본 연구의 목적은 웹툰 감상활동이 초등학생의 정서지능에 어떠한 효과를 미치는지를 알아보는데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 연구의 실험대상은 경남 창원시의 J초등학교의 6학년 한 반 35명을 대상으로 하였으며, 다른 한 반 35명을 비교 집단으로 선정하여 실험 집단과 마찬가지로 사전 동의 가정 통신문을 보내어 사전 동의를 얻었으며 총 28회의 웹툰 감상 활동을 실시하였다. 연구도구로 사용된 웹툰은 연구자가 널리 알려진 웹툰 들 중 미리 100편 정도를 선정 후 동료교사의 2차 선정 작업을 거쳐 아동들의 정서지능에 긍정적인 효과가 있을 만한 내용의 웹툰으로 28편을 선정하여 실시하였다. 하루에 한편의 웹툰을 직접 감상한 후에 그 다음날 아침 활동시간 30분을 활용하여 실험 집단 전체로 생각나누기 활동을 실시하였다. 실험의 효과를 검증하기 위한 측정 도구로는 서울대 교육학과 문용린(1997)이 Salovey와 Mayer의 정서지능의 초기 모형에 입각하여 제작한 초등학교 고학년용(3~6학년) 정서지능(...
본 연구의 목적은 웹툰 감상활동이 초등학생의 정서지능에 어떠한 효과를 미치는지를 알아보는데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 연구의 실험대상은 경남 창원시의 J초등학교의 6학년 한 반 35명을 대상으로 하였으며, 다른 한 반 35명을 비교 집단으로 선정하여 실험 집단과 마찬가지로 사전 동의 가정 통신문을 보내어 사전 동의를 얻었으며 총 28회의 웹툰 감상 활동을 실시하였다. 연구도구로 사용된 웹툰은 연구자가 널리 알려진 웹툰 들 중 미리 100편 정도를 선정 후 동료교사의 2차 선정 작업을 거쳐 아동들의 정서지능에 긍정적인 효과가 있을 만한 내용의 웹툰으로 28편을 선정하여 실시하였다. 하루에 한편의 웹툰을 직접 감상한 후에 그 다음날 아침 활동시간 30분을 활용하여 실험 집단 전체로 생각나누기 활동을 실시하였다. 실험의 효과를 검증하기 위한 측정 도구로는 서울대 교육학과 문용린(1997)이 Salovey와 Mayer의 정서지능의 초기 모형에 입각하여 제작한 초등학교 고학년용(3~6학년) 정서지능(EQ) 진단검사지를 사용하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSSWIN 11.5프로그램을 이용하여 분석하였다. 웹툰 감상활동의 효과를 알아보기 위하여 정서지능의 전반적인 변화와 하위 요소인 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서조절, 정서활용 능력에 대해서 효과가 있는지 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사의 득점으로 두 집단간의 평균치와 표준편차, t-검증을 실시하였다. 연구결과를 구체적으로 살펴보면 아래와 같다. 첫째, 웹툰 감상활동은 정서지능 향상에 긍정적인 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 정서지능의 하위 요소인 정서 인식, 감정이입, 정서조절, 정서활용, 정서표현의 다섯가지 영역의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상과 같이 웹툰 감상활동은 아동들의 정서지능을 향상시키는데 효과가 있음이 밝혀졌다. 또한 웹툰 감상활동은 아동들이 관심 있어 하는 분야이고 가정에서 자율적으로 할 수 있다는 장점이 있어 웹툰 감상활동이 아동들의 정서교육을 위한 한 가지 방법으로 보다 널리 활용되고 아동들의 학교생활, 대인관계, 가정생활에 도움을 줄 것으로 기대해 본다.
