최근에 비만 아동 증가, 각종 전염병 발생, 학교 급식 식중독, 근시 아동 증가, 학생 성폭력 사건 등으로 학생들의 건강에 대한 관심이 높아져 학교에서의 보건교사의 역할은 그 어느 때보다도 중요한 위치에 놓여 있다. 보건교사의 역량에 따라 학교 보건의 질이 좌우되고 나아가 미래 학생 건강의 초석이 마련된다 할 수 있겠다. 이에 본 연구는 학교보건의 성과와 밀접한 관련이 있는 보건교사의 역할갈등과 직무만족도를 알아보고자 시도하였다. 본 연구는 서울과 경기, 충청도 지역 학교 보건교사를 대상으로 편의 표집하여 우편설문 300부를 실시하였고, 보건교사 커뮤니티 사이트에 설문 협조 게시글을 탑재한 후 메일로 회신하게 하였다. 그 결과 연구에 동의하고 참여한 보건교사 335명을 연구대상자로 하였다. 역할갈등은 Rizzo 등(1970), Pareek(1994)의 연구를 기초로 채영병(2005)이 수정보완한 도구로 측정하였고, 직무만족도는 대한교육연합회가 1982년에 연구 ? 개발한 「교사직무만족도척도」(Korean Teacher Opinionnaire: KTO)를 황상삼(1990)이 보건교사에 맞게 수정 보완한 도구를 사용하였다. 자료 수집은 2007년 4월 9일부터 2007년 5월 12일까지 실시하였다. 수집된 자료는 통계 프로그램 ...
최근에 비만 아동 증가, 각종 전염병 발생, 학교 급식 식중독, 근시 아동 증가, 학생 성폭력 사건 등으로 학생들의 건강에 대한 관심이 높아져 학교에서의 보건교사의 역할은 그 어느 때보다도 중요한 위치에 놓여 있다. 보건교사의 역량에 따라 학교 보건의 질이 좌우되고 나아가 미래 학생 건강의 초석이 마련된다 할 수 있겠다. 이에 본 연구는 학교보건의 성과와 밀접한 관련이 있는 보건교사의 역할갈등과 직무만족도를 알아보고자 시도하였다. 본 연구는 서울과 경기, 충청도 지역 학교 보건교사를 대상으로 편의 표집하여 우편설문 300부를 실시하였고, 보건교사 커뮤니티 사이트에 설문 협조 게시글을 탑재한 후 메일로 회신하게 하였다. 그 결과 연구에 동의하고 참여한 보건교사 335명을 연구대상자로 하였다. 역할갈등은 Rizzo 등(1970), Pareek(1994)의 연구를 기초로 채영병(2005)이 수정보완한 도구로 측정하였고, 직무만족도는 대한교육연합회가 1982년에 연구 ? 개발한 「교사직무만족도척도」(Korean Teacher Opinionnaire: KTO)를 황상삼(1990)이 보건교사에 맞게 수정 보완한 도구를 사용하였다. 자료 수집은 2007년 4월 9일부터 2007년 5월 12일까지 실시하였다. 수집된 자료는 통계 프로그램 SPSS 11.5를 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Duncan사후검정, Pearson 상관계수로 분석하였다. 본 연구의 결과 보건교사의 역할갈등은 5점 만점에 평균 3.01점으로 나타났으며 하위 영역으로 역할과다 갈등이 가장 높았고 역할모호성 갈등이 가장 낮았다. 보건교사의 직무만족도는 5점 만점에 평균 2.80점으로 나타났으며 하위 영역으로 인정지위가 가장 높았고 전문성 신장 영역이 가장 낮았다. 역할갈등과 직무만족도는 통계적으로 높은 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 대상자의 역할갈등과 직무만족도는 연령, 결혼여부, 자녀유무, 학력, 월소득, 교직경력, 보건교육 실시여부에 따라 각각 유의한 차이가 있었다. 따라서 보건교사의 역할갈등을 감소시키기 위해서는 업무의 양을 줄일 필요가 있으며 연령과 경력이 낮을수록 역할갈등이 높으므로 그에 해당하는 대상에게 집중적인 지원이 필요하다. 직무만족도를 높이기 위해서는 보건교육 활동을 지원하고 전문성 신장을 위해 보건교사에 맞는 연수 및 장학의 기회가 주어져야 한다.
