본 연구의 목적은 의료기관 내부고객의 의료기관 탐색정보원과 의료서비스 탐색정보원의 행태와 의료기관 선택요인을 분석한 후 내부의료기관 권유 여부의 각 요인을 분석하여 병원마케팅 전략 수립의 기초 자료를 제공함에 있다. 이를 위하여 2006년 3월 현재 대한병원협회 홈페이지에 등록되어 있는 부산광역시 소재의 내 · 외과계를 각각 포함한 3개 이상의 진료과목을 개설하고 있는 병원, 종합병원 중 임의로 추출한 병원 22개소, 종합병원 20개소의 내부고객을 대상으로 2006년 4월 19일부터 5월 31일까지 설문조사를 실시하였다. 설문내용...
본 연구의 목적은 의료기관 내부고객의 의료기관 탐색정보원과 의료서비스 탐색정보원의 행태와 의료기관 선택요인을 분석한 후 내부의료기관 권유 여부의 각 요인을 분석하여 병원마케팅 전략 수립의 기초 자료를 제공함에 있다. 이를 위하여 2006년 3월 현재 대한병원협회 홈페이지에 등록되어 있는 부산광역시 소재의 내 · 외과계를 각각 포함한 3개 이상의 진료과목을 개설하고 있는 병원, 종합병원 중 임의로 추출한 병원 22개소, 종합병원 20개소의 내부고객을 대상으로 2006년 4월 19일부터 5월 31일까지 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 조사대상자의 일반적인 특성, 조사대상자 본인과 가족 · 친지 · 지인의 의료기관 이용경험에 따른 의료기관 탐색정보원, 의료서비스 탐색정보원, 의료기관 선택요인, 내부고객 의료서비스 구매방안에 대한 항목으로 구성하였다. 설문지 1,704부를 배부하여 1,398부를 회수하여 회수율 82.0%를 보였으며, 설문응답이 미흡하여 신뢰성이 떨어지는 266부를 제외한 1,132부를 본 연구 분석에 사용하였다. 설문조사 결과, 의료기관 탐색정보원에서 의료기관 근무자의 내부의료기관 탐색정보원은 전문가 정보원, 경험적 정보원, 공적 정보원 순으로 나타났으며, 외부의료기관 탐색정보원은 전문가 정보원의 활용이 가장 많았으며 공적 정보원과 경험적 정보원의 활용이 비슷하였다. 의료기관 근무자 가족 · 친지 · 지인 양쪽 모두에서 의원의 의료서비스 탐색정보원은 진료의 전문성, 의료기관의 위치 · 교통, 진료비 순으로 나타났다. 의료기관 선택요인에서 외래는 실력있는 의사가 많은 병원, 해당질환 전문병원, 거리 · 교통 상 편리한 위치에 있는 병원, 현대적인 의료시설 · 장비를 갖춘 병원 순으로 중요도가 높았으며, 입원은 실력있는 의사가 많은 병원, 해당질환 전문병원, 현대적인 의료시설 · 장비를 갖춘 병원, 거리 · 교통상 편리한 위치에 있는 병원 순으로 중요도가 높았다. 내부고객 의료서비스 구매방안에서는 조사대상자의 75.1%가 가족 · 친지 · 지인에게 보인이 근무하고 있는 내부의료기관을 권유하겠다고 응답하였고, 권유하는 요인으로는 내가 근무하고 있는 의료기관이라 심리적인 안정을 줄 수 있어서, 가족 · 지인 할인이 되기 때문에, 해당질환 전문병원이서, 실력있는 의료진이 있어서 순으로 나타났다. 그리고 권유하지 않는 요인으로 내가 근무하고 있는 의료기관이라 부담스러워서, 실력있는 의료진이 없어서, 거리 · 교통 상 불편한 위치에 있어서, 해당질환 전문병원이 아니어서 순이었다. 