본 연구는 중학생을 대상으로 자아존중감이 진로성숙도, 학업성취도와 어느 정도의 관련성이 있는 가를 중심으로 학생 개인별 특성인 성별, 가정의 수입수준이 자아존중감과 학업성취도, 진로성숙도에 어떤 관계를 맺고 있는 지를 파악하여 그들에 대한 종합적인 이해를 도모하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 전주시 중학교 2학년 학생 285명을 임의 표집하였고 검사도구로는 자아존중감은 전병재가 번역한 Rosenberg의 Self-Esteem Scale(...
본 연구는 중학생을 대상으로 자아존중감이 진로성숙도, 학업성취도와 어느 정도의 관련성이 있는 가를 중심으로 학생 개인별 특성인 성별, 가정의 수입수준이 자아존중감과 학업성취도, 진로성숙도에 어떤 관계를 맺고 있는 지를 파악하여 그들에 대한 종합적인 이해를 도모하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 전주시 중학교 2학년 학생 285명을 임의 표집하였고 검사도구로는 자아존중감은 전병재가 번역한 Rosenberg의 Self-Esteem Scale(SES)를 박구연(2001)이 수정하여 사용한 척도를 재사용 하였으며, 진로성숙도는 장석민 외(1991) 연구팀이 Crites의 CMI(Career Maturity Inventory) 모델을 근거로 우리나라의 문화, 교육, 사회 및 심리적 발달 요인을 고려하여 1992년에 표준화한 한국교육개발원의 검사지에서 의사결정 능력 문항을 제외하고 사용하였다. 본 연구에서의 통계처리 방법은 SPSS/PC+10.0 프로그램을 이용하여, 분석목적에 따라 각 집단별로 빈도와 백분율을 산출한 다음 성별에 따른 자아존중감, 학업성취도, 진로성숙도의 차이와 자아존중감에 따른 학업성취도, 진로성숙도의 차이를 보기 위해 t검증을 이용하여 분석하였다. 또 가정의 수입수준에 따른 자아존중감, 학업성취도, 진로성숙도는 일원배치분산분석을 이용 그 차이를 보았고, 유의한 차이가 있는 변인들을 보다 구체적으로 살펴보기 위해 Scheffe다중비교를 하였다. 자아존중감, 학업성취도, 진로성숙도 간의 관계는 Pearson 상관계수를 산출하였다. 가정의 월 수입수준은 표준편차를 이용 170 미만을 하, 170에서 460 미만을 중, 460 이상을 상으로 구분하였고, 자아존중감은 반 표준편차(1/2SD)인 0.31을 기준으로 평균에서 중간값을 제거하는 방식으로 높은 집단과 낮은 집단을 구분하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라서 자아존중감의 차이는 확인할 수 없었으나, 학업성취도에서 매우 유의한 차이를 보였고, 진로성숙도의 전 영역(능력, 태도)에서 남학생보다 여학생이 높은 측정치를 보였다. 둘째, 가정의 수입 수준에 따른 세 변인의 차이를 보면 자아존중감과 진로성숙도의 태도 영역, 진로성숙도의 능력의 직업선택 영역에서는 유의한 차이를 보이지 않으나, 학업성취도와 진로성숙도 능력의 직업세계 이해 영역에서 수입 수준과 매우 유의한 차이를 보였다. 특히 Scheffe 다중비교 결과 수입 하 집단이 중 집단에 비해 상대적인 차이가 많이 나는 결과를 보여 수입 중 집단의 경우 가정의 교육 투자 및 기대치와 그에 따른 진로성숙도의 직업의 이해 영역에서 상 집단과 큰 차이를 보이지 않는데 비해 하 집단은 상대적으로 소외되는 정도가 큼을 볼 수 있었다. 셋째, 자아존중감과 학업성취도, 자아존중감과 진로성숙도, 학업성취도와 진로성숙도 간의 상관도에서 모두 정적인 상관(p<.01, p<.001)을 보였다. 이상의 결과는 자아존중감이 진로성숙과 학업성취 등에 영향을 미치며 학교 현장의 교수-학습 상황이나 생활지도 상황에서 학생들의 긍정적 자아존중감 형성을 위해 노력해야 함을 시사하고 있다.
