초등학교 사회과 교육에서 가르치는 경제교육은 사회과 교육목적에 알맞게 민주시민의 배양에 그 목적을 두고 이를 위해 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 하는 효과적인 경제교육을 위하여 경제 기본 개념에 대한 이해 정도를 알아보기 위해 계획되었다. 경제교육이 학교교육으로서 성과를 거두려면 경제학에서 추구하는 기본개념을 학생들의 인지적 발달에 맞추어 재조직하여야 하며 이를 통해 실생활에서 부딪히는 다양한 경제문제를 스스로 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 경제개념을 체계적으로 교육시키는 것이 중요하다. 따라서, 학교 경제 교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 아동들의 경제개념 인식 정도와 개념의 발달을 파악하는 것이 필요하다고 하겠다. 본연구의 목적은 첫째, 초등학생들이 학년별로 경제개념을 어떻게 인식하고 있으며 그 발달 정도는 어떠한가를 알아보는 것이며, 둘째, 다양한 경험을 가진 아동의 경제개념인식 정도는 어떠한지 알아봄으로써 경제교육과정의 내용 선정과 교수-학습 방법의 모색을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 본 연구를 위해 초등학교 2,4,6학년 남녀 학생을 대상으로 초등 경제 교육에서 중요하게 다루어지는 경제 기본 개념들 중에서 초등학생들이 실제 생활 속에서 가장 많이 접하는 ‘시장’이라는 개념에 대해 경험적 혹은 가설적인 경제 문제들로 구조화된 질문지를 투입한 후, x²검증과 ...
초등학교 사회과 교육에서 가르치는 경제교육은 사회과 교육목적에 알맞게 민주시민의 배양에 그 목적을 두고 이를 위해 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 하는 효과적인 경제교육을 위하여 경제 기본 개념에 대한 이해 정도를 알아보기 위해 계획되었다. 경제교육이 학교교육으로서 성과를 거두려면 경제학에서 추구하는 기본개념을 학생들의 인지적 발달에 맞추어 재조직하여야 하며 이를 통해 실생활에서 부딪히는 다양한 경제문제를 스스로 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 경제개념을 체계적으로 교육시키는 것이 중요하다. 따라서, 학교 경제 교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 아동들의 경제개념 인식 정도와 개념의 발달을 파악하는 것이 필요하다고 하겠다. 본연구의 목적은 첫째, 초등학생들이 학년별로 경제개념을 어떻게 인식하고 있으며 그 발달 정도는 어떠한가를 알아보는 것이며, 둘째, 다양한 경험을 가진 아동의 경제개념인식 정도는 어떠한지 알아봄으로써 경제교육과정의 내용 선정과 교수-학습 방법의 모색을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 본 연구를 위해 초등학교 2,4,6학년 남녀 학생을 대상으로 초등 경제 교육에서 중요하게 다루어지는 경제 기본 개념들 중에서 초등학생들이 실제 생활 속에서 가장 많이 접하는 ‘시장’이라는 개념에 대해 경험적 혹은 가설적인 경제 문제들로 구조화된 질문지를 투입한 후, x²검증과 t검증을 적용하여 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 경제 개념에 대한 인식 정도는 저학년의 경우는 경험과 가시적인 현상에 의한 구체적인 개념의 주를 이루다가 중학년과 고학년으로 올라갈수록 추상적인 개념이 주가 이루는 것으로 보아 학년에 따라 인지 정도가 발달하는 것으로 발달 이론을 따르고 있는 것으로 나타났다. 따라서, 초등학생들의 경제교육이 보다 효율적으로 이루어지기 위해서는 학년별 인식정도에 맞춰 교과과정이 구성되어야 하고 그에 맞는 다양한 교수.학습자료의 개발과 활용에 대한 관심과 노력이 요구된다. 둘째, 초등학생의 경제개념의 인식정도는 새롭게 등장한 다양한 시장을 접할수록 경제개념의 인식정도가 발달하는 것으로 나타났다. 이는 학년에 맞는 발달 수준과 보다 높은 발달 정도를 갖기 위해서는 다양한 경험이 필요하다는 것을 알 수 있다. 이를 위해서 학교 경제 교육과정에서는 경제개념에 대한 실제적인 경험을 갖는 기회가 요구되어진다. 위와 같은 결과는 경제 기본 개념에 대한 초등학생들의 인식 상태를 제대로 파악하여 그에 따라 교육과정이 구성되어야 하며, 학년에 맞는 경제개념의 인식정도나 보다 발달된 인식정도를 위해서는 경제 실례에 따른 실제적 경험이 포함된 효과적인 교수.학습 방법이 계발되어야 한다.
