진정한 교육적 의미의 문화예술교육은 전인적 발달을 위한 교육학적 내용을 담고 있어야 한다. 교육의 궁극적 목적은 인간을 인간답게 만드는 사람됨의 교육이며 문화예술교육 역시 이 목적을 추구할 필요가 있기 때문이다. 지금까지의 문화예술교육은 구체적 체험이나 행사 참여 등에 치우쳐, 학생의 정신적 발달에 영향을 미치지 못하였을 뿐만 아니라 본래적 의미의 교육을 구현하지 못하는 경우가 다분하였다. 이는 현 문화예술교육 프로그램이 흥미와 참여 위주의 교육으로 제시되었기 때문이다. 따라서 문화예술교육은 교육학적 관점의 분석을 거쳐 활동 위주의 교육에서 벗어나야 할 것이며 그 내용 또한 교육학적으로 적합한지 검토되어야 한다. 본 연구는 이러한 문제의식에 입각하여 문화예술교육 프로그램의 교육목표와 학습목표를 교육학적으로 검토하였다. 연구대상으로는 한국 문화예술교육의 대표기관인 한국문화예술교육진흥원에서 개발한 문화예술교육 교육표준 및 사회문화예술 우수 교안이 제시한 교육목표와 학습목표를 선정하였다. 문화예술교육 교육표준은 분야별로 이루어져오던 문화예술교육에서 처음으로 통합된 기준으로서 개발된 것이며, 사회문화예술교육 우수교안의 교육-학습목표는 이론적으로 개발된 기준이 아닌 현장에서의 실질적 적용이 가능한 목표라는 점을 선정 이유로 삼았다. 또한 교육의 다양한 차원들을 통해 중요하게 드러나는 창의성, 비판 능력, 심미·도덕적 판단력 및 개별성 형성을 교육의 필수적인 목표 지향점으로 보았다. 창의성은 '문화 창조자‘로서 인간의 문화 창출을 가능하게 하고, 비판적 능력은 객관정신을 주체적으로 파악하는 것으로 학습자로 하여금 문제제기 능력을 키워준다. 심미·도덕적 판단력은 절대적인 아름다움의 가치를 알고 이를 자율적 도덕성으로 연결하여 윤리적인 인간으로 자랄 수 있도록 기여한다. 개별성 형성은 자율적 도덕성에 책임의식을 더하여 학습자가 자신만의 고유한 인격 및 도덕적 개별성 형성을 할 수 있도록 한다. 이상의 네 가지 교육학적 지향은 교육에 있어서 필수적으로 추구되어야 할 목표들이기에 연구 분석의 기준으로 삼았다. 연구 진행 결과, 교육표준의 교육목표에서는 개별성 형성의 목표지향이 가장 높게 나타났고 우수 교안의 학습목표에서 역시 개별성 형성의 목표지향이 가장 높게 나타났다. 또한 세부적으로 교육·학습목표 간의 연계가 잘 이루어진 분야는 미술이었고 연계가 미흡한 분야는 무용이었다. 그러나 분야별로 교육목표, 학습목표 제시 수준의 ...
진정한 교육적 의미의 문화예술교육은 전인적 발달을 위한 교육학적 내용을 담고 있어야 한다. 교육의 궁극적 목적은 인간을 인간답게 만드는 사람됨의 교육이며 문화예술교육 역시 이 목적을 추구할 필요가 있기 때문이다. 지금까지의 문화예술교육은 구체적 체험이나 행사 참여 등에 치우쳐, 학생의 정신적 발달에 영향을 미치지 못하였을 뿐만 아니라 본래적 의미의 교육을 구현하지 못하는 경우가 다분하였다. 이는 현 문화예술교육 프로그램이 흥미와 참여 위주의 교육으로 제시되었기 때문이다. 따라서 문화예술교육은 교육학적 관점의 분석을 거쳐 활동 위주의 교육에서 벗어나야 할 것이며 그 내용 또한 교육학적으로 적합한지 검토되어야 한다. 본 연구는 이러한 문제의식에 입각하여 문화예술교육 프로그램의 교육목표와 학습목표를 교육학적으로 검토하였다. 연구대상으로는 한국 문화예술교육의 대표기관인 한국문화예술교육진흥원에서 개발한 문화예술교육 교육표준 및 사회문화예술 우수 교안이 제시한 교육목표와 학습목표를 선정하였다. 문화예술교육 교육표준은 분야별로 이루어져오던 문화예술교육에서 처음으로 통합된 기준으로서 개발된 것이며, 사회문화예술교육 우수교안의 교육-학습목표는 이론적으로 개발된 기준이 아닌 현장에서의 실질적 적용이 가능한 목표라는 점을 선정 이유로 삼았다. 또한 교육의 다양한 차원들을 통해 중요하게 드러나는 창의성, 비판 능력, 심미·도덕적 판단력 및 개별성 형성을 교육의 필수적인 목표 지향점으로 보았다. 창의성은 '문화 창조자‘로서 인간의 문화 창출을 가능하게 하고, 비판적 능력은 객관정신을 주체적으로 파악하는 것으로 학습자로 하여금 문제제기 능력을 키워준다. 