오늘날 고전적 의미의 계급투쟁은 더 이상 불가능해졌고, 반자본주의의 대안으로 보였던 사회주의 혁명도 실패로 드러났으며 자본은 그 여세를 몰아 전 지구적으로 인간성을 파괴하며 무한증식하고 있다. 본 논문은 이처럼 자본에 포획되어 황폐해진 우리의 삶이 그 진정성을 회복할 수 있을까 하는 문제의식에서 출발했다. 이에 대한 사유를 후기 정신분석학자이자 마르크스주의자로서의 슬라보예 지젝의 논의를 따라 찾아보고자 하였다.우선 정신분석에 바탕을 둔 주체의 형성에 대해 살펴보았다. 근대의 주체는 이성적이고 합리적이며 사유하는 투명한 주체였다. 그러나 ...
오늘날 고전적 의미의 계급투쟁은 더 이상 불가능해졌고, 반자본주의의 대안으로 보였던 사회주의 혁명도 실패로 드러났으며 자본은 그 여세를 몰아 전 지구적으로 인간성을 파괴하며 무한증식하고 있다. 본 논문은 이처럼 자본에 포획되어 황폐해진 우리의 삶이 그 진정성을 회복할 수 있을까 하는 문제의식에서 출발했다. 이에 대한 사유를 후기 정신분석학자이자 마르크스주의자로서의 슬라보예 지젝의 논의를 따라 찾아보고자 하였다.우선 정신분석에 바탕을 둔 주체의 형성에 대해 살펴보았다. 근대의 주체는 이성적이고 합리적이며 사유하는 투명한 주체였다. 그러나 프로이트에 의해 억압에 기초한 무의식의 발견으로 주체는 이제 그 확고한 존재의 자리를 잃게 된다. 라캉은 이 무의식을 소쉬르의 구조주의적 언어학과 연결시켜 언어적으로 구조화시킨다. 즉 상징질서로서의 언어체계로 진입한 주체는 그 구체성을 상실한 분열된 주체가 된다. 상징질서의 네트워크 속으로 진입하면서 불가피하게 대상 a를 상실한 주체는 이제 결여의 표지가 된다. 그러나 지젝은 여기서 라캉의 ‘욕망 그래프’를 통해 주체가 이 소외를 벗어나는 ‘분리’의 지점을 보여준다. 상징질서에 포획된 주체가 큰타자의 무시무시한 심연의 결여와 욕망을 대면하게 될 때 주체는 비로소 큰타자의 결여에 자신을 동일시하면서 소외를 벗어날 수 있게 된다.또한 라캉의 주체형성 이론에 기반하여 주체가 이데올로기의 부름에 의해 상징질서 내에서 주체의 자리로 위임되는 과정을 알튀세르를 따라 살펴보았다. 즉 이데올로기의 부름에 의해 주체는 상징질서에 ‘종속’됨으로써 대타자의 질서 속에 주체로 등록되는 것이다.다음으로 마르크스의 상품분석을 통해 자본주의 사회에서 어떻게 상품이 물신이 되었는지를 살펴보았다. 지젝은 꿈분석과 같은 방식으로 상품형식에 무의식이 존재하며 이것이 증상을 만들어 냄을 밝혀냈다. 증상은 상품형식의 내적 구성요소이면서 동시에 그것의 보편성을 전복시키는 균열로 기능한다. 마르크스가 고안해낸 증상은 봉건제에서 자본주의로 이행하는 과정에서 생겨난 것으로 상품의 등가적 교환이 실상 그 자체의 부정-착취-를 표상한다는 점이다.지젝은 오늘날의 포스트모던한 세계는 라캉의 사물(Thing), 즉 실재가 과도하게 나타나는 것으로 진단한다. 사물은 근친상간적인 모성적 대상으로 이에 대한 접근은 공포를 초래한다. 이는 ‘법’ 속에 외설스런 아버지의 이름으로 나타난다. 자신이 죽은 줄 모르고 회귀하여 주체에게 ‘즐기라’고 명령하는 외설적 잉여-향락이다. 향락은 큰타자의 영역이 상징계 이전의 실재적인 흐름에 의해 관통당할 때 생겨난 것으로 이는 타자의 결여와 비일관성에 대한 기표이다. 환상은 이러한 타자의 결여를 메우고 그 비일관성을 은폐하는 기능을 한다.지젝은 이 환상을 횡단해야 한다고 주장한다. 이제 주체에게 있어 가장 중요한 것은 사회의 비일관성과 적대를 은폐하는 스크린으로서의 환상을 가로지르는 것이다. 이것은 타자의 결여를 발견해내는 것이고 우리의 향유를 구성하는 환상적 틀로부터 거리를 확보하는 것이다. 이를 통해 주체는 진정한 ‘행위’로 나아갈 수 있다. 지젝은 이 진정한 행위를 통해 자신의 정체성과 사회적 정체성을 변화시키기를 요구한다. 상징질서에 개입하여 그 질서에 균열을 내고 사회적 적대를 구성하는 공백 속에 개입하는 행위는 그래서 불가능한 것을 무릅쓸 때 일어난다.마지막으로 스타브라카키스의 논의를 전유하며 유토피아의 환상 또한 넘어서서 적대가 남아있는 ‘문자 그대로 자리가 없는 u-topic 공간’을 건설해야함을 주장하였다. 이것은 적대가 존재하지 않는 통일된 사회를 꿈꾸는 것이 아니라 궁긍적인 보증으로서의 대타자가 존재하지 않는 다는 것을 인정하는 것이며 단지 ‘행위’를 하는 것을 의미한다. 진정한 행위를 통해서만 가능한 상징적 질서 바깥에 있는 공간을 건설하는 것으로 이것이 바로 지젝이 생각하는 혁명이며 이를 통해 우리는 우리의 상징질서의 좌표를 변형시킬 수 있게 된다.
오늘날 고전적 의미의 계급투쟁은 더 이상 불가능해졌고, 반자본주의의 대안으로 보였던 사회주의 혁명도 실패로 드러났으며 자본은 그 여세를 몰아 전 지구적으로 인간성을 파괴하며 무한증식하고 있다. 본 논문은 이처럼 자본에 포획되어 황폐해진 우리의 삶이 그 진정성을 회복할 수 있을까 하는 문제의식에서 출발했다. 이에 대한 사유를 후기 정신분석학자이자 마르크스주의자로서의 슬라보예 지젝의 논의를 따라 찾아보고자 하였다.우선 정신분석에 바탕을 둔 주체의 형성에 대해 살펴보았다. 근대의 주체는 이성적이고 합리적이며 사유하는 투명한 주체였다. 그러나 프로이트에 의해 억압에 기초한 무의식의 발견으로 주체는 이제 그 확고한 존재의 자리를 잃게 된다. 라캉은 이 무의식을 소쉬르의 구조주의적 언어학과 연결시켜 언어적으로 구조화시킨다. 즉 상징질서로서의 언어체계로 진입한 주체는 그 구체성을 상실한 분열된 주체가 된다. 상징질서의 네트워크 속으로 진입하면서 불가피하게 대상 a를 상실한 주체는 이제 결여의 표지가 된다. 그러나 지젝은 여기서 라캉의 ‘욕망 그래프’를 통해 주체가 이 소외를 벗어나는 ‘분리’의 지점을 보여준다. 