물류인프라와 물류네트워크 구축을 통해서 물류산업의 발전과 국가 물류 경쟁력을 제고 하기 위해서는 보관 및 집·배송 기능을 수행하는 경제적인 물류창고의 확충이 필요하다. 그러나 국내 기존의 대다수 물류창고는 무분별한 난립으로 극심한 운영난을 겪고 있으며, 시설이 노후화되어 있고 특히, 창고 건립 시 경제성분석이 미흡한 등 고비용, 저효율의 구조적 문제점을 안고 있는 실정이다. 기존 물류창고 운영자 입장에서는 창고 난립으로 인하여 운영단가 하락 및 거래처 확보에 애로사항이 있으며, 물류창고의 대다수가 임대 형태이며, 시설이 노후화된 상태인데 이는 시설투자가 적기에 이루어지지 않은데 따른 것이다. 또한 신규로 물류창고를 건립하고자 하는 투자자에게는 지가상승에 의한 원가상승으로 진입장벽이 높아지고, 정부의 규제완화 및 탄력성 있는 저리의 정책자금 등을 필요로 하고 있으나, 물류창고의 신규 건립 및 기존 창고의 구조 변경 시 투자금액에 대한 경제성 분석이 미흡하다. 이러한 배경을 바탕으로 물류원가를 기준으로 물류창고의 유형별 경제성에 관한 연구를 하게 되었다. 본 연구에서는 물류원가를 건설비용 원가, 장비비용 원가, 운영비용 원가로 구분하였으며, 물류창고를 유형별로 자동화 시설 수준에 따라 일반창고, 기계식창고, 자동창고로 구분하였다. 물류창고의 경제성에 관한 비교 기준으로 첫째, 건립면적이 동일한 경우로서 건립면적을 5,169㎡, 건립높이를 30m로 하는 방법과 둘째, 물동량이 동일한 경우로서 물동량을 18,560 ...
물류인프라와 물류네트워크 구축을 통해서 물류산업의 발전과 국가 물류 경쟁력을 제고 하기 위해서는 보관 및 집·배송 기능을 수행하는 경제적인 물류창고의 확충이 필요하다. 그러나 국내 기존의 대다수 물류창고는 무분별한 난립으로 극심한 운영난을 겪고 있으며, 시설이 노후화되어 있고 특히, 창고 건립 시 경제성분석이 미흡한 등 고비용, 저효율의 구조적 문제점을 안고 있는 실정이다. 기존 물류창고 운영자 입장에서는 창고 난립으로 인하여 운영단가 하락 및 거래처 확보에 애로사항이 있으며, 물류창고의 대다수가 임대 형태이며, 시설이 노후화된 상태인데 이는 시설투자가 적기에 이루어지지 않은데 따른 것이다. 또한 신규로 물류창고를 건립하고자 하는 투자자에게는 지가상승에 의한 원가상승으로 진입장벽이 높아지고, 정부의 규제완화 및 탄력성 있는 저리의 정책자금 등을 필요로 하고 있으나, 물류창고의 신규 건립 및 기존 창고의 구조 변경 시 투자금액에 대한 경제성 분석이 미흡하다. 이러한 배경을 바탕으로 물류원가를 기준으로 물류창고의 유형별 경제성에 관한 연구를 하게 되었다. 본 연구에서는 물류원가를 건설비용 원가, 장비비용 원가, 운영비용 원가로 구분하였으며, 물류창고를 유형별로 자동화 시설 수준에 따라 일반창고, 기계식창고, 자동창고로 구분하였다. 물류창고의 경제성에 관한 비교 기준으로 첫째, 건립면적이 동일한 경우로서 건립면적을 5,169㎡, 건립높이를 30m로 하는 방법과 둘째, 물동량이 동일한 경우로서 물동량을 18,560 파렛트, 건립높이를 30m로 하는 방법으로 설정하여 설계도에 의해 비용을 산정하였다. 경제성 편익은 파렛트 단위당 20,000원의 임대료와 90%의 가동률로 설정하였으며, 자동화시설을 물류창고 용도에 맞게 어느 수준까지 도입할 것인가에 따라 건설비용과 장비비용이 어떻게 달라지며, 자동화시설이 인건비 및 감가상각비, 시설유지비 등의 운영비용에 어떠한 영향을 주게 되는 지를 검토하였다. 경제성 비교는 물류창고의 유형별로 분석이 이루어졌다. 