<국문초록> 아동들의 신체적, 정신적 특히 지적 성장이 급격히 발달해감에 따라 음악교육에도 조기교육의 현상이 두드러지게 나타나고 있다. 음악교육의 분야 중에서도 특히 피아노는 기초적이고, 종합적인 측면에서 장점이 많은 악기로 아동들의 음악 교육용 악기로 현재 가장 보편화 되어 있다. 음악은 예술인 동시에 인간의 심성과 도덕성을 고양시켜 음악성의 발달뿐만 아니라 인격형성에도 깊은 영향력을 미치므로 아동기의 음악적인 체험은 상당히 중요하다고 생각한다. 그러나 지금까지 행하여 오는 피아노 교수형태는 대상이 아동임에도 불구하고 대부분 교...
<국문초록> 아동들의 신체적, 정신적 특히 지적 성장이 급격히 발달해감에 따라 음악교육에도 조기교육의 현상이 두드러지게 나타나고 있다. 음악교육의 분야 중에서도 특히 피아노는 기초적이고, 종합적인 측면에서 장점이 많은 악기로 아동들의 음악 교육용 악기로 현재 가장 보편화 되어 있다. 음악은 예술인 동시에 인간의 심성과 도덕성을 고양시켜 음악성의 발달뿐만 아니라 인격형성에도 깊은 영향력을 미치므로 아동기의 음악적인 체험은 상당히 중요하다고 생각한다. 그러나 지금까지 행하여 오는 피아노 교수형태는 대상이 아동임에도 불구하고 대부분 교사자신이 배웠던 기교중심위주의 교육방법으로 유아를 지도하고 있는 실정이다. 여러 음악 교육자들의 연구결과에 의하면 피아노를 배우기 시작할 가장 바람직한 나이는 만7-8세로 제시하고 있다.(정윤숙. 1986. 「조기 피아노 교육의 효율적인 지도 방안」. p8) 즉 7-8세 이전의 피아노 교육은 본격적인 실기교육이 아닌 포괄적인 음악교육과 건반경험 위주의 음악교육이 되어야 한다는 것이다. 피아노 교육이 갈수록 조기화 되어지고 있지만, 5세 이전은 포괄적인 음악교육을 받아들이기 힘들고, 5세에서 7세까지가 음악능력발달에 가장 중요한 시기라는 것이 본 연구자의 견해이다. 이와 같은 견해와 아동기의 특성을 고려해 볼 때 전통적인 피아노 교육방법은 아동에게 오히려 비교육적인 결과를 초래할 수 도 있을 것이라 생각한다. 그러므로 아동을 지도하는 교사는 아동의 특성과 발달단계를 이해하고 그에 적합한 효과적인 교육방법과 아동들의 개성과 흥미를 고려하여 음악교육의 본질을 추구할 수 있는 단계적이고 체계적인 교수방법을 모색하여야 한다. 따라서 본 논문에서는 “피아노를 통한 기초 음악 교육” 면에 주안점을 두고 조기 피아노 교육에 있어서 필요한 기본적인 환경과 학습내용, 지도 방법 등을 제시 하였고, 보다 효율적이고 올바른 피아노 교육이 되는데 도움을 주고자 문헌고찰과 본인의 지도 경험을 토대로 연구해 보았으며, 피아노 조기 교육의 대상을 5~7세의 어린이로 정하였다. 본 논문의 구성을 서론에서 연구의 목적을 논하고 본론에서는 피아노 교육의 일반적 고찰과 피아노 교사가 갖출 제반요소, 피아노 학습을 위한 기본적인 요소 등을 구체적으로 논하였으며, 결론에서는 구체적이고 실질적인 피아노 조기 교육을 위한 교사의 끊임없는 연구의 필요성에 대해 논하였다. 아동기의 바람직한 음악교육을 위하여는 무엇보다도 아동을 지도하는 교사의 태도가 가장 중요하다고 본다. 교육자로서의 분명한 사명감과 교육하고자 하는 목표의식의 방향 또한 열린 마음을 갖고 효과적인 교수방법을 채택하여 적용하고자 하는 노력과 끊임없는 연구 개발은 지도받는 아동들의 음악적 성장뿐만 아니라 전인적인 인격형성에 크게 기여하리라 본다.
