독서요법을 통한 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 관한 연구 A Study on Bibliotherapy and the Improvement of Low-Income Class Young Adult Self-Efficacy in Making Career Decision원문보기
본 연구는 학교도서관에서 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법이 좌절감과 열등감을 겪고 있는 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상자는 대전시에 소재한 N중학교 2학년 여학생 6명으로 도서, 영화, internet, video 등 다양한 매체를 활용하여 독서요법 프로그램을 2007년 3월 13일부터 6월 26일까지 매주 1회씩 60분간 14회 실시하여, 진로결정 자기효능감의 변화를 살펴보았다. 본 연구 독서요법을 통한 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 관한 연구를 통해 다음과 같은 결과를 요약할 수 있었다. 첫째, 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법은 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 상당한 효과를 주었다. 먼저, 독서요법 프로그램 실시 전과 실시 후에 각각 측정한 진로결정 자기효능감 검사의 총점이 대상 학생 모두 향상되었다. 적게는 10점에서 많게는 21점까지 향상되었으며 평균 16.2점이 향상되었다. 또한 프로그램 만족도에 대한 조사에서는 6명의 학생 모두가 긍정적인 평가를 하였고, 재미있고 유익한 프로그램이었다고 좋아하였다. 둘째, 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법 프로그램은 저소득층 청소년의 치료에 상당히 효과적인 것으로 나타났다. 연구 대상자들은 자신에 대한 존중감도 낮을 뿐 아니라, 독서능력과 독서흥미에 있어서도 상당히 저조하였다. 독서요법 프로그램은 학생들에게 다양한 독서 자료를 제공하고 여러 가지 활동을 준비하여 대상자들에게 거부감이나 거리감을 없애주고 자신들만의 생각을 표현해 보고 생각할 수 있는 기회를 줄 수 있었다. 마지막으로 학교에서 사서교사나 상담교사가 진행하는 1회성의 독서요법이 아닌 학교도서관을 활용하여 전문 상담가의 도움을 받아 미리 대상자들의 상황을 파악하고 사서교사가 주도적으로 독서요법 프로그램을 진행하면 독서요법은 학교도서관 서비스의 한 부분으로 충분히 역할을 할 수 있다는 것을 확인하였다. 사서교사는 누구보다도 학생들과 가까이에서 그들의 상처를 이해하고 삶의 목표를 세우는데 조력할 수 있는 입장에 있으므로 이러한 독서요법도 필요함을 시사해주는 연구였다. 이제까지의 독서요법 프로그램 연구내용을 종합한 결과를 토대로 앞으로의 연구를 위한 제언을 해보면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 서비스의 한 분야로 사서교사가 독서요법 프로그램을 적용하기 위해서는 먼저 사서교사가 독서교육에 대한 지식 및 독서자료에 대한 이해는 물론 청소년기의 학생들이 처한 상황과 학교와 ...
본 연구는 학교도서관에서 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법이 좌절감과 열등감을 겪고 있는 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상자는 대전시에 소재한 N중학교 2학년 여학생 6명으로 도서, 영화, internet, video 등 다양한 매체를 활용하여 독서요법 프로그램을 2007년 3월 13일부터 6월 26일까지 매주 1회씩 60분간 14회 실시하여, 진로결정 자기효능감의 변화를 살펴보았다. 본 연구 독서요법을 통한 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 관한 연구를 통해 다음과 같은 결과를 요약할 수 있었다. 첫째, 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법은 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 상당한 효과를 주었다. 먼저, 독서요법 프로그램 실시 전과 실시 후에 각각 측정한 진로결정 자기효능감 검사의 총점이 대상 학생 모두 향상되었다. 적게는 10점에서 많게는 21점까지 향상되었으며 평균 16.2점이 향상되었다. 또한 프로그램 만족도에 대한 조사에서는 6명의 학생 모두가 긍정적인 평가를 하였고, 재미있고 유익한 프로그램이었다고 좋아하였다. 둘째, 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법 프로그램은 저소득층 청소년의 치료에 상당히 효과적인 것으로 나타났다. 연구 대상자들은 자신에 대한 존중감도 낮을 뿐 아니라, 독서능력과 독서흥미에 있어서도 상당히 저조하였다. 독서요법 프로그램은 학생들에게 다양한 독서 자료를 제공하고 여러 가지 활동을 준비하여 대상자들에게 거부감이나 거리감을 없애주고 자신들만의 생각을 표현해 보고 생각할 수 있는 기회를 줄 수 있었다. 마지막으로 학교에서 사서교사나 상담교사가 진행하는 1회성의 독서요법이 아닌 학교도서관을 활용하여 전문 상담가의 도움을 받아 미리 대상자들의 상황을 파악하고 사서교사가 주도적으로 독서요법 프로그램을 진행하면 독서요법은 학교도서관 서비스의 한 부분으로 충분히 역할을 할 수 있다는 것을 확인하였다. 사서교사는 누구보다도 학생들과 가까이에서 그들의 상처를 이해하고 삶의 목표를 세우는데 조력할 수 있는 입장에 있으므로 이러한 독서요법도 필요함을 시사해주는 연구였다. 이제까지의 독서요법 프로그램 연구내용을 종합한 결과를 토대로 앞으로의 연구를 위한 제언을 해보면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 서비스의 한 분야로 사서교사가 독서요법 프로그램을 적용하기 위해서는 먼저 사서교사가 독서교육에 대한 지식 및 독서자료에 대한 이해는 물론 청소년기의 학생들이 처한 상황과 학교와 지역사회의 특성까지 고려하는 전문성이 필요하다. 둘째, 학교도서관에서의 자가치유적 독서요법에 사용할 수 있는 독서자료 및 매체에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 하겠다. 현재 한국도서관협회에서 독서요법 적용에 활용할 수 있는 독서자료에 대한 연구가 활발히 진행되고는 있으나 아직까지 다양한 매체의 적용에 대해서는 미흡한 점이 있다. 독서요법 적용의 효과성 부분에서 학생들의 독서흥미를 유발하기 위해서는 다양한 주제와 형태의 독서자료를 활용해야 할 것이다. 셋째, 독서요법 프로그램의 진행에 있어서 무엇보다도 중요한 것은 대상자에 대한 깊이 있는 이해라고 생각된다. 사서교사 1인이 독서요법 프로그램을 진행하여 효과를 거두기도 어렵거니와 많은 이용자를 접촉하는 학교도서관 현장에서 학생의 상황을 자세하게 파악하기 어려울 수 있다. 독서요법의 성과를 극대화하기 위해서는 학생들의 실태를 자세하게 파악할 필요가 있으며, 이를 위하여 상담교사나 학교 내의 교사들의 협조가 필수적이다. 넷째, 학교도서관에서 사서교사가 진행 할 수 있는 다양하고 효과적인 독서요법 프로그램들이 개발되어야 하겠다. 임상적 독서요법 처치가 필요한 학생들만이 아닌 일반 학생들이 청소년기에 당면하는 여러 가지 상황에 적극적으로 활용될 수 있는 독서요법 프로그램들이 개발되어야 하겠다.
