으로 평가되고 있는 것으로 나타 났다. 이와 같은 결과는 오랫동안 고정관념에 의해 배척되었던 여성적 특징 이 경제의 발전, 노동의식의 변화, 사회 정치 참여, 교육 여건 등 남녀의 성역할에 대한 전반적인 사회적 환경의 변화에 따라 점차적으로 그 우위 를 점하며, 리더십의 본질로 생각되어 지던 남성의 리더십보다 여성의 리더십이 더 우수하고 조직을 보다 효율적으로 이끌고 있음을 입증함으 로서 여성리더십이 더욱 높은 가치를 인정받고 있음을 시사하는 것이라 할 수 있다. 따라서 앞으로 우리사회는 본 연구를 포함한 많은 연구들을 통해 여성 의 능력을 개발하고 우수한 여성의 리더십을 십분 활용할 수 있도록 그 방안을 모색하는 한편, 사회적 제도의 기반의 확충과 환경조성이라는 시 급한 과제의 해결에 주력토록 해야 할 것이다.
21세기의 화두라 할 수 있는 여성의 사회적 성장은 급변하는 글로벌 시장경제 속에서 새로운 경영 패러다임의 변화와 맞물려 더욱 그 중요성 이 부각되고 있다. 이처럼 시대적 요청에 부응한 여성의 위상의 제고는 관리자로서의 여성 리더를 요구하게 되었고, 여성의 리더십이 오늘날 기 존의 남성 중심의 전통적 리더십이 갖는 한계를 극복할 수 있는 대안적 리더십으로 재평가됨으로써 이에 대한 관심도 증가하게 되었다. 그러나 현재 우리나라의 여성의 위치와 성역할에 대한 뿌리 깊은 고정 관념은 오래전부터 이어져 온 가부장적 유교문화로 인해 여전히 높기만 한 사회구조적 장벽에 둘러싸여 있어, 주위에서 여성 관리자를 찾아보기 란 매우 힘든 실정이다. 여성이 많은 교육계에서 조차도 관리자의 위치 에 있는 여성의 비율은 극히 미미한 수준에 머물러 있다. 이처럼 여성리 더는 아직도 극소수에 불과하지만, 여성의 사회진출은 현격히 증가하고 있고, 이와 함께 여성리더의 배출 역시 그 증가세를 예견케 한다. 또한 교육계에서도 여성 교장, 교감 등 여성 관리자의 비율이 꾸준한 증가세 를 보임으로써 보다 폭 넓은 여성 리더십에 대한 다각적인 연구가 필요 한 시점이다. 따라서 본 논문의 목적은 첫째, 여성리더십 및 여교장 리더십에 대한 이론과 실증적 연구들을 고찰하여 이 주제에 대한 이론적 근거를 제시하 고, 둘째, 초등 여교장의 리더십 유형이 학교 조직성과에 미치는 영향에 대한 유효성의 검증을 통하여 여성리더십의 개발을 위한 시사점을 제공 하는데 있다. 본 연구는 조직의 생산성을 극대화하는 효과적인 리더의 요건으로 조 직 내·외부 환경에 대한 대응력과 구성원들에 대한 태도를 역량개발의 중요한 요소로 보고 이에 따라 리더십의 유형을 각각 현상유지형, 변화 추구형, 주도형, 배려형으로 구분하여 직무만족 및 조직몰입 즉, 조직성 과에 미치는 영향을 알아보고자 이루어졌다. 기존의 여성리더십 및 여교 장 리더십에 관한 문헌연구와 선행연구들을 토대로 여성리더십 유형은 조직성과에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 라는 가설 하에, 경기 도 부천시에 소재한 여교장이 재임 중인 초등학교의 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 11.0 버전 프로그램을 이용하여 통계적인 유의성을 분석하였으며, 처리된 결과를 토대로 가설검증을 실시하였다. 분석방법은 인구통계 문항의 변수를 정리하기 위해 빈도분석, 항목간의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위해 신뢰도 분석과 타당도 분석을 하였으 며, 가설을 검증하기 위하여 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 직무만족 부분에서 4가지 리더십 유형이 모두 영향을 미치 고 있음을 알 수 있었고, 가장 큰 영향을 미치는 유형은 변화추구형이었 으며 다음으로 배려형, 주도형, 현상유지형 리더십이었다. 또 조직몰입 부분에서는 현상유지형 리더십을 제외한 3가지 리더십 유형이 영향을 미 치고 있었으며, 가장 큰 영향을 미치는 리더십은 배려형이었으며 이어 주도형, 변화추구형 리더십임을 알 수 있었다. 현상유지형 리더십이 조직 몰입에 별 영향을 미치지 못한 원인은 여교장의 리더십 유형과 함께 학 교조직의 특성과 구성원인 교사의 태도와 관련지어 생각해 볼 수 있다. 즉, 변화 없이 원칙과 안정성을 중시하는 보수적 성향의 관료주의적 리 더가 이끌어가는 학교조직에서는 구성원인 교사 개개인의 참여나 자율성 이 충분히 발휘되기 어렵기 때문에 타성에 젖어 조직에 대한 애착이나 몰입도에 그 영향이 미치지 않는 것으로 생각된다. 본 연구의 결과로부터 다음과 같은 결론 및 시사점이 도출되었다. 첫째, 여성리더는 변화를 추구하는 성향으로 조직을 운영하고, 구성원 개개인에 대한 인간적 존중과 배려에 높은 관심을 가짐으로써 직무만족 및 조직몰입으로 대변되는 조직성과에 매우 높은 긍정적인 영향을 미친 다는 결론이 도출되었다. 둘째, 여성리더십은 조직구성원 사이의 유기적인 관계를 중시하고 역 할을 공유하며, 민주적.참여적이고, 변혁적이며, 상호 호혜적인 관계설 정으로 유형화되는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 유연성과 휴머니즘을 담보로 하는 여성의 리더십이 전통적이고 경직적인 사회에 익숙한 남성의 리더십보다 더 효과적인 조직성과를 이 끌어낼 수 있는 21세기형 대안적 리더십으로 평가되고 있는 것으로 나타 났다. 이와 같은 결과는 오랫동안 고정관념에 의해 배척되었던 여성적 특징 이 경제의 발전, 노동의식의 변화, 사회 정치 참여, 교육 여건 등 남녀의 성역할에 대한 전반적인 사회적 환경의 변화에 따라 점차적으로 그 우위 를 점하며, 리더십의 본질로 생각되어 지던 남성의 리더십보다 여성의 리더십이 더 우수하고 조직을 보다 효율적으로 이끌고 있음을 입증함으 로서 여성리더십이 더욱 높은 가치를 인정받고 있음을 시사하는 것이라 할 수 있다. 따라서 앞으로 우리사회는 본 연구를 포함한 많은 연구들을 통해 여성 의 능력을 개발하고 우수한 여성의 리더십을 십분 활용할 수 있도록 그 방안을 모색하는 한편, 사회적 제도의 기반의 확충과 환경조성이라는 시 급한 과제의 해결에 주력토록 해야 할 것이다.
The Issue of the 21st century, female's social growth stands out in bold relief by the change of new management paradigm in the rapidly changing world situation. In the way, the improvement of female's position is needed female leader as administrator and female leadership is revaluated as an altern...
The Issue of the 21st century, female's social growth stands out in bold relief by the change of new management paradigm in the rapidly changing world situation. In the way, the improvement of female's position is needed female leader as administrator and female leadership is revaluated as an alternative leadership that gets over the limit which the traditional leadership has. Although the participation of woman is growing steadily year after year, the female manager is still rare. But in knowledge human resource compatibility is much more important than before. In addition, in the educational world, the proportion of the female administrator stays the extremely petty level. These days, because the rate of female administrator is increasing steadily, It is necessary that