흥미유발을 통한 독서습관 형성 방안 연구 A Study on Acquisition of Reading Habits through Motivating their Interest : Focused on the 1st grade of the middle school students원문보기
신체적·정신적으로 왕성한 성장기에 있는 중학생들에게 인성 형성은 무엇보다 중요하다. 발달 중에 있는 학생들의 인성은 문화적 유산의 영향에 따라 형성되는 구체적 모습이 달라진다. 이렇듯 인성 형성에 많은 영향을 끼치는 문화적 유산은 책의 형태로 제시된다. 학생들은 책을 읽음으로써 문화적 유산을 받아들이고 향유하게 되며, 그 결과 사회적으로 바람직한 인성을 형성하게 된다. 그런데 2007년 3월 초에 본 연구자는 설문 조사를 통하여 중학생들은 초등학생들보다 책을 덜 읽고 있음을 알 수 있었다. 중학생들은 학원 수강 시간의 증가와 초등학교 때보다 강조되는 학업에 대한 중압감 때문에 책을 덜 읽고 있는 것 같았다. 이에 본 연구자는 중학교 1학년 학생들의 독서 습관 형성의 필요성을 느껴, 독서 흥미의 발생 요인과 독서 지도의 원리를 바탕으로 한 독서 흥미 유발 지도의 내용을 이론적 배경으로 삼아, 중학교 1학년 학생들의 독서 습관을 형성시키고자 다음과 같은 다양한 흥미 유발 방안을 구안하여 적용하게 되었다. 습관은 흥미를 유발시키고 지속적인 지도가 이루어질 때 형성될 수 있다. 본 연구자가 구안하여 적용한 흥미 유발 방안으로는 ‘독서 환경 조성’, ‘독서 동기 조성’, ‘독서 상황 설정’ 등이 있으며, ‘독서 동기 조성’으로는 ‘흥미 있는 활동’, ‘적절한 보상’, ‘공정한 평가’, ‘성공 과제 설정’ 등을 실시하였다. ‘독서 환경 조성’을 위해서는 학급 교실에 독서 게시판을 설치하여 운영하였고, 독서 표현 자료 전시회를 가졌다. ‘독서 게시판’ 운영은 생활 속에서 독서 관련 내용을 접하게 함으로써 독서를 생활의 일부분으로 느끼게 하였으며, 다양한 운영 방법은 독서에 관심과 의욕을 가지고 참여하게 하였다. ‘독서 표현 자료 전시회’는 다른 친구들의 표현 자료를 관람함으로써 창의적인 표현 방법을 배우는 계기가 되었으며, 독서 표현에 대한 의욕을 높이고, 독서에 흥미를 유발시켜 독서 분위기를 조성하는데 도움을 주었다. 독서 동기 조성을 위한 ‘흥미 있는 활동’으로는 ‘책 속 보물찾기’, ‘도서 관련 영화 상영’, ‘다양한 독서 표현 활동’, ‘각종 독서 행사’ 등이 있다. ‘책 속 보물찾기’는 책에 대한 흥미를 불러일으키고 관심을 고조시키는 데 매우 효과적이었으며, ‘도서 관련 영화 상영’은 영화를 본 후 그 영화와 관련된 책에 대한 관심과 흥미를 높이고, 영화화된 다른 작품들에 대한 관심을 고조시킬 수 있었다. ‘독서 표현 활동’은 독서한 내용을 정리하고 심화할 수 있도록 했으며, 자신의 흥미와 관심에 따라 표현 방법을 선택하게 함으로써 독서 후 표현에 대한 거부감이 줄어 들게 하였다. ‘각종 독서 행사’를 통해서는 독서 분위기를 더욱 고조시킬 수 있었으며, 행사 결과 주어지는 상이나 점수 부여는 독서에 대한 성취동기를 형성하는 계기가 되기도 하였다. 독서 동기 조성을 위한 ‘적절한 보상’은 독서에 대한 흥미와 관심을 불러일으키고, 독서 분위기를 지속적으로 조성하는데 도움이 되었다. 독서 동기 조성을 위한 ‘공정한 평가’는 학생들로 하여금 독서의 중요성을 인식하게 하여 보다 성실하고 진지하게 독서하게 하였으며, 독서 표현 자료 또한 보다 성실하게 작성하게 하였다. 독서 동기 조성을 위한 ‘성공 과제 설정’은 내적인 ...
신체적·정신적으로 왕성한 성장기에 있는 중학생들에게 인성 형성은 무엇보다 중요하다. 발달 중에 있는 학생들의 인성은 문화적 유산의 영향에 따라 형성되는 구체적 모습이 달라진다. 이렇듯 인성 형성에 많은 영향을 끼치는 문화적 유산은 책의 형태로 제시된다. 학생들은 책을 읽음으로써 문화적 유산을 받아들이고 향유하게 되며, 그 결과 사회적으로 바람직한 인성을 형성하게 된다. 그런데 2007년 3월 초에 본 연구자는 설문 조사를 통하여 중학생들은 초등학생들보다 책을 덜 읽고 있음을 알 수 있었다. 중학생들은 학원 수강 시간의 증가와 초등학교 때보다 강조되는 학업에 대한 중압감 때문에 책을 덜 읽고 있는 것 같았다. 이에 본 연구자는 중학교 1학년 학생들의 독서 습관 형성의 필요성을 느껴, 독서 흥미의 발생 요인과 독서 지도의 원리를 바탕으로 한 독서 흥미 유발 지도의 내용을 이론적 배경으로 삼아, 중학교 1학년 학생들의 독서 습관을 형성시키고자 다음과 같은 다양한 흥미 유발 방안을 구안하여 적용하게 되었다. 습관은 흥미를 유발시키고 지속적인 지도가 이루어질 때 형성될 수 있다. 본 연구자가 구안하여 적용한 흥미 유발 방안으로는 ‘독서 환경 조성’, ‘독서 동기 조성’, ‘독서 상황 설정’ 등이 있으며, ‘독서 동기 조성’으로는 ‘흥미 있는 활동’, ‘적절한 보상’, ‘공정한 평가’, ‘성공 과제 설정’ 등을 실시하였다. ‘독서 환경 조성’을 위해서는 학급 교실에 독서 게시판을 설치하여 운영하였고, 독서 표현 자료 전시회를 가졌다. ‘독서 게시판’ 운영은 생활 속에서 독서 관련 내용을 접하게 함으로써 독서를 생활의 일부분으로 느끼게 하였으며, 다양한 운영 방법은 독서에 관심과 의욕을 가지고 참여하게 하였다. ‘독서 표현 자료 전시회’는 다른 친구들의 표현 자료를 관람함으로써 창의적인 표현 방법을 배우는 계기가 되었으며, 독서 표현에 대한 의욕을 높이고, 독서에 흥미를 유발시켜 독서 분위기를 조성하는데 도움을 주었다. 독서 동기 조성을 위한 ‘흥미 있는 활동’으로는 ‘책 속 보물찾기’, ‘도서 관련 영화 상영’, ‘다양한 독서 표현 활동’, ‘각종 독서 행사’ 등이 있다. ‘책 속 보물찾기’는 책에 대한 흥미를 불러일으키고 관심을 고조시키는 데 매우 효과적이었으며, ‘도서 관련 영화 상영’은 영화를 본 후 그 영화와 관련된 책에 대한 관심과 흥미를 높이고, 영화화된 다른 작품들에 대한 관심을 고조시킬 수 있었다. ‘독서 표현 활동’은 독서한 내용을 정리하고 심화할 수 있도록 했으며, 자신의 흥미와 관심에 따라 표현 방법을 선택하게 함으로써 독서 후 표현에 대한 거부감이 줄어 들게 하였다. ‘각종 독서 행사’를 통해서는 독서 분위기를 더욱 고조시킬 수 있었으며, 행사 결과 주어지는 상이나 점수 부여는 독서에 대한 성취동기를 형성하는 계기가 되기도 하였다. 