최근에 비만 아동 증가, 각종 전염병 발생, 학교 급식 식중독, 근시 아동 증가, 학생 성폭력 사건 등으로 학생들의 건강에 대한 관심이 높아져 학교에서의 보건교사의 역할은 그 어느 때보다도 중요한 위치에 놓여 있다. 보건교사의 역량에 따라 학교 보건의 질이 좌우되고 나아가 미래 학생 건강의 초석이 마련된다 할 수 있겠다. 이에 본 연구는 학교보건의 성과와 밀접한 관련이 있는 보건교사의 역할갈등과 직무만족도를 알아보고자 시도하였다. 본 연구는 서울과 경기, 충청도 지역 학교 보건교사를 대상으로 편의 표집하여 우편설문 300부를 실시하였고, 보건교사 커뮤니티 사이트에 설문 협조 게시글을 탑재한 후 메일로 회신하게 하였다. 그 결과 연구에 동의하고 참여한 보건교사 335명을 연구대상자로 하였다. 역할갈등은 Rizzo 등(1970), Pareek(1994)의 연구를 기초로 채영병(2005)이 수정보완한 도구로 측정하였고, 직무만족도는 대한교육연합회가 1982년에 연구 ? 개발한 「교사직무만족도척도」(Korean Teacher Opinionnaire: KTO)를 황상삼(1990)이 보건교사에 맞게 수정 보완한 도구를 사용하였다. 자료 수집은 2007년 4월 9일부터 2007년 5월 12일까지 실시하였다. 수집된 자료는 통계 프로그램 SPSS 11.5를 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Duncan사후검정, Pearson 상관계수로 분석하였다. 본 연구의 결과 보건교사의 역할갈등은 5점 만점에 평균 3.01점으로 나타났으며 하위 영역으로 역할과다 갈등이 가장 높았고 역할모호성 갈등이 가장 낮았다. 보건교사의 직무만족도는 5점 만점에 평균 2.80점으로 나타났으며 하위 영역으로 인정지위가 가장 높았고 전문성 신장 영역이 가장 낮았다. 역할갈등과 직무만족도는 통계적으로 높은 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 대상자의 역할갈등과 직무만족도는 연령, 결혼여부, 자녀유무, 학력, 월소득, 교직경력, 보건교육 실시여부에 따라 각각 유의한 차이가 있었다. 따라서 보건교사의 역할갈등을 감소시키기 위해서는 업무의 양을 줄일 필요가 있으며 연령과 경력이 낮을수록 역할갈등이 높으므로 그에 해당하는 대상에게 집중적인 지원이 필요하다. 직무만족도를 높이기 위해서는 보건교육 활동을 지원하고 전문성 신장을 위해 보건교사에 맞는 연수 및 장학의 기회가 주어져야 한다.
This study is a descriptive research to investigate role conflict and job satisfaction of health teachers related to the performance of tasks. The subjects consisted of 335 health teachers in Seoul Gyeong gi, Chung Cheong area school who agree to answer common questionary survey by post after ch...
