본 논문에서는 신규 개발되는 자동차품질의 조기 안정화를 위하여, 신제품 개발 시 자동차산업에서 자동차사에 직접 부품을 공급하는 1차 부품공급사뿐만 아니라, 이들 1차 공급사에 부품을 공급하는 2차 부품 공급사에 의한 개발단계에서의 양산품질 확보 노력이 강하게 요청됨으로써, 자동차 산업에서의 2차 공급사를 대상으로 설문조사를 통한 실태조사 및 정책 대안적 연구 방법을 실시하였다.
본 연구에서는 자동차산업에서의 1차 부품공급사가 개발과정에서 외주 처리하는 2차 부품공급사의 양산품질을 조기에 확보하기위한 방안 제시 목적으로, 2007년 4월~5월 사이에 자동차산업의 2차 부품공급사들 31사[설문지수:40건]를 대상으로 업종별, 매출액별, 종업원 규모, 개발 직원의 경력수준, 개발 직원의 업무부하 수준, 개발품의 기능이해 수준, 자동차산업에서 요구하는 개발활동운영 실태, 최적의 개발기간, 발주사가 허용하는 개발기간 실태 등을 조사하였다.
특히 개발 직원의 경력수준, 개발과정에서의 사양변경정도, 개발기간 보장율, 자동차산업의 ...
본 논문에서는 신규 개발되는 자동차품질의 조기 안정화를 위하여, 신제품 개발 시 자동차산업에서 자동차사에 직접 부품을 공급하는 1차 부품공급사뿐만 아니라, 이들 1차 공급사에 부품을 공급하는 2차 부품 공급사에 의한 개발단계에서의 양산품질 확보 노력이 강하게 요청됨으로써, 자동차 산업에서의 2차 공급사를 대상으로 설문조사를 통한 실태조사 및 정책 대안적 연구 방법을 실시하였다.
본 연구에서는 자동차산업에서의 1차 부품공급사가 개발과정에서 외주 처리하는 2차 부품공급사의 양산품질을 조기에 확보하기위한 방안 제시 목적으로, 2007년 4월~5월 사이에 자동차산업의 2차 부품공급사들 31사[설문지수:40건]를 대상으로 업종별, 매출액별, 종업원 규모, 개발 직원의 경력수준, 개발 직원의 업무부하 수준, 개발품의 기능이해 수준, 자동차산업에서 요구하는 개발활동운영 실태, 최적의 개발기간, 발주사가 허용하는 개발기간 실태 등을 조사하였다.
특히 개발 직원의 경력수준, 개발과정에서의 사양변경정도, 개발기간 보장율, 자동차산업의 품질경영시스템에서 요구하는 APQP 활동수준을 독립변수로 하고, 개발성과라고 판단 할 수 있는 발주사에서의 승인샘플합격차수, 개발초기 발주사 불만 건수 등을 종속변수로 하여 상호간의 상관관계를 분석함으로써 이들 자동차 부품 2차 공급사의 이들 독립변수들이 개발성과인 양산품질에 미치는 영향을 연구가설로 설정하여 검정해 보았다. 각각의 가설에 대한 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째. 개발담당의 개발경력이 높을수록 양산승인샘플이 조기에 합격되고, 개발초기의 발주사 불만건수가 낮아질 것으로 보았으나, 실제로 개발담당의 근무년도별 차이와 개발활동의 성과인 발주사로부터의 양산품질샘플 합격차수, 개발초기의 발주사 불만건수와는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 개발과정에서의 잦은 사양변경이 초기 양산품질 확보에 부정적인 영향을 미칠 것으로 보았으나, 실제로 개발과정에서의 사양변경수준별 차이와 개발활동의 성과인 발주사로부터의 양산승인 샘플 합격차수, 개발초기의 발주사 불만건수와는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
셋째, 필요개발기간 보장율이 높을수록 개발성과인 발주사로부터의 양산승인샘플 이 조기에 합격되고, 초기 발주사 불만건수가 낮아질 것으로 보았으며, 분산분석결과 필요개발기간의 보장율 수준과 발주사로부터의 양산승인샘플 합격차수, 개발초기의 발주사 불만건수와 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 최소 필요로 하는 개발기간에 대한 보장율이 높을수록 발주사의 양산승인차수가 낮아지고, 초기 발주사 불만건수가 낮아짐을 알 수 있었다.