독서 동기 조성을 위한 ‘적절한 보상’은 독서에 대한 흥미와 관심을 불러일으키고, 독서 분위기를 지속적으로 조성하는데 도움이 되었다. 독서 동기 조성을 위한 ‘공정한 평가’는 학생들로 하여금 독서의 중요성을 인식하게 하여 보다 성실하고 진지하게 독서하게 하였으며, 독서 표현 자료 또한 보다 성실하게 작성하게 하였다. 독서 동기 조성을 위한 ‘성공 과제 설정’은 내적인 동기 유발이 일어나게 하였으며, 한 달 간 읽고 싶은 책을 골라 보고, 몇 권 읽을 것인지 목표를 세워, 그를 달성하고자 독서하게 함으로써 독서에 의욕을 가지고 참여하게 하였다. ‘독서 상황 설정’으로는 ‘아침독서’와 ‘독서의 날’을 실시하였다. ‘아침독서’는 독서에 흥미와 관심을 갖게 하였으며, 10분간만이 아니라 아침 자습 시간 내내 계속해서 책을 읽는 학생이 늘어나게 하였다. 뿐만 아니라 수시로 독서하는 분위기가 조성되기도 하였고, 잠시의 빈 시간에도 독서를 하는 학생들이 늘어나게 하였다. ‘독서의 날’은 깊이 있는 독서를 하게 하였으며, 독서 표현에 대한 흥미와 관심을 갖고 참여하게 하였다. 학생들은 도서실의 많은 책들 속에서 책을 고르는 일을 자주 해 봄으로써 자신의 흥미와 관심을 새롭게 발견하기도 하였으며, 책을 고르는 능력이 향상되기도 하였다. 위와 같은 다양한 독서 흥미 유발 방안을 구안 적용한 결과 학생들의 ‘주당 평균 독서 시간’, ‘독서에 대한 생각’, ‘주당 도서관 이용 횟수’, ‘독서 습관 정도’, ‘독서 후 활동’, ‘독서 계획 수립’ 측면에서 긍정적인 쪽으로의 유의미한 변화를 설문을 통해 검증할 수 있었으며, ‘월 평균 독서량’, ‘독서할 때의 느낌’의 측면도 설문을 통해 긍정적인 쪽으로 변화하였음을 확인할 수 있었다. 뿐만 아니라 학교 도서실 도서 대출 프로그램을 통한 검증을 통해서도 비교 집단인 1학년 2반에 비해 적용 대상 반인 1학년 1반의 도서 대출량이 월등히 많음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는, 본 연구자가 구안 적용한 독서 동기 조성을 통한 독서 흥미 유발 방안이 학생들의 독서 습관 형성에 성공적이었음을 말해 준다고 볼 수 있다. 그러나 학생들의 습관은 짧은 기간 동안에 완전히 형성되기는 힘들다. 본 연구자가 흥미유발 방안을 구안 적용한 결과는, 독서 습관 형성 정도 변화에 대한 설문 조사에서도 ‘어느 정도 형성되어 가고 있는 중이다'가 76.6%이었듯이 독서 습관이 형성되어 가고 있는 과도기적 상태에 머물러 있다고 볼 수 있다. 학생들의 독서 습관 형성을 위해서는 지속적인 지도가 필요하다. 1학년에서 그치지 않고 2학년, 3학년까지 지속적인 지도가 이루어질 때 학생들의 독서 습관은 형성될 수 있을 것이다. 흔히 학생 지도는 1년 동안의 1회성에 그치기 쉽다. 새 학기가 시작되어 지도 교사가 바뀌게 되면, 각 지도 교사의 교육관에 따라 지도 되어지는 내용 또한 달라지게 된다. 학생들의 독서 습관 형성을 위한 독서 지도가 해가 바뀌어도 계속해서 이루어지기 위해서는, 먼저 교사들이 독서 지도의 필요성을 깨닫고 독서 지도를 위해서 관심과 노력을 기울여야 할 것이다. 1학년 때 마련된 독서 습관의 기틀 위에 2학년, 3학년 때의 노력이 쌓여질 때, 일생의 밑받침이 되는 독서 습관은 정착될 수 있을 것이다. 독서 습관이 완전히 형성되어 있지 않은 학생들은 지도를 소홀히 하게 되면, 점차 독서를 게을리 하다가 그동안 쌓아온 기틀마저 잊어버리기 때문이다. 본 연구에서는 주로 독서의 외형적인 지도에 치중하여 독서의 기본인 습관을 형성하고자 하였다. 그러나 학생 개개인들은 독서 능력에 많은 차이를 보이고 있었다. 독서에 관심과 흥미를 갖게 하여 습관 형성의 기틀은 마련되었으나 이를 좀 더 심화하기 위해서는 독서 능력을 향상시키는 개별적인 지도가 있어야 할 것이다. 아직도 학교에서의 독서 지도는 업무를 담당한 교사나 국어 교사의 몫으로만 여겨지는 경향이 있다. 그러나 독서 지도는 일부 교사들만의 몫이 아니며 전 교사가 지도해야 한다. 독서는 문제 해결의 과정이며 모든 교육의 기본이 된다. 전 교사가 관심을 가지고 지도할 때 독서 습관은 형성될 것이고 독서 능력은 향상될 것이다. 교과 교사는 교과 지도와 연계하여 독서 지도를 할 수 있으며, 각 담임 교사는 학급 경영에 독서 지도를 활용할 수 있을 것이다.
신체적·정신적으로 왕성한 성장기에 있는 중학생들에게 인성 형성은 무엇보다 중요하다. 발달 중에 있는 학생들의 인성은 문화적 유산의 영향에 따라 형성되는 구체적 모습이 달라진다. 이렇듯 인성 형성에 많은 영향을 끼치는 문화적 유산은 책의 형태로 제시된다. 학생들은 책을 읽음으로써 문화적 유산을 받아들이고 향유하게 되며, 그 결과 사회적으로 바람직한 인성을 형성하게 된다. 그런데 2007년 3월 초에 본 연구자는 설문 조사를 통하여 중학생들은 초등학생들보다 책을 덜 읽고 있음을 알 수 있었다. 중학생들은 학원 수강 시간의 증가와 초등학교 때보다 강조되는 학업에 대한 중압감 때문에 책을 덜 읽고 있는 것 같았다. 이에 본 연구자는 중학교 1학년 학생들의 독서 습관 형성의 필요성을 느껴, 독서 흥미의 발생 요인과 독서 지도의 원리를 바탕으로 한 독서 흥미 유발 지도의 내용을 이론적 배경으로 삼아, 중학교 1학년 학생들의 독서 습관을 형성시키고자 다음과 같은 다양한 흥미 유발 방안을 구안하여 적용하게 되었다. 습관은 흥미를 유발시키고 지속적인 지도가 이루어질 때 형성될 수 있다. 본 연구자가 구안하여 적용한 흥미 유발 방안으로는 ‘독서 환경 조성’, ‘독서 동기 조성’, ‘독서 상황 설정’ 등이 있으며, ‘독서 동기 조성’으로는 ‘흥미 있는 활동’, ‘적절한 보상’, ‘공정한 평가’, ‘성공 과제 설정’ 등을 실시하였다. ‘독서 환경 조성’을 위해서는 학급 교실에 독서 게시판을 설치하여 운영하였고, 독서 표현 자료 전시회를 가졌다. ‘독서 게시판’ 운영은 생활 속에서 독서 관련 내용을 접하게 함으로써 독서를 생활의 일부분으로 느끼게 하였으며, 다양한 운영 방법은 독서에 관심과 의욕을 가지고 참여하게 하였다. ‘독서 표현 자료 전시회’는 다른 친구들의 표현 자료를 관람함으로써 창의적인 표현 방법을 배우는 계기가 되었으며, 독서 표현에 대한 의욕을 높이고, 독서에 흥미를 유발시켜 독서 분위기를 조성하는데 도움을 주었다. 