심미·도덕적 판단력은 절대적인 아름다움의 가치를 알고 이를 자율적 도덕성으로 연결하여 윤리적인 인간으로 자랄 수 있도록 기여한다. 개별성 형성은 자율적 도덕성에 책임의식을 더하여 학습자가 자신만의 고유한 인격 및 도덕적 개별성 형성을 할 수 있도록 한다. 이상의 네 가지 교육학적 지향은 교육에 있어서 필수적으로 추구되어야 할 목표들이기에 연구 분석의 기준으로 삼았다. 연구 진행 결과, 교육표준의 교육목표에서는 개별성 형성의 목표지향이 가장 높게 나타났고 우수 교안의 학습목표에서 역시 개별성 형성의 목표지향이 가장 높게 나타났다. 또한 세부적으로 교육·학습목표 간의 연계가 잘 이루어진 분야는 미술이었고 연계가 미흡한 분야는 무용이었다. 그러나 분야별로 교육목표, 학습목표 제시 수준의 편차가 매우 커서 연계성을 살피는 것이 의미 있게 나타나지 않았으며, 문화예술교육이 예술 세부 분야에 머물러 있을 뿐 교육의 차원 전체를 아우르는 통합적 기준을 갖지 못했음을 보여주었다. 이러한 현상은 문화예술교육에서 교육의 통합적 기준을 세울 수 있는 교육학적 관점이 필수적임을 알려준다. 향후 문화예술교육 분야가 더 발전해나가기 위해서는 예술교육에 대한 치중에서 벗어나 넓은 의미의 교육학적 관점에 대한 검토가 필요할 것이라고 여겨진다.
진정한 교육적 의미의 문화예술교육은 전인적 발달을 위한 교육학적 내용을 담고 있어야 한다. 교육의 궁극적 목적은 인간을 인간답게 만드는 사람됨의 교육이며 문화예술교육 역시 이 목적을 추구할 필요가 있기 때문이다. 지금까지의 문화예술교육은 구체적 체험이나 행사 참여 등에 치우쳐, 학생의 정신적 발달에 영향을 미치지 못하였을 뿐만 아니라 본래적 의미의 교육을 구현하지 못하는 경우가 다분하였다. 이는 현 문화예술교육 프로그램이 흥미와 참여 위주의 교육으로 제시되었기 때문이다. 따라서 문화예술교육은 교육학적 관점의 분석을 거쳐 활동 위주의 교육에서 벗어나야 할 것이며 그 내용 또한 교육학적으로 적합한지 검토되어야 한다. 본 연구는 이러한 문제의식에 입각하여 문화예술교육 프로그램의 교육목표와 학습목표를 교육학적으로 검토하였다. 연구대상으로는 한국 문화예술교육의 대표기관인 한국문화예술교육진흥원에서 개발한 문화예술교육 교육표준 및 사회문화예술 우수 교안이 제시한 교육목표와 학습목표를 선정하였다. 문화예술교육 교육표준은 분야별로 이루어져오던 문화예술교육에서 처음으로 통합된 기준으로서 개발된 것이며, 사회문화예술교육 우수교안의 교육-학습목표는 이론적으로 개발된 기준이 아닌 현장에서의 실질적 적용이 가능한 목표라는 점을 선정 이유로 삼았다. 또한 교육의 다양한 차원들을 통해 중요하게 드러나는 창의성, 비판 능력, 심미·도덕적 판단력 및 개별성 형성을 교육의 필수적인 목표 지향점으로 보았다. 창의성은 '문화 창조자‘로서 인간의 문화 창출을 가능하게 하고, 비판적 능력은 객관정신을 주체적으로 파악하는 것으로 학습자로 하여금 문제제기 능력을 키워준다. 심미·도덕적 판단력은 절대적인 아름다움의 가치를 알고 이를 자율적 도덕성으로 연결하여 윤리적인 인간으로 자랄 수 있도록 기여한다. 개별성 형성은 자율적 도덕성에 책임의식을 더하여 학습자가 자신만의 고유한 인격 및 도덕적 개별성 형성을 할 수 있도록 한다. 이상의 네 가지 교육학적 지향은 교육에 있어서 필수적으로 추구되어야 할 목표들이기에 연구 분석의 기준으로 삼았다. 연구 진행 결과, 교육표준의 교육목표에서는 개별성 형성의 목표지향이 가장 높게 나타났고 우수 교안의 학습목표에서 역시 개별성 형성의 목표지향이 가장 높게 나타났다. 또한 세부적으로 교육·학습목표 간의 연계가 잘 이루어진 분야는 미술이었고 연계가 미흡한 분야는 무용이었다. 그러나 분야별로 교육목표, 학습목표 제시 수준의 편차가 매우 커서 연계성을 살피는 것이 의미 있게 나타나지 않았으며, 문화예술교육이 예술 세부 분야에 머물러 있을 뿐 교육의 차원 전체를 아우르는 통합적 기준을 갖지 못했음을 보여주었다. 이러한 현상은 문화예술교육에서 교육의 통합적 기준을 세울 수 있는 교육학적 관점이 필수적임을 알려준다. 향후 문화예술교육 분야가 더 발전해나가기 위해서는 예술교육에 대한 치중에서 벗어나 넓은 의미의 교육학적 관점에 대한 검토가 필요할 것이라고 여겨진다.