본 연구결과를 바탕으로 의료기관의 내부고객을 적극적이고 지속적인 관리가 필요한 충성고객으로 간주하고, 적극적인 마케팅활동을 수행한다면 의료기관의 경영에 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 의료기관 내부고객의 의료기관 탐색정보원과 의료서비스 탐색정보원의 행태와 의료기관 선택요인을 분석한 후 내부의료기관 권유 여부의 각 요인을 분석하여 병원마케팅 전략 수립의 기초 자료를 제공함에 있다. 이를 위하여 2006년 3월 현재 대한병원협회 홈페이지에 등록되어 있는 부산광역시 소재의 내 · 외과계를 각각 포함한 3개 이상의 진료과목을 개설하고 있는 병원, 종합병원 중 임의로 추출한 병원 22개소, 종합병원 20개소의 내부고객을 대상으로 2006년 4월 19일부터 5월 31일까지 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 조사대상자의 일반적인 특성, 조사대상자 본인과 가족 · 친지 · 지인의 의료기관 이용경험에 따른 의료기관 탐색정보원, 의료서비스 탐색정보원, 의료기관 선택요인, 내부고객 의료서비스 구매방안에 대한 항목으로 구성하였다. 설문지 1,704부를 배부하여 1,398부를 회수하여 회수율 82.0%를 보였으며, 설문응답이 미흡하여 신뢰성이 떨어지는 266부를 제외한 1,132부를 본 연구 분석에 사용하였다. 설문조사 결과, 의료기관 탐색정보원에서 의료기관 근무자의 내부의료기관 탐색정보원은 전문가 정보원, 경험적 정보원, 공적 정보원 순으로 나타났으며, 외부의료기관 탐색정보원은 전문가 정보원의 활용이 가장 많았으며 공적 정보원과 경험적 정보원의 활용이 비슷하였다. 의료기관 근무자 가족 · 친지 · 지인 양쪽 모두에서 의원의 의료서비스 탐색정보원은 진료의 전문성, 의료기관의 위치 · 교통, 진료비 순으로 나타났다. 의료기관 선택요인에서 외래는 실력있는 의사가 많은 병원, 해당질환 전문병원, 거리 · 교통 상 편리한 위치에 있는 병원, 현대적인 의료시설 · 장비를 갖춘 병원 순으로 중요도가 높았으며, 입원은 실력있는 의사가 많은 병원, 해당질환 전문병원, 현대적인 의료시설 · 장비를 갖춘 병원, 거리 · 교통상 편리한 위치에 있는 병원 순으로 중요도가 높았다. 내부고객 의료서비스 구매방안에서는 조사대상자의 75.1%가 가족 · 친지 · 지인에게 보인이 근무하고 있는 내부의료기관을 권유하겠다고 응답하였고, 권유하는 요인으로는 내가 근무하고 있는 의료기관이라 심리적인 안정을 줄 수 있어서, 가족 · 지인 할인이 되기 때문에, 해당질환 전문병원이서, 실력있는 의료진이 있어서 순으로 나타났다. 그리고 권유하지 않는 요인으로 내가 근무하고 있는 의료기관이라 부담스러워서, 실력있는 의료진이 없어서, 거리 · 교통 상 불편한 위치에 있어서, 해당질환 전문병원이 아니어서 순이었다. 본 연구결과를 바탕으로 의료기관의 내부고객을 적극적이고 지속적인 관리가 필요한 충성고객으로 간주하고, 적극적인 마케팅활동을 수행한다면 의료기관의 경영에 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to offer the materials for the strategy of the hospital marketing by analyzing the reasons for recommendation of the internal customers, information source of the internal customers, and the patterns of information search of the medical service. To achieve this goal, 1co...