독서 동기 조성을 위한 ‘흥미 있는 활동’으로는 ‘책 속 보물찾기’, ‘도서 관련 영화 상영’, ‘다양한 독서 표현 활동’, ‘각종 독서 행사’ 등이 있다. ‘책 속 보물찾기’는 책에 대한 흥미를 불러일으키고 관심을 고조시키는 데 매우 효과적이었으며, ‘도서 관련 영화 상영’은 영화를 본 후 그 영화와 관련된 책에 대한 관심과 흥미를 높이고, 영화화된 다른 작품들에 대한 관심을 고조시킬 수 있었다. ‘독서 표현 활동’은 독서한 내용을 정리하고 심화할 수 있도록 했으며, 자신의 흥미와 관심에 따라 표현 방법을 선택하게 함으로써 독서 후 표현에 대한 거부감이 줄어 들게 하였다. ‘각종 독서 행사’를 통해서는 독서 분위기를 더욱 고조시킬 수 있었으며, 행사 결과 주어지는 상이나 점수 부여는 독서에 대한 성취동기를 형성하는 계기가 되기도 하였다. 독서 동기 조성을 위한 ‘적절한 보상’은 독서에 대한 흥미와 관심을 불러일으키고, 독서 분위기를 지속적으로 조성하는데 도움이 되었다. 독서 동기 조성을 위한 ‘공정한 평가’는 학생들로 하여금 독서의 중요성을 인식하게 하여 보다 성실하고 진지하게 독서하게 하였으며, 독서 표현 자료 또한 보다 성실하게 작성하게 하였다. 독서 동기 조성을 위한 ‘성공 과제 설정’은 내적인 동기 유발이 일어나게 하였으며, 한 달 간 읽고 싶은 책을 골라 보고, 몇 권 읽을 것인지 목표를 세워, 그를 달성하고자 독서하게 함으로써 독서에 의욕을 가지고 참여하게 하였다. ‘독서 상황 설정’으로는 ‘아침독서’와 ‘독서의 날’을 실시하였다. ‘아침독서’는 독서에 흥미와 관심을 갖게 하였으며, 10분간만이 아니라 아침 자습 시간 내내 계속해서 책을 읽는 학생이 늘어나게 하였다. 뿐만 아니라 수시로 독서하는 분위기가 조성되기도 하였고, 잠시의 빈 시간에도 독서를 하는 학생들이 늘어나게 하였다. ‘독서의 날’은 깊이 있는 독서를 하게 하였으며, 독서 표현에 대한 흥미와 관심을 갖고 참여하게 하였다. 학생들은 도서실의 많은 책들 속에서 책을 고르는 일을 자주 해 봄으로써 자신의 흥미와 관심을 새롭게 발견하기도 하였으며, 책을 고르는 능력이 향상되기도 하였다. 위와 같은 다양한 독서 흥미 유발 방안을 구안 적용한 결과 학생들의 ‘주당 평균 독서 시간’, ‘독서에 대한 생각’, ‘주당 도서관 이용 횟수’, ‘독서 습관 정도’, ‘독서 후 활동’, ‘독서 계획 수립’ 측면에서 긍정적인 쪽으로의 유의미한 변화를 설문을 통해 검증할 수 있었으며, ‘월 평균 독서량’, ‘독서할 때의 느낌’의 측면도 설문을 통해 긍정적인 쪽으로 변화하였음을 확인할 수 있었다. 뿐만 아니라 학교 도서실 도서 대출 프로그램을 통한 검증을 통해서도 비교 집단인 1학년 2반에 비해 적용 대상 반인 1학년 1반의 도서 대출량이 월등히 많음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는, 본 연구자가 구안 적용한 독서 동기 조성을 통한 독서 흥미 유발 방안이 학생들의 독서 습관 형성에 성공적이었음을 말해 준다고 볼 수 있다. 그러나 학생들의 습관은 짧은 기간 동안에 완전히 형성되기는 힘들다. 본 연구자가 흥미유발 방안을 구안 적용한 결과는, 독서 습관 형성 정도 변화에 대한 설문 조사에서도 ‘어느 정도 형성되어 가고 있는 중이다'가 76.6%이었듯이 독서 습관이 형성되어 가고 있는 과도기적 상태에 머물러 있다고 볼 수 있다. 학생들의 독서 습관 형성을 위해서는 지속적인 지도가 필요하다. 1학년에서 그치지 않고 2학년, 3학년까지 지속적인 지도가 이루어질 때 학생들의 독서 습관은 형성될 수 있을 것이다. 흔히 학생 지도는 1년 동안의 1회성에 그치기 쉽다. 새 학기가 시작되어 지도 교사가 바뀌게 되면, 각 지도 교사의 교육관에 따라 지도 되어지는 내용 또한 달라지게 된다. 학생들의 독서 습관 형성을 위한 독서 지도가 해가 바뀌어도 계속해서 이루어지기 위해서는, 먼저 교사들이 독서 지도의 필요성을 깨닫고 독서 지도를 위해서 관심과 노력을 기울여야 할 것이다. 1학년 때 마련된 독서 습관의 기틀 위에 2학년, 3학년 때의 노력이 쌓여질 때, 일생의 밑받침이 되는 독서 습관은 정착될 수 있을 것이다. 독서 습관이 완전히 형성되어 있지 않은 학생들은 지도를 소홀히 하게 되면, 점차 독서를 게을리 하다가 그동안 쌓아온 기틀마저 잊어버리기 때문이다. 본 연구에서는 주로 독서의 외형적인 지도에 치중하여 독서의 기본인 습관을 형성하고자 하였다. 그러나 학생 개개인들은 독서 능력에 많은 차이를 보이고 있었다. 독서에 관심과 흥미를 갖게 하여 습관 형성의 기틀은 마련되었으나 이를 좀 더 심화하기 위해서는 독서 능력을 향상시키는 개별적인 지도가 있어야 할 것이다. 아직도 학교에서의 독서 지도는 업무를 담당한 교사나 국어 교사의 몫으로만 여겨지는 경향이 있다. 그러나 독서 지도는 일부 교사들만의 몫이 아니며 전 교사가 지도해야 한다. 독서는 문제 해결의 과정이며 모든 교육의 기본이 된다. 전 교사가 관심을 가지고 지도할 때 독서 습관은 형성될 것이고 독서 능력은 향상될 것이다. 교과 교사는 교과 지도와 연계하여 독서 지도를 할 수 있으며, 각 담임 교사는 학급 경영에 독서 지도를 활용할 수 있을 것이다.
The formation of human nature is significant for the middle school students who are physically and psychologically in vigorous growth. The concrete image of the students's human nature varies as an effect of the cultural inheritance. Thus, the cultural inheritance that are having an effect on the fo...
