최근 산업의 발달과 도시화의 진전은 상?하수도관을 비롯하여 통신, 전력 등의 각공 관로공사에 대한 증대를 가져왔다. 이러한 유틸리티 라인이 계획상 불가피하게 기존의 철도, 고속도로, 국도, 지방도 및 하천제방 등을 통과할 때, 개착식 공법을 이용하여 관로를 설치할 경우 교통흐름에 대한 장애로 인한 민원과 기존 구조물의 불안정성을 가져올 수 있으며, 또한 원지반에 대한 손상과 되메우기 다짐공사 중 관로의 손상이 야기되는 등의 문제를 수반하고 있다.
강관추진공법은 추진기지 설치 후, 관을 지중에 압입하여 추진해 나가는 비개착공법으로써, 개착식 공법의 문제점을 보완할 수 있지만 이러한 강관추진공법에서도 강관을 추진 과정에서 지중의 토질에 변화가 발생하여, 지반이 교란되고 느슨해짐으로 인해 지반의 변형이 생기고 잔류침하로 상부구조물에 피해가 발생되며, 새로운 유선의 형성으로 누수의 문제가 야기되고 있다. 따라서 본 연구에서는 이와 같은 기존의 강관추진공법의 문제점을 보완하기 위해, 강관추진 과정에 ...
최근 산업의 발달과 도시화의 진전은 상?하수도관을 비롯하여 통신, 전력 등의 각공 관로공사에 대한 증대를 가져왔다. 이러한 유틸리티 라인이 계획상 불가피하게 기존의 철도, 고속도로, 국도, 지방도 및 하천제방 등을 통과할 때, 개착식 공법을 이용하여 관로를 설치할 경우 교통흐름에 대한 장애로 인한 민원과 기존 구조물의 불안정성을 가져올 수 있으며, 또한 원지반에 대한 손상과 되메우기 다짐공사 중 관로의 손상이 야기되는 등의 문제를 수반하고 있다.
강관추진공법은 추진기지 설치 후, 관을 지중에 압입하여 추진해 나가는 비개착공법으로써, 개착식 공법의 문제점을 보완할 수 있지만 이러한 강관추진공법에서도 강관을 추진 과정에서 지중의 토질에 변화가 발생하여, 지반이 교란되고 느슨해짐으로 인해 지반의 변형이 생기고 잔류침하로 상부구조물에 피해가 발생되며, 새로운 유선의 형성으로 누수의 문제가 야기되고 있다. 따라서 본 연구에서는 이와 같은 기존의 강관추진공법의 문제점을 보완하기 위해, 강관추진 과정에 그라우팅을 병행한 강관추진공법을 연구하고 그 적용성에 대해 파악하고자 한다.
그라우팅을 병행한 강관추진공법은 강관추진과정 중 선도관 주위에 지중에서 3면으로 분사되도록 고안된 그라우팅용 노즐을 통해 실링재를 분사시킴으로써 강관추진으로 발생된 공동을 메우고 교란된 지반을 안정시키는 작용을 함과 동시에 선도강관과 토사사이의 마찰력을 감소시켜 원활한 추진이 되도록 하고 있다. 이러한 그라우팅을 병행한 강관추진공법의 연구 및 적용성을 파악하기 위해 기존의 강관추진공법과 그라우팅을 병행한 강관추진공법을 동일 지반에 적용한 시험시공을 실시, 지표침하 계측과 현장밀도시험을 수행하였고, GPR물리탐사를 실시하여 그 효과를 검증하고, 현장의 단위중량 결과를 이용하여 실내 대형전단실험을 하여 그라우팅을 병행한 강관추진공법으로 인한 강도증가를 파악하였다.
최근 산업의 발달과 도시화의 진전은 상?하수도관을 비롯하여 통신, 전력 등의 각공 관로공사에 대한 증대를 가져왔다. 이러한 유틸리티 라인이 계획상 불가피하게 기존의 철도, 고속도로, 국도, 지방도 및 하천제방 등을 통과할 때, 개착식 공법을 이용하여 관로를 설치할 경우 교통흐름에 대한 장애로 인한 민원과 기존 구조물의 불안정성을 가져올 수 있으며, 또한 원지반에 대한 손상과 되메우기 다짐공사 중 관로의 손상이 야기되는 등의 문제를 수반하고 있다.
