본 연구의 목적은 초등학생의 폭력행동 수준을 분석하고, 폭력행동에 대한 자기지각과 타인지각간의 관련성 및 영향력을 분석한 후, 학교폭력과 관련이 깊다고 판단되는 인지적, 정서적, 행동적 요인을 추출하여 이들에 대한 REBT 학교폭력예방 집단상담의 효과를 검증하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 폭력행동은 수준에는 성별에 따른 차이가 있는가? 둘째, 초등학생의 폭력행동에 대한 자기지각과 의미 있는 타인지각간의 관련성 및 영향력은 어느 정도인가? 셋째, REBT 폭력예방 집단상담은 폭력위험집단에 효과적인가? 넷째, REBT 폭력예방 집단상담의 효과는 대상자의 성별에 따라 다른가? 첫 번째 연구문제를 검증하기 위해서는 경상남도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 601명(남 313명, 여 288명)을 무선표집하여 분석하였으며, 두 번째 연구문제를 검증하기 위해서는 대상자 601명 중 교사지명과 또래지명 및 자기지명에 의해서 폭력성이 있다고 교차지명된 266명(남 137명, 여 129명)을 추출하여 분석에 이용하였다. 첫 번째와 두 번째 연구문제 검증에 사용된 도구는 아동의 공격행동 측정을 위한 교사용 아동 공격행동 검사와 또래용 아동 공격행동 검사와 아동의 폭력행동 수준을 측정하기 위한 6가지의 ...
본 연구의 목적은 초등학생의 폭력행동 수준을 분석하고, 폭력행동에 대한 자기지각과 타인지각간의 관련성 및 영향력을 분석한 후, 학교폭력과 관련이 깊다고 판단되는 인지적, 정서적, 행동적 요인을 추출하여 이들에 대한 REBT 학교폭력예방 집단상담의 효과를 검증하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 폭력행동은 수준에는 성별에 따른 차이가 있는가? 둘째, 초등학생의 폭력행동에 대한 자기지각과 의미 있는 타인지각간의 관련성 및 영향력은 어느 정도인가? 셋째, REBT 폭력예방 집단상담은 폭력위험집단에 효과적인가? 넷째, REBT 폭력예방 집단상담의 효과는 대상자의 성별에 따라 다른가? 첫 번째 연구문제를 검증하기 위해서는 경상남도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 601명(남 313명, 여 288명)을 무선표집하여 분석하였으며, 두 번째 연구문제를 검증하기 위해서는 대상자 601명 중 교사지명과 또래지명 및 자기지명에 의해서 폭력성이 있다고 교차지명된 266명(남 137명, 여 129명)을 추출하여 분석에 이용하였다. 첫 번째와 두 번째 연구문제 검증에 사용된 도구는 아동의 공격행동 측정을 위한 교사용 아동 공격행동 검사와 또래용 아동 공격행동 검사와 아동의 폭력행동 수준을 측정하기 위한 6가지의 비합리적 신념 검사, 공격신념 검사, 스트레스 지각 검사, 스트레스 대처 검사, 집적거림 검사, 그리고 공격성 검사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 세 번째와 네 번째 연구문제를 해결하기 위해 REBT 이론과 학교폭력관련 이론 및 선행연구결과, 그리고 REBT 집단상담프로그램들을 검토하여 초등학교 수준에 알맞은 학교폭력예방 집단상담프로그램을 구안하였다. 