This study is a descriptive research to investigate role conflict and job satisfaction of health teachers related to the performance of tasks. The subjects consisted of 335 health teachers in Seoul Gyeong gi, Chung Cheong area school who agree to answer common questionary survey by post after checking the bulletin board in the Health teacher community site. Role conflict was measured by refixed research of Cha(2005), which based on the study of Rizzo et al.(1970) and Pareek(1994). Job satisfaction was evaluated by reviewed study of Hwang(1990), originated from KTO(Korea Teacher Opinionnaire) which is developed by Korea Education Association(1982). Data from April 9 to May 12, 2007. The collected data were analyzed by using SPSS 11.5 ver. program for frequency, percentile, standard deviation, t-test, ANOVA, Duncan test, and Pearson's correlation coefficient. The results of this study is following: 1. By 5-points scale, mean score of health teacher role conflict was 3.01. In the constituents of role conflict, the role excess conflict was the highest score by 3.33 and the role ambiguity was the lowest score by 2.54. 2. By 5-points scale, mean score of health teacher job satisfaction was 2.80. In the constituents of job satisfaction, the position recognition was the highest score by 3.34 and the professional extension was the lowest score by 2.05. 3. Role conflict was negatively higher than correlated job satisfaction(r=-.779, p=.000). 4. Role conflict was statistically significant difference among the age(F=10.361, p=.000), marital status(t=2.850, p=.005), having children or not(t=-3.914, p=.000), academic qualification(F=3.736, p=.025), average income(F=8.058, p.000), teaching carrier (F=18.794, p=.000), practiced health education or not(t=2.200, p=.029). 5. Job satisfaction was statistically significant difference among the age(F=15.136, p=.000), marital status(t=-3.499, p=.001), having children or not(t=5.299, p=.000), academic qualification(F=7.009, p=.001), average income(F=13.265, p=.000), teaching carrier(F= 28.959, p=.000), practiced health education or not(t=-3.265, p=.001). In conclusion, role conflict of health teachers were at an average level and they experienced role excess conflict. Job satisfaction was relatively low level and position recognition was the highest. On the other hand, professional extension was the lowest. Therefore health teachers should reduce the duties and have to have more chances for professional extension. In addition to this, it shows that this research is limited in certain area , it needs to be done in the whole region and also more studies need to be done about role excess conflict. Health teachers need more program to have their professionalism. More research about job satisfaction should be made for new comer.
This study is a descriptive research to investigate role conflict and job satisfaction of health teachers related to the performance of tasks. The subjects consisted of 335 health teachers in Seoul Gyeong gi, Chung Cheong area school who agree to answer common questionary survey by post after checking the bulletin board in the Health teacher community site. Role conflict was measured by refixed research of Cha(2005), which based on the study of Rizzo et al.(1970) and Pareek(1994). Job satisfaction was evaluated by reviewed study of Hwang(1990), originated from KTO(Korea Teacher Opinionnaire) which is developed by Korea Education Association(1982). Data from April 9 to May 12, 2007. The collected data were analyzed by using SPSS 11.5 ver. program for frequency, percentile, standard deviation, t-test, ANOVA, Duncan test, and Pearson's correlation coefficient. The results of this study is following: 1. By 5-points scale, mean score of health teacher role conflict was 3.01. In the constituents of role conflict, the role excess conflict was the highest score by 3.33 and the role ambiguity was the lowest score by 2.54. 2. By 5-points scale, mean score of health teacher job satisfaction was 2.80. In the constituents of job satisfaction, the position recognition was the highest score by 3.34 and the professional extension was the lowest score by 2.05. 3. Role conflict was negatively higher than correlated job satisfaction(r=-.779, p=.000). 4. Role conflict was statistically significant difference among the age(F=10.361, p=.000), marital status(t=2.850, p=.005), having children or not(t=-3.914, p=.000), academic qualification(F=3.736, p=.025), average income(F=8.058, p.000), teaching carrier (F=18.794, p=.000), practiced health education or not(t=2.200, p=.029). 5. Job satisfaction was statistically significant difference among the age(F=15.136, p=.000), marital status(t=-3.499, p=.001), having children or not(t=5.299, p=.000), academic qualification(F=7.009, p=.001), average income(F=13.265, p=.000), teaching carrier(F= 28.959, p=.000), practiced health education or not(t=-3.265, p=.001). In conclusion, role conflict of health teachers were at an average level and they experienced role excess conflict. Job satisfaction was relatively low level and position recognition was the highest. On the other hand, professional extension was the lowest. Therefore health teachers should reduce the duties and have to have more chances for professional extension. In addition to this, it shows that this research is limited in certain area , it needs to be done in the whole region and also more studies need to be done about role excess conflict. Health teachers need more program to have their professionalism. More research about job satisfaction should be made for new comer.
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