본 연구는 학교도서관에서 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법이 좌절감과 열등감을 겪고 있는 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상자는 대전시에 소재한 N중학교 2학년 여학생 6명으로 도서, 영화, internet, video 등 다양한 매체를 활용하여 독서요법 프로그램을 2007년 3월 13일부터 6월 26일까지 매주 1회씩 60분간 14회 실시하여, 진로결정 자기효능감의 변화를 살펴보았다. 본 연구 독서요법을 통한 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 관한 연구를 통해 다음과 같은 결과를 요약할 수 있었다. 첫째, 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법은 저소득층 청소년의 진로결정 자기효능감 향상에 상당한 효과를 주었다. 먼저, 독서요법 프로그램 실시 전과 실시 후에 각각 측정한 진로결정 자기효능감 검사의 총점이 대상 학생 모두 향상되었다. 적게는 10점에서 많게는 21점까지 향상되었으며 평균 16.2점이 향상되었다. 또한 프로그램 만족도에 대한 조사에서는 6명의 학생 모두가 긍정적인 평가를 하였고, 재미있고 유익한 프로그램이었다고 좋아하였다. 둘째, 도서 및 다양한 매체를 활용한 독서요법 프로그램은 저소득층 청소년의 치료에 상당히 효과적인 것으로 나타났다. 연구 대상자들은 자신에 대한 존중감도 낮을 뿐 아니라, 독서능력과 독서흥미에 있어서도 상당히 저조하였다. 독서요법 프로그램은 학생들에게 다양한 독서 자료를 제공하고 여러 가지 활동을 준비하여 대상자들에게 거부감이나 거리감을 없애주고 자신들만의 생각을 표현해 보고 생각할 수 있는 기회를 줄 수 있었다. 마지막으로 학교에서 사서교사나 상담교사가 진행하는 1회성의 독서요법이 아닌 학교도서관을 활용하여 전문 상담가의 도움을 받아 미리 대상자들의 상황을 파악하고 사서교사가 주도적으로 독서요법 프로그램을 진행하면 독서요법은 학교도서관 서비스의 한 부분으로 충분히 역할을 할 수 있다는 것을 확인하였다. 사서교사는 누구보다도 학생들과 가까이에서 그들의 상처를 이해하고 삶의 목표를 세우는데 조력할 수 있는 입장에 있으므로 이러한 독서요법도 필요함을 시사해주는 연구였다. 이제까지의 독서요법 프로그램 연구내용을 종합한 결과를 토대로 앞으로의 연구를 위한 제언을 해보면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 서비스의 한 분야로 사서교사가 독서요법 프로그램을 적용하기 위해서는 먼저 사서교사가 독서교육에 대한 지식 및 독서자료에 대한 이해는 물론 청소년기의 학생들이 처한 상황과 학교와 지역사회의 특성까지 고려하는 전문성이 필요하다. 둘째, 학교도서관에서의 자가치유적 독서요법에 사용할 수 있는 독서자료 및 매체에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 하겠다. 현재 한국도서관협회에서 독서요법 적용에 활용할 수 있는 독서자료에 대한 연구가 활발히 진행되고는 있으나 아직까지 다양한 매체의 적용에 대해서는 미흡한 점이 있다. 독서요법 적용의 효과성 부분에서 학생들의 독서흥미를 유발하기 위해서는 다양한 주제와 형태의 독서자료를 활용해야 할 것이다. 셋째, 독서요법 프로그램의 진행에 있어서 무엇보다도 중요한 것은 대상자에 대한 깊이 있는 이해라고 생각된다. 사서교사 1인이 독서요법 프로그램을 진행하여 효과를 거두기도 어렵거니와 많은 이용자를 접촉하는 학교도서관 현장에서 학생의 상황을 자세하게 파악하기 어려울 수 있다. 독서요법의 성과를 극대화하기 위해서는 학생들의 실태를 자세하게 파악할 필요가 있으며, 이를 위하여 상담교사나 학교 내의 교사들의 협조가 필수적이다. 넷째, 학교도서관에서 사서교사가 진행 할 수 있는 다양하고 효과적인 독서요법 프로그램들이 개발되어야 하겠다. 임상적 독서요법 처치가 필요한 학생들만이 아닌 일반 학생들이 청소년기에 당면하는 여러 가지 상황에 적극적으로 활용될 수 있는 독서요법 프로그램들이 개발되어야 하겠다.
This study aims to find out how bibliotherapy using a variety of media including books can affect the career decision - making self efficacy of low income class young adult who have experienced setbacks and have a feeling of inferiority. The persons tested were six girl students at N Junior High Sch...
This study aims to find out how bibliotherapy using a variety of media including books can affect the career decision - making self efficacy of low income class young adult who have experienced setbacks and have a feeling of inferiority. The persons tested were six girl students at N Junior High School in Daejeon. They participated in bibliotherapy program from March 13 to June 26, 2007, fourteen times, once a week, and for sixty minutes per session. Bibliotherapy program entailed a variety of media including books, movies, internet, video and any changes to career decision - making self efficacy were noted. After bibliotherapy was administered, changes to career decision - making self efficacy were noted and are summarized as follows. At first, bibliotherapy using a variety of media including books substantially affected the career decision - making self efficacy of low income class young adult. Above all, the scores taken after bibliotherapy was administered substantially improved for all the students who were tested. The score went up at least 10 points and as