보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김경애
|
참여연구자 |
선혜연
,
임종헌
,
조은주
,
류방란
,
안해정
,
권희경
,
전보미
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900001885 |
과제고유번호 |
1105013740 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900001885 |
초록
▼
이 연구는 중학생이 겪어가는 삶의 이야기를 추적하면서 담아가는 총 4년간의 질적 종단연구 중 3차년도 연구이다. 핵심 내용은 중학교 2학년이 된 학생들의 생활 전반과 학습경험, 그리고 자기 인식의 측면에서의 정체성이다. 또한 국제적 데이터를 통해서 본 우리나라 중학생들의 특징에 대해서도 살펴보았다. 연구 질문은 1) 중학교 2학년 생활의 특징은 무엇인지, 2) 중학교 2학년 학습경험의 특징은 무엇인지, 3) 중학생의 정체성은 자기인식의 측면에서 어떤 특징을 가지며 학습자로서의 삶에 어떤 영향을 주는지, 4) 중학교 2학년생들의 삶에
이 연구는 중학생이 겪어가는 삶의 이야기를 추적하면서 담아가는 총 4년간의 질적 종단연구 중 3차년도 연구이다. 핵심 내용은 중학교 2학년이 된 학생들의 생활 전반과 학습경험, 그리고 자기 인식의 측면에서의 정체성이다. 또한 국제적 데이터를 통해서 본 우리나라 중학생들의 특징에 대해서도 살펴보았다. 연구 질문은 1) 중학교 2학년 생활의 특징은 무엇인지, 2) 중학교 2학년 학습경험의 특징은 무엇인지, 3) 중학생의 정체성은 자기인식의 측면에서 어떤 특징을 가지며 학습자로서의 삶에 어떤 영향을 주는지, 4) 중학교 2학년생들의 삶에서 나타나는 특징의 원인은 무엇인지, 5) 국제 통계상 우리나라 중학생에게서 드러나는 특징은 무엇인지이다.
가정의 경제적 상황과 지역 조건을 고려하여 연구 사례 집단은 1) ‘도시 저소득층 밀집지역의 학교(가가중학교, 가칭) 학생’, 2)‘도시 중산층 밀집 지역의 학교(나나중학교, 가칭)학생’, 3) ‘도시 고소득층 밀집 지역의 학교(다다중학교, 가칭) 학생’, 4) ‘면 지역의 학교(라라중학교, 가칭) 학생’으로 선정하였다. 각 사례집단별로 다수의 학생에게서 혹은 경향성의 측면에서 드러나는 것들을 포착하여 비교해 보았다. 전체 4년간의 연구 방법은 질적 종단연구이고 이번 3차년도 보고서의 주된 연구 방법은 질적 사례 연구이다. 각 학교별로 남녀학생을 최소 6명씩 선정하여 총 51명의 학생들과 여름과 겨울 두 차례 면담을 진행하였으며, 이에 대한 참조자료로써 학부모 한 명씩과 한 차례, 그리고 이들의 담임교사와 한 차례씩 면담을 실시하였다.
연구의 한계는 1) 연구윤리상 학생과 학부모의 동의가 필요했기에 연구참여 학생들이 상대적으로 성실하고 부모의 관심 속에서 성장하고 있는 상황일 수밖에 없었다는 점, 2)이 연구에서 중학생의 ‘성장 과정’을 탐색한다고 할 때 정교한 분석틀을 제시하기보다는 포괄적인 개념망을 통해서 학생들의 삶의 여정에서 드러나는 ‘성장’에 대해서 녹여내고자 했다는 점, 3) 자료 수집을 주로 면담에 의존하고 있다는 점. 4) 매년 발간하는 보고서의 독자성과 차별성을 고려하여 매년 보고서는 횡단적 분석을 중심으로 하고 종단적 흐름을 담는 분석은 마지막 해인 4년차 보고서에 집중적으로 담는다는 점이다.