강관추진공법은 추진기지 설치 후, 관을 지중에 압입하여 추진해 나가는 비개착공법으로써, 개착식 공법의 문제점을 보완할 수 있지만 이러한 강관추진공법에서도 강관을 추진 과정에서 지중의 토질에 변화가 발생하여, 지반이 교란되고 느슨해짐으로 인해 지반의 변형이 생기고 잔류침하로 상부구조물에 피해가 발생되며, 새로운 유선의 형성으로 누수의 문제가 야기되고 있다. 따라서 본 연구에서는 이와 같은 기존의 강관추진공법의 문제점을 보완하기 위해, 강관추진 과정에 그라우팅을 병행한 강관추진공법을 연구하고 그 적용성에 대해 파악하고자 한다.
그라우팅을 병행한 강관추진공법은 강관추진과정 중 선도관 주위에 지중에서 3면으로 분사되도록 고안된 그라우팅용 노즐을 통해 실링재를 분사시킴으로써 강관추진으로 발생된 공동을 메우고 교란된 지반을 안정시키는 작용을 함과 동시에 선도강관과 토사사이의 마찰력을 감소시켜 원활한 추진이 되도록 하고 있다. 이러한 그라우팅을 병행한 강관추진공법의 연구 및 적용성을 파악하기 위해 기존의 강관추진공법과 그라우팅을 병행한 강관추진공법을 동일 지반에 적용한 시험시공을 실시, 지표침하 계측과 현장밀도시험을 수행하였고, GPR 물리탐사를 실시하여 그 효과를 검증하고, 현장의 단위중량 결과를 이용하여 실내 대형전단실험을 하여 그라우팅을 병행한 강관추진공법으로 인한 강도증가를 파악하였다.
Recently, all sorts of utility pipeline constructions are increased by the industrial development and urbanization. The excavation method of construction can bring about the popular complaint, traffic jams and a structure unstable. Sometimes the pipeline is installed through some sites unavoidably w...
Recently, all sorts of utility pipeline constructions are increased by the industrial development and urbanization. The excavation method of construction can bring about the popular complaint, traffic jams and a structure unstable. Sometimes the pipeline is installed through some sites unavoidably where are under a railroad, an express highway, a national or local road and a river embankment. At the same time it bring about that the base ground is disturbed and the pipes are damaged during the refilling-compaction process.
A pipe jacking method complements the excavation method and it is a non-excavation method which is thrust in the earth. On that score, using the pipe jacking method is increased because of constructability and economical efficiency in a medium or small-sized pipeline construction.
However, a pipe jacking method still has several problems that the base ground is disturbed and loosen. Especially, where some sites have boulders, gravels and foreign bodies, the foundation is brought about deformation, settlement and leakage of water. Thus, the end of the construction the ground should be reinforced by grouting and it occur with additional expenses.
Therefore, a steel pipe jacking method with grouting is devised newly to complement the existing method.
In this study, it describes a new method and verifies efficiency, an application and practicality of the method through a experimental construction and laboratory tests.
Recently, all sorts of utility pipeline constructions are increased by the industrial development and urbanization. The excavation method of construction can bring about the popular complaint, traffic jams and a structure unstable. Sometimes the pipeline is installed through some sites unavoidably where are under a railroad, an express highway, a national or local road and a river embankment. At the same time it bring about that the base ground is disturbed and the pipes are damaged during the refilling-compaction process.
A pipe jacking method complements the excavation method and it is a non-excavation method which is thrust in the earth. On that score, using the pipe jacking method is increased because of constructability and economical efficiency in a medium or small-sized pipeline construction.
However, a pipe jacking method still has several problems that the base ground is disturbed and loosen. Especially, where some sites have boulders, gravels and foreign bodies, the foundation is brought about deformation, settlement and leakage of water. Thus, the end of the construction the ground should be reinforced by grouting and it occur with additional expenses.
Therefore, a steel pipe jacking method with grouting is devised newly to complement the existing method.
In this study, it describes a new method and verifies efficiency, an application and practicality of the method through a experimental construction and laboratory tests.
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