상징질서에 포획된 주체가 큰타자의 무시무시한 심연의 결여와 욕망을 대면하게 될 때 주체는 비로소 큰타자의 결여에 자신을 동일시하면서 소외를 벗어날 수 있게 된다.또한 라캉의 주체형성 이론에 기반하여 주체가 이데올로기의 부름에 의해 상징질서 내에서 주체의 자리로 위임되는 과정을 알튀세르를 따라 살펴보았다. 즉 이데올로기의 부름에 의해 주체는 상징질서에 ‘종속’됨으로써 대타자의 질서 속에 주체로 등록되는 것이다.다음으로 마르크스의 상품분석을 통해 자본주의 사회에서 어떻게 상품이 물신이 되었는지를 살펴보았다. 지젝은 꿈분석과 같은 방식으로 상품형식에 무의식이 존재하며 이것이 증상을 만들어 냄을 밝혀냈다. 증상은 상품형식의 내적 구성요소이면서 동시에 그것의 보편성을 전복시키는 균열로 기능한다. 마르크스가 고안해낸 증상은 봉건제에서 자본주의로 이행하는 과정에서 생겨난 것으로 상품의 등가적 교환이 실상 그 자체의 부정-착취-를 표상한다는 점이다.지젝은 오늘날의 포스트모던한 세계는 라캉의 사물(Thing), 즉 실재가 과도하게 나타나는 것으로 진단한다. 사물은 근친상간적인 모성적 대상으로 이에 대한 접근은 공포를 초래한다. 이는 ‘법’ 속에 외설스런 아버지의 이름으로 나타난다. 자신이 죽은 줄 모르고 회귀하여 주체에게 ‘즐기라’고 명령하는 외설적 잉여-향락이다. 향락은 큰타자의 영역이 상징계 이전의 실재적인 흐름에 의해 관통당할 때 생겨난 것으로 이는 타자의 결여와 비일관성에 대한 기표이다. 환상은 이러한 타자의 결여를 메우고 그 비일관성을 은폐하는 기능을 한다.지젝은 이 환상을 횡단해야 한다고 주장한다. 이제 주체에게 있어 가장 중요한 것은 사회의 비일관성과 적대를 은폐하는 스크린으로서의 환상을 가로지르는 것이다. 이것은 타자의 결여를 발견해내는 것이고 우리의 향유를 구성하는 환상적 틀로부터 거리를 확보하는 것이다. 이를 통해 주체는 진정한 ‘행위’로 나아갈 수 있다. 지젝은 이 진정한 행위를 통해 자신의 정체성과 사회적 정체성을 변화시키기를 요구한다. 상징질서에 개입하여 그 질서에 균열을 내고 사회적 적대를 구성하는 공백 속에 개입하는 행위는 그래서 불가능한 것을 무릅쓸 때 일어난다.마지막으로 스타브라카키스의 논의를 전유하며 유토피아의 환상 또한 넘어서서 적대가 남아있는 ‘문자 그대로 자리가 없는 u-topic 공간’을 건설해야함을 주장하였다. 이것은 적대가 존재하지 않는 통일된 사회를 꿈꾸는 것이 아니라 궁긍적인 보증으로서의 대타자가 존재하지 않는 다는 것을 인정하는 것이며 단지 ‘행위’를 하는 것을 의미한다. 진정한 행위를 통해서만 가능한 상징적 질서 바깥에 있는 공간을 건설하는 것으로 이것이 바로 지젝이 생각하는 혁명이며 이를 통해 우리는 우리의 상징질서의 좌표를 변형시킬 수 있게 된다.
These days, there is no more possibility of class struggle in a classical sense. Socialist revolution which seemed to be the only alternative to anti-capitalism has fallen through. Capital has been infinitely proliferating by destroying humanity on a global scale. This thesis begins from the questio...
These days, there is no more possibility of class struggle in a classical sense. Socialist revolution which seemed to be the only alternative to anti-capitalism has fallen through. Capital has been infinitely proliferating by destroying humanity on a global scale. This thesis begins from the question that if our lives, devastated by the power of capital, could have any chance to recover the authenticity of life. The theory of Slavoj Zizek as a post-psychoanalyst and marxist is the starting point of this question.Firstly, this thesis examines the formation of the psychoanalytic subject. Modern subject whose existence is proved by rationality and a capability of cogitation has lost his firm place since the Freudian oppressed unconsciousness unclothed its veil. Lacan structuralizes this unconsciousness linguistically by relating it to structuralism of Saussure. In other words, the subject who enters a linguistic system as the symbolic order becomes the split subject with no concreteness. S(he) is lost object a inevitably entering the network of the symbolic order and then represents the lack. However, through the Lacanian 'graph of desire' Zizek shows the possibility of 'separation' by which the subject