넷째, APQP 개발활동에서 요구되는 활동에 대한 만족도가 높을수록 발주사로부터의 양산승인샘플은 조기에 합격되고, 개발초기 발주사의 불만건수는 낮아 질 것으로 보았으며, 분산분석 결과 APQP활동의 만족수준과 발주사로부터의 양산승인샘플 합격차수, 개발초기 발주사 불만건수와 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. APQP 활동운영정도가 높을수록 발주사의 양산승인 차수가 낮아지고, 초기 발주사 불만건수가 낮아짐을 알 수 있었다.
본 논문은 자동차 부품산업에서 신제품 개발 시 조기에 양산품질을 확보하기위한 방안 중 자동차부품 2차 공급사의 양산품질 확보에 초점을 두었으며, 이들 자동차부품 2차 공급사의 개발담당자의 개발경험보다는 발주사의 개발기간 보장율과 2차 부품공급사의 APQP 활동정도 등이 개발되는 신제품의 양산 품질 성과에 미치는 영향을 실증함으로써, 발주사의 외주개발담당이 부품공급사에게 필요개발기간을 보장하며, 외주 업체의 APQP 활동수준을 관리하여 외주 양산품질을 조기에 확보하고 결국 자사의 신제품 품질확보에 기여 할 수 있을 것으로 기대된다.
본 논문에서는 신규 개발되는 자동차품질의 조기 안정화를 위하여, 신제품 개발 시 자동차산업에서 자동차사에 직접 부품을 공급하는 1차 부품공급사뿐만 아니라, 이들 1차 공급사에 부품을 공급하는 2차 부품 공급사에 의한 개발단계에서의 양산품질 확보 노력이 강하게 요청됨으로써, 자동차 산업에서의 2차 공급사를 대상으로 설문조사를 통한 실태조사 및 정책 대안적 연구 방법을 실시하였다.
본 연구에서는 자동차산업에서의 1차 부품공급사가 개발과정에서 외주 처리하는 2차 부품공급사의 양산품질을 조기에 확보하기위한 방안 제시 목적으로, 2007년 4월~5월 사이에 자동차산업의 2차 부품공급사들 31사[설문지수:40건]를 대상으로 업종별, 매출액별, 종업원 규모, 개발 직원의 경력수준, 개발 직원의 업무부하 수준, 개발품의 기능이해 수준, 자동차산업에서 요구하는 개발활동운영 실태, 최적의 개발기간, 발주사가 허용하는 개발기간 실태 등을 조사하였다.
특히 개발 직원의 경력수준, 개발과정에서의 사양변경정도, 개발기간 보장율, 자동차산업의 품질경영시스템에서 요구하는 APQP 활동수준을 독립변수로 하고, 개발성과라고 판단 할 수 있는 발주사에서의 승인샘플합격차수, 개발초기 발주사 불만 건수 등을 종속변수로 하여 상호간의 상관관계를 분석함으로써 이들 자동차 부품 2차 공급사의 이들 독립변수들이 개발성과인 양산품질에 미치는 영향을 연구가설로 설정하여 검정해 보았다. 각각의 가설에 대한 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째. 개발담당의 개발경력이 높을수록 양산승인샘플이 조기에 합격되고, 개발초기의 발주사 불만건수가 낮아질 것으로 보았으나, 실제로 개발담당의 근무년도별 차이와 개발활동의 성과인 발주사로부터의 양산품질샘플 합격차수, 개발초기의 발주사 불만건수와는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 개발과정에서의 잦은 사양변경이 초기 양산품질 확보에 부정적인 영향을 미칠 것으로 보았으나, 실제로 개발과정에서의 사양변경수준별 차이와 개발활동의 성과인 발주사로부터의 양산승인 샘플 합격차수, 개발초기의 발주사 불만건수와는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
셋째, 필요개발기간 보장율이 높을수록 개발성과인 발주사로부터의 양산승인샘플 이 조기에 합격되고, 초기 발주사 불만건수가 낮아질 것으로 보았으며, 분산분석결과 필요개발기간의 보장율 수준과 발주사로부터의 양산승인샘플 합격차수, 개발초기의 발주사 불만건수와 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 최소 필요로 하는 개발기간에 대한 보장율이 높을수록 발주사의 양산승인차수가 낮아지고, 초기 발주사 불만건수가 낮아짐을 알 수 있었다.
넷째, APQP 개발활동에서 요구되는 활동에 대한 만족도가 높을수록 발주사로부터의 양산승인샘플은 조기에 합격되고, 개발초기 발주사의 불만건수는 낮아 질 것으로 보았으며, 분산분석 결과 APQP활동의 만족수준과 발주사로부터의 양산승인샘플 합격차수, 개발초기 발주사 불만건수와 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. APQP 활동운영정도가 높을수록 발주사의 양산승인 차수가 낮아지고, 초기 발주사 불만건수가 낮아짐을 알 수 있었다.