연구 결과, 4개 집단별 공통점과 차이점을 살펴보면, 먼저 가정생활에 있어서 공통적으로 가정을 편안한 공간으로 인식하지만 점차 가족과의 공유시간이 절대적으로 감소하는 경향이 중학교 이후 지속되고 있다. 부모와 갈등을 일으키는 경우들도 지속적으로 나타나지만 가족마다 해결하는 모습은 다르다. 차이점을 살펴보면 가가중학교 학생들은 부모들이 성적에 대해서 관심은 있지만 추상적인 양상을 보이며 구체적인 개입을 하지 않기에 압박이 덜하고 가정에서 가사노동에 참여하는 것도 일상적이다. 나나중학교 학생들의 경우 어머니와의 긴밀한 관계는 이어지고 있는 가운데 아버지의 사회에서의 역할, 가정 내 가장으로서의 역할, 그리고 박식함 등에 대해서 존경하는 편이며 다른 사례에 비해 아버지의 자녀 교육에 대한 개입도가 높은 편이다. 다다중학교에서는 어머니의 자녀 학업에 대한 개입이 시험 준비, 자율동아리 활동 등 다양한 영역에서 매우 구체적이고 치밀한 정도로 나타나며 스마트폰 사용에 대한 부모의 관리도 지속된다. 라라중학교 학생들의 경우, 부모로부터 독립성을 확보해가면서도 “남한테 욕먹지 않고 먹고 살 수 있을 정도의 능력”에 대한 요구를 받는데 아들과 달리 딸들은 가사에 대한 요구도 받는다.
학교생활의 공통점을 살펴보면, 학교는 사회적 관계의 폭을 넓히면서 일상을 영위하는 가운데 특히 친구를 만나는 의미가 큰 장이 되고 있다. 가장 많은 시간을 차지하는 수업에 대한 불만은 팽배하거나 더 나아가 이것이 수업에 대한 낙담과 무관심으로 이어지는 경향도 있다. 1학년 때 자유학기제를 한 이후 2학년이 되면서 중간고사와 기말고사를 대비하는 성격인 “진도 나가기” 중심의 강의식 수업으로 돌아온 것이 공통적인 이유였다. 차이점을 살펴보면 가가중학교 학생들은 전반적으로 고등학교 입시에 대한 부담감이 없는 편이기에 내신에 대해서 각별한 의미를 부여하지 않으며 학교의 규범적 위상을 전반적으로 학생들이 승인하고 인정하고 있다. 나나중학교 학생들은 시험과 성적에 대한 몰입도가 크기에 학생들마다 시험에 대비하는 나름의 방법과 전략을 갖게 되며 “쉬운 수업”에 비해 “어려운 시험” 대비를 위해 학원 의존도를 높이고 있으며 과도한 학부모의 민원과 교사의 형식적인 생활교육이 악순환고리를 이루고 있다. 다다중학교 사례 역시 어려운 시험이나 민원, 엄격한 학교 규율 등은 나나중학교와 공유하면서 성적을 향한 치열한 분위기가 심화되는 가운데 전략적인 해외 유학 선택 현상도 나타난다. 라라중학교 학생들은 소규모 학교여서 학년이 변해도 친구나 교사가 거의 그대로이기에 다소 침체된 분위기이지만 2학년이 되어 본격적으로 숫자로 제시된 성적과 등수가 ‘누구나 다 아는 비밀’이 되면서 스트레스원이 된다.
교사의 권위에 대해서는 학생들이 어느 정도 인정하는 편이다.
지역 및 기타 생활에 있어서 공통적으로 이전보다 친구들과 이동하여 활동하는 범위가 넓어지고 스마트폰의 영향이 더 커진다. 차이로 나타나는 점을 살펴보면 가가중학교 학생들은 학업에 심하게 얽매여 있지도 않고 부모가 일상적으로 학습에 개입하거나 통제하는 것도 아니기 때문에 여가생활 및 친구관계 등에서 상대적으로 높은 자율성을 보이고 있으며 사교육 관련해서도 예체능 기술 함양이나 보육 등 다양한 양상이 나타난다. 나나중학교 학생들은 내신에 대한 학원 의존도가 높은 가운데 스마트폰 사용 양상은 부모와 조율하는 경우부터 매우 자유롭게 많은 시간을 확보하는 경우까지 다양하게 나타난다. 다다중학교에서도 선행학습 중심이던 1학년 때와 달리 ‘내신 전문’학원 수강이 늘어나며 어머니들의 관리에 의해 타 학교들에 비해 학생들의 스마트폰 밀착도는 낮은 것으로 나타난다. 라라중학교 남학생들은 스마트폰 및 컴퓨터 사용량이 많고 이로 인해 부모와 갈등도 크지만 여학생들의 경우에는 크게 부각되지 않는다. 마을 유일의 학원에 대한 실망 등을 이유로 학교에서의 방과후 학습이나 자기주도학습을 하는 경향이 커진다.