could overcome this alienation. The subject finally liberates oneself from alienation by identifying oneself with the lack of the Other when s(he) faces the lack and desire of dreadful abyss of the Other.Secondly, this thesis examines a process through which a subject becomes the subject of the symbolic order by ideological interpellation on the basis of theories of Lacan and Althusser. By ideological interpellation, a subject is subordinated to the symbolic order and registered as the subject of the order of the Other.Thirdly, this thesis examines marxist analysis of commodity to research how a commodity becomes fetish in capitalism. Zizek points out that the form of commodity has unconsciousness which gets to be a symptom. A symptom is an internal component of the form of commodity and a rupture that subverts the universality of commodity at the same time. The symptom conceptualized by Marx is formed in the process of transferring from feudalism to capitalism; that is to say, the equivalent exchange of commodities in fact represents negative exploitation of itself.Zizek diagnoses that post-modern world is that of overflowing of the Lacanian Thing, the real. Because the Thing is the incestuous maternal object, it brings about fear to approach to the Thing. The Thing appears as the obscen-name-of-the-father in the symbolic law. It is the obscene surplus of Juissance which orders a subject to 'enjoy' without knowing its death. Juissance is formed when the realm of the Other is penetrated by the real stream prior to symbolic, and it is the signifier of the lack and inconsistency of the other. The fantasy fills up this lack of the other and conceals its inconsistency.Zizek asserts that a subject should traverse this fantasy. The most important thing for a subject is traversing the fantasy, the screen that conceals the inconsistency and antagonism of society. This is to find out the lack of the other and to keep one's distance from the fantasy, the formation of our Juissance. Zizek demands some changes of one's identity and social identity through the real act. Therefore, the act to intervene in the symbolic order to disrupt it and to interfere in the emptiness that composes social antagonism could occur when we risk our lives to face the impossible.Lastly, this thesis appropriates the theory of Stavrakakis to assert that beyond the utopian fantasy we should establish the 'u-topic space' in the literary sense, where the antagonism still remains. It is not to dream of a unified society without antagonism but to acknowledge that there is no ultimate Other that could guarantee everything and then to 'act.' Only the real act could build the space out side of the symbolic order. Zizek calls this act as revolution through which we will be able to transform our positions in the symbolic order.