민감도 분석을 함에 있어 순 현재가치(NPV), 비용·편익(B/C)비율 및 내부수익률(IRR)을 고려하였고 사회적 할인율을 5%, 6%, 7%로 가정하였다. 민감도 분석 결과 첫째, 건립면적을 5,169㎡, 건립높이를 30m로 설정하는 방법에서는 할인율 5% 적용 시 일반창고, 기계식창고, 자동창고 모두가 경제성이 있는 것으로 채택 되었으며, 6% 적용 시 기계식창고와 자동창고는 채택되고 일반창고는 경제성이 없어 기각되었다. 7% 적용 시 일반창고, 기계식창고, 자동창고 모두가 기각되었다. 둘째, 물동량을 18,560 파렛트, 건립높이를 30m로 설정하는 방법에서는 할인율 5%와 6% 적용 시 일반창고, 기계식창고, 자동창고 모두가 채택 되었으며, 7% 적용 시 일반창고는 채택되고, 기계식창고와 자동창고는 기각되었다. 본 연구의 목적인 물류창고의 유형별 경제성 분석 결과, 건립면적이 같을 경우 경제성측면에서 자동창고, 기계식창고, 일반창고 순이며 자동창고가 보관량이 많아 경제성이 우수하며 일반창고가 보관량이 적어 경제성이 미흡한 것으로 나타냈다. 물동량이 같을 경우에는 일반창고, 기계식창고, 자동창고의 순이며, 일반창고가 면적이 작아 경제성이 우수하며 자동창고가 면적이 커서 경제성이 미흡한 것으로 나타났다. 본 연구의 한계로는 물류창고를 건립할 경우 투자비는 세부적으로 정확한 원가산정이 되어야 하고, 편익은 현실적으로 정확한 수입 산정이 되어야 하지만, 건설비용의 경우 주차장 및 부대시설 등에 대한 자료가 생략되었으며, 최근의 물류창고 전문 건설회사의 견적서를 기준으로 하였음에도 불구하고 여러 가지 모델을 제시하지 못 하였다는 점이다. 또한 장비비용의 경우 물류장비 제조업체의 단가를 반영하였으나 건립면적 및 물동량을 고려하지 않고 제품의 단가를 일률적으로 산정하였으며, 운영비용의 경우 인플레이션에 의한 인건비 상승 및 기타 비용 증가와 법인세를 고려하지 않았다는 점이다. 그리고 경제성 편익 산정의 경우 물류창고의 가동률과 임대료를 일반창고, 기계식창고 및 자동창고의 특성을 고려하지 않고 동일한 조건으로 적용하였다. 향후 과제로 물류창고의 실제 건설데이터를 수집하여 정확한 원가, 임대료, 장비의 제품 단가, 운영비용 그리고 경제성 비용 및 수익을 토대로 하는 물류창고의 유형별 경제성 비교에 관한 연구가 필요하다.
물류인프라와 물류네트워크 구축을 통해서 물류산업의 발전과 국가 물류 경쟁력을 제고 하기 위해서는 보관 및 집·배송 기능을 수행하는 경제적인 물류창고의 확충이 필요하다. 그러나 국내 기존의 대다수 물류창고는 무분별한 난립으로 극심한 운영난을 겪고 있으며, 시설이 노후화되어 있고 특히, 창고 건립 시 경제성분석이 미흡한 등 고비용, 저효율의 구조적 문제점을 안고 있는 실정이다. 기존 물류창고 운영자 입장에서는 창고 난립으로 인하여 운영단가 하락 및 거래처 확보에 애로사항이 있으며, 물류창고의 대다수가 임대 형태이며, 시설이 노후화된 상태인데 이는 시설투자가 적기에 이루어지지 않은데 따른 것이다. 또한 신규로 물류창고를 건립하고자 하는 투자자에게는 지가상승에 의한 원가상승으로 진입장벽이 높아지고, 정부의 규제완화 및 탄력성 있는 저리의 정책자금 등을 필요로 하고 있으나, 물류창고의 신규 건립 및 기존 창고의 구조 변경 시 투자금액에 대한 경제성 분석이 미흡하다. 이러한 배경을 바탕으로 물류원가를 기준으로 물류창고의 유형별 경제성에 관한 연구를 하게 되었다. 본 연구에서는 물류원가를 건설비용 원가, 장비비용 원가, 운영비용 원가로 구분하였으며, 물류창고를 유형별로 자동화 시설 수준에 따라 일반창고, 기계식창고, 자동창고로 구분하였다. 