프로그램은 총 12회기로 구성하였고, 1주일에 2회기씩 6주간 실시하였으며, 1회기는 60~90분 정도로 진행되었다. 실험연구대상은 경상남도 소재 K초등학교 5, 6학년 학생 중 선별검사를 통해 선발된 22명이었고, 이들을 실험집단과(11명) 통제집단(11명)에 배치하였다. 집단 선정을 위한 아동의 공격행동 판별은 교사용 아동 공격행동 검사와 또래용 아동 공격행동 검사를 통해 이루어졌고, 집단상담의 효과 검증은 비합리적 신념, 공격신념, 스트레스 지각, 스트레스 대처, 집적거림, 그리고 공격성에 대한 사전-사후-추후검사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS/Win(Ver 11.5)프로그램으로 전산 처리하였다. 초등학생이 지각하는 자신의 인지적·정서적·행동적 폭력행동 정도가 성별에 따라 차이가 있는가에 대한 검증은 독립표본 t검증을 통하여 분석하였다. 초등학교 고학년의 폭력행동에 대한 자기지각과 의미 있는 타인지각간의 관련성을 검증하기 위하여 폭력행동에 대한 자기지각, 담임교사 평정치, 또래 평정치간 상관분석을 실시하였으며, 담임교사의 폭력행동 평정과 또래아동의 평정에 영향을 주는 요인에 대한 검증은 중다회귀분석을 통하여 검증하였다. 집단간의 동질성은 사전검사에 대한 독립표본 t검증을 통해 검증하였으며, 프로그램의 효과성은 반복측정분산분석을 통하여 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인지적 폭력요인 중 비합리적 신념 하위요인에서 인정욕구는 여학생이 높고, 문제회피, 정서적 무책임, 무력감은 남학생이 높게 지각하는 것으로 나타났다. 공격신념 하위요인에서는 공격행동을 통한 사회적 승인추구를 남학생이 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 정서적 폭력요인 중 스트레스 지각은 성차가 없었고, 스트레스 대처에서는 여학생이 소극적 대처를 많이 하는 것으로 나타났다. 행동적 폭력요인 중 집적거림은 남학생이 공격적 집적거림을 많이 하는 것으로 나타났다. 공격성 하위요인에서는 남학생이 폭행과 언어적 공격성의 점수가 높았다. 둘째, 초등학생의 폭력행동에 대한 자기지각, 교사지각, 또래지각간에는 정적인 상관이 있으며, 특히 자기지각과 교사지각간 상관(r=1.59)이 자기지각과 또래지각간의 상관(r=.279)보다 낮게 나타났다. 또래 아동들 사이에서 폭력행동 지각이 교사의 그것보다 높게 지각하는 경향을 나타냈다. 아동의 폭력행동에 대한 교사 평정에 영향을 미치는 요인은 공격성 하위요인인 폭행이며, 아동의 폭력행동에 대한 또래 지명에 영향을 미치는 요인은 공격적 집적거림, 폭행, 언어적 공격성의 순으로 나타났다. 셋째, REBT 폭력예방 집단상담은 폭력위험집단 폭력요인 지각 감소에 효과적이었다. 그러나 가정환경관련 스트레스 지각과 사회지지 추구적 스트레스 대처는 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 넷째, REBT 폭력예방 집단상담의 효과는 대상자의 성별에 따라 유의한 차가 없었다. 다만, 공격신념, 스트레스 지각, 그리고 집적거림은 부분적으로 성차가 나타났으나 유의한 수준은 아니었다.