본 논문은 자동차 부품산업에서 신제품 개발 시 조기에 양산품질을 확보하기위한 방안 중 자동차부품 2차 공급사의 양산품질 확보에 초점을 두었으며, 이들 자동차부품 2차 공급사의 개발담당자의 개발경험보다는 발주사의 개발기간 보장율과 2차 부품공급사의 APQP 활동정도 등이 개발되는 신제품의 양산 품질 성과에 미치는 영향을 실증함으로써, 발주사의 외주개발담당이 부품공급사에게 필요개발기간을 보장하며, 외주 업체의 APQP 활동수준을 관리하여 외주 양산품질을 조기에 확보하고 결국 자사의 신제품 품질확보에 기여 할 수 있을 것으로 기대된다.
Generally the product supplied by second-tier supplier as well as first-tier Supplier is strongly required the product quality in automotive supply chain. So, this study groped for the proper plans to promote the second-tier's quality-oriented APQP activities and the relationship among first-tier su...
Generally the product supplied by second-tier supplier as well as first-tier Supplier is strongly required the product quality in automotive supply chain. So, this study groped for the proper plans to promote the second-tier's quality-oriented APQP activities and the relationship among first-tier supplier and second-tier supplier and tried to propose proper countermeasures in the side of policy-making. This study was conducted to thirty second-tier suppliers of automotive industry by documented questionnaire survey during april~may,2007 in Korea. This questionnaire survey was focused on the level of experimental and skill of development person, on the level of understanding of developed product function, actual condition of APQP activities, actual condition of permitted lead-time for development with general information. The independent variable are the level of experimental and skill of development person, the level of understanding of developed product function, the actual condition of APQP activities, the actual condition of permitted lead-time for development of second-tier supplier. The subordinate variable are the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage. The data were statistically treated by Minitab program, and the changes of subordinate variables were analyzed by 'the analysis of variance'.
This study established several study suppositions and the results from each supposition were arranged as follows;
First, the level of experimental and skill of development person was not show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage.
Second, the level of understanding of developed product function was not show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage too.
Third, the actual condition of APQP activities in second-tier supplier show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage. This means that higher level of proper APQP activities effect on advancing the earlier customer approval and the low customer complaints in initial production stage.
Forth, the actual condition of permitted lead-time for development of second- tier supplier show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage. This means that higher level of satisfaction on permitted development lead-time to second-tier supplier effect on advancing the earlier customer approval and the low customer complaints in initial production stage.
This study insists that proper APQP activities in second-tier supplier and the strong management the effectiveness by customer(first-tier supplier) should increase earlier product quality achievement. Also, insist that proper development lead-time to second-tier supplier should increase earlier product quality achievement too.
Generally the product supplied by second-tier supplier as well as first-tier Supplier is strongly required the product quality in automotive supply chain. So, this study groped for the proper plans to promote the second-tier's quality-oriented APQP activities and the relationship among first-tier supplier and second-tier supplier and tried to propose proper countermeasures in the side of policy-making. This study was conducted to thirty second-tier suppliers of automotive industry by documented questionnaire survey during april~may,2007 in Korea. This questionnaire survey was focused on the level of experimental and skill of development person, on the level of understanding of developed product function, actual condition of APQP activities, actual condition of permitted lead-time for development with general information. The independent variable are the level of experimental and skill of development person, the level of understanding of developed product function, the actual condition of APQP activities, the actual condition of permitted lead-time for development of second-tier supplier. The subordinate variable are the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage. The data were statistically treated by Minitab program, and the changes of subordinate variables were analyzed by 'the analysis of variance'.
This study established several study suppositions and the results from each supposition were arranged as follows;
First, the level of experimental and skill of development person was not show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage.
Second, the level of understanding of developed product function was not show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage too.
Third, the actual condition of APQP activities in second-tier supplier show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage. This means that higher level of proper APQP activities effect on advancing the earlier customer approval and the low customer complaints in initial production stage.
Forth, the actual condition of permitted lead-time for development of second- tier supplier show a significant different for the effect on each subordinate variable which is the customer(first-tier supplier)' approval times for start of production and the customer's complaints at initial production stage. This means that higher level of satisfaction on permitted development lead-time to second-tier supplier effect on advancing the earlier customer approval and the low customer complaints in initial production stage.
This study insists that proper APQP activities in second-tier supplier and the strong management the effectiveness by customer(first-tier supplier) should increase earlier product quality achievement. Also, insist that proper development lead-time to second-tier supplier should increase earlier product quality achievement too.
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