물류창고의 경제성에 관한 비교 기준으로 첫째, 건립면적이 동일한 경우로서 건립면적을 5,169㎡, 건립높이를 30m로 하는 방법과 둘째, 물동량이 동일한 경우로서 물동량을 18,560 파렛트, 건립높이를 30m로 하는 방법으로 설정하여 설계도에 의해 비용을 산정하였다. 경제성 편익은 파렛트 단위당 20,000원의 임대료와 90%의 가동률로 설정하였으며, 자동화시설을 물류창고 용도에 맞게 어느 수준까지 도입할 것인가에 따라 건설비용과 장비비용이 어떻게 달라지며, 자동화시설이 인건비 및 감가상각비, 시설유지비 등의 운영비용에 어떠한 영향을 주게 되는 지를 검토하였다. 경제성 비교는 물류창고의 유형별로 분석이 이루어졌다. 민감도 분석을 함에 있어 순 현재가치(NPV), 비용·편익(B/C)비율 및 내부수익률(IRR)을 고려하였고 사회적 할인율을 5%, 6%, 7%로 가정하였다. 민감도 분석 결과 첫째, 건립면적을 5,169㎡, 건립높이를 30m로 설정하는 방법에서는 할인율 5% 적용 시 일반창고, 기계식창고, 자동창고 모두가 경제성이 있는 것으로 채택 되었으며, 6% 적용 시 기계식창고와 자동창고는 채택되고 일반창고는 경제성이 없어 기각되었다. 7% 적용 시 일반창고, 기계식창고, 자동창고 모두가 기각되었다. 둘째, 물동량을 18,560 파렛트, 건립높이를 30m로 설정하는 방법에서는 할인율 5%와 6% 적용 시 일반창고, 기계식창고, 자동창고 모두가 채택 되었으며, 7% 적용 시 일반창고는 채택되고, 기계식창고와 자동창고는 기각되었다. 본 연구의 목적인 물류창고의 유형별 경제성 분석 결과, 건립면적이 같을 경우 경제성측면에서 자동창고, 기계식창고, 일반창고 순이며 자동창고가 보관량이 많아 경제성이 우수하며 일반창고가 보관량이 적어 경제성이 미흡한 것으로 나타냈다. 물동량이 같을 경우에는 일반창고, 기계식창고, 자동창고의 순이며, 일반창고가 면적이 작아 경제성이 우수하며 자동창고가 면적이 커서 경제성이 미흡한 것으로 나타났다. 본 연구의 한계로는 물류창고를 건립할 경우 투자비는 세부적으로 정확한 원가산정이 되어야 하고, 편익은 현실적으로 정확한 수입 산정이 되어야 하지만, 건설비용의 경우 주차장 및 부대시설 등에 대한 자료가 생략되었으며, 최근의 물류창고 전문 건설회사의 견적서를 기준으로 하였음에도 불구하고 여러 가지 모델을 제시하지 못 하였다는 점이다. 또한 장비비용의 경우 물류장비 제조업체의 단가를 반영하였으나 건립면적 및 물동량을 고려하지 않고 제품의 단가를 일률적으로 산정하였으며, 운영비용의 경우 인플레이션에 의한 인건비 상승 및 기타 비용 증가와 법인세를 고려하지 않았다는 점이다. 그리고 경제성 편익 산정의 경우 물류창고의 가동률과 임대료를 일반창고, 기계식창고 및 자동창고의 특성을 고려하지 않고 동일한 조건으로 적용하였다. 향후 과제로 물류창고의 실제 건설데이터를 수집하여 정확한 원가, 임대료, 장비의 제품 단가, 운영비용 그리고 경제성 비용 및 수익을 토대로 하는 물류창고의 유형별 경제성 비교에 관한 연구가 필요하다.
Abstract A Study on Economic Efficiency Comparison of Logistics Warehouse Type Lee, Bueng-Soeb Department of Industrial Engineering Myongji University, 2007 Advisor: Professor Kang, Kyung-Sik Saturation of market in warehouse industry following the transition from permit system to reporting system c...
