다문화 미술활동이 유아의 편견과 자아개념, 친사회적 행동에 미치는 영향 An Effect on Young Children's Bias, Self-concept and Prosocial Behaviors Multicultural Fine Arts Activities.원문보기
본 연구는 다문화사회를 살아 갈 유아들에게 미술활동을 통해 적절한 다문화 교육을 제공하고, 이 활동을 통해 유아가 다양한 문화의 독특성을 인정하고 수용함으로써, 자신의 편견을 변화시키고 긍정적인 자아개념을 발달시켜, 타인과의 친사회적 관계형성을 도모하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 다문화 미술활동은 유아의 편견에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 다문화 미술활동은 유아의 자아개념 형성에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 다문화 미술활동은 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 본 연구는 K시에 위치한 J유치원의 유아를 대상으로 12회기동안 실시되었다. 본 연구를 위하여 사용된 검사도구로는 먼저 유아 편견 검사도구로 Williams 등(1999)이 제작한 PRAM과 서현(2003)이 제작한 『유아 편견 측정 도구』를 수정·보완하여 사용하였고, 자아개념 검사도구로는 Harter & Pike(1994)가 개발한 유아용 자아지각 척도를 사용하였으며, 유아의 친사회적 행동을 알아보기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다. 다문화 미술활동 모형을 개발하여 적용한 결과 다문화 미술활동은 유아의 편견에 있어서 유의한 차이를 보였으며, 하위영역인 ‘인종’, ‘외모’, ‘가족구성’에 대한 편견이 모두 감소되었다. 이는 다문화 미술활동이 교사와 또래와의 상호작용을 통해, 유아들로 하여금 반편견에 관한 인식을 내면화하고 견고히 할 수 있도록 ...
본 연구는 다문화사회를 살아 갈 유아들에게 미술활동을 통해 적절한 다문화 교육을 제공하고, 이 활동을 통해 유아가 다양한 문화의 독특성을 인정하고 수용함으로써, 자신의 편견을 변화시키고 긍정적인 자아개념을 발달시켜, 타인과의 친사회적 관계형성을 도모하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 다문화 미술활동은 유아의 편견에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 다문화 미술활동은 유아의 자아개념 형성에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 다문화 미술활동은 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 본 연구는 K시에 위치한 J유치원의 유아를 대상으로 12회기동안 실시되었다. 본 연구를 위하여 사용된 검사도구로는 먼저 유아 편견 검사도구로 Williams 등(1999)이 제작한 PRAM과 서현(2003)이 제작한 『유아 편견 측정 도구』를 수정·보완하여 사용하였고, 자아개념 검사도구로는 Harter & Pike(1994)가 개발한 유아용 자아지각 척도를 사용하였으며, 유아의 친사회적 행동을 알아보기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다. 다문화 미술활동 모형을 개발하여 적용한 결과 다문화 미술활동은 유아의 편견에 있어서 유의한 차이를 보였으며, 하위영역인 ‘인종’, ‘외모’, ‘가족구성’에 대한 편견이 모두 감소되었다. 이는 다문화 미술활동이 교사와 또래와의 상호작용을 통해, 유아들로 하여금 반편견에 관한 인식을 내면화하고 견고히 할 수 있도록 동기유발을 시킴으로써, 반편견 지식과 인식을 축적하게 한 다음 미술이라는 매개를 통해 축적된 반편견 지식을 표상함으로써, 반편견 관련 지식과 인식을 더욱 더 견고히 할 수 있도록 하여 유아의 편견점수에 영향을 준 것으로 사료된다. 둘째, 다문화 미술활동은 유아의 자아개념에 있어서 유의한 차이를 보였다. 이러한 연구결과는 다문화 미술활동이 다문화와 관련된 작품을 감상하고 평가해 보는 활동을 통해 유아의 자아개념 하위영역인 ‘인지적 능력’, ‘동료수용’, ‘신체적 능력’, ‘교사수용’, ‘자기수용’에 관한 유아의 자아개념 형성에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 셋째, 다문화 미술활동을 경험한 유아들은 그렇지 않은 유아들에 비하여 친사회적 행동 점수가 높게 나타났다. 이는 다문화 미술활동을 통해 유아의 흥미를 자연스럽게 유발하고, 다문화 미술자료를 또래 친구들과 함께 사용하는 가운데 돕고, 나누는 유아의 친사회적 행동이 더욱 증진되어, 편견뿐만 아니라 타인과의 긍정적인 관계 형성에 필요한 친사회적 행동에도 공헌하였음을 시사해 준다. 결론적으로 다문화 미술활동은 다양한 사회적·문화적 내용을 포함하고 있는 미술작품을 통하여 다양한 문화의 독특성을 인정하고 수용함으로써, 자신의 편견을 변화시키고 긍정적인 자아개념을 발달시켜, 타인과의 친사회적 관계형성을 도모하는 데 효과적인 방법이었다고 할 수 있다.
