본 연구의 목적은 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트의 지도방안을 모색하고 그 지도방안에 대한 효과를 알아보는 것이다. 레지오 에밀리아 접근법을 통한 통일교육의 가치를 요약하면 첫째, 이념과 종교가 교육에 간섭하는 것으로부터의 자유를 선언한 레지오 에밀리아 접근법은 초기의 정치사회화적인 반공교육으로서의 우리의 통일교육에 신선한 시사점을 제시해준다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법의 아동중심교육은 통일교육에 바람직한 아동관을 제시해준다. 셋째, 변화를 추구하고 끊임없이 연구하며 아동에게 귀 기울이는 레지오 에밀리아의 교육자들...
본 연구의 목적은 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트의 지도방안을 모색하고 그 지도방안에 대한 효과를 알아보는 것이다. 레지오 에밀리아 접근법을 통한 통일교육의 가치를 요약하면 첫째, 이념과 종교가 교육에 간섭하는 것으로부터의 자유를 선언한 레지오 에밀리아 접근법은 초기의 정치사회화적인 반공교육으로서의 우리의 통일교육에 신선한 시사점을 제시해준다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법의 아동중심교육은 통일교육에 바람직한 아동관을 제시해준다. 셋째, 변화를 추구하고 끊임없이 연구하며 아동에게 귀 기울이는 레지오 에밀리아의 교육자들의 자세는 통일교육을 하려는 교사들에게 새로운 도전을 준다. 넷째, 개인의 주관성을 인정하되 다양성을 통합하려는 레지오 에밀리아 접근법은 남북의 통합에 있어서 긍정적인 가치를 제공한다. 다섯째, 민주적 참여를 기반으로 한 레지오 에밀리아 접근법은 통일교육에 있어서 훌륭한 모범이 된다. 여섯째, 레지오 에밀리아 접근법은 유의미한 통일교육방법을 구성하는데 도움을 준다. 이 연구에서 제시한 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 통일교육의 방안은 세 단계로 진행된다. 준비단계에서 교사는 필요한 자료를 준비하고, 교육과정과 연계하여 예비상징화주기를 구성해야 한다. 실행단계에서는 아동들이 흥미를 보이는 주제가 있을 때 상징화 주기를 재구성하여 운영하여야 한다. 정리단계에서는 이제까지의 활동이 마무리될 수 있도록 해야 한다. 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트 적용의 효과를 살펴보면 첫째,통일프로젝트는 통일에 대한 아동들의 지식과 태도를 변화시켰다.둘째, 통일프로젝트를 통해 교사는 열정과 자부심을 갖게 되었다.셋째,통일프로젝트는 유의미한 통일교육방법을 구성하는데 효과적이었다. 결론적으로, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트 지도방안은 통일교육에 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트의 지도방안을 모색하고 그 지도방안에 대한 효과를 알아보는 것이다. 레지오 에밀리아 접근법을 통한 통일교육의 가치를 요약하면 첫째, 이념과 종교가 교육에 간섭하는 것으로부터의 자유를 선언한 레지오 에밀리아 접근법은 초기의 정치사회화적인 반공교육으로서의 우리의 통일교육에 신선한 시사점을 제시해준다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법의 아동중심교육은 통일교육에 바람직한 아동관을 제시해준다. 셋째, 변화를 추구하고 끊임없이 연구하며 아동에게 귀 기울이는 레지오 에밀리아의 교육자들의 자세는 통일교육을 하려는 교사들에게 새로운 도전을 준다. 넷째, 개인의 주관성을 인정하되 다양성을 통합하려는 레지오 에밀리아 접근법은 남북의 통합에 있어서 긍정적인 가치를 제공한다. 다섯째, 민주적 참여를 기반으로 한 레지오 에밀리아 접근법은 통일교육에 있어서 훌륭한 모범이 된다. 여섯째, 레지오 에밀리아 접근법은 유의미한 통일교육방법을 구성하는데 도움을 준다. 이 연구에서 제시한 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 통일교육의 방안은 세 단계로 진행된다. 준비단계에서 교사는 필요한 자료를 준비하고, 교육과정과 연계하여 예비상징화주기를 구성해야 한다. 실행단계에서는 아동들이 흥미를 보이는 주제가 있을 때 상징화 주기를 재구성하여 운영하여야 한다. 정리단계에서는 이제까지의 활동이 마무리될 수 있도록 해야 한다. 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트 적용의 효과를 살펴보면 첫째,통일프로젝트는 통일에 대한 아동들의 지식과 태도를 변화시켰다.둘째, 통일프로젝트를 통해 교사는 열정과 자부심을 갖게 되었다.셋째,통일프로젝트는 유의미한 통일교육방법을 구성하는데 효과적이었다. 결론적으로, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 통일프로젝트 지도방안은 통일교육에 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect of the teaching methods of unification project through Reggio Emillia Approach. The values of unification education based on the Reggio Emillia Approach are as follows. First, the approach of Reggio Emillia, which declared freedom from intervent...
