가공송전선로는 낙뢰, 재폐로 써지 등 외부요인에 의한 선로고장 예방을 위해 철탑접지 저항치 유지관리가 매우 중요하다. 대지 저항률이 높은 지역에 위치한 송전선로의 접지저항을 감소시켜 역섬락 및 이상전압 발생을 예방하기 위한 방안으로 활용할 수 있는 매설지선과 침상접지의 예방에 의한 접지저항 감소효과를 검토하였으며, 이에 대한 향후 건설시 또는 기설시 송전선로에 설치한 후 접지전극의 지중반전이 일어나지 않은 상태에서의 접지저항 특성을 연구하여 다음과 같은 결과를 얻었다. (1) 송전철탑에 1각당 4개씩 침상접지봉을 설치하면 1각당 30m씩의 매설지설 설치시에 비해 과도접지저항이 이 평균 18% 높게 나타났다. (2) 매설지선이 이미 설치되어 있는 철탑에 침상접지봉을 1각당 1, 2, 4개씩 설치할 경우 과도 접지저항 감소율은 각각 평균 1.6%, 8.7%, 15.4%로 나타났으며 감소 값은 1Ω 정도이었다. (3) 기초 1각에 침상접지봉을 1, 2, 4개씩 설치시의 과도 접지저항 감소율은 각각 평균 10.3%, 13.3%, 15,9%로 나타났으며 감소 값은 1Ω정도 이었다. 또한 정상 접지저항은 침상접지봉의 설치수량이 증가하여도 감소되지 않았다. (4) 기초 1각에 침상접지봉 설치시 대지저항률이 아주 낮은지역에서는 과도 접지저항이 정상 접지저항보다 높게 나타났다. (5) 과도접지 저항값이 대부분 설계기준 권장치 이하에서도 지속적으로 낙뢰고장 발생하며, 뇌파형의 파두장은 일반적으로 2-6㎲사이의 파두장이 가장 발생한다. (6) 국내 낙뢰써지는 파두장이 1㎲ 정도의 급준파로 유입전류의 상승율이 높아 뇌격전류와 써지임피던스의 곱인 큰 전위가 탑각 전위로 작용 역섬락 발생하며, 현 ...
가공송전선로는 낙뢰, 재폐로 써지 등 외부요인에 의한 선로고장 예방을 위해 철탑접지 저항치 유지관리가 매우 중요하다. 대지 저항률이 높은 지역에 위치한 송전선로의 접지저항을 감소시켜 역섬락 및 이상전압 발생을 예방하기 위한 방안으로 활용할 수 있는 매설지선과 침상접지의 예방에 의한 접지저항 감소효과를 검토하였으며, 이에 대한 향후 건설시 또는 기설시 송전선로에 설치한 후 접지전극의 지중반전이 일어나지 않은 상태에서의 접지저항 특성을 연구하여 다음과 같은 결과를 얻었다. (1) 송전철탑에 1각당 4개씩 침상접지봉을 설치하면 1각당 30m씩의 매설지설 설치시에 비해 과도접지저항이 이 평균 18% 높게 나타났다. (2) 매설지선이 이미 설치되어 있는 철탑에 침상접지봉을 1각당 1, 2, 4개씩 설치할 경우 과도 접지저항 감소율은 각각 평균 1.6%, 8.7%, 15.4%로 나타났으며 감소 값은 1Ω 정도이었다. (3) 기초 1각에 침상접지봉을 1, 2, 4개씩 설치시의 과도 접지저항 감소율은 각각 평균 10.3%, 13.3%, 15,9%로 나타났으며 감소 값은 1Ω정도 이었다. 또한 정상 접지저항은 침상접지봉의 설치수량이 증가하여도 감소되지 않았다. (4) 기초 1각에 침상접지봉 설치시 대지저항률이 아주 낮은지역에서는 과도 접지저항이 정상 접지저항보다 높게 나타났다. (5) 과도접지 저항값이 대부분 설계기준 권장치 이하에서도 지속적으로 낙뢰고장 발생하며, 뇌파형의 파두장은 일반적으로 2-6㎲사이의 파두장이 가장 발생한다. (6) 국내 낙뢰써지는 파두장이 1㎲ 정도의 급준파로 유입전류의 상승율이 높아 뇌격전류와 써지임피던스의 곱인 큰 전위가 탑각 전위로 작용 역섬락 발생하며, 현 접지설비는 지중 방전 개시전압이 높아 철탑전위 상승 억제효과 미흡하고, 매설지선 및 일반접지봉의 경우 정상 또는 과도접지저항의 저감 효과는 있으나 지중방전 개시전압(40~50kV)이 높아 철탑전위 상승 억제 미흡 또한 매설지선의 경우 써지성 과도전압에 대한 써지임피던스 상승률이 상용주파 접지저항 값의 약 2~5배로 철탑전위 상승 억제 미흡한 실정이다. (7) 현재 낙뢰고장 예방대책으로 가장 많이 소개되는 신기술 공법이 침상접지와 매설지선으로 병용 시공방법을 사용하여 낙뢰 고장 예방에 가장 효과적인 방법은 침상접지 시공 방법이므로 향후 접지시공에 활용함 따라서 현행 가공송전선로 접지기준 및 접지측정 확인방법을 살펴보았지만 향후 철탑 접지방법 개선에 많은 노력이 요구되며 가공송전선로 접지저항 측정방법 또한 새로운 기법개발이 필요하여 전기인에 종사하는 우리 모두가 해결해야만 하는 큰 과제로 이번 논문을 결론으로 가름합니다.