본 연구는 중학생을 대상으로 자아존중감이 진로성숙도, 학업성취도와 어느 정도의 관련성이 있는 가를 중심으로 학생 개인별 특성인 성별, 가정의 수입수준이 자아존중감과 학업성취도, 진로성숙도에 어떤 관계를 맺고 있는 지를 파악하여 그들에 대한 종합적인 이해를 도모하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 전주시 중학교 2학년 학생 285명을 임의 표집하였고 검사도구로는 자아존중감은 전병재가 번역한 Rosenberg의 Self-Esteem Scale(SES)를 박구연(2001)이 수정하여 사용한 척도를 재사용 하였으며, 진로성숙도는 장석민 외(1991) 연구팀이 Crites의 CMI(Career Maturity Inventory) 모델을 근거로 우리나라의 문화, 교육, 사회 및 심리적 발달 요인을 고려하여 1992년에 표준화한 한국교육개발원의 검사지에서 의사결정 능력 문항을 제외하고 사용하였다. 본 연구에서의 통계처리 방법은 SPSS/PC+10.0 프로그램을 이용하여, 분석목적에 따라 각 집단별로 빈도와 백분율을 산출한 다음 성별에 따른 자아존중감, 학업성취도, 진로성숙도의 차이와 자아존중감에 따른 학업성취도, 진로성숙도의 차이를 보기 위해 t검증을 이용하여 분석하였다. 또 가정의 수입수준에 따른 자아존중감, 학업성취도, 진로성숙도는 일원배치분산분석을 이용 그 차이를 보았고, 유의한 차이가 있는 변인들을 보다 구체적으로 살펴보기 위해 Scheffe 다중비교를 하였다. 자아존중감, 학업성취도, 진로성숙도 간의 관계는 Pearson 상관계수를 산출하였다. 가정의 월 수입수준은 표준편차를 이용 170 미만을 하, 170에서 460 미만을 중, 460 이상을 상으로 구분하였고, 자아존중감은 반 표준편차(1/2SD)인 0.31을 기준으로 평균에서 중간값을 제거하는 방식으로 높은 집단과 낮은 집단을 구분하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라서 자아존중감의 차이는 확인할 수 없었으나, 학업성취도에서 매우 유의한 차이를 보였고, 진로성숙도의 전 영역(능력, 태도)에서 남학생보다 여학생이 높은 측정치를 보였다. 둘째, 가정의 수입 수준에 따른 세 변인의 차이를 보면 자아존중감과 진로성숙도의 태도 영역, 진로성숙도의 능력의 직업선택 영역에서는 유의한 차이를 보이지 않으나, 학업성취도와 진로성숙도 능력의 직업세계 이해 영역에서 수입 수준과 매우 유의한 차이를 보였다. 특히 Scheffe 다중비교 결과 수입 하 집단이 중 집단에 비해 상대적인 차이가 많이 나는 결과를 보여 수입 중 집단의 경우 가정의 교육 투자 및 기대치와 그에 따른 진로성숙도의 직업의 이해 영역에서 상 집단과 큰 차이를 보이지 않는데 비해 하 집단은 상대적으로 소외되는 정도가 큼을 볼 수 있었다. 셋째, 자아존중감과 학업성취도, 자아존중감과 진로성숙도, 학업성취도와 진로성숙도 간의 상관도에서 모두 정적인 상관(p<.01, p<.001)을 보였다. 이상의 결과는 자아존중감이 진로성숙과 학업성취 등에 영향을 미치며 학교 현장의 교수-학습 상황이나 생활지도 상황에서 학생들의 긍정적 자아존중감 형성을 위해 노력해야 함을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to examine correlation of self-esteem, study performance and carrier maturity, with individual features such as sex of students and family income, based on the correlation of self-esteem with study performance and carrier maturity for middle school students, and to under...