자기 인식 차원에서 정체성과 관련된 공통점은 1) 학생으로서의 정체성을 공유한다는 점, 2) 중학교 2학년에서 본격적으로 ‘학업성적 정체성’이 형성된다는 점, 3) 중학생 시기에 정체성 형성에 영향을 주는 ‘의미 있는 타자’로서 친구관계의 중요성이 높아진다는 점,4) 외모에 대한 관심이 전반적으로 높게 나타나며 외모에 대한 주관적 평가가 자존감과도 일정한 상관성이 있는 것으로 보인다는 점, 5) 경제적인 정체성이 자신이 접하고 있는 학교와 지역사회의 평균치를 기준으로 형성되기 때문에 경제적 수준에 대해서 전반적으로 ‘중간 정도’로 인식한다는 점이다. 차이로 나타나는 점을 살펴보면, 가가중학교 학생들의 자아에 대한 인식은 비교적 편차가 크게 나타나는 편이지만 대체적으로는 긍정적인 감정으로 또래와 유사한 평범한 삶을 살고 있다고 인식하며 나나중학교 학생들은 스스로 ‘공부하는 사람’이라는 정체성을 강하게 가지고 있으며 성적을 잘 받아야 한다고 생각한다. 다다중학교 학생들 역시 자기 정체성 중 핵심이 ‘공부하는 사람’에 있으며 공부를 잘 해야 한다고 생각하는데 부모의 현재와 자신의 미래를 비교하면서 자기 인식을 만들어간다. 라라중학교 학생들은 ‘작은 시골 마을의 평범하지만 성실한 학생’이라는 기본 인식 위에서 ‘선배’라는 점, 그리고 학교의 특정 동아리 소속이라는 인식이 강하다.
중학교 2학년 생활에서 도출되는 논의 주제로는 1) 학생-교사 관계에서 사무적인 거리감이 확대되는 경향에 대한 논의, 2) 전인적 발달을 위한 교육이 침체된 학교의 역할과 기능에 대한 질문, 3) 사이버 공간의 역동 가운데 이른 정보 노화와 자발적 통제가 일어나는 현상, 4) 중학생의 엉뚱하거나 도발적 행동에 대한 하나의 설명방식으로서 뇌발달적 이해,5) 생기와 모험이 넘치는 중학교 2학년의 가능성, 6) 국제 비교를 통해서 나타난 결과와도 일치하는 중학교 2학년의 학업스트레스와 협소한 인간관계 등이 있다. 자기 인식의 차원에서의 정체성 관련 논의 주제로는 1) 자기 인식에 있어 부모와 여가의 영향이 크다는 점,2) 다른 정체성을 압도하는 학생 정체성과 학생 정체성의 핵심인 학업성적 정체성의 형성이 갖는 의미, 3) 어려서부터 부모의 관리 하에 “만들어진 모범생”들이 중학생 시기가 되어겪는 갈등, 4) 면 지역 소규모 학교 학생들의 정체성에 영향을 미치는 환경적 특성 등이 있다.