Abstract A Study on Economic Efficiency Comparison of Logistics Warehouse Type Lee, Bueng-Soeb Department of Industrial Engineering Myongji University, 2007 Advisor: Professor Kang, Kyung-Sik Saturation of market in warehouse industry following the transition from permit system to reporting system caused the depreciation of prices and difficulty for warehouse operators to find clients. Rise in land prices and prime costs also reduced business profits. Ageing of the majority of rented facilities does not allow to attract sufficient investments. Also, investors willing to build new warehouses need a relaxation of regulations and flexible low-interest loans from government. However there is a lack of analysis of economic efficiency of investments made in cases of restructuring of new as well as already existing warehouses. Therefore, the author made this examination of goods distribution costs. Goods distribution costs in the present study are divided into construction costs, equipment costs, and operation costs. Warehouses are classified according to the degree of automation as ordinary warehouses, mechanized warehouses, and automatic warehouses. Two standards were used for comparison: 1) warehouse facilities with the same floor area (5,169㎡) and possible height of 30m and 2) warehouse facilities with the same goods accommodation capacity (18,560 pallets) and possible height of 30 meters. Expenses were calculated according to construction plans. Rent fee was established at 20,000 won per pallet, and load rate - at 90%. The author conducted a study to determine how construction and equipment expenses differ depending on the degree of automation of facility and how it affects personnel expenses, depreciation expenses, maintenance expenses and other operational costs. The author used the following method of analysis of economic efficiency: after verifying net present value (NPV), cost/benefits rate, internal rate of returns (IRR) and analyzing sensitivity of these showings with social discount rate assumed as 5%, 6%, and 7%, author compared economic efficiency of different types of warehouses. First, for the analysis of warehouse facilities with the same floor area (5,169㎡) and possible height of 30 m, all types of warehouses – ordinary, mechanized and automatic – were selected as economic facilities for discount rate of 5%; for discount rate of 6% mechanized and automatic warehouses were selected and ordinary warehouses were rejected as uneconomic facilities ; for discount rate of 7% all types of facilities – ordinary, mechanized and automatic were rejected. Second, for the analysis of warehouse facilities with the same goods accommodation capacity (18,560 pallets) and possible height of 30 meters, all types of warehouses – ordinary, mechanized and automatic – were selected for discount rate of 5% and 6%; for discount rate of 7% ordinary facilities were selected, while mechanized and automatic facilities were rejected. The study revealed that among facilities with the same floor area automatic warehouses have the best economic efficiency due to their big storage capacity, while ordinary warehouses have least efficiency due to the small storage capacity. In cases of facilities with the same quantity of transported goods ordinary warehouses have the highest economic efficiency due to the smallest floor area, while automatic warehouses have the lowest efficiency due to the large floor area. Mechanized warehouses show middle economic efficiency in both cases. The limitation of this research lies in the fact that it viewed only three categories of warehouses depending on the degree of their automation – ordinary, mechanized and automatic. To calculate an actual amount of investment necessary for the construction of a warehouse one needs to calculate precise costs and benefits, however in this research, materials on construction costs of parking lots and other auxiliary facilities are omitted. Moreover, although this study uses for calculation estimates by professional construction companies specializing in warehouse building, it examines only limited number of models. When calculating equipment expenses, author referred to the item price offered by producers of goods transportation equipment, but calculated uniform item cost without considering facility floor area and quantity of transported goods. When calculating operational costs, the author did not consider increase of personnel and other expenses caused by inflation, as well as taxation. When calculating benefits, the author used same load rate and rent for all types of warehouses – ordinary, mechanized, and automatic. Author reckons that the next practical need would be to conduct a study of economic efficiency of warehouse reconstruction using some actual examples of transformation of superannuated warehouses, particularly in the following cases: reconstruction of an ordinary warehouse into mechanized one; partial reconstruction of an ordinary warehouse into mechanized one (e. g. 30%); reconstruction of an ordinary warehouse into a automatic one; and partial reconstruction of an ordinary warehouse into automatic one (e. g. 30%). It is important to conduct detailed calculation of investment and profits for various units used in warehouses. However we can expect that the standardization of structure of warehouses, racks, as well as vehicles, machinery and materials used for goods transportation, packaging, loading and data collection will allow to reduce social and economic expenses of warehouses and energize goods distribution service.