가공송전선로는 낙뢰, 재폐로 써지 등 외부요인에 의한 선로고장 예방을 위해 철탑접지 저항치 유지관리가 매우 중요하다. 대지 저항률이 높은 지역에 위치한 송전선로의 접지저항을 감소시켜 역섬락 및 이상전압 발생을 예방하기 위한 방안으로 활용할 수 있는 매설지선과 침상접지의 예방에 의한 접지저항 감소효과를 검토하였으며, 이에 대한 향후 건설시 또는 기설시 송전선로에 설치한 후 접지전극의 지중반전이 일어나지 않은 상태에서의 접지저항 특성을 연구하여 다음과 같은 결과를 얻었다. (1) 송전철탑에 1각당 4개씩 침상접지봉을 설치하면 1각당 30m씩의 매설지설 설치시에 비해 과도접지저항이 이 평균 18% 높게 나타났다. (2) 매설지선이 이미 설치되어 있는 철탑에 침상접지봉을 1각당 1, 2, 4개씩 설치할 경우 과도 접지저항 감소율은 각각 평균 1.6%, 8.7%, 15.4%로 나타났으며 감소 값은 1Ω 정도이었다. (3) 기초 1각에 침상접지봉을 1, 2, 4개씩 설치시의 과도 접지저항 감소율은 각각 평균 10.3%, 13.3%, 15,9%로 나타났으며 감소 값은 1Ω정도 이었다. 또한 정상 접지저항은 침상접지봉의 설치수량이 증가하여도 감소되지 않았다. (4) 기초 1각에 침상접지봉 설치시 대지저항률이 아주 낮은지역에서는 과도 접지저항이 정상 접지저항보다 높게 나타났다. (5) 과도접지 저항값이 대부분 설계기준 권장치 이하에서도 지속적으로 낙뢰고장 발생하며, 뇌파형의 파두장은 일반적으로 2-6㎲사이의 파두장이 가장 발생한다. (6) 국내 낙뢰써지는 파두장이 1㎲ 정도의 급준파로 유입전류의 상승율이 높아 뇌격전류와 써지임피던스의 곱인 큰 전위가 탑각 전위로 작용 역섬락 발생하며, 현 접지설비는 지중 방전 개시전압이 높아 철탑전위 상승 억제효과 미흡하고, 매설지선 및 일반접지봉의 경우 정상 또는 과도접지저항의 저감 효과는 있으나 지중방전 개시전압(40~50kV)이 높아 철탑전위 상승 억제 미흡 또한 매설지선의 경우 써지성 과도전압에 대한 써지임피던스 상승률이 상용주파 접지저항 값의 약 2~5배로 철탑전위 상승 억제 미흡한 실정이다. (7) 현재 낙뢰고장 예방대책으로 가장 많이 소개되는 신기술 공법이 침상접지와 매설지선으로 병용 시공방법을 사용하여 낙뢰 고장 예방에 가장 효과적인 방법은 침상접지 시공 방법이므로 향후 접지시공에 활용함 따라서 현행 가공송전선로 접지기준 및 접지측정 확인방법을 살펴보았지만 향후 철탑 접지방법 개선에 많은 노력이 요구되며 가공송전선로 접지저항 측정방법 또한 새로운 기법개발이 필요하여 전기인에 종사하는 우리 모두가 해결해야만 하는 큰 과제로 이번 논문을 결론으로 가름합니다.
The processing power transmission track back of the falling of a thunderbolt ashes though ebbes to the lungs, the hold officer is very important though it resists though it folds up for a track failure by the outside factor prevention. The moment of resistance is located in high area though it is th...