마지막으로 중학교 2학년 학생들의 삶에서 도출된 정책적 시사점은 아래 표와 같다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This study is 3rd year study among total 4 years of qualitative longitudinal study tracing and embodying the story of life of middle school students. Core contents are overall life, learning experience, and identity in terms of self recognition of middle school students who became 2nd grade. Also, i
This study is 3rd year study among total 4 years of qualitative longitudinal study tracing and embodying the story of life of middle school students. Core contents are overall life, learning experience, and identity in terms of self recognition of middle school students who became 2nd grade. Also, it studied the characteristics of middle school students in Korea through international data. The questions of the study are 1) what are the characteristics of middle school 2nd grade life, 2) what are the characteristics of middle school 2nd grade learning experiences, 3) what are the characteristics of the identity of middle school student in terms of self recognition and what influence it has on life as a learner, 4) what are the causes of the characteristics shown in the life of middle school 2nd grade student and 5) what are the characteristics shown by middle school students in Korea in terms of international statistics.
Considering family economic situation and regional conditions, study case groups are selected as 1) ‘students at schools in urban low income family concentrated region (AA middle school, tentative name)’, 2) ‘students at schools in urban middle income family concentrated region (BB middle school, tentative name)’, 3) ‘students at schools in urban high income family concentrated region(CC middle school, tentative name)’ and 4) ‘students at schools in rural region (DD middle school, tentative)’. For each case study group, things shown many students or in terms of tendency were observed and compared. Study method for entire 4 years is qualitative longitudinal study, and main study method of this 3rd year report is qualitative case study. For each school, at least 6 male and female students were selected, interview was carried out 2 times in summer and winter with total of 51 students, and as the reference data, 1 time interview with one parent each and 1 time interview with home room teacher were carried out.
The limitations of the study are 1) since consent of students and parents were required due to study ethics, students who participated in the study had to be relatively earnest and in the situation growing with attention of the parents, 2) this study rather tried to find out about ‘growth’ shown in the path of life of the students through comprehensive concept network than proposing precise analysis, when this study searched ‘growth process’ of the middle school student, 3) this study mainly depended on interview for data collection and 4) considering the independence and differentiation of the yearly published report, yearly report is centered on cross-sectional analysis and analysis with longitudinal flow is concentrated in the last year, 4th year report.
When you look at the common points and differences of each of 4 groups, first, commonly in the family life, they recognize home as comfortable space, but the trend of absolute gradual decrease of time sharing with family continues starting from middle school. Cases of conflict with parents continuously show up, but the way of solving the conflict is different in each family. When you look at the differences, with AA middle school students, parents are interested in grades, but show abstract aspect, and since there is no specific intervention, pressure is less, and it is normal to participate in housework at home. With BB middle school students, while close tie with mother continues, they relatively respect role of father in society, role of the head of the family and knowledge, and compared to other cases, father’s intervention in child education is relatively high. With CC middle school, intervention of mother in child’s learning shows very specific and detailed in various areas including test preparation, voluntary group activity, etc., and control on smartphone usage by parents continues. With DD middle school students, while securing independence from parents, they are required for“capability to live without being reviled by others”, and daughters, unlike sons, are also required for housework.
When you look at the common points in school life, school is the place with bigger meaning to meet friends while expanding the range of social relationship and living daily life. They are full of dissatisfaction of class, which takes the most of the time, or even furthermore, it leads to discourage and indifference on class.
It was the common reason that, as they had free semester program in 1st grade,as they become 2nd grade students, it returned to ‘progress’ centered class which has the characteristics of preparing for mid term test and final test. When you look at the differences, AA middle school students, in overall, relatively has no burden for high school entrance exam, so they do not give special meaning to grades, and students, in overall, approve and acknowledge normative position of school. BB middle school students are deeply immersed into test and grades, so each student has one’s own ways and strategies to prepare for test, and to prepare for “difficult test” rather than “easy class”, becoming more dependent on academy, and excessive complaints by parents and passive life education by teachers make vicious circle. Also, with CC middle school’s case, difficult test,complaint and strict school rules are shared with BB middle school, and while fierce atmosphere for higher grade is deepening, there are also cases of choosing strategic overseas study. DD middle schools are small size schools, so friends and teachers are almost the same as the grade changes, so it is somewhat depressed, but when they become 2nd grade and number marked grade and ranking fully become ‘secret known to everybody’ and becomes source of stress. Students acknowledge the authority of teachers in some level.
