교육을 통해 인간의 가능성과 가치를 실현하려는 노력은 인간의 역사만큼이나 오래되었고 끊임없이 추구되어온 것이었다. 그럼에도 여전히 현실에서의 교육은 교권의 추락, 학교붕괴, 왕따를 포함한 학교의 폭력 현상 등을 보이며 학교교육이 심각한 위기에 처하게 되었다는 인식을 갖게 한다.이러한 교육의 위기상황에 대한 여러 가지 대안적 모색으로 독자적인 커리큘럼과 교육철학을 바탕으로 본질적인 교육에 접근하고자 하는 다양한 교육적 시도들이 나타났는데, 본 논문은 그 중 특히 1960년대와 1970년대 미국의 존 홀트 등을 중심으로 일어난 홈스쿨...
교육을 통해 인간의 가능성과 가치를 실현하려는 노력은 인간의 역사만큼이나 오래되었고 끊임없이 추구되어온 것이었다. 그럼에도 여전히 현실에서의 교육은 교권의 추락, 학교붕괴, 왕따를 포함한 학교의 폭력 현상 등을 보이며 학교교육이 심각한 위기에 처하게 되었다는 인식을 갖게 한다.이러한 교육의 위기상황에 대한 여러 가지 대안적 모색으로 독자적인 커리큘럼과 교육철학을 바탕으로 본질적인 교육에 접근하고자 하는 다양한 교육적 시도들이 나타났는데, 본 논문은 그 중 특히 1960년대와 1970년대 미국의 존 홀트 등을 중심으로 일어난 홈스쿨링이 교육적으로 중요한 의미가 있음을 밝히려는 것이다.홈스쿨링은 아이에게 가장 적합한 교육과정을 운영할 수 있으며 또한 아이에 맞는 교수법과 교육매체를 선택하여 아이의 특성에 맞는 맞춤식교육을 다양하면서도 효과적으로 운영할 수 있다는 장점과 함께 교육의 본래적인 의미를 잘 구현할 수 있는 참 교육의 한 방법임에도 그 정당성을 우리나라에서는 인정받지 못하고 있다. 그것은 홈스쿨링의 교육적 효과에 대한 의문과 사회성을 떨어뜨리고 공공성을 끼뜨린다는 비판이 제기되며, 우리나라에서는 교육관련 법률의 해석상 홈스쿨링이 불법적 행위로 간주된다는 것이다.그러나 홈스쿨링은 그 역사성에서 공교육보다도 훨씬 오래전부터 이루어져온 것이며 오늘날 미국, 일본, 유럽, 그리고 우리나라에서도 활발하게 논의가 전개되고 있고 전 세계적으로 확산되는 추세에 있으며 또한 새롭게 대두되는 학습권에의 주목과 함께 시대적인 적합성을 충분히 갖추고 있다.홈스쿨링은 자유 또는 자율을 그 교육철학적 기반으로 하면서도 경쟁을 지양하고 상생을 추구하며 공동체적 가치를 중시 여긴다. 또한 인류 최초의 학교인 가정을 기반으로 하는 신권적인 부모의 교육권과 개인의 자유를 따르는 학생의 학습권을 존중하는 교육권적 타당성을 갖추고 있다. 또한 개인의 선택에 따른 다양하고 삶과 일치된 교육을 지향한다는 점에서 교육방법적인 타당성도 갖추고 있다. 이처럼 홈스쿨링은 충분한 교육적 정당성을 갖추고 있기 때문에 홈스쿨링을 이제 더 이상 특이한 이들의 특이한 교육 활동으로 치부하여 계속해서 불법적인 교육활동으로 머물게 할 수만은 없다는 것이다.근래에 들어와 공교육체제로서의 학교교육의 존재방식에 대해 전반적인 검토가 필요하다는 요구가 전 세계적으로 일어나고 있다. 홈스쿨링은 바로 그러한 변화된 교육환경과 교육에 대한 관점 변화를 가장 여실히 보여주는 현상이며 이러한 교육적 요구에 역동적으로 부응할 수 있는 교육과 삶의 방식이 될 수 있다. 그러므로 홈스쿨링을 단지 가정이라는‘사적인 영역’에서의 교육이라고 폄하할 것이 아니라 공교육제도를 새롭게 재해석하고 재구성하는 데 중요한 모티브로 삼아야 할 것이다.
