<국문초록> 교육의 목적은 인간적 가능성을 향상시키고 개발함으로써 인간의 삶의 질을 높이는데 있다. 특히 교육에 있어서 음악교육은 인간의 내면적 자아형성과 정서적인 부분에 있어서 중요한 역할을 한다. 음악교육에 대한 새로운 가치를 발견한 시기는 18세기 자연주의 사상에서 찾을 수 있으며 당시의 사회적, 교육적 상황은 이성과 지성이 존중되는 계몽주의 시대였다. 교육에 자연주의를 도입한 루소는 이성보다는 감성을 우선하며 조화로운 인간형성을 위한 교육가치를 음악교육에 두고 있었다. 그가 주장하는 자연주의 교육은 인간발달의 자연적 법칙에 일치하는 교육이며 모든 인위적인 것에 반대하여 자연으로 돌아간다는 것을 의미한다. 즉 자연인을 기른다는 것이다. 이 연구의 목적은 자연주의적 음악교육에 바탕을 둔 루소의 업적과 음악교육에 대한 영향력을 조사함으로써 미래 음악교육에 있어서의 방법과 개선책을 생각해 보고자 함에 있다. 이 연구의 방법은 루소의 「에밀」을 중심으로 그의 저작물, 번역서, 교육사상서, 서양사. 교육사, 서양음악사, 서양음악교육사 등 그 밖의 음악관계서적과 몇편의 논문을 통한 문헌 연구 방법으로 하였다. 루소는 교육가, 사상가, 철학자 뿐 아니라 음악가로도 활동하며 기존의 음악교육 방법에 관한 잘못된 점을 전문가적인 입장에서 새롭고 다양한 시도로 바꾸어 나갔다. 숫자악보의 보급과 음악사전의 편찬등은 그의 큰 업적이라고 하겠다. 그의 음악교육의 방법은 음악을 경험시키는 것이다. 즉, 리듬, 박자, 가락, 화성등을 체험 시키는 일이다. 루소는「에밀」의 아동기 교육에서 음악을 경험시킨다. 교육내용은 청각교육, 가창지도를 위한 ...
<국문초록> 교육의 목적은 인간적 가능성을 향상시키고 개발함으로써 인간의 삶의 질을 높이는데 있다. 특히 교육에 있어서 음악교육은 인간의 내면적 자아형성과 정서적인 부분에 있어서 중요한 역할을 한다. 음악교육에 대한 새로운 가치를 발견한 시기는 18세기 자연주의 사상에서 찾을 수 있으며 당시의 사회적, 교육적 상황은 이성과 지성이 존중되는 계몽주의 시대였다. 교육에 자연주의를 도입한 루소는 이성보다는 감성을 우선하며 조화로운 인간형성을 위한 교육가치를 음악교육에 두고 있었다. 그가 주장하는 자연주의 교육은 인간발달의 자연적 법칙에 일치하는 교육이며 모든 인위적인 것에 반대하여 자연으로 돌아간다는 것을 의미한다. 즉 자연인을 기른다는 것이다. 이 연구의 목적은 자연주의적 음악교육에 바탕을 둔 루소의 업적과 음악교육에 대한 영향력을 조사함으로써 미래 음악교육에 있어서의 방법과 개선책을 생각해 보고자 함에 있다. 이 연구의 방법은 루소의 「에밀」을 중심으로 그의 저작물, 번역서, 교육사상서, 서양사. 교육사, 서양음악사, 서양음악교육사 등 그 밖의 음악관계서적과 몇편의 논문을 통한 문헌 연구 방법으로 하였다. 루소는 교육가, 사상가, 철학자 뿐 아니라 음악가로도 활동하며 기존의 음악교육 방법에 관한 잘못된 점을 전문가적인 입장에서 새롭고 다양한 시도로 바꾸어 나갔다. 숫자악보의 보급과 음악사전의 편찬등은 그의 큰 업적이라고 하겠다. 그의 음악교육의 방법은 음악을 경험시키는 것이다. 즉, 리듬, 박자, 가락, 화성등을 체험 시키는 일이다. 루소는「에밀」의 아동기 교육에서 음악을 경험시킨다. 교육내용은 청각교육, 가창지도를 위한 발성법과 계명창법, 독보지도법, 그리고 창작지도법이다. 쉽고 단순한 것으로 힘들이지 않고 자연그대로 느낄 수 있는 음악교육이 되어야 한다고 말하고 있다. 지금 우리의 음악교육에 있어서 형식적인 노래 부르기나 시험점수와 관련된 교과서 위주의 암기등의 사례를 보면서 루소의 음악교육이 바탕을 이루는 다양한 교육방법과 체제 개선이 필요하다고 느낀다. 구체적으로 전문적인 교사의 수를 늘리고 음악수업을 보다 활성화하여 체험학습의 기회를 늘려야 할 것이다. 아울러 루소의 자연주의 음악교육은 인간중심적인 교육과 올바른 인간성 형성을 위한 음악교육적 가치가 크다고 할 수 있겠다.