In regional and other lives, commonly, moving and activity boundary with friends become wider and smart phone influence gets bigger than before. When you look at the differences, AA middle school students are not heavily tied to learning, parents do not normally intervene or control the learning, so it shows relatively higher autonomy in spare time life and friend relationship, etc., and also with regard to private education, it shows various aspects such as art, sports, technology improvement or childcare, etc. BB middle school students have high dependency on academy for school grade, and the smartphone usage trend shows variously from coordinating with parents to securing many hours very freely. Also at CC middle school, unlike 1st grade, which was centered on prerequisite learning, ‘school grade specialized academy’ class learning increases, and by the control of mothers, compared to other schools, students’ close tie with smartphone shows to be less. DD middle school male students have a lot of smartphone and computer usage, and due to this, conflict with parents is big, but female students’ cases do not stand out as such. Trend of class after regular hours at school or self learning becomes bigger due to the reason such as disappointment in the only academy in the village, etc.
Common points in ‘self recognition (identity)’ are 1) sharing identity as a student, 2) ‘school grade identity’ is fully formed from middle school 2nd grade, 3) importance of friend relationship as ‘meaningful other’ increases which influences identify forming in middle school student age, 4) interest on looks increases in overall and it seems that there is certain relation between subjective assessment on looks and self-esteem, and 5) since economic identity is formed based on the average of the school one attends and the regional society, one recognizes economic level as ‘medium level’ in overall. When you look at the differences, recognition on oneself by AA middle school students shows relatively bigger deviation, but in overall, one recognizes that one is living ordinary life similar to the same age group with positive emotion, and BB middle school students have strong identity as ‘studying person’ by themselves and think that they shall receive good grade. CC middle school students also have core identity of ‘studying person’ and think that they shall study well, and they make self recognition while comparing the present of parents and their future. DD middle school students have strong recognition that they are ‘elderly’ to lower level grade students and belongs to school activity group (musical instrument band) based on the basic recognition as ‘ordinary but earnest student in small country village’.
Discussion agendas derived from middle school 2nd grade life are 1) discussion on the trend of expanding businesslike distance in student-teacher relationship, 2) question on role and function of school that gave up education for well-rounded personal development, 3) phenomenon of early information aging and voluntary control amongst dynamics of cyber space, 4) brain development derived understanding as one explanation for extraordinary or provocative action of middle school students, 5) possibility of middle school 2nd graders with full of vitality and adventure, 6) learning stress and narrow human relationship of middle school 2nd graders which matches the result shown through international comparison. In the dimension of self recognition, identity related discussion agendas are 1) influences of parents and leisure time are big in self recognition, 2) identity as student which overwhelms other identities and meaning of school grade identity forming which is the core of identity as student, 3) conflict suffered by “model students made by” control of parents from when they were young as they become middle school students, and 4) environmental characteristics with influence on the identity of country side small size school students.
Lastly, political implications derived from the lives of middle school 2nd grade students are as in the following table.
(출처 : Abstract 427p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 14
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2 연구 내용 ... 25
- 3 연구 방법 ... 26
- 4 연구의 한계 ... 40
- Ⅱ 전체 종단연구의 구성 및 1~2차년도 연구 결과 ... 43
- 1 종단연구의 핵심 주제 및 연구 설계 ... 45
- 2 1~2차년도 연구 결과 요약(중학생의 성장과정 분석(Ⅰ)(Ⅱ)) ... 64
- Ⅲ 이론적 배경 ... 73
- 1 중학교 2학년에 대한 시각 ... 76
- 2 정체성에 대한 이론적 접근 ... 78
- 3 국제 통계를 통해서 본 우리나라 중학생의 특징 ... 84
- Ⅳ 중학교 2학년의 생활과 자기 인식 ... 93
- 1 가가중학교 ... 95
- 2 나나중학교 ... 160
- 3 다다중학교 ... 221
- Ⅴ 논 의 ... 327
- 1 연구 사례에서 나타난 4개 집단별 양상 종합 ... 330
- 2 주제 논의 ... 346
- Ⅵ 결론 및 시사점 ... 367
- 1 결론 ... 369
- 2 정책적 시사점 ... 371
- 참고문헌 ... 415
- ABSTRACT ... 427
- 끝페이지 ... 437
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.