교육을 통해 인간의 가능성과 가치를 실현하려는 노력은 인간의 역사만큼이나 오래되었고 끊임없이 추구되어온 것이었다. 그럼에도 여전히 현실에서의 교육은 교권의 추락, 학교붕괴, 왕따를 포함한 학교의 폭력 현상 등을 보이며 학교교육이 심각한 위기에 처하게 되었다는 인식을 갖게 한다.이러한 교육의 위기상황에 대한 여러 가지 대안적 모색으로 독자적인 커리큘럼과 교육철학을 바탕으로 본질적인 교육에 접근하고자 하는 다양한 교육적 시도들이 나타났는데, 본 논문은 그 중 특히 1960년대와 1970년대 미국의 존 홀트 등을 중심으로 일어난 홈스쿨링이 교육적으로 중요한 의미가 있음을 밝히려는 것이다.홈스쿨링은 아이에게 가장 적합한 교육과정을 운영할 수 있으며 또한 아이에 맞는 교수법과 교육매체를 선택하여 아이의 특성에 맞는 맞춤식교육을 다양하면서도 효과적으로 운영할 수 있다는 장점과 함께 교육의 본래적인 의미를 잘 구현할 수 있는 참 교육의 한 방법임에도 그 정당성을 우리나라에서는 인정받지 못하고 있다. 그것은 홈스쿨링의 교육적 효과에 대한 의문과 사회성을 떨어뜨리고 공공성을 끼뜨린다는 비판이 제기되며, 우리나라에서는 교육관련 법률의 해석상 홈스쿨링이 불법적 행위로 간주된다는 것이다.그러나 홈스쿨링은 그 역사성에서 공교육보다도 훨씬 오래전부터 이루어져온 것이며 오늘날 미국, 일본, 유럽, 그리고 우리나라에서도 활발하게 논의가 전개되고 있고 전 세계적으로 확산되는 추세에 있으며 또한 새롭게 대두되는 학습권에의 주목과 함께 시대적인 적합성을 충분히 갖추고 있다.홈스쿨링은 자유 또는 자율을 그 교육철학적 기반으로 하면서도 경쟁을 지양하고 상생을 추구하며 공동체적 가치를 중시 여긴다. 또한 인류 최초의 학교인 가정을 기반으로 하는 신권적인 부모의 교육권과 개인의 자유를 따르는 학생의 학습권을 존중하는 교육권적 타당성을 갖추고 있다. 또한 개인의 선택에 따른 다양하고 삶과 일치된 교육을 지향한다는 점에서 교육방법적인 타당성도 갖추고 있다. 이처럼 홈스쿨링은 충분한 교육적 정당성을 갖추고 있기 때문에 홈스쿨링을 이제 더 이상 특이한 이들의 특이한 교육 활동으로 치부하여 계속해서 불법적인 교육활동으로 머물게 할 수만은 없다는 것이다.근래에 들어와 공교육체제로서의 학교교육의 존재방식에 대해 전반적인 검토가 필요하다는 요구가 전 세계적으로 일어나고 있다. 홈스쿨링은 바로 그러한 변화된 교육환경과 교육에 대한 관점 변화를 가장 여실히 보여주는 현상이며 이러한 교육적 요구에 역동적으로 부응할 수 있는 교육과 삶의 방식이 될 수 있다. 그러므로 홈스쿨링을 단지 가정이라는‘사적인 영역’에서의 교육이라고 폄하할 것이 아니라 공교육제도를 새롭게 재해석하고 재구성하는 데 중요한 모티브로 삼아야 할 것이다.
The efforts to realize human potential and values through education have been as long and steady as the human history. Nevertheless, the reality is that our schools suffer from collapse of teachers' authority and violence including group harrassment, which means that our school education faces a ser...
