산업의 성장에 따른 물동량의 증가, 생산 제품의 다품종화와 정보화에 따른 소비 니즈의 다양화 등으로 인해 이 시대에 물류 산업은 그 중요도가 나날이 증가하고 있다. 우리나라도 1970년대 이후 사업의 고도성장과 소비증가를 기반으로 최근까지 물류시설의 확충, 물류의 전문화를 통한 꾸준한 물류산업의 성장을 이루어 왔다. 하지만, 물류 시설과 시스템의 선진화에 비해, 물류시설 자체의 입지 결정 등 부동산적 접근 분야에 대한 연구와 발전은 더딘 것이 현실이다. 이에 연구자는 물류창고의 입지 만족도에 대해 영향을 미치는 요인들의 특성에 대하여 분석하여 향후 기업들의 물류 입지 선정에 기여하고자 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 2018년 4월 현재 국내에서 운영되고 있는 물류창고를 대상으로 하였고, 물류창고에 대한 전체적인 입지 만족도와 입지 만족도에 영향을 미치는 세부적인 요인에 대하여 설문조사를 실시하였다. 이 설문조사를 통해 91개의 표본을 수집하였고, ...
산업의 성장에 따른 물동량의 증가, 생산 제품의 다품종화와 정보화에 따른 소비 니즈의 다양화 등으로 인해 이 시대에 물류 산업은 그 중요도가 나날이 증가하고 있다. 우리나라도 1970년대 이후 사업의 고도성장과 소비증가를 기반으로 최근까지 물류시설의 확충, 물류의 전문화를 통한 꾸준한 물류산업의 성장을 이루어 왔다. 하지만, 물류 시설과 시스템의 선진화에 비해, 물류시설 자체의 입지 결정 등 부동산적 접근 분야에 대한 연구와 발전은 더딘 것이 현실이다. 이에 연구자는 물류창고의 입지 만족도에 대해 영향을 미치는 요인들의 특성에 대하여 분석하여 향후 기업들의 물류 입지 선정에 기여하고자 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 2018년 4월 현재 국내에서 운영되고 있는 물류창고를 대상으로 하였고, 물류창고에 대한 전체적인 입지 만족도와 입지 만족도에 영향을 미치는 세부적인 요인에 대하여 설문조사를 실시하였다. 이 설문조사를 통해 91개의 표본을 수집하였고, 회귀분석을 통해 그 특성을 분석하였다. 그 결과, 물류창고의 입지 만족도 요인에 대하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 세부적인 만족도 요인(20개 항목)이 전체 만족도에 미치는 영향성을 회귀분석 한 결과, 높은 영향성이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 세부적인 만족도 요인을 소구분하여 전체 만족도에 대한 영향성을 검토하였다. 그 결과, 경제적 요인, 지역적 요인, 접근성 요인, 인적 요인은 전체 입지 만족도에 유의성 있는 영향을 보였으며, 반면 정책적 요인의 영향은 유의성이 낮은 것으로 분석되었다. 이는 일반 관리자가 정책적 요인의 세부 요인에 대한 지식이나 정보 습득이 쉽지 않고, 법률 등의 정책적 요인이 물류창고의 이용이나 관리에 미치는 영향이 직접적이기 보다는 간접적인 경우가 많기 때문일 것으로 추정된다. 셋째, 세부적인 만족도 요인 개별적으로는 오너성향 > 편의시설 > 경쟁시설 > 생산접근 > 환경규제 > 진입도로 > 건축비 > 시장접근 > 지역발전 > 수송비 대한 만족도(이상 10개 요인)가 순서대로 전체 만족도에 유의성 있는 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 자가 물류를 하는 1PL과 타인 물류를 하는 2~4PL 사이에는 입지 만족도 요인에 차이점이 있음을 확인하였다. 다섯째, 상기 물류창고의 운영 형태에 따른 차이점 중, 1PL은 생산접근성의 영향이 더 크고, 2~4PL은 시장접근성의 영향이 더 크다는 것을 확인하였다.
산업의 성장에 따른 물동량의 증가, 생산 제품의 다품종화와 정보화에 따른 소비 니즈의 다양화 등으로 인해 이 시대에 물류 산업은 그 중요도가 나날이 증가하고 있다. 우리나라도 1970년대 이후 사업의 고도성장과 소비증가를 기반으로 최근까지 물류시설의 확충, 물류의 전문화를 통한 꾸준한 물류산업의 성장을 이루어 왔다. 하지만, 물류 시설과 시스템의 선진화에 비해, 물류시설 자체의 입지 결정 등 부동산적 접근 분야에 대한 연구와 발전은 더딘 것이 현실이다. 이에 연구자는 물류창고의 입지 만족도에 대해 영향을 미치는 요인들의 특성에 대하여 분석하여 향후 기업들의 물류 입지 선정에 기여하고자 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 2018년 4월 현재 국내에서 운영되고 있는 물류창고를 대상으로 하였고, 물류창고에 대한 전체적인 입지 만족도와 입지 만족도에 영향을 미치는 세부적인 요인에 대하여 설문조사를 실시하였다. 이 설문조사를 통해 91개의 표본을 수집하였고, 회귀분석을 통해 그 특성을 분석하였다. 그 결과, 물류창고의 입지 만족도 요인에 대하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 세부적인 만족도 요인(20개 항목)이 전체 만족도에 미치는 영향성을 회귀분석 한 결과, 높은 영향성이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 세부적인 만족도 요인을 소구분하여 전체 만족도에 대한 영향성을 검토하였다. 그 결과, 경제적 요인, 지역적 요인, 접근성 요인, 인적 요인은 전체 입지 만족도에 유의성 있는 영향을 보였으며, 반면 정책적 요인의 영향은 유의성이 낮은 것으로 분석되었다. 이는 일반 관리자가 정책적 요인의 세부 요인에 대한 지식이나 정보 습득이 쉽지 않고, 법률 등의 정책적 요인이 물류창고의 이용이나 관리에 미치는 영향이 직접적이기 보다는 간접적인 경우가 많기 때문일 것으로 추정된다. 셋째, 세부적인 만족도 요인 개별적으로는 오너성향 > 편의시설 > 경쟁시설 > 생산접근 > 환경규제 > 진입도로 > 건축비 > 시장접근 > 지역발전 > 수송비 대한 만족도(이상 10개 요인)가 순서대로 전체 만족도에 유의성 있는 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 자가 물류를 하는 1PL과 타인 물류를 하는 2~4PL 사이에는 입지 만족도 요인에 차이점이 있음을 확인하였다. 다섯째, 상기 물류창고의 운영 형태에 따른 차이점 중, 1PL은 생산접근성의 영향이 더 크고, 2~4PL은 시장접근성의 영향이 더 크다는 것을 확인하였다.