many-sided study about leadership with wide latitude. So the purpose of this study are as follow : First, It's to present the theoretical basis by considering the theory of female leadership and schoolmistress leadership the demonstrative study. Second, It's to offer the current events about the exploitation of female leadership by the verification of the effectiveness relationship between styles of schoolmistress's 4 leadership and the organizational performance of school. I think that the corresponding power in the inside and outside environment and the attitude to members stay an important position. So I divide style of leadership into the empirical expert style, idealistic prime mover style, rational achiever style and existential teal builder style each others. I set up a hypothesis that there is directly proportional relationship between the female leadership of them and their result of organization. After selected teachers of the schools with schoolmistress located at Bucheon were answered to questions correlated with the female leadership of them and their result of organization. In order to analyze into the statistical signification was used for SPSS WIN 11.0 version program. And I was used for the analysis of the frequency, reliability, factor, correlation and regression. This research shows that 4 leaderships have an effect on job satisfaction. The idealistic prime mover style is the most influence. Second is the existential teal builder style, third is rational achiever style and forth is the empirical expert style. This research shows that 3 leaderships except the empirical expert style have an effect on the organizational commitment. The existential teal builder style is the most influence. Second is the rational achiever style, third is the idealistic prime mover style. Because the bureaucratic leader hold down teachers' participation and autonomy, the empirical expert style has no effect on the organizational commitment. Some of the results of the survey are as follow : First, this study has found that female leader has an affirmative affect about the outcome of the organization such as job satisfaction and the organizational commitment. Because the female leader can manage in the way of the pursuit of development and has respect and care each single person. Second, the female leadership values the organic relationship above everything else and holds a role in common. More over, this study has found that female leadership has the characteristics such as the democracy, participation, revolution, relationship of mutual benefits. Third, the female can lead more effective organizational performance leadership which has the flexibility and humanism than conventional and comfortable male leadership. So female leadership rises in the estimation as an alternative leadership on the 21st century. Based on these results, woman power that is shunned by man for ages is holding a dominant position bit by bit in line with the change of the social environment such as the economical development, change of work consciousness, the educational circumstance. The results of this study showed that male and female principals carry out their administrative roles in a manner consistent with gender stereotypes, they would differ in their leadership behaviors. The most substantial sex difference was the tendency for female principals to lead in a more participative and less autocratic style than male principals. So we should find how to develop woman-power and show one's ability. In addition, we should concentrate our efforts in order to be solve an urgent problem such as the expansion of the social system and the formation of the environment.