The formation of human nature is significant for the middle school students who are physically and psychologically in vigorous growth. The concrete image of the students's human nature varies as an effect of the cultural inheritance. Thus, the cultural inheritance that are having an effect on the formation of human nature is introduced with the books. The students read books, acquire and enjoy the cultural inheritance. As a result, the students have the desirable human nature in society. However, the lst grade of the middle school students are far away from reading books due to the environmental change. As a result of analyzing questionnaires performed in the beginning of March and the end of September, 2007, the middle school students read books less than the elementary students because increased lesson time at primary institute and the pressure and emphasis on the school lesson as compared with the elementary school. This study is to apply and devise a variety of solutions for forming the lst grade of middle school student's reading habit through motivating their interest. The habit motivates the interest and is formed at the time of continuous teaching. The solutions of motivating the interest are composed of establishing the reading environment, suggesting the interesting activities, implementing the appropriate compensation, stimulating motivation through the fair assessment setting the high achievement and participating in the intentional situation, For establishing the reading environment the reading board in a classroom should be installed and operated and exhibition for reading expression should be held. The operation of the reading board enables that the reading is a part of life as the students are close to the reading related contents in life and a variety of operations enables that the students participate with the concern and volition. The exhibition of reading expression lets students see other students's expressive works and eventually, it provides the learning opportunity for a method of creative expression, increases the volition about the reading expression and supports the creation of the reading environment. The interesting reading related activities are composed of seeking treasure in a book, watching a book related movie, the various activities of reading expression and reading festival. Seeking treasure in a book is very effective for interesting in books and raising the concern. Watching a book related movie increases the concern and interest in the movie related books after watching a movie and raising the concern and interest in others books that are made to the movie. The activities of reading expression are a writing and consideration of read books and reduces the expression refusal after reading through selecting a method of expression in self-concern and self-interest. The reading festival raises the reading environment and after the reading festival, the given prize and marks are a core to establish a motivation of