본 연구는 다문화사회를 살아 갈 유아들에게 미술활동을 통해 적절한 다문화 교육을 제공하고, 이 활동을 통해 유아가 다양한 문화의 독특성을 인정하고 수용함으로써, 자신의 편견을 변화시키고 긍정적인 자아개념을 발달시켜, 타인과의 친사회적 관계형성을 도모하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 다문화 미술활동은 유아의 편견에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 다문화 미술활동은 유아의 자아개념 형성에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 다문화 미술활동은 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 본 연구는 K시에 위치한 J유치원의 유아를 대상으로 12회기동안 실시되었다. 본 연구를 위하여 사용된 검사도구로는 먼저 유아 편견 검사도구로 Williams 등(1999)이 제작한 PRAM과 서현(2003)이 제작한 『유아 편견 측정 도구』를 수정·보완하여 사용하였고, 자아개념 검사도구로는 Harter & Pike(1994)가 개발한 유아용 자아지각 척도를 사용하였으며, 유아의 친사회적 행동을 알아보기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다. 다문화 미술활동 모형을 개발하여 적용한 결과 다문화 미술활동은 유아의 편견에 있어서 유의한 차이를 보였으며, 하위영역인 ‘인종’, ‘외모’, ‘가족구성’에 대한 편견이 모두 감소되었다. 이는 다문화 미술활동이 교사와 또래와의 상호작용을 통해, 유아들로 하여금 반편견에 관한 인식을 내면화하고 견고히 할 수 있도록 동기유발을 시킴으로써, 반편견 지식과 인식을 축적하게 한 다음 미술이라는 매개를 통해 축적된 반편견 지식을 표상함으로써, 반편견 관련 지식과 인식을 더욱 더 견고히 할 수 있도록 하여 유아의 편견점수에 영향을 준 것으로 사료된다. 둘째, 다문화 미술활동은 유아의 자아개념에 있어서 유의한 차이를 보였다. 이러한 연구결과는 다문화 미술활동이 다문화와 관련된 작품을 감상하고 평가해 보는 활동을 통해 유아의 자아개념 하위영역인 ‘인지적 능력’, ‘동료수용’, ‘신체적 능력’, ‘교사수용’, ‘자기수용’에 관한 유아의 자아개념 형성에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 셋째, 다문화 미술활동을 경험한 유아들은 그렇지 않은 유아들에 비하여 친사회적 행동 점수가 높게 나타났다. 이는 다문화 미술활동을 통해 유아의 흥미를 자연스럽게 유발하고, 다문화 미술자료를 또래 친구들과 함께 사용하는 가운데 돕고, 나누는 유아의 친사회적 행동이 더욱 증진되어, 편견뿐만 아니라 타인과의 긍정적인 관계 형성에 필요한 친사회적 행동에도 공헌하였음을 시사해 준다. 결론적으로 다문화 미술활동은 다양한 사회적·문화적 내용을 포함하고 있는 미술작품을 통하여 다양한 문화의 독특성을 인정하고 수용함으로써, 자신의 편견을 변화시키고 긍정적인 자아개념을 발달시켜, 타인과의 친사회적 관계형성을 도모하는 데 효과적인 방법이었다고 할 수 있다.
This study has an aim to change their prejudice, to develop affirmative self-concept, and to make a prosocial relationship with others by offering suitable multicultural education and having young children recognize and accept the peculiarity of various culture through fine arts activities of young ...