본 연구의 목적은 웹툰 감상활동이 초등학생의 정서지능에 어떠한 효과를 미치는지를 알아보는데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 연구의 실험대상은 경남 창원시의 J초등학교의 6학년 한 반 35명을 대상으로 하였으며, 다른 한 반 35명을 비교 집단으로 선정하여 실험 집단과 마찬가지로 사전 동의 가정 통신문을 보내어 사전 동의를 얻었으며 총 28회의 웹툰 감상 활동을 실시하였다. 연구도구로 사용된 웹툰은 연구자가 널리 알려진 웹툰 들 중 미리 100편 정도를 선정 후 동료교사의 2차 선정 작업을 거쳐 아동들의 정서지능에 긍정적인 효과가 있을 만한 내용의 웹툰으로 28편을 선정하여 실시하였다. 하루에 한편의 웹툰을 직접 감상한 후에 그 다음날 아침 활동시간 30분을 활용하여 실험 집단 전체로 생각나누기 활동을 실시하였다. 실험의 효과를 검증하기 위한 측정 도구로는 서울대 교육학과 문용린(1997)이 Salovey와 Mayer의 정서지능의 초기 모형에 입각하여 제작한 초등학교 고학년용(3~6학년) 정서지능(EQ) 진단검사지를 사용하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS WIN 11.5프로그램을 이용하여 분석하였다. 웹툰 감상활동의 효과를 알아보기 위하여 정서지능의 전반적인 변화와 하위 요소인 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서조절, 정서활용 능력에 대해서 효과가 있는지 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사의 득점으로 두 집단간의 평균치와 표준편차, t-검증을 실시하였다. 연구결과를 구체적으로 살펴보면 아래와 같다. 첫째, 웹툰 감상활동은 정서지능 향상에 긍정적인 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 정서지능의 하위 요소인 정서 인식, 감정이입, 정서조절, 정서활용, 정서표현의 다섯가지 영역의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상과 같이 웹툰 감상활동은 아동들의 정서지능을 향상시키는데 효과가 있음이 밝혀졌다. 또한 웹툰 감상활동은 아동들이 관심 있어 하는 분야이고 가정에서 자율적으로 할 수 있다는 장점이 있어 웹툰 감상활동이 아동들의 정서교육을 위한 한 가지 방법으로 보다 널리 활용되고 아동들의 학교생활, 대인관계, 가정생활에 도움을 줄 것으로 기대해 본다.
The purpose of this study was to determine the possible effects of Webtoon-appreciating activities on Emotional Intelligencd of children. To attain this goal, total 70 students enrolled at a class of the 6th grade in "j" Elementary school ( C city, Gyeongnam) were asked to join the experiment. Out o...
The purpose of this study was to determine the possible effects of Webtoon-appreciating activities on Emotional Intelligencd of children. To attain this goal, total 70 students enrolled at a class of the 6th grade in "j" Elementary school ( C city, Gyeongnam) were asked to join the experiment. Out of them, 35 students who wanted to join the progra. were set up as experimental group, while other 35 students were selected as control. The forner group were asked to join webtoon-appreciating at tatal 28 times over 6 weeks. To verify the effects measured by experiment herein, a measurement tool called Emotional Intelligence Questionnaire for high graders (3rd to 6th grade) in elementary school was employed, which was developed by Mun, Young-rin (Dept. of Education, Seoul National Univ., 1997) according to initial EQ model as originally devised by Salovoy and Mayer). All the data collecter herein were analyzed via a program called SPSS WIN 11.5. The followings of this study can be outlined in details as follows. First, it was demonstrated the Webtoon-appeciaiting has significant effects on better EQ of grade schoolers. Second, Webtoon-appeciaiting had significant effects on their better ability of emotional perception, empathy, control, application and expressions out of subordinate EQ factors. Summing up, it was found out that webtoon-appeciating has more positive effects on childrens better EQ. Conclusively, it is expected that webtoon-appeciating will be able to improve children's EQ in school work.
The purpose of this study was to determine the possible effects of Webtoon-appreciating activities on Emotional Intelligencd of children. To attain this goal, total 70 students enrolled at a class of the 6th grade in "j" Elementary school ( C city, Gyeongnam) were asked to join the experiment. Out of them, 35 students who wanted to join the progra. were set up as experimental group, while other 35 students were selected as control. The forner group were asked to join webtoon-appreciating at tatal 28 times over 6 weeks. To verify the effects measured by experiment herein, a measurement tool called Emotional Intelligence Questionnaire for high graders (3rd to 6th grade) in elementary school was employed, which was developed by Mun, Young-rin (Dept. of Education, Seoul National Univ., 1997) according to initial EQ model as originally devised by Salovoy and Mayer). All the data collecter herein were analyzed via a program called SPSS WIN 11.5. The followings of this study can be outlined in details as follows. First, it was demonstrated the Webtoon-appeciaiting has significant effects on better EQ of grade schoolers. Second, Webtoon-appeciaiting had significant effects on their better ability of emotional perception, empathy, control, application and expressions out of subordinate EQ factors. Summing up, it was found out that webtoon-appeciating has more positive effects on childrens better EQ. Conclusively, it is expected that webtoon-appeciating will be able to improve children's EQ in school work.
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