Arts and Culture Education should include pedagogical contents to make pupils grow as a whole-person. The eventual purpose of education is to humanize human, and the purpose of Arts and Culture Education also must follow this. However, Arts and Culture Education, so far, is overly weighted towards s...
Arts and Culture Education should include pedagogical contents to make pupils grow as a whole-person. The eventual purpose of education is to humanize human, and the purpose of Arts and Culture Education also must follow this. However, Arts and Culture Education, so far, is overly weighted towards specific activities or experiences. For this reason, Arts and Culture Education couldn't affect on students' spiritual development and lost its balance. It may change the current Arts and Culture Education program to interest-oriented education. Therefore, Arts and Culture Education should move away from activity-oriented curriculum and be analyzed pedagogically. This study, in this point of view, has examined Arts and Culture Education program's educational objectives and learning goals pedagogically. Educational standard developed by Korea Art&Culture Education Service and learning goals suggested by outstanding teaching plan of Community Arts and Culture Education were selected as subject of this study. Educational standard for Arts and Culture Education was selected because it is the first integrated criteria developed in Arts and Culture Education. Educational objectives and learning goals of outstanding teaching plan of Community Arts and Culture Education were selected on ground of their practical execution. Also, there are some essential directing point that is emphasized in 4 educational dimensions.: creativity, critical thinking, aesthetic-ethical judgement, individuality development. Creativity enables a person to be 'a culture creator', and critical thinking is independent understanding of objective spirit which develops students' ability to present a problem. Aesthetic-ethical judgement let students know absolute value of beauty. It connects this kind of knowledge with autonomic morality contributed to making students grow as a ethical person. In addition to autonomic morality, individuality development allow people to have ethical responsibility, and to form individual character. Because this 4 pedagogical directing point above is necessary to education, we took them as a analytic standard. The result of this study showed that in both of educational standard and the outstanding teaching plan learning goals has represented individuality development the highest. While a connectivity between educational objectives and learning goals in art has been going well, it was insufficient in dance. However, Connectivity was not meaningful because level difference between educational objectives and learning goals was very big. It means there are no integral criteria in Arts and Culture Education. These phenomena let us know that to make a integral criteria pedagogical view is essential in Arts and Culture Education. For the development of Arts and Culture Education in the future, it is necessary that the field of Arts and Culture Education focused on pedagogical view in a more broad sense than focusing on arts education, would require a review of perspective is considered.
Arts and Culture Education should include pedagogical contents to make pupils grow as a whole-person. The eventual purpose of education is to humanize human, and the purpose of Arts and Culture Education also must follow this. However, Arts and Culture Education, so far, is overly weighted towards specific activities or experiences. For this reason, Arts and Culture Education couldn't affect on students' spiritual development and lost its balance. It may change the current Arts and Culture Education program to interest-oriented education. Therefore, Arts and Culture Education should move away from activity-oriented curriculum and be analyzed pedagogically. This study, in this point of view, has examined Arts and Culture Education program's educational objectives and learning goals pedagogically. Educational standard developed by Korea Art&Culture Education Service and learning goals suggested by outstanding teaching plan of Community Arts and Culture Education were selected as subject of this study. Educational standard for Arts and Culture Education was selected because it is the first integrated criteria developed in Arts and Culture Education. Educational objectives and learning goals of outstanding teaching plan of Community Arts and Culture Education were selected on ground of their practical execution. Also, there are some essential directing point that is emphasized in 4 educational dimensions.: creativity, critical thinking, aesthetic-ethical judgement, individuality development. Creativity enables a person to be 'a culture creator', and critical thinking is independent understanding of objective spirit which develops students' ability to present a problem. Aesthetic-ethical judgement let students know absolute value of beauty. It connects this kind of knowledge with autonomic morality contributed to making students grow as a ethical person. In addition to autonomic morality, individuality development allow people to have ethical responsibility, and to form individual character. Because this 4 pedagogical directing point above is necessary to education, we took them as a analytic standard. The result of this study showed that in both of educational standard and the outstanding teaching plan learning goals has represented individuality development the highest. While a connectivity between educational objectives and learning goals in art has been going well, it was insufficient in dance. However, Connectivity was not meaningful because level difference between educational objectives and learning goals was very big. It means there are no integral criteria in Arts and Culture Education. These phenomena let us know that to make a integral criteria pedagogical view is essential in Arts and Culture Education. For the development of Arts and Culture Education in the future, it is necessary that the field of Arts and Culture Education focused on pedagogical view in a more broad sense than focusing on arts education, would require a review of perspective is considered.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.