high as 21 points. The average score went up to 16.2. As for the degree of satisfaction, 6 students gave positive response and said they liked the program as it was interesting and beneficial. Second, bibliotherapy program using a variety of media including books was effective for the low income class young adult. The students tested not only had low self-esteem but also low reading abilities and little interest in reading. Bibliotherapy program provides a variety of reading materials and activities. The students didn’t feel rejected or a sense of distance but were given opportunity to express themselves and reflect upon themselves. Finally, bibliotherapy is not a one time bibliotherapy administered by the librarian-teacher or the counselor-teacher. If the program determines the conditions of the participants by consulting specialists and the librarian-teacher play an important role carries out bibliotherapy program, it will be able to adequately perform the function as part of the school library services. The librarian-teacher is in a position to be closer to the students than anyone else and is able to heal the wound and help them set their life goals. Consequently, this study has indicated that future bibliotherapy programs are needed. Based on the progress that bibliotherapy has made and the results of the study, the following proposals are made. At first, as part of the school library services, the librarian-teacher must first gain an understanding and knowledge in reading education. Also professionalism is required to understand the environment the adolescent students are in while taking into account the special characteristics of the local community. Second, continuing research should be made as to reading materials and media that can be used for bibliotherapy at school library. Korea Library Association is conducting research in reading materials that can be utilized for bibliotherapy programs. However, the applicability of the variety of media is still not clear. As for the effectiveness of bibliotherapy programs, in order to trigger interest in reading on the part of the students, various reading materials should be utilized. Third, in carrying out the bibliotherapy program, the most important factor is an in-depth understanding of the participants. It would be difficult for one librarian-teacher alone to carry out the bibliotherapy program and bring about fruitful results. Being in school library, the librarian-teacher would have difficulties in determining the conditions that the students are facing. In order to maximize the results of the bibliotherapy program, the teacher-counselor’s or other teachers’ cooperation will be absolutely required. Fourth, various and effective bibliotherapy programs should be developed for the librarian-teacher should be able to carry out a program at school library. Not only for those students who need clinical bibliotherapy but also for adolescents who are facing crises should be developed various bibliotherapy programs.
This study aims to find out how bibliotherapy using a variety of media including books can affect the career decision - making self efficacy of low income class young adult who have experienced setbacks and have a feeling of inferiority. The persons tested were six girl students at N Junior High School in Daejeon. They participated in bibliotherapy program from March 13 to June 26, 2007, fourteen times, once a week, and for sixty minutes per session. Bibliotherapy program entailed a variety of media including books, movies, internet, video and any changes to