achievement. The appropriate compensation raises the concern and interest in reading and supports that the reading environment is continuously established. The reading related contents assessment enables that the students faithfully and sincerely read the books and write faithfully the contents of the reading expression after letting the students realize the importance of reading. Setting high achievement incites the inner motivation that selecting books they want to read, targeting the number of books they want to read books, reading the books to achieve the target and let students participate with the volition of reading. The intentional reading situation is composed of the morning reading and the date of reading. In the morning reading, encouraged students to have concern and interest in reading. It results in an increase of students who repeatedly read books during morning self-study time rather than 10 minutes. Moreover, established the environment with often reading and increased the number of students who read books in free time for a while. Let students read books in depth and participate with the concern and interest in reading expression on the date of reading. The students newly discovered the concern and interest in herself/himself through selecting a book among them at the library. As a result of applying solutions for various motivation of interest in reading, the meaningful variation regarding the average time of reading in a week, thoughts about the reading, the number of using library in a week, the degree of reading habit, activities after the reading and setting reading plan are verified through the questionnaire. It is certain that the quantity of reading in a month and feeling when reading are also positively varied. Furthermore, It is verified through the library lending program that the library lending of the 1st class of the lst grade is greater than the 2nd class of the lst grade. It implies that the solutions for the motivation of interest in reading through applying the reading environment are successful for the formation of students's reading habit. However, it is difficult that the student's habits are formed in a shot period of time. For forming the reading habits of the students, the continual guidance is necessary. When the continual guidance to 2nd grade and 3rd grade students without stopping at the lst grade students, the reading habits of the students are well formed. To do that, the teachers needs to realize the necessity of the reading and to pay more attention with concern and interest for reading guidance. However, the reading guidance at school tend to be a job of the teachers with its responsibility and Korean language teachers. The reading guidance is not a job of a number of teachers and when the entire teachers have concern and interest, the reading habits of the students are well formed. An intention of this study is to form the principal habits of reading by mainly laying emphasis on the external guide of reading. However, the