The logistics industry is increasingly important in this era due to the increasing volume of freight traffic as the industry grows, the multiple products and the diversification of consumer needs. Since the 1970s, Korea has been steadily growing its logistics industry through the expansion of logist...
The logistics industry is increasingly important in this era due to the increasing volume of freight traffic as the industry grows, the multiple products and the diversification of consumer needs. Since the 1970s, Korea has been steadily growing its logistics industry through the expansion of logistics facilities and the specialization of logistics based on the high growth of business and the increase of consumption. However, compared to the advancement of logistics facilities and systems, the research and development of the real estate approach field such as the location determination of the logistics facility itself is slow. In response, the researcher conducted this study to help select the logistics location for future businesses by researching the characteristics of factors that affect the location satisfaction level of logistics warehouses. The purpose of this study is to analyze the logistics warehouses operating in Korea as of April 2018 and to investigate the detailed factors affecting overall location satisfaction and location satisfaction of logistics warehouses. Through this survey, 91 samples were collected and their characteristics were analyzed by regression analysis. As a result, the following results were derived for the location satisfaction factors of logistics warehouses. First, regression analysis of the influence of detailed satisfaction factors (20 items) on total satisfaction showed that it has high influence. Second, the impact on overall satisfaction was examined by dividing the detailed satisfaction factors into small groups. As a result, economic factors, regional factors, accessibility factors, and human factors showed significant effects on overall location satisfaction, while policy factors were analyzed to be less significant. This is presumably because the general manager is not easy to acquire knowledge or information about the detailed factors of the policy factors, and the influence of the policy factors on the utilization and management of the warehouse is indirect rather than direct. Third, among the detailed satisfaction factors, the owner's propensity, convenience facilities, competitive facilities, production accessibility, environmental regulations, access roads, construction costs, market accessibility, regional development, and transportation costs had significant effects on overall satisfaction.(In the order listed) Fourth, it is confirmed that there is a difference in the factors of satisfaction of location between 1PL performing self logistics and 2~4PL performing another party logistics. Fifth, among the differences according to the operation mode of the above warehouse, 1PL is more influenced by production accessibility and 2~4PL is more influenced by market accessibility.
The logistics industry is increasingly important in this era due to the increasing volume of freight traffic as the industry grows, the multiple products and the diversification of consumer needs. Since the 1970s, Korea has been steadily growing its logistics industry through the expansion of logistics facilities and the specialization of logistics based on the high growth of business and the increase of consumption. However, compared to the advancement of logistics facilities and systems, the research and development of the real estate approach field such as the location determination of the logistics facility itself is slow. In response, the researcher conducted this study to help select the logistics location for future businesses by researching the characteristics of factors that affect the location satisfaction level of logistics warehouses. The purpose of this study is to analyze the logistics warehouses operating in Korea as of April 2018 and to investigate the detailed factors affecting overall location satisfaction and location satisfaction of logistics warehouses. Through this survey, 91 samples were collected and their characteristics were analyzed by regression analysis. As a result, the following results were derived for the location satisfaction factors of logistics warehouses. First, regression analysis of the influence of detailed satisfaction factors (20 items) on total satisfaction showed that it has high influence. Second, the impact on overall satisfaction was examined by dividing the detailed satisfaction factors into small groups. As a result, economic factors, regional factors, accessibility factors, and human factors showed significant effects on overall location satisfaction, while policy factors were analyzed to be less significant. This is presumably because the general manager is not easy to acquire knowledge or information about the detailed factors of the policy factors, and the influence of the policy factors on the utilization and management of the warehouse is indirect rather than direct. Third, among the detailed satisfaction factors, the owner's propensity, convenience facilities, competitive facilities, production accessibility, environmental regulations, access roads, construction costs, market accessibility, regional development, and transportation costs had significant effects on overall satisfaction.(In the order listed) Fourth, it is confirmed that there is a difference in the factors of satisfaction of location between 1PL performing self logistics and 2~4PL performing another party logistics. Fifth, among the differences according to the operation mode of the above warehouse, 1PL is more influenced by production accessibility and 2~4PL is more influenced by market accessibility.
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