The processing power transmission track back of the falling of a thunderbolt ashes though ebbes to the lungs, the hold officer is very important though it resists though it folds up for a track failure by the outside factor prevention. The moment of resistance is located in high area though it is the versus an ideal Volt a station flashover and occurrence and decreases the ground resist of the power transmission track we can apply to the plan to prevent examined a laying trip wire and ground resist degrade effectiveness by the prevention of the bunk ground and we install in a hereafter construction or established power transmission track about this situation's which the reverse among since of the ground electrode does not get up studied a ground resist characteristic and got the result following. (1) A installs a bunk earthing pole 1 each at the power transmission iron tower compared with a laying established install of the 30m excess ground resist appeared this average 18 so that the % was high. (2) The iron tower which the laying trip wire have been established already the case clears 1 2 4 up and to install the aciform driven a ground resist decrement appeared each to the by a 8.7 % an average 1.6 % 15.4 %. a degrade price linked about 1Ω (3) the aciform driven section of 4 installs ground resist decrement at 1 basis appeared each to the by a 13.3 % an average 10.3 % 15,9 %. the 1Ω there was a degrade price. And the install quantity of a bunk driven was not reduced in a top ground resist although it increased. (4) The moment of resistance to be a aciform driven install versus at basis a section ground resist in quite low area appeared than a top ground resist so that we were high. (5) The less though a resist price recommends greater part design criteria to fold up the falling failure happens continuously and generally a croton chapter of a brain wave generally happen most an interval's chapter. (6) A croton chapter class slope though the domestic falling of a thunderbolt ebbes the increase of an inflow current is high and we are the double of the impedance though we ebb with a attacking with torpedoes current big advance guard happens an activity station flashover to an advance guard a current ground facilities's electric discharge among since initiation Volt is high an iron tower advance guard rise suppression effectiveness is insufficient the top in the case of a laying trip wire and general driven or the section there is a reduction effectiveness of a ground resist but an electric discharge among since initiation Volt ( 40 high a 50kV ) this an iron tower advance guard rise suppression insufficiency or An impedance rise rate in the case of the laying trip wire though ebbes about a peak Voltage excess Volt an iron tower advance guard rise suppression is insufficient to the about 2 ~ 5 of a common use cycle ground resist price actual circumstances. (7) Currently we are announced to a falling failure prevention countermeasure most a bunk ground and new technology public law laying trip wire a falling failure prevention of a thunderbolt and uses the carrying out method the carrying out method to fold up the method to be most efficient so we apply at a hereafter ground carrying out. We looked into consequently an existing processing power transmission track ground criteria and ground measurement authentication method but many at a hereafter iron tower ground method improvement effort is desired need new technique development a processing power transmission track ground resist measurement method also big subject which we who are engaged in an electricity perfect virtue all must solve determine this paper to the conclusion
The processing power transmission track back of the falling of a thunderbolt ashes though ebbes to the lungs, the hold officer is very important though it resists though it folds up for a track failure by the outside factor prevention. The moment of resistance is located in high area though it is the versus an ideal Volt a station flashover and occurrence and decreases the ground resist of the power transmission track we can apply to the plan to prevent examined a laying trip wire and ground resist degrade effectiveness by the prevention of the bunk ground and we install in a hereafter construction or established power transmission track about this situation's which the reverse among since of the ground electrode does not get up studied a ground resist characteristic and got the result following. (1) A installs a bunk earthing pole 1 each at the power transmission iron tower compared with a laying established install of the 30m excess ground resist appeared this average 18 so that the % was high. (2) The iron tower which the laying trip wire have been established already the case clears 1 2 4 up and to install the aciform driven a ground resist decrement appeared each to the by a 8.7 % an average 1.6 % 15.4 %. a degrade price linked about 1Ω (3) the aciform driven section of 4 installs ground resist decrement at 1 basis appeared each to the by a 13.3 % an average 10.3 % 15,9 %. the 1Ω there was a degrade price. And the install quantity of a bunk driven was not reduced in a top ground resist although it increased. (4) The moment of resistance to be a aciform driven install versus at basis a section ground resist in quite low area appeared than a top ground resist so that we were high. (5) The less though a resist price recommends greater part design criteria to fold up the falling failure happens continuously and generally a croton chapter of a brain wave generally happen most an interval's chapter. (6) A croton chapter class slope though the domestic falling of a thunderbolt ebbes the increase of an inflow current is high and we are the double of the impedance though we ebb with a attacking with torpedoes current big advance guard happens an activity station flashover to an advance guard a current ground facilities's electric discharge among since initiation Volt is high an iron tower advance guard rise suppression effectiveness is insufficient the top in the case of a laying trip wire and general driven or the section there is a reduction effectiveness of a ground resist but an electric discharge among since initiation Volt ( 40 high a 50kV ) this an iron tower advance guard rise suppression insufficiency or An impedance rise rate in the case of the laying trip wire though ebbes about a peak Voltage excess Volt an iron tower advance guard rise suppression is insufficient to the about 2 ~ 5 of a common use cycle ground resist price actual circumstances. (7) Currently we are announced to a falling failure prevention countermeasure most a bunk ground and new technology public law laying trip wire a falling failure prevention of a thunderbolt and uses the carrying out method the carrying out method to fold up the method to be most efficient so we apply at a hereafter ground carrying out. We looked into consequently an existing processing power transmission track ground criteria and ground measurement authentication method but many at a hereafter iron tower ground method improvement effort is desired need new technique development a processing power transmission track ground resist measurement method also big subject which we who are engaged in an electricity perfect virtue all must solve determine this paper to the conclusion
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