The Issue of the 21st century, female's social growth stands out in bold relief by the change of new management paradigm in the rapidly changing world situation. In the way, the improvement of female's position is needed female leader as administrator and female leadership is revaluated as an alternative leadership that gets over the limit which the traditional leadership has. Although the participation of woman is growing steadily year after year, the female manager is still rare. But in knowledge human resource compatibility is much more important than before. In addition, in the educational world, the proportion of the female administrator stays the extremely petty level. These days, because the rate of female administrator is increasing steadily, It is necessary that many-sided study about leadership with wide latitude. So the purpose of this study are as follow : First, It's to present the theoretical basis by considering the theory of female leadership and schoolmistress leadership the demonstrative study. Second, It's to offer the current events about the exploitation of female leadership by the verification of the effectiveness relationship between styles of schoolmistress's 4 leadership and the organizational performance of school. I think that the corresponding power in the inside and outside environment and the attitude to members stay an important position. So I divide style of leadership into the empirical expert style, idealistic prime mover style, rational achiever style and existential teal builder style each others. I set up a hypothesis that there is directly proportional relationship between the female leadership of them and their result of organization. After selected teachers of the schools with schoolmistress located at Bucheon were answered to questions correlated with the female leadership of them and their result of organization. In order to analyze into the statistical signification was used for SPSS WIN 11.0 version program. And I was used for the analysis of the frequency, reliability, factor, correlation and regression. This research shows that 4 leaderships have an effect on job satisfaction. The idealistic prime mover style is the most influence. Second is the existential teal builder style, third is rational achiever style and forth is the empirical expert style. This research shows that 3 leaderships except the empirical expert style have an effect on the organizational commitment. The existential teal builder style is the most influence. Second is the rational achiever style, third is the idealistic prime mover style. Because the bureaucratic leader hold down teachers' participation and autonomy, the empirical expert style has no effect on the organizational commitment. Some of the results of the survey are as follow : First, this study has found that female leader has an affirmative affect about the outcome of the organization such as job satisfaction and the organizational commitment. Because the female leader can manage in the way of the pursuit of development and has respect and care each single person. Second, the female leadership values the organic relationship above everything else and holds a role in common. More over, this study has found that female leadership has the characteristics such as the democracy, participation, revolution, relationship of mutual benefits. Third, the female can lead more effective organizational performance leadership which has the flexibility and humanism than conventional and comfortable male leadership. So female leadership rises in the estimation as an alternative leadership on the 21st century. Based on these results, woman power that is shunned by man for ages is holding a dominant position bit by bit in line with the change of the social environment such as the economical development, change of work consciousness, the educational circumstance. The results of this study showed that male and female principals carry out their administrative roles in a manner consistent with gender stereotypes, they would differ in their leadership behaviors. The most substantial sex difference was the tendency for female principals to lead in a more participative and less autocratic style than male principals. So we should find how to develop woman-power and show one's ability. In addition, we should concentrate our efforts in order to be solve an urgent problem such as the expansion of the social system and the formation of the environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.