These days, there is no more possibility of class struggle in a classical sense. Socialist revolution which seemed to be the only alternative to anti-capitalism has fallen through. Capital has been infinitely proliferating by destroying humanity on a global scale. This thesis begins from the question that if our lives, devastated by the power of capital, could have any chance to recover the authenticity of life. The theory of Slavoj Zizek as a post-psychoanalyst and marxist is the starting point of this question.Firstly, this thesis examines the formation of the psychoanalytic subject. Modern subject whose existence is proved by rationality and a capability of cogitation has lost his firm place since the Freudian oppressed unconsciousness unclothed its veil. Lacan structuralizes this unconsciousness linguistically by relating it to structuralism of Saussure. In other words, the subject who enters a linguistic system as the symbolic order becomes the split subject with no concreteness. S(he) is lost object a inevitably entering the network of the symbolic order and then represents the lack. However, through the Lacanian 'graph of desire' Zizek shows the possibility of 'separation' by which the subject could overcome this alienation. The subject finally liberates oneself from alienation by identifying oneself with the lack of the Other when s(he) faces the lack and desire of dreadful abyss of the Other.Secondly, this thesis examines a process through which a subject becomes the subject of the symbolic order by ideological interpellation on the basis of theories of Lacan and Althusser. By ideological interpellation, a subject is subordinated to the symbolic order and registered as the subject of the order of the Other.Thirdly, this thesis examines marxist analysis of commodity to research how a commodity becomes fetish in capitalism. Zizek points out that the form of commodity has unconsciousness which gets to be a symptom. A symptom is an internal component of the form of commodity and a rupture that subverts the universality of commodity at the same time. The symptom conceptualized by Marx is formed in the process of transferring from feudalism to capitalism; that is to say, the equivalent exchange of commodities in fact represents negative exploitation of itself.Zizek diagnoses that post-modern world is that of overflowing of the Lacanian Thing, the real. Because the Thing is the incestuous maternal object, it brings about fear to approach to the Thing. The Thing appears as the obscen-name-of-the-father in the symbolic law. It is the obscene surplus of Juissance which orders a subject to 'enjoy' without knowing its death. Juissance is formed when the realm of the Other is penetrated by the real stream prior to symbolic, and it is the signifier of the lack and inconsistency of the other. The fantasy fills up this lack of the other and conceals its inconsistency.Zizek asserts that a subject should traverse this fantasy. The most important thing for a subject is traversing the fantasy, the screen that conceals the inconsistency and antagonism of society. This is to find out the lack of the other and to keep one's distance from the fantasy, the formation of our Juissance. Zizek demands some changes of one's identity and social identity through the real act. Therefore, the act to intervene in the symbolic order to disrupt it and to interfere in the emptiness that composes social antagonism could occur when we risk our lives to face the impossible.Lastly, this thesis appropriates the theory of Stavrakakis to assert that beyond the utopian fantasy we should establish the 'u-topic space' in the literary sense, where the antagonism still remains. It is not to dream of a unified society without antagonism but to acknowledge that there is no ultimate Other that could guarantee everything and then to 'act.' Only the real act could build the space out side of the symbolic order. Zizek calls this act as revolution through which we will be able to transform our positions in the symbolic order.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.