The purpose of this study is to examine correlation of self-esteem, study performance and carrier maturity, with individual features such as sex of students and family income, based on the correlation of self-esteem with study performance and carrier maturity for middle school students, and to understand them in a comprehensive manner. 285 second graders in a middle school in the city of Jeonju were randomly selected and examined by using Rosenberg's Self-Esteem Scale(SES) which was translated by Jeon Byeong-je and revised by Park Gu-yeon in 2001. Regarding the carrier maturity, a survey standardized by Korean Education Development Center in 1992 was used except for questions on decision making ability, and the survey was originally devised by Jang Seok-min and others in 1991 based on the CMI(Career Maturity Inventory) by Crites, with a consideration of Korean cultural, educational, social and psychological development factors. The statistics of this study were processed by using SPSS/PC+10.0 program, and according to the analysis objectives, frequency and percentage per each group were obtained, then sexual differences of self-esteem, study performance and career maturity were analyzed, and differences of study performance and carrier maturity by self-esteem were also analyzed by using 't inspection'. Differences of self-esteem, study performance and carrier maturity by family income were reviewed by using one-way ANOVA, and Scheffe multiple comparison was used to examine influence factors with similar differences in a more specific manner. The correlation of self-esteem, study performance and carrier maturity was reviewed with a correlation coefficient of Pearson. The monthly family income was classified, by standard deviation, into 'low' that was below 170, 'middle' that was between 170 and 460, and 'high' that was above 460. The self-esteem was classified, based on class standard deviation(1/2SD) of 0.31, into high group and low group in terms of removing the middle values from the average. The results of this analysis were as follows: first, there was no sexual differences in self-esteem and statistical significance in study performance, whereas female students had higher values in carrier maturity in all criteria such as performance and attitudes than that of male students. Second, regarding three influence factors on the family income, there was no statistical significance in the criteria of self-esteem, attitude section in carrier maturity and carrier choice section in carrier maturity, whereas there was significant difference in study performance and comprehension section of carrier world in the carrier maturity by family income. In particular, 'low' income group had relatively grave impacts than that of 'middle' income group based on the results of the multiple comparison by Scheffe, indicating that the 'low' income group was significantly isolated on the educational investment and family expectancy compared to minor differences of 'middle' income group against 'high' income group. Third, there was a still correlation(p<.01, p<.001) throughout the correlations of self-esteem and study performance, self-esteem and carrier maturity, and study performance and carrier maturity. The above results suggest that self-esteem affected carrier maturity and study performance, hence improvements should be made to equally lift the three influence factors and elevate positive self-esteem of students in actual education scenes with teachers, for learning and on behavior instructions.
The purpose of this study is to examine correlation of self-esteem, study performance and carrier maturity, with individual features such as sex of students and family income, based on the correlation of self-esteem with study performance and carrier maturity for middle school students, and to understand them in a comprehensive manner. 285 second graders in a middle school in the city of Jeonju were randomly selected and examined by using Rosenberg's Self-Esteem Scale(SES) which was translated by Jeon Byeong-je and revised by Park Gu-yeon in 2001. Regarding the carrier maturity, a survey standardized by Korean Education Development Center in 1992 was used except for questions on decision making ability, and the survey was originally devised by Jang Seok-min and others in 1991 based on the CMI(Career Maturity Inventory) by Crites, with a consideration of Korean cultural, educational, social and psychological development factors. The statistics of this study were processed by using SPSS/PC+10.0 program, and according to the analysis objectives, frequency and percentage per each group were obtained, then sexual differences of self-esteem, study performance and career maturity were analyzed, and differences of study performance and carrier maturity by self-esteem were also analyzed by using 't inspection'. Differences of self-esteem, study performance and carrier maturity by family income were reviewed by using one-way ANOVA, and Scheffe multiple comparison was used to examine influence factors with similar differences in a more specific manner. The correlation of self-esteem, study performance and carrier maturity was reviewed with a correlation coefficient of Pearson. The monthly family income was classified, by standard deviation, into 'low' that was below 170, 'middle' that was between 170 and 460, and 'high' that was above 460. The self-esteem was classified, based on class standard deviation(1/2SD) of 0.31, into high group and low group in terms of removing the middle values from the average. The results of this analysis were as follows: first, there was no sexual differences in self-esteem and statistical significance in study performance, whereas female students had higher values in carrier maturity in all criteria such as performance and attitudes than that of male students. Second, regarding three influence factors on the family income, there was no statistical significance in the criteria of self-esteem, attitude section in carrier maturity and carrier choice section in carrier maturity, whereas there was significant difference in study performance and comprehension section of carrier world in the carrier maturity by family income. In particular, 'low' income group had relatively grave impacts than that of 'middle' income group based on the results of the multiple comparison by Scheffe, indicating that the 'low' income group was significantly isolated on the educational investment and family expectancy compared to minor differences of 'middle' income group against 'high' income group. Third, there was a still correlation(p<.01, p<.001) throughout the correlations of self-esteem and study performance, self-esteem and carrier maturity, and study performance and carrier maturity. The above results suggest that self-esteem affected carrier maturity and study performance, hence improvements should be made to equally lift the three influence factors and elevate positive self-esteem of students in actual education scenes with teachers, for learning and on behavior instructions.
주제어
#자아존중감 학업성취도 진로성숙도 Self-Esteem Performance and Carrier Maturity
학위논문 정보
저자
이민상
학위수여기관
서남대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
청소년지도및상담
지도교수
이정원
발행연도
2005
총페이지
ⅴ, 49 p.
키워드
자아존중감 학업성취도 진로성숙도 Self-Esteem Performance and Carrier Maturity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.