본 연구의 목적은 초등학생의 폭력행동 수준을 분석하고, 폭력행동에 대한 자기지각과 타인지각간의 관련성 및 영향력을 분석한 후, 학교폭력과 관련이 깊다고 판단되는 인지적, 정서적, 행동적 요인을 추출하여 이들에 대한 REBT 학교폭력예방 집단상담의 효과를 검증하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 폭력행동은 수준에는 성별에 따른 차이가 있는가? 둘째, 초등학생의 폭력행동에 대한 자기지각과 의미 있는 타인지각간의 관련성 및 영향력은 어느 정도인가? 셋째, REBT 폭력예방 집단상담은 폭력위험집단에 효과적인가? 넷째, REBT 폭력예방 집단상담의 효과는 대상자의 성별에 따라 다른가? 첫 번째 연구문제를 검증하기 위해서는 경상남도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 601명(남 313명, 여 288명)을 무선표집하여 분석하였으며, 두 번째 연구문제를 검증하기 위해서는 대상자 601명 중 교사지명과 또래지명 및 자기지명에 의해서 폭력성이 있다고 교차지명된 266명(남 137명, 여 129명)을 추출하여 분석에 이용하였다. 첫 번째와 두 번째 연구문제 검증에 사용된 도구는 아동의 공격행동 측정을 위한 교사용 아동 공격행동 검사와 또래용 아동 공격행동 검사와 아동의 폭력행동 수준을 측정하기 위한 6가지의 비합리적 신념 검사, 공격신념 검사, 스트레스 지각 검사, 스트레스 대처 검사, 집적거림 검사, 그리고 공격성 검사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 세 번째와 네 번째 연구문제를 해결하기 위해 REBT 이론과 학교폭력관련 이론 및 선행연구결과, 그리고 REBT 집단상담프로그램들을 검토하여 초등학교 수준에 알맞은 학교폭력예방 집단상담프로그램을 구안하였다. 프로그램은 총 12회기로 구성하였고, 1주일에 2회기씩 6주간 실시하였으며, 1회기는 60~90분 정도로 진행되었다. 실험연구대상은 경상남도 소재 K초등학교 5, 6학년 학생 중 선별검사를 통해 선발된 22명이었고, 이들을 실험집단과(11명) 통제집단(11명)에 배치하였다. 집단 선정을 위한 아동의 공격행동 판별은 교사용 아동 공격행동 검사와 또래용 아동 공격행동 검사를 통해 이루어졌고, 집단상담의 효과 검증은 비합리적 신념, 공격신념, 스트레스 지각, 스트레스 대처, 집적거림, 그리고 공격성에 대한 사전-사후-추후검사를 실시하고 그 결과를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS/Win(Ver 11.5)프로그램으로 전산 처리하였다. 초등학생이 지각하는 자신의 인지적·정서적·행동적 폭력행동 정도가 성별에 따라 차이가 있는가에 대한 검증은 독립표본 t검증을 통하여 분석하였다. 초등학교 고학년의 폭력행동에 대한 자기지각과 의미 있는 타인지각간의 관련성을 검증하기 위하여 폭력행동에 대한 자기지각, 담임교사 평정치, 또래 평정치간 상관분석을 실시하였으며, 담임교사의 폭력행동 평정과 또래아동의 평정에 영향을 주는 요인에 대한 검증은 중다회귀분석을 통하여 검증하였다. 집단간의 동질성은 사전검사에 대한 독립표본 t검증을 통해 검증하였으며, 프로그램의 효과성은 반복측정분산분석을 통하여 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인지적 폭력요인 중 비합리적 신념 하위요인에서 인정욕구는 여학생이 높고, 문제회피, 정서적 무책임, 무력감은 남학생이 높게 지각하는 것으로 나타났다. 공격신념 하위요인에서는 공격행동을 통한 사회적 승인추구를 남학생이 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 정서적 폭력요인 중 스트레스 지각은 성차가 없었고, 스트레스 대처에서는 여학생이 소극적 대처를 많이 하는 것으로 나타났다. 행동적 폭력요인 중 집적거림은 남학생이 공격적 집적거림을 많이 하는 것으로 나타났다. 공격성 하위요인에서는 남학생이 폭행과 언어적 공격성의 점수가 높았다. 둘째, 초등학생의 폭력행동에 대한 자기지각, 교사지각, 또래지각간에는 정적인 상관이 있으며, 특히 자기지각과 교사지각간 상관(r=1.59)이 자기지각과 또래지각간의 상관(r=.279)보다 낮게 나타났다. 또래 아동들 사이에서 폭력행동 지각이 교사의 그것보다 높게 지각하는 경향을 나타냈다. 아동의 폭력행동에 대한 교사 평정에 영향을 미치는 요인은 공격성 하위요인인 폭행이며, 아동의 폭력행동에 대한 또래 지명에 영향을 미치는 요인은 공격적 집적거림, 폭행, 언어적 공격성의 순으로 나타났다. 셋째, REBT 폭력예방 집단상담은 폭력위험집단 폭력요인 지각 감소에 효과적이었다. 그러나 가정환경관련 스트레스 지각과 사회지지 추구적 스트레스 대처는 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 넷째, REBT 폭력예방 집단상담의 효과는 대상자의 성별에 따라 유의한 차가 없었다. 다만, 공격신념, 스트레스 지각, 그리고 집적거림은 부분적으로 성차가 나타났으나 유의한 수준은 아니었다.