This study has an aim to change their prejudice, to develop affirmative self-concept, and to make a prosocial relationship with others by offering suitable multicultural education and having young children recognize and accept the peculiarity of various culture through fine arts activities of young children who will live in multicultural society. So, this thesis established study problems as followings. 1. What effect do multicultural fine arts activities have on children's establishing prejudice? 2. What effect do multicultural fine arts activities have on children's establishing self-concept? 3. What effect do multicultural fine arts activities have on children's establishing prosocial behaviors? So, this study was performed, for 12 dates of return, on the target of J Kindergarten children located at K city. This study used examination tools. The first tool is an examination tool for children's prejudice(PRAM), which this study used by amending and complementing 「measure tool for children's prejudice」 made by William et al.(1999). This study, as an examination tool for self-concept, used self-recognition measure for children developed by Harter & Pike(1994). This study, also, used Positive Behavior Support for Young Children(PBSYC) developed by Kim Young Ok(2003) to grope for children's prosocial behaviors. Multi-cultural artistic activities had significant difference in children's prejudice after multicultural fine arts activities were developed and applied to the activities. Subsidiary areas-prejudice on 'human race', 'appearance', and 'family construction'-were all decreased. It's why multicultural fine arts activities, through interaction between teachers and peers, brought about motivation so that they could internalize and strengthen the recognition about anti-prejudice. Second, multicultural fine arts activities had significant difference in children's self-concept. This result showed that multicultural fine arts activities had a positive effect on establishing children's self- conception about subsidiary areas of children's self-concept such as cognitive ability,?peer acceptance,?physical ability, teacher acceptance, and self-acceptance. Third, the children experiencing multicultural fine arts activities got higher points of prosocial behaviors than those who didn't experience them. It suggests that children's interest, through multicultural artistic activities, is brought about naturally, in the course of using multicultural fine arts materials together with peer friends, their prosocial behaviors, such as helping and dividing, are promoted, and that after all multicultural fine arts activities contribute to prosocial behaviors necessary for establishing affirmative relation with others. In conclusion, multicultural fine arts activities, through those including various social and cultural contents, admit and accept peculiarity of various culture, change children's prejudice, and develop positive self-conception. So the activities are effective ways in establishing prosocial relation with others.
This study has an aim to change their prejudice, to develop affirmative self-concept, and to make a prosocial relationship with others by offering suitable multicultural education and having young children recognize and accept the peculiarity of various culture through fine arts activities of young children who will live in multicultural society. So, this thesis established study problems as followings. 1. What effect do multicultural fine arts activities have on children's establishing prejudice? 2. What effect do multicultural fine arts activities have on children's establishing self-concept? 3. What effect do multicultural fine arts activities have on children's establishing prosocial behaviors? So, this study was performed, for 12 dates of return, on the target of J Kindergarten children located at K city. This study used examination tools. The first tool is an examination tool for children's prejudice(PRAM), which this study used by amending and complementing 「measure tool for children's prejudice」 made by William et al.(1999). This study, as an examination tool for self-concept, used self-recognition measure for children developed by Harter & Pike(1994). This study, also, used Positive Behavior Support for Young Children(PBSYC) developed by Kim Young Ok(2003) to grope for children's prosocial behaviors. Multi-cultural artistic activities had significant difference in children's prejudice after multicultural fine arts activities were developed and applied to the activities. Subsidiary areas-prejudice on 'human race', 'appearance', and 'family construction'-were all decreased. It's why multicultural fine arts activities, through interaction between teachers and peers, brought about motivation so that they could internalize and strengthen the recognition about anti-prejudice. Second, multicultural fine arts activities had significant difference in children's self-concept. This result showed that multicultural fine arts activities had a positive effect on establishing children's self- conception about subsidiary areas of children's self-concept such as cognitive ability,?peer acceptance,?physical ability, teacher acceptance, and self-acceptance. Third, the children experiencing multicultural fine arts activities got higher points of prosocial behaviors than those who didn't experience them. It suggests that children's interest, through multicultural artistic activities, is brought about naturally, in the course of using multicultural fine arts materials together with peer friends, their prosocial behaviors, such as helping and dividing, are promoted, and that after all multicultural fine arts activities contribute to prosocial behaviors necessary for establishing affirmative relation with others. In conclusion, multicultural fine arts activities, through those including various social and cultural contents, admit and accept peculiarity of various culture, change children's prejudice, and develop positive self-conception. So the activities are effective ways in establishing prosocial relation with others.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.