The efforts to realize human potential and values through education have been as long and steady as the human history. Nevertheless, the reality is that our schools suffer from collapse of teachers' authority and violence including group harrassment, which means that our school education faces a serious crisis.In order to surmount such a crisis, various alternatives have been suggested to approach the essence of education based on unique curriculum and pedagogics. The purpose of this study was to review whether the homeschooling which began to be championed by John Holt in 1960's and 1970's would be justified to the cause of education.Homeschooling can be designed to befit the children's development, allowing for flexible selection of the best possible pedagogics and media for customization of education for children, while achieving the original goals of education. Nevertheless, it has still to be justified in Korea. Some criticize that homeschooling may not be effective, retarding children's socialization and defaming the public nature of education. In all, our education codes dismiss homeschooling as illegal.However, homeschooling has a longer history than the public education. Today, its effects are being actively discussed in the United States, Japan, Europe and even Korea, while it is spreading widely throughout the world. In short, homeschooling attracts attention as new pedagogics adequate to the new age of education.Although its pedagogics philosophy is based on freedom or autonomy, homeschooling avoids competition, pursues symbiosis and emphasizes a community value. In addition, homeschooling may well be justified in that it is based on the homes or the first school of mankind, respecting the parents' endowed right of education and children's right for free education. Furthermore, homeschooling can also be justified in terms of pedagogics in that it pursues an education identified with individuals' diversified and actual life styles. As homeschooling is sufficiently justified in educational terms, it should no longer be dismissed as idiosyncratic people's unique educational activities and thus, be controlled as illegal educational activities.Today, it is the request from the historical circumstances that the school education as public education system should be re-examined comprehensively. Homeschooling is a phenomenon which reflects on such changed perception of the public education and educational environment. So, homeschooling may well be an alternative of education and life style responding to such a request. Therefore, homeschooling should not be disregarded as 'private education' at home but be justified to complement the public education system which needs to be reinterpreted and restructured.
The efforts to realize human potential and values through education have been as long and steady as the human history. Nevertheless, the reality is that our schools suffer from collapse of teachers' authority and violence including group harrassment, which means that our school education faces a serious crisis.In order to surmount such a crisis, various alternatives have been suggested to approach the essence of education based on unique curriculum and pedagogics. The purpose of this study was to review whether the homeschooling which began to be championed by John Holt in 1960's and 1970's would be justified to the cause of education.Homeschooling can be designed to befit the children's development, allowing for flexible selection of the best possible pedagogics and media for customization of education for children, while achieving the original goals of education. Nevertheless, it has still to be justified in Korea. Some criticize that homeschooling may not be effective, retarding children's socialization and defaming the public nature of education. In all, our education codes dismiss homeschooling as illegal.However, homeschooling has a longer history than the public education. Today, its effects are being actively discussed in the United States, Japan, Europe and even Korea, while it is spreading widely throughout the world. In short, homeschooling attracts attention as new pedagogics adequate to the new age of education.Although its pedagogics philosophy is based on freedom or autonomy, homeschooling avoids competition, pursues symbiosis and emphasizes a community value. In addition, homeschooling may well be justified in that it is based on the homes or the first school of mankind, respecting the parents' endowed right of education and children's right for free education. Furthermore, homeschooling can also be justified in terms of pedagogics in that it pursues an education identified with individuals' diversified and actual life styles. As homeschooling is sufficiently justified in educational terms, it should no longer be dismissed as idiosyncratic people's unique educational activities and thus, be controlled as illegal educational activities.Today, it is the request from the historical circumstances that the school education as public education system should be re-examined comprehensively. Homeschooling is a phenomenon which reflects on such changed perception of the public education and educational environment. So, homeschooling may well be an alternative of education and life style responding to such a request. Therefore, homeschooling should not be disregarded as 'private education' at home but be justified to complement the public education system which needs to be reinterpreted and restructured.
주제어
#홈스쿨링 교육적 정당성 불법적인 교육활동 공교육제도 자유 자율 교육권 학습권 삶의 방식 homeschooling educational justification illegal educational activities public education system right of education learning rights life style
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