The purpose of this study is to investigate the effect of the teaching methods of unification project through Reggio Emillia Approach. The values of unification education based on the Reggio Emillia Approach are as follows. First, the approach of Reggio Emillia, which declared freedom from intervention of ideology and religion in education, suggests refreshing implications on our anticommunistic unification education in its early stage. Second, child-centered education of this approach suggests desirable views on children. Third, the attitudes of educators in Reggio Emillia which keep pursuing variation, studying, and caring for children, offer good challenges to educators in unification education. Fourth, the Reggio Emillia Approach which acknowledges a personal subjectivity and unifies its diversity offers positive values for national unification. Fifth, Reggio Emillia Approach, an educational system based on democratic principles gives an good example to unification education. Sixth, Reggio Emillia Approach helps constitute meaningful teaching methods for unification education. Methods for unification education through Reggio Emillia Approach, suggested in this study progress in three stages. In the preparatory stage, teachers should prepare materials and organize the cycles of symbolization related to curriculum. In the practical stage, when there are some subjects in which children are interested, teachers should operate the cycles of symbolization after reorganizing them. In the last stage, teachers should let the children finish the project well. The outcomes of the study are as follows. First, unification project through Reggio Emillia Approach had an effect on children's improving attitude and knowledge on national unification. Second, unification project through Reggio Emillia Approach helped teachers to get passion and pride. Third, unification project through Reggio Emillia Approach helped constitute meaningful teaching methods for unification education. Consequently, teaching methods for unification project through Reggio Emillia Approach has shown a positive value and effect on unification education.
The purpose of this study is to investigate the effect of the teaching methods of unification project through Reggio Emillia Approach. The values of unification education based on the Reggio Emillia Approach are as follows. First, the approach of Reggio Emillia, which declared freedom from intervention of ideology and religion in education, suggests refreshing implications on our anticommunistic unification education in its early stage. Second, child-centered education of this approach suggests desirable views on children. Third, the attitudes of educators in Reggio Emillia which keep pursuing variation, studying, and caring for children, offer good challenges to educators in unification education. Fourth, the Reggio Emillia Approach which acknowledges a personal subjectivity and unifies its diversity offers positive values for national unification. Fifth, Reggio Emillia Approach, an educational system based on democratic principles gives an good example to unification education. Sixth, Reggio Emillia Approach helps constitute meaningful teaching methods for unification education. Methods for unification education through Reggio Emillia Approach, suggested in this study progress in three stages. In the preparatory stage, teachers should prepare materials and organize the cycles of symbolization related to curriculum. In the practical stage, when there are some subjects in which children are interested, teachers should operate the cycles of symbolization after reorganizing them. In the last stage, teachers should let the children finish the project well. The outcomes of the study are as follows. First, unification project through Reggio Emillia Approach had an effect on children's improving attitude and knowledge on national unification. Second, unification project through Reggio Emillia Approach helped teachers to get passion and pride. Third, unification project through Reggio Emillia Approach helped constitute meaningful teaching methods for unification education. Consequently, teaching methods for unification project through Reggio Emillia Approach has shown a positive value and effect on unification education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.