Abstract A Study on Economic Efficiency Comparison of Logistics Warehouse Type Lee, Bueng-Soeb Department of Industrial Engineering Myongji University, 2007 Advisor: Professor Kang, Kyung-Sik Saturation of market in warehouse industry following the transition from permit system to reporting system caused the depreciation of prices and difficulty for warehouse operators to find clients. Rise in land prices and prime costs also reduced business profits. Ageing of the majority of rented facilities does not allow to attract sufficient investments. Also, investors willing to build new warehouses need a relaxation of regulations and flexible low-interest loans from government. However there is a lack of analysis of economic efficiency of investments made in cases of restructuring of new as well as already existing warehouses. Therefore, the author made this examination of goods distribution costs. Goods distribution costs in the present study are divided into construction costs, equipment costs, and operation costs. Warehouses are classified according to the degree of automation as ordinary warehouses, mechanized warehouses, and automatic warehouses. Two standards were used for comparison: 1) warehouse facilities with the same floor area (5,169㎡) and possible height of 30m and 2) warehouse facilities with the same goods accommodation capacity (18,560 pallets) and possible height of 30 meters. Expenses were calculated according to construction plans. Rent fee was established at 20,000 won per pallet, and load rate - at 90%. The author conducted a study to determine how construction and equipment expenses differ depending on the degree of automation of facility and how it affects personnel expenses, depreciation expenses, maintenance expenses and other operational costs. The author used the following method of analysis of economic efficiency: after verifying net present value (NPV), cost/benefits rate, internal rate of returns (IRR) and analyzing sensitivity of these showings with social discount rate assumed as 5%, 6%, and 7%, author compared economic efficiency of different types of warehouses. First, for the analysis of warehouse facilities with the same floor area (5,169㎡) and possible height of 30 m, all types of warehouses – ordinary, mechanized and automatic – were selected as economic facilities for discount rate of 5%; for discount rate of 6% mechanized and automatic warehouses were selected and ordinary warehouses were rejected as uneconomic facilities ; for discount rate of 7% all types of facilities – ordinary, mechanized and automatic were rejected. Second, for the analysis of warehouse facilities with the same goods accommodation capacity (18,560 pallets) and possible height of 30 meters, all types of warehouses – ordinary, mechanized and automatic – were selected for discount rate of 5% and 6%; for discount rate of 7% ordinary facilities were selected, while mechanized and automatic facilities were rejected. The study revealed that among facilities with the same floor area automatic warehouses have the best economic efficiency due to their big storage capacity, while ordinary warehouses have least efficiency due to the small storage capacity. In cases of facilities with the same quantity of transported goods ordinary warehouses have the highest economic efficiency due to the smallest floor area, while automatic warehouses have the lowest efficiency due to the large floor area. Mechanized warehouses show middle economic efficiency in both cases. The limitation of this research lies in the fact that it viewed only three categories of warehouses depending on the degree of their automation – ordinary, mechanized and automatic. To calculate an actual amount of investment necessary for the construction of a warehouse one needs to calculate precise costs and benefits, however in this research, materials on construction costs of parking lots and other auxiliary facilities are omitted. Moreover, although this study uses for calculation estimates by professional construction companies specializing in warehouse building, it examines only limited number of models. When calculating equipment expenses, author referred to the item price offered by producers of goods transportation equipment, but calculated uniform item cost without considering facility floor area and quantity of transported goods. When calculating operational costs, the author did not consider increase of personnel and other expenses caused by inflation, as well as taxation. When calculating benefits, the author used same load rate and rent for all types of warehouses – ordinary, mechanized, and automatic. Author reckons that the next practical need would be to conduct a study of economic efficiency of warehouse reconstruction using some actual examples of transformation of superannuated warehouses, particularly in the following cases: reconstruction of an ordinary warehouse into mechanized one; partial reconstruction of an ordinary warehouse into mechanized one (e. g. 30%); reconstruction of an ordinary warehouse into a automatic one; and partial reconstruction of an ordinary warehouse into automatic one (e. g. 30%). It is important to conduct detailed calculation of investment and profits for various units used in warehouses. However we can expect that the standardization of structure of warehouses, racks, as well as vehicles, machinery and materials used for goods transportation, packaging, loading and data collection will allow to reduce social and economic expenses of warehouses and energize goods distribution service.
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