<국문초록> 아동들의 신체적, 정신적 특히 지적 성장이 급격히 발달해감에 따라 음악교육에도 조기교육의 현상이 두드러지게 나타나고 있다. 음악교육의 분야 중에서도 특히 피아노는 기초적이고, 종합적인 측면에서 장점이 많은 악기로 아동들의 음악 교육용 악기로 현재 가장 보편화 되어 있다. 음악은 예술인 동시에 인간의 심성과 도덕성을 고양시켜 음악성의 발달뿐만 아니라 인격형성에도 깊은 영향력을 미치므로 아동기의 음악적인 체험은 상당히 중요하다고 생각한다. 그러나 지금까지 행하여 오는 피아노 교수형태는 대상이 아동임에도 불구하고 대부분 교사자신이 배웠던 기교중심위주의 교육방법으로 유아를 지도하고 있는 실정이다. 여러 음악 교육자들의 연구결과에 의하면 피아노를 배우기 시작할 가장 바람직한 나이는 만7-8세로 제시하고 있다.(정윤숙. 1986. 「조기 피아노 교육의 효율적인 지도 방안」. p8) 즉 7-8세 이전의 피아노 교육은 본격적인 실기교육이 아닌 포괄적인 음악교육과 건반경험 위주의 음악교육이 되어야 한다는 것이다. 피아노 교육이 갈수록 조기화 되어지고 있지만, 5세 이전은 포괄적인 음악교육을 받아들이기 힘들고, 5세에서 7세까지가 음악능력발달에 가장 중요한 시기라는 것이 본 연구자의 견해이다. 이와 같은 견해와 아동기의 특성을 고려해 볼 때 전통적인 피아노 교육방법은 아동에게 오히려 비교육적인 결과를 초래할 수 도 있을 것이라 생각한다. 그러므로 아동을 지도하는 교사는 아동의 특성과 발달단계를 이해하고 그에 적합한 효과적인 교육방법과 아동들의 개성과 흥미를 고려하여 음악교육의 본질을 추구할 수 있는 단계적이고 체계적인 교수방법을 모색하여야 한다. 따라서 본 논문에서는 “피아노를 통한 기초 음악 교육” 면에 주안점을 두고 조기 피아노 교육에 있어서 필요한 기본적인 환경과 학습내용, 지도 방법 등을 제시 하였고, 보다 효율적이고 올바른 피아노 교육이 되는데 도움을 주고자 문헌고찰과 본인의 지도 경험을 토대로 연구해 보았으며, 피아노 조기 교육의 대상을 5~7세의 어린이로 정하였다. 본 논문의 구성을 서론에서 연구의 목적을 논하고 본론에서는 피아노 교육의 일반적 고찰과 피아노 교사가 갖출 제반요소, 피아노 학습을 위한 기본적인 요소 등을 구체적으로 논하였으며, 결론에서는 구체적이고 실질적인 피아노 조기 교육을 위한 교사의 끊임없는 연구의 필요성에 대해 논하였다. 아동기의 바람직한 음악교육을 위하여는 무엇보다도 아동을 지도하는 교사의 태도가 가장 중요하다고 본다. 교육자로서의 분명한 사명감과 교육하고자 하는 목표의식의 방향 또한 열린 마음을 갖고 효과적인 교수방법을 채택하여 적용하고자 하는 노력과 끊임없는 연구 개발은 지도받는 아동들의 음악적 성장뿐만 아니라 전인적인 인격형성에 크게 기여하리라 본다.
As the physical, mental and especially intellectual growth of youngsters is much sharper, early instructions appears more remarkably in musical education. The piano, which is one of parts of musical education, is more general in teaching children than any other instrument because of its considerabl...
As the physical, mental and especially intellectual growth of youngsters is much sharper, early instructions appears more remarkably in musical education. The piano, which is one of parts of musical education, is more general in teaching children than any other instrument because of its considerable merits in both essential and overall sides. Since music is art and it also effects to the human`s moral natures, musical experience in childhood is very important. But today`s form of piano instructions is so partial to skill although its target is infants. According to musical education researchers, it fits to start to learn piano in the age of 7-8. And they children should learn not full-scale practical education but overall and keyboard-centered musical instruction. If we consider these opinions and characteristics of childhood, it is clear that old education methods are harmful to infants learning. Therefore, instructors must comprehend the property of infants and developing steps and think over the children`s characteristic and interesting to seek systematic and step-by-step instruction methods that can find the heart of musical instruction. In this study, pointing out the aspect of fundamental music education through piano, I considered documents and my own guiding experience for more efficient and correct piano education, and suggested the basic environment, studying content and guiding method for early piano education. This paper consists of three parts : In the introduction, I have described the purpose of this study. In the main discourse, concretely I have described general consideration about piano education, various aspect for piano instructor, basic aspect for studying of piano, attitude, content of study, and fundamental execution in practical studying of piano. In the conclusion, I have suggested the need of instructor's continuous learning for concrete and practical early piano education and the need that piano instructor. For desirable music education in the period of infant, the most important thing is teacher's attitude. If instructors have clear responsibility as an educator. opened mind and exertion to choose effective teaching ways and continuous development, they can contribute not children's musical growth but also overall cultivation of character.
As the physical, mental and especially intellectual growth of youngsters is much sharper, early instructions appears more remarkably in musical education. The piano, which is one of parts of musical education, is more general in teaching children than any other instrument because of its considerable merits in both essential and overall sides. Since music is art and it also effects to the human`s moral natures, musical experience in childhood is very important. But today`s form of piano instructions is so partial to skill although its target is infants. According to musical education researchers, it fits to start to learn piano in the age of 7-8. And they children should learn not full-scale practical education but overall and keyboard-centered musical instruction. If we consider these opinions and characteristics of childhood, it is clear that old education methods are harmful to infants learning. Therefore, instructors must comprehend the property of infants and developing steps and think over the children`s characteristic and interesting to seek systematic and step-by-step instruction methods that can find the heart of musical instruction. In this study, pointing out the aspect of fundamental music education through piano, I considered documents and my own guiding experience for more efficient and correct piano education, and suggested the basic environment, studying content and guiding method for early piano education. This paper consists of three parts : In the introduction, I have described the purpose of this study. In the main discourse, concretely I have described general consideration about piano education, various aspect for piano instructor, basic aspect for studying of piano, attitude, content of study, and fundamental execution in practical studying of piano. In the conclusion, I have suggested the need of instructor's continuous learning for concrete and practical early piano education and the need that piano instructor. For desirable music education in the period of infant, the most important thing is teacher's attitude. If instructors have clear responsibility as an educator. opened mind and exertion to choose effective teaching ways and continuous development, they can contribute not children's musical growth but also overall cultivation of character.
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