respective students shoes a lot of difference in reading ability. As a result of guiding the students, the students have concern and interest in reading and it prepares a foundation of habit formation, however, for more profound speculation, the guidance is necessary to motivate reading ability. However, it is difficult that the student's habits are formed in a shot period of time. For forming the reading habits of the students, the continual guidance is necessary. When the continual guidance to 2nd grade and 3rd grade students without stopping at the lst grade students, the reading habits of the students are well formed. To do that, the teachers needs to realize the necessity of the reading and to pay more attention with concern and interest for reading guidance. However, the reading guidance at school tend to be a job of the teachers with its responsibility and Korean language teachers. The reading guidance is not a job of a number of teachers and when the entire teachers have concern and interest, the reading habits of the students are well formed. An intention of this study is to form the principal habits of reading by mainly laying emphasis on the external guide of reading. However, the respective students shoes a lot of difference in reading ability. As a result of guiding the students, the students have concern and interest in reading and it prepares a foundation of habit formation, however, for more profound speculation, the guidance is necessary to motivate reading ability.
The formation of human nature is significant for the middle school students who are physically and psychologically in vigorous growth. The concrete image of the students's human nature varies as an effect of the cultural inheritance. Thus, the cultural inheritance that are having an effect on the formation of human nature is introduced with the books. The students read books, acquire and enjoy the cultural inheritance. As a result, the students have the desirable human nature in society. However, the lst grade of the middle school students are far away from reading books due to the environmental change. As a result of analyzing questionnaires performed in the beginning of March and the end of September, 2007, the middle school students read books less than the elementary students because increased lesson time at primary institute and the pressure and emphasis on the school lesson as compared with the elementary school. This study is to apply and devise a variety of solutions for forming the lst grade of middle school student's reading habit through motivating their interest. The habit motivates the interest and is formed at the time of continuous teaching. The solutions of motivating the interest are composed of establishing the reading environment, suggesting the interesting activities, implementing the appropriate compensation, stimulating motivation through the fair assessment setting the high achievement and participating in the intentional situation, For establishing the reading environment