career decision - making self efficacy were noted. After bibliotherapy was administered, changes to career decision - making self efficacy were noted and are summarized as follows. At first, bibliotherapy using a variety of media including books substantially affected the career decision - making self efficacy of low income class young adult. Above all, the scores taken after bibliotherapy was administered substantially improved for all the students who were tested. The score went up at least 10 points and as high as 21 points. The average score went up to 16.2. As for the degree of satisfaction, 6 students gave positive response and said they liked the program as it was interesting and beneficial. Second, bibliotherapy program using a variety of media including books was effective for the low income class young adult. The students tested not only had low self-esteem but also low reading abilities and little interest in reading. Bibliotherapy program provides a variety of reading materials and activities. The students didn’t feel rejected or a sense of distance but were given opportunity to express themselves and reflect upon themselves. Finally, bibliotherapy is not a one time bibliotherapy administered by the librarian-teacher or the counselor-teacher. If the program determines the conditions of the participants by consulting specialists and the librarian-teacher play an important role carries out bibliotherapy program, it will be able to adequately perform the function as part of the school library services. The librarian-teacher is in a position to be closer to the students than anyone else and is able to heal the wound and help them set their life goals. Consequently, this study has indicated that future bibliotherapy programs are needed. Based on the progress that bibliotherapy has made and the results of the study, the following proposals are made. At first, as part of the school library services, the librarian-teacher must first gain an understanding and knowledge in reading education. Also professionalism is required to understand the environment the adolescent students are in while taking into account the special characteristics of the local community. Second, continuing research should be made as to reading materials and media that can be used for bibliotherapy at school library. Korea Library Association is conducting research in reading materials that can be utilized for bibliotherapy programs. However, the applicability of the variety of media is still not clear. As for the effectiveness of bibliotherapy programs, in order to trigger interest in reading on the part of the students, various reading materials should be utilized. Third, in carrying out the bibliotherapy program, the most important factor is an in-depth understanding of the participants. It would be difficult for one librarian-teacher alone to carry out the bibliotherapy program and bring about fruitful results. Being in school library, the librarian-teacher would have difficulties in determining the conditions that the students are facing. In order to maximize the results of the bibliotherapy program, the teacher-counselor’s or other teachers’ cooperation will be absolutely required. Fourth, various and effective bibliotherapy programs should be developed for the librarian-teacher should be able to carry out a program at school library. Not only for those students who need clinical bibliotherapy but also for adolescents who are facing crises should be developed various bibliotherapy programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.