The purpose of this dissertation is to identify REBT school violence prevention group counselling program`s effects on cognitive, emotional and behavioral factors strongly related to school violence, after analyzing the violence behavior level of elementary school students and analyzing the relation...
The purpose of this dissertation is to identify REBT school violence prevention group counselling program`s effects on cognitive, emotional and behavioral factors strongly related to school violence, after analyzing the violence behavior level of elementary school students and analyzing the relationship and influence between self-perception and others-perception about violence behavior. The research questions to achieve this aim are as follows. First, are there any differences of the violence behavior level of elementary school students between genders Second, What are the relatedness between self-perception about violence behavior and meaningful others-perception of elementary school students? Third, is the REBT school violence prevention group counselling effective against violence danger group? Fourth, is the effectiveness of REBT school violence prevention group counselling different from genders? To conduct the first research, the subjects of this study were 601, fifth and sixth year elementary school students in Gyeongsangnam-do. They were sampled by random. For second research, among the 601 students in research 1, the test results of 266 students who presented crossly in self-perception, teacher-perception, and peer-perception of violence behavior were analyzed. The first examination for this study were taken through children violence behavior test for teachers and for peers. Nextly, the examination to measure children aggression behavior levels were taken through irrational beliefs test, aggression beliefs test, stress-perception test, stress coping test, teasing test and aggression test. And then the results of these tests were analyzed. After REBT and theories of school behavior, previous experiment result and REBT group counselling program were examined to conduct the third and fourth research, school violence prevention group counselling program were set up. The program was made up of 12 sessions and carried out by two for each week for 6 weeks. It took 60~90 minutes for a session. 22 subjects were singled out from 5th, 6th grade of K elementary school in Gyeongsangnam-do by screening test and the subjects were distributed in experimental group(11) and control group(11) each. Children's aggressive behavior discrimination for selecting group was conducted and analyzed through children violence behavior test for teachers and for peers and the effectiveness of group counselling was testified through pre-post-follow-up tests of irrational beliefs, aggression beliefs, stress-perception, stress coping, teasing and aggression. Collected data was processed with SPSS/Win(ver 11.5) program. The elementary school students' extent of self-perception about violence behavior was identified by t-test of cognitive, emotional and behavioral factors according to their gender. The relationship between self-perception and meaningful others-perception about violence behavior of the senior students was identified by the correlation analysis of self-perception, homeroom teacher's rating, peer's rating. Stepwise multiple regression analysis was made to identify the factors of violence behavior which influence homeroom teacher's rating and peer's rating. The homogeneity between groups was testified by t-test of 2 independent samples. The effectiveness of program was testified by repeated measures ANOVA. The summary of study result is as follows. First, girls' demand for approval was higher in lower rank factor among the cognitive violence factor while boys were higher in problem avoidance, emotional irresponsibility and helplessness. In the lower rank factor of aggression beliefs, boys were higher in pursuit of social approval through aggressive behavior. There was no gender difference in stress-perception among the emotional factors and girls showed more passive coping in stress coping. Boys showed more aggressive teasing among the behavioral violence factors and got higher points in violence and verbal aggression among the lower rank factor of the aggression. Second, it showed positive correlation in the self-perception, teacher-perception and peer-perception about the violence behavior. Especially, the correlation(r=.159) between self-perception and teacher-perception was higher than the correlation(r=.279) between self-perception and peer-perception. it showed higher positive correlation in the peer-perception. The result also showed that the violence which was the lower rank factors of the aggression influenced teacher's rating about students' violence behavior. And the factors which influenced peer's nomination about the violence factor were meaningful in the order of aggressive teasing, violence and verbal aggression. Third, REBT violence prevention group counselling was effective for decrease of violent factors of the violence danger group. However, there was no significant difference in the home environment-related stress perception and social support seeking coping. Fourth, the effectiveness of REBT violence prevention group counselling was not too different from genders. And, it was partly different from genders in aggression beliefs, stress-perception and teasing but it was not significant at all.