<국문초록> 교육의 목적은 인간적 가능성을 향상시키고 개발함으로써 인간의 삶의 질을 높이는데 있다. 특히 교육에 있어서 음악교육은 인간의 내면적 자아형성과 정서적인 부분에 있어서 중요한 역할을 한다. 음악교육에 대한 새로운 가치를 발견한 시기는 18세기 자연주의 사상에서 찾을 수 있으며 당시의 사회적, 교육적 상황은 이성과 지성이 존중되는 계몽주의 시대였다. 교육에 자연주의를 도입한 루소는 이성보다는 감성을 우선하며 조화로운 인간형성을 위한 교육가치를 음악교육에 두고 있었다. 그가 주장하는 자연주의 교육은 인간발달의 자연적 법칙에 일치하는 교육이며 모든 인위적인 것에 반대하여 자연으로 돌아간다는 것을 의미한다. 즉 자연인을 기른다는 것이다. 이 연구의 목적은 자연주의적 음악교육에 바탕을 둔 루소의 업적과 음악교육에 대한 영향력을 조사함으로써 미래 음악교육에 있어서의 방법과 개선책을 생각해 보고자 함에 있다. 이 연구의 방법은 루소의 「에밀」을 중심으로 그의 저작물, 번역서, 교육사상서, 서양사. 교육사, 서양음악사, 서양음악교육사 등 그 밖의 음악관계서적과 몇편의 논문을 통한 문헌 연구 방법으로 하였다. 루소는 교육가, 사상가, 철학자 뿐 아니라 음악가로도 활동하며 기존의 음악교육 방법에 관한 잘못된 점을 전문가적인 입장에서 새롭고 다양한 시도로 바꾸어 나갔다. 숫자악보의 보급과 음악사전의 편찬등은 그의 큰 업적이라고 하겠다. 그의 음악교육의 방법은 음악을 경험시키는 것이다. 즉, 리듬, 박자, 가락, 화성등을 체험 시키는 일이다. 루소는「에밀」의 아동기 교육에서 음악을 경험시킨다. 교육내용은 청각교육, 가창지도를 위한 발성법과 계명창법, 독보지도법, 그리고 창작지도법이다. 쉽고 단순한 것으로 힘들이지 않고 자연그대로 느낄 수 있는 음악교육이 되어야 한다고 말하고 있다. 지금 우리의 음악교육에 있어서 형식적인 노래 부르기나 시험점수와 관련된 교과서 위주의 암기등의 사례를 보면서 루소의 음악교육이 바탕을 이루는 다양한 교육방법과 체제 개선이 필요하다고 느낀다. 구체적으로 전문적인 교사의 수를 늘리고 음악수업을 보다 활성화하여 체험학습의 기회를 늘려야 할 것이다. 아울러 루소의 자연주의 음악교육은 인간중심적인 교육과 올바른 인간성 형성을 위한 음악교육적 가치가 크다고 할 수 있겠다.
The purpose of education is to enhance the quality of human life by improving and developing human possibility. In particular, in education, music education plays an important role in human internal ego formation and emotional part. New value for the education was found in the naturalistic thought ...
The purpose of education is to enhance the quality of human life by improving and developing human possibility. In particular, in education, music education plays an important role in human internal ego formation and emotional part. New value for the education was found in the naturalistic thought of the 18th century. The social and educational situations at that were in the Enlightenment which respected reason and intellect. Rousseau who introduced naturalism in education prioritized emotion rather than reason and placed on music education the educational value for forming harmonious man. The naturalistic education asserted by him which corresponds with the natural laws of human development means returning to nature objecting to all artificial things. That is, it aims at fostering a natural man. The purpose of this study is to consider a method and a reform measure in music education by investigating his achievement based on naturalistic music education and his effect on music education of future generations. I made a theoretical study in a method of making a literayure study through the other music-related books such as his works, translations, books on educational thought, Western history, educational history, Western music history and Western music eudcation history centering on his Emil ou de I'Education, and some pieces of theses. He who was active not only as an educator, thinker and philosopher but also as a musician imporved what were wrong about the existing methods of music education making various new attempts from the viewpoint as an expert. He will be said to have produced the brilliant achievements such as supplying a numerical score and compiling a music dictionary. He taught music by having his students experience music. That is, he had them experience rhythm, beat, melody, harmony and so on. He had children experience music in the childhood education of Emil ou de I'Education. What he taught involved auditory education, vocalization and solmization for singing guidance, a method of guiding score reading and a method of guiding creation. He said that music education should enable students to feel effortlessly and naturally with easy and simple things. I feel that our current music education with the cases such as formal singing and textbook-oriented memorizing related to examination marks requires various teaching methods based on his music eudcation and system improvement. Together with it, his music education and music education will be said to have great value as music education for providing man-centered education and forming correct humanity.
The purpose of education is to enhance the quality of human life by improving and developing human possibility. In particular, in education, music education plays an important role in human internal ego formation and emotional part. New value for the education was found in the naturalistic thought of the 18th century. The social and educational situations at that were in the Enlightenment which respected reason and intellect. Rousseau who introduced naturalism in education prioritized emotion rather than reason and placed on music education the educational value for forming harmonious man. The naturalistic education asserted by him which corresponds with the natural laws of human development means returning to nature objecting to all artificial things. That is, it aims at fostering a natural man. The purpose of this study is to consider a method and a reform measure in music education by investigating his achievement based on naturalistic music education and his effect on music education of future generations. I made a theoretical study in a method of making a literayure study through the other music-related books such as his works, translations, books on educational thought, Western history, educational history, Western music history and Western music eudcation history centering on his Emil ou de I'Education, and some pieces of theses. He who was active not only as an educator, thinker and philosopher but also as a musician imporved what were wrong about the existing methods of music education making various new attempts from the viewpoint as an expert. He will be said to have produced the brilliant achievements such as supplying a numerical score and compiling a music dictionary. He taught music by having his students experience music. That is, he had them experience rhythm, beat, melody, harmony and so on. He had children experience music in the childhood education of Emil ou de I'Education. What he taught involved auditory education, vocalization and solmization for singing guidance, a method of guiding score reading and a method of guiding creation. He said that music education should enable students to feel effortlessly and naturally with easy and simple things. I feel that our current music education with the cases such as formal singing and textbook-oriented memorizing related to examination marks requires various teaching methods based on his music eudcation and system improvement. Together with it, his music education and music education will be said to have great value as music education for providing man-centered education and forming correct humanity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.