the reading board in a classroom should be installed and operated and exhibition for reading expression should be held. The operation of the reading board enables that the reading is a part of life as the students are close to the reading related contents in life and a variety of operations enables that the students participate with the concern and volition. The exhibition of reading expression lets students see other students's expressive works and eventually, it provides the learning opportunity for a method of creative expression, increases the volition about the reading expression and supports the creation of the reading environment. The interesting reading related activities are composed of seeking treasure in a book, watching a book related movie, the various activities of reading expression and reading festival. Seeking treasure in a book is very effective for interesting in books and raising the concern. Watching a book related movie increases the concern and interest in the movie related books after watching a movie and raising the concern and interest in others books that are made to the movie. The activities of reading expression are a writing and consideration of read books and reduces the expression refusal after reading through selecting a method of expression in self-concern and self-interest. The reading festival raises the reading environment and after the reading festival, the given prize and marks are a core to establish a motivation of achievement. The appropriate compensation raises the concern and interest in reading and supports that the reading environment is continuously established. The reading related contents assessment enables that the students faithfully and sincerely read the books and write faithfully the contents of the reading expression after letting the students realize the importance of reading. Setting high achievement incites the inner motivation that selecting books they want to read, targeting the number of books they want to read books, reading the books to achieve the target and let students participate with the volition of reading. The intentional reading situation is composed of the morning reading and the date of reading. In the morning reading, encouraged students to have concern and interest in reading. It results in an increase of students who repeatedly read books during morning self-study time rather than 10 minutes. Moreover, established the environment with often reading and increased the number of students who read books in free time for a while. Let students read books in depth and participate with the concern and interest in reading expression on the date of reading. The students newly discovered the concern and interest in herself/himself through selecting a book among them at the library. As a result of applying solutions for various motivation of interest in reading, the meaningful variation regarding the average time of reading in a week, thoughts about the reading, the number of using library in a week, the degree of