The purpose of this study is to offer the materials for the strategy of the hospital marketing by analyzing the reasons for recommendation of the internal customers, information source of the internal customers, and the patterns of information search of the medical service. To achieve this goal, 1conducted a questionnaire survey of the internal customers who are working in the 22 clinics and 20 hospitals between April 19 and May 31, 2006. The clinics and hospitals above are registered in the homepage of the Korea Hospital Association as of March, 2006, and they are located in Busan area. The contents of the survey include general characteristics of the customers, search information of the customers and their family members and friends who have visited the hospital, search information source of the medical services, the criteria for selecting the hospitals, and purchasing methods of the customers. A total of 1,704 questionnaire were distributed and 1,398 were returned with 82.0% of returned percentage. A total of 1,132 questlonnaire were used for the analysis. According to the survey, concerning the search pattern of the internal customers, the highest use includes the information from the specialists, the information from experience, and public information in order Extemal search fattern shows that information from the st]ecialists occupies the biggest percentage, while public information and the information from experience are similar. The internal search information source by the family and acquaintance of the internal customers include information from the specialists, information from experience, and fublic information in order, while search pattern of the external medical facility includes information from specialists, public information, and information from experience in order Concerning the search pattern of the medical service regarding theinternal customers and their family and acquaintances, in the case of clinics, the preference is excellence of medical service, location, and expense in order. In the case of clinics, the order is specialized medical service, facilities, and location. In the case of university hospital, the preference is the specialized of medical service, fee and facilities in order. Concerning the inpatient, the preference was the hospital with many qualified doctors, professional hospital, location, and modern facilities inorder. In the case of hospitalization, the order is hospital with many qualified doctors, professional hospital, modernized medical facilities and equipment, and location. Concerning the purching methods of the hospital, 75.1% responded that they would recommend their hospitals to their family and acquaintances. The reasons are psychological stability, discount, specialized hospital, competent medical staff in order. Some of the reasons that they would not recommend their hospitals to their family and friends include discomfort, no qualified medical staff, uncomfortable location, and not a specialized hospital in order. In conclusion, it is expected that better health care business will be made if each hospital regards the internal customers as important customers, performing consistent and positive marketing activities.
The purpose of this study is to offer the materials for the strategy of the hospital marketing by analyzing the reasons for recommendation of the internal customers, information source of the internal customers, and the patterns of information search of the medical service. To achieve this goal, 1conducted a questionnaire survey of the internal customers who are working in the 22 clinics and 20 hospitals between April 19 and May 31, 2006. The clinics and hospitals above are registered in the homepage of the Korea Hospital Association as of March, 2006, and they are located in Busan area. The contents of the survey include general characteristics of the customers, search information of the customers and their family members and friends who have visited the hospital, search information source of the medical services, the criteria for selecting the hospitals, and purchasing methods of the customers. A total of 1,704 questionnaire were distributed and 1,398 were returned with 82.0% of returned percentage. A total of 1,132 questlonnaire were used for the analysis. According to the survey, concerning the search pattern of the internal customers, the highest use includes the information from the specialists, the information from experience, and public information in order Extemal search fattern shows that information from the st]ecialists occupies the biggest percentage, while public information and the information from experience are similar. The internal search information source by the family and acquaintance of the internal customers include information from the specialists, information from experience, and fublic information in order, while search pattern of the external medical facility includes information from specialists, public information, and information from experience in order Concerning the search pattern of the medical service regarding theinternal customers and their family and acquaintances, in the case of clinics, the preference is excellence of medical service, location, and expense in order. In the case of clinics, the order is specialized medical service, facilities, and location. In the case of university hospital, the preference is the specialized of medical service, fee and facilities in order. Concerning the inpatient, the preference was the hospital with many qualified doctors, professional hospital, location, and modern facilities inorder. In the case of hospitalization, the order is hospital with many qualified doctors, professional hospital, modernized medical facilities and equipment, and location. Concerning the purching methods of the hospital, 75.1% responded that they would recommend their hospitals to their family and acquaintances. The reasons are psychological stability, discount, specialized hospital, competent medical staff in order. Some of the reasons that they would not recommend their hospitals to their family and friends include discomfort, no qualified medical staff, uncomfortable location, and not a specialized hospital in order. In conclusion, it is expected that better health care business will be made if each hospital regards the internal customers as important customers, performing consistent and positive marketing activities.
주제어
#Medical information serach Criteria for selection of the hospital 의료기관 의료기관 선택요인 의료정보탐색행태
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