초등학교 사회과 교육에서 가르치는 경제교육은 사회과 교육목적에 알맞게 민주시민의 배양에 그 목적을 두고 이를 위해 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 하는 효과적인 경제교육을 위하여 경제 기본 개념에 대한 이해 정도를 알아보기 위해 계획되었다. 경제교육이 학교교육으로서 성과를 거두려면 경제학에서 추구하는 기본개념을 학생들의 인지적 발달에 맞추어 재조직하여야 하며 이를 통해 실생활에서 부딪히는 다양한 경제문제를 스스로 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 경제개념을 체계적으로 교육시키는 것이 중요하다. 따라서, 학교 경제 교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 아동들의 경제개념 인식 정도와 개념의 발달을 파악하는 것이 필요하다고 하겠다. 본연구의 목적은 첫째, 초등학생들이 학년별로 경제개념을 어떻게 인식하고 있으며 그 발달 정도는 어떠한가를 알아보는 것이며, 둘째, 다양한 경험을 가진 아동의 경제개념인식 정도는 어떠한지 알아봄으로써 경제교육과정의 내용 선정과 교수-학습 방법의 모색을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 본 연구를 위해 초등학교 2,4,6학년 남녀 학생을 대상으로 초등 경제 교육에서 중요하게 다루어지는 경제 기본 개념들 중에서 초등학생들이 실제 생활 속에서 가장 많이 접하는 ‘시장’이라는 개념에 대해 경험적 혹은 가설적인 경제 문제들로 구조화된 질문지를 투입한 후, x²검증과 t검증을 적용하여 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 경제 개념에 대한 인식 정도는 저학년의 경우는 경험과 가시적인 현상에 의한 구체적인 개념의 주를 이루다가 중학년과 고학년으로 올라갈수록 추상적인 개념이 주가 이루는 것으로 보아 학년에 따라 인지 정도가 발달하는 것으로 발달 이론을 따르고 있는 것으로 나타났다. 따라서, 초등학생들의 경제교육이 보다 효율적으로 이루어지기 위해서는 학년별 인식정도에 맞춰 교과과정이 구성되어야 하고 그에 맞는 다양한 교수.학습자료의 개발과 활용에 대한 관심과 노력이 요구된다. 둘째, 초등학생의 경제개념의 인식정도는 새롭게 등장한 다양한 시장을 접할수록 경제개념의 인식정도가 발달하는 것으로 나타났다. 이는 학년에 맞는 발달 수준과 보다 높은 발달 정도를 갖기 위해서는 다양한 경험이 필요하다는 것을 알 수 있다. 이를 위해서 학교 경제 교육과정에서는 경제개념에 대한 실제적인 경험을 갖는 기회가 요구되어진다. 위와 같은 결과는 경제 기본 개념에 대한 초등학생들의 인식 상태를 제대로 파악하여 그에 따라 교육과정이 구성되어야 하며, 학년에 맞는 경제개념의 인식정도나 보다 발달된 인식정도를 위해서는 경제 실례에 따른 실제적 경험이 포함된 효과적인 교수.학습 방법이 계발되어야 한다.
We are educating elementary school students into proper democratic citizens by teaching them economy. It is intended to be the purpose of this paper to examine the extent to which elementary school students understand the basic concepts of economy. It will help the improvement of their education of ...
We are educating elementary school students into proper democratic citizens by teaching them economy. It is intended to be the purpose of this paper to examine the extent to which elementary school students understand the basic concepts of economy. It will help the improvement of their education of economy. It is important to reorganize the basic concepts of economy according to the students' intelligent abilities, to teach the concepts systematically and to develop their abilities to solve various practical economic problems, in order that we may succeed in their education of economy at school. Thus for an effective education of economy it is required to research the extent to which the students' understanding and knowledge of economy have been developed. At first this paper examines to what extent the students' understanding and knowledge of economy have developed in each school year. Secondly it studies the different understandings and knowledges of those students who have had different experiences of life. I ask some of the 2nd, 4th and 6th year students several practical or supposed questions about the market. It is not only one of the important and basic concepts in the education of economy at school but also related most closely to the students' practical life. I analyse the answers by means of x²- and t-verification. The conclusions from those examinations are like these. Firstly the lower grade students usually have physical concepts derived from practical and visible phenomena of economy, whereas the higher grade students have the more abstract ones. Secondly the students' understanding and knowledge develop by experiencing various and new situations of market. Therefore the education of economy at school must be constructed according to the advancement of students' cognition in each grade. And it must include practical experience of various economical situations in order to develop effectively their understanding and knowledge of economy.
We are educating elementary school students into proper democratic citizens by teaching them economy. It is intended to be the purpose of this paper to examine the extent to which elementary school students understand the basic concepts of economy. It will help the improvement of their education of economy. It is important to reorganize the basic concepts of economy according to the students' intelligent abilities, to teach the concepts systematically and to develop their abilities to solve various practical economic problems, in order that we may succeed in their education of economy at school. Thus for an effective education of economy it is required to research the extent to which the students' understanding and knowledge of economy have been developed. At first this paper examines to what extent the students' understanding and knowledge of economy have developed in each school year. Secondly it studies the different understandings and knowledges of those students who have had different experiences of life. I ask some of the 2nd, 4th and 6th year students several practical or supposed questions about the market. It is not only one of the important and basic concepts in the education of economy at school but also related most closely to the students' practical life. I analyse the answers by means of x²- and t-verification. The conclusions from those examinations are like these. Firstly the lower grade students usually have physical concepts derived from practical and visible phenomena of economy, whereas the higher grade students have the more abstract ones. Secondly the students' understanding and knowledge develop by experiencing various and new situations of market. Therefore the education of economy at school must be constructed according to the advancement of students' cognition in each grade. And it must include practical experience of various economical situations in order to develop effectively their understanding and knowledge of economy.
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