The purpose of this dissertation is to identify REBT school violence prevention group counselling program`s effects on cognitive, emotional and behavioral factors strongly related to school violence, after analyzing the violence behavior level of elementary school students and analyzing the relationship and influence between self-perception and others-perception about violence behavior. The research questions to achieve this aim are as follows. First, are there any differences of the violence behavior level of elementary school students between genders Second, What are the relatedness between self-perception about violence behavior and meaningful others-perception of elementary school students? Third, is the REBT school violence prevention group counselling effective against violence danger group? Fourth, is the effectiveness of REBT school violence prevention group counselling different from genders? To conduct the first research, the subjects of this study were 601, fifth and sixth year elementary school students in Gyeongsangnam-do. They were sampled by random. For second research, among the 601 students in research 1, the test results of 266 students who presented crossly in self-perception, teacher-perception, and peer-perception of violence behavior were analyzed. The first examination for this study were taken through children violence behavior test for teachers and for peers. Nextly, the examination to measure children aggression behavior levels were taken through irrational beliefs test, aggression beliefs test, stress-perception test, stress coping test, teasing test and aggression test. And then the results of these tests were analyzed. After REBT and theories of school behavior, previous experiment result and REBT group counselling program were examined to conduct the third and fourth research, school violence prevention group counselling program were set up. The program was made up of 12 sessions and carried out by two for each week for 6 weeks. It took 60~90 minutes for a session. 22 subjects were singled out from 5th, 6th grade of K elementary school in Gyeongsangnam-do by screening test and the subjects were distributed in experimental group(11) and control group(11) each. Children's aggressive behavior discrimination for selecting group was conducted and analyzed through children violence behavior test for teachers and for peers and the effectiveness of group counselling was testified through pre-post-follow-up tests of irrational beliefs, aggression beliefs, stress-perception, stress coping, teasing and aggression. Collected data was processed with SPSS/Win(ver 11.5) program. The elementary school students' extent of self-perception about violence behavior was identified by t-test of cognitive, emotional and behavioral factors according to their gender. The relationship between self-perception and meaningful others-perception about violence behavior of the senior students was identified by the correlation analysis of self-perception, homeroom teacher's rating, peer's rating. Stepwise multiple regression analysis was made to identify the factors of violence behavior which influence homeroom teacher's rating and peer's rating. The homogeneity between groups was testified by t-test of 2 independent samples. The effectiveness of program was testified by repeated measures ANOVA. The summary of study result is as follows. First, girls' demand for approval was higher in lower rank factor among the cognitive violence factor while boys were higher in problem avoidance, emotional irresponsibility and helplessness. In the lower rank factor of aggression beliefs, boys were higher in pursuit of social approval through aggressive behavior. There was no gender difference in stress-perception among the emotional factors and girls showed more passive coping in stress coping. Boys showed more aggressive teasing among the behavioral violence factors and got higher points in violence and verbal aggression among the lower rank factor of the aggression. Second, it showed positive correlation in the self-perception, teacher-perception and peer-perception about the violence behavior. Especially, the correlation(r=.159) between self-perception and teacher-perception was higher than the correlation(r=.279) between self-perception and peer-perception. it showed higher positive correlation in the peer-perception. The result also showed that the violence which was the lower rank factors of the aggression influenced teacher's rating about students' violence behavior. And the factors which influenced peer's nomination about the violence factor were meaningful in the order of aggressive teasing, violence and verbal aggression. Third, REBT violence prevention group counselling was effective for decrease of violent factors of the violence danger group. However, there was no significant difference in the home environment-related stress perception and social support seeking coping. Fourth, the effectiveness of REBT violence prevention group counselling was not too different from genders. And, it was partly different from genders in aggression beliefs, stress-perception and teasing but it was not significant at all.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.