<국문초록> 미술 감상교육의 지도방법에는 절대적인 방법이나 규칙이 있는 것은 아니다. 그러나 작품이 지니고 있는 미적가치는 보는 사람의 감상 능력에 따라 느낄 수도 있고 또 느끼지 못할 수도 있다. 교사는 학생에게 작품이 지니고 있는 미적가치를 발견하고 느끼도록 도와주기 위해 미술 감상지도방법을 연구하고, 어떤 지도방법이 적절할지 먼저 결정하고 계획하고 진행해야 한다. 미술 감상교육의 변천을 살펴보면, 감상교육의 중요점이 지속적으로 대두되고 있다. 미술과 교육 목표에서는 감상 교육의 필요성과 중요성을 강조하고 창의성을 계발하는 데에도 영향을 미친다고 되어 있지만, 학교 교육 현장에서는 감상 교육이 제대로 자리매김 되지 못하고 있다. 이러한 한계점을 극복하면서 감상교육의 방법적 대안을 다음 세 가지의 강조점을 두고자 한다. 첫 번째는 수용미학을 도입한 감상관점의 전환이며, 두 번째는 ...
<국문초록> 미술 감상교육의 지도방법에는 절대적인 방법이나 규칙이 있는 것은 아니다. 그러나 작품이 지니고 있는 미적가치는 보는 사람의 감상 능력에 따라 느낄 수도 있고 또 느끼지 못할 수도 있다. 교사는 학생에게 작품이 지니고 있는 미적가치를 발견하고 느끼도록 도와주기 위해 미술 감상지도방법을 연구하고, 어떤 지도방법이 적절할지 먼저 결정하고 계획하고 진행해야 한다. 미술 감상교육의 변천을 살펴보면, 감상교육의 중요점이 지속적으로 대두되고 있다. 미술과 교육 목표에서는 감상 교육의 필요성과 중요성을 강조하고 창의성을 계발하는 데에도 영향을 미친다고 되어 있지만, 학교 교육 현장에서는 감상 교육이 제대로 자리매김 되지 못하고 있다. 이러한 한계점을 극복하면서 감상교육의 방법적 대안을 다음 세 가지의 강조점을 두고자 한다. 첫 번째는 수용미학을 도입한 감상관점의 전환이며, 두 번째는 지역사회의 미술관․박물관 교육을 통한 시․공간이 열린 감상 자료의 확대이며 세 번째는 이 두 가지 방법의 연계로 평생교육으로서의 미술 감상교육이다. 앞으로 2년 후 제8차 교육과정이 개정되면 미술 감상교육이 어떤 식으로 변화를 꾀할지는 모르지만 창의적인 미술수업을 위한 ‘미적체험’과 ‘감상’과 ‘표현’이 고르게 통합적으로 교육되어야 하며, 특히 ‘감상’이나 ‘미적체험’ 부분의 중요성을 인식하고 전문적인 안목을 키워야 할 것이다. 그리하여 ‘미적체험’이나 ‘감상’까지 포괄하는 통합적인 안목을 제공하는 더욱 전문적 미술수업을 제공하여야 한다. 아직은 부족한 감상교육이 이처럼 적극적으로 활용되기 위해서는 감상 수업의 비중을 높이고, 교사들의 미술 교과 전반에 대한 충분한 이해와, 다양한 교재, 프로그램의 개발, 감상 수업에 적합한 교수-학습 모형 등의 체계적인 연구와 적극적인 자세가 필요하다고 판단된다.