reading habit, activities after the reading and setting reading plan are verified through the questionnaire. It is certain that the quantity of reading in a month and feeling when reading are also positively varied. Furthermore, It is verified through the library lending program that the library lending of the 1st class of the lst grade is greater than the 2nd class of the lst grade. It implies that the solutions for the motivation of interest in reading through applying the reading environment are successful for the formation of students's reading habit. However, it is difficult that the student's habits are formed in a shot period of time. For forming the reading habits of the students, the continual guidance is necessary. When the continual guidance to 2nd grade and 3rd grade students without stopping at the lst grade students, the reading habits of the students are well formed. To do that, the teachers needs to realize the necessity of the reading and to pay more attention with concern and interest for reading guidance. However, the reading guidance at school tend to be a job of the teachers with its responsibility and Korean language teachers. The reading guidance is not a job of a number of teachers and when the entire teachers have concern and interest, the reading habits of the students are well formed. An intention of this study is to form the principal habits of reading by mainly laying emphasis on the external guide of reading. However, the respective students shoes a lot of difference in reading ability. As a result of guiding the students, the students have concern and interest in reading and it prepares a foundation of habit formation, however, for more profound speculation, the guidance is necessary to motivate reading ability. However, it is difficult that the student's habits are formed in a shot period of time. For forming the reading habits of the students, the continual guidance is necessary. When the continual guidance to 2nd grade and 3rd grade students without stopping at the lst grade students, the reading habits of the students are well formed. To do that, the teachers needs to realize the necessity of the reading and to pay more attention with concern and interest for reading guidance. However, the reading guidance at school tend to be a job of the teachers with its responsibility and Korean language teachers. The reading guidance is not a job of a number of teachers and when the entire teachers have concern and interest, the reading habits of the students are well formed. An intention of this study is to form the principal habits of reading by mainly laying emphasis on the external guide of reading. However, the respective students shoes a lot of difference in reading ability. As a result of guiding the students, the students have concern and interest in reading and it prepares a foundation of habit formation, however, for more profound speculation, the guidance is necessary to motivate reading ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.