<국문초록> 미술 감상교육의 지도방법에는 절대적인 방법이나 규칙이 있는 것은 아니다. 그러나 작품이 지니고 있는 미적가치는 보는 사람의 감상 능력에 따라 느낄 수도 있고 또 느끼지 못할 수도 있다. 교사는 학생에게 작품이 지니고 있는 미적가치를 발견하고 느끼도록 도와주기 위해 미술 감상지도방법을 연구하고, 어떤 지도방법이 적절할지 먼저 결정하고 계획하고 진행해야 한다. 미술 감상교육의 변천을 살펴보면, 감상교육의 중요점이 지속적으로 대두되고 있다. 미술과 교육 목표에서는 감상 교육의 필요성과 중요성을 강조하고 창의성을 계발하는 데에도 영향을 미친다고 되어 있지만, 학교 교육 현장에서는 감상 교육이 제대로 자리매김 되지 못하고 있다. 이러한 한계점을 극복하면서 감상교육의 방법적 대안을 다음 세 가지의 강조점을 두고자 한다. 첫 번째는 수용미학을 도입한 감상관점의 전환이며, 두 번째는 지역사회의 미술관․박물관 교육을 통한 시․공간이 열린 감상 자료의 확대이며 세 번째는 이 두 가지 방법의 연계로 평생교육으로서의 미술 감상교육이다. 앞으로 2년 후 제8차 교육과정이 개정되면 미술 감상교육이 어떤 식으로 변화를 꾀할지는 모르지만 창의적인 미술수업을 위한 ‘미적체험’과 ‘감상’과 ‘표현’이 고르게 통합적으로 교육되어야 하며, 특히 ‘감상’이나 ‘미적체험’ 부분의 중요성을 인식하고 전문적인 안목을 키워야 할 것이다. 그리하여 ‘미적체험’이나 ‘감상’까지 포괄하는 통합적인 안목을 제공하는 더욱 전문적 미술수업을 제공하여야 한다. 아직은 부족한 감상교육이 이처럼 적극적으로 활용되기 위해서는 감상 수업의 비중을 높이고, 교사들의 미술 교과 전반에 대한 충분한 이해와, 다양한 교재, 프로그램의 개발, 감상 수업에 적합한 교수-학습 모형 등의 체계적인 연구와 적극적인 자세가 필요하다고 판단된다.
There is no absolute rule or way in the method of guidance in appreciative education of art. An aesthetical value, however, in a work has different feelings according to viewer's appreciative power. The teacher should study the method of guidance in appreciative education of art to help students to...
There is no absolute rule or way in the method of guidance in appreciative education of art. An aesthetical value, however, in a work has different feelings according to viewer's appreciative power. The teacher should study the method of guidance in appreciative education of art to help students to find and feel an aesthetical value in a work, make a decision, plan, and progress what is proper. Considering the changes of appreciative education of art, its importance is continuously gathering strength. Although its necessity and importance is emphasized and it has an effect on developing creativity, it hasn't been secured in the field of school education. This study presents three methodical substitutes to overcome its limitation. The first is the conversion of an appreciative point of view with receptive aesthetics, the second is the expansion of open appreciative materials through the education of a museum in a community and the third is appreciative education of art as lifelong one being connected with those two methods. If the 8th education course is revised in two years, it is not clear how appreciative education of art will be change, but 'aesthetic experience', 'appreciation', and 'expression' should be evenly educated with unity for creative art lesson, the importances of 'appreciation' or 'aesthetic experience' should be recognized, and a professional eye should be raised. And then, more professional art lesson should be provided to meet an eye with unity for 'aesthetic experience' or 'appreciation'. To utilize still insufficient appreciative education positively, appreciative lesson should be given more weight, and teachers have need of enough understanding of the whole art course, systemic study of various teaching materials, program development, of appropriate model of teaching-learning, and of a positive posture.
There is no absolute rule or way in the method of guidance in appreciative education of art. An aesthetical value, however, in a work has different feelings according to viewer's appreciative power. The teacher should study the method of guidance in appreciative education of art to help students to find and feel an aesthetical value in a work, make a decision, plan, and progress what is proper. Considering the changes of appreciative education of art, its importance is continuously gathering strength. Although its necessity and importance is emphasized and it has an effect on developing creativity, it hasn't been secured in the field of school education. This study presents three methodical substitutes to overcome its limitation. The first is the conversion of an appreciative point of view with receptive aesthetics, the second is the expansion of open appreciative materials through the education of a museum in a community and the third is appreciative education of art as lifelong one being connected with those two methods. If the 8th education course is revised in two years, it is not clear how appreciative education of art will be change, but 'aesthetic experience', 'appreciation', and 'expression' should be evenly educated with unity for creative art lesson, the importances of 'appreciation' or 'aesthetic experience' should be recognized, and a professional eye should be raised. And then, more professional art lesson should be provided to meet an eye with unity for 'aesthetic experience' or 'appreciation'. To utilize still insufficient appreciative education positively, appreciative lesson should be given more weight, and teachers have need of enough understanding of the whole art course, systemic study of various teaching materials, program development, of appropriate model of teaching-learning, and of a positive posture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.