경제 놀이 프로그램이 초등학생의 경제 이해력과 태도에 미치는 영향 : ‘네모 피자 만들기’를 중심으로 Impact of Economic Play Program on Elementary Students' Comprehension and Attitude about Economics : focusing on 'Making Square Pizza'원문보기
최근 경제교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 초등학교 사회과에서도 경제교육의 비중을 점차 늘려나가기 위한 움직임을 보이고 있다. 하지만 이러한 노력과 시도에도 불구하고 학교 현장에서는 아직까지도 단순히 경제적인 개념을 학생들에게 설명하고 외우도록 하는 수업 방식이 주를 이루고 있다. 이러한 방식을 변화시키지 못한 채 단순히 경제교육에 배당된 시간만 늘린다면 오히려 경제에 대한 학생들의 인식을 부정적으로 만들 우려가 있다. 이에 연구자는 학생들이 경제에 흥미를 가지고 쉽게 접근할 수 있도록, 학생들이 흔하게 접할 수 있는 실제 환경을 반영한 활동 중심의 경제교육 프로그램을 하나의 대안으로 삼았다. 다양한 활동 중심 경제교육 프로그램 중에서 한진수가 제시한 ‘네모 피자 만들기’ 프로그램을 수정 및 보완하여 적용해보고자 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램은 학생들에게 친숙한 피자를 소재로 하고 있기 때문에 학생들의 흥미와 몰입을 이끌어내기에 좋은 요소를 지니고 있다. 또한, 분업, 생산요소, 자본 등 초등교육과정에 포함된 기초 경제 개념들을 주로 다루며, 생산량에 대한 ...
최근 경제교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 초등학교 사회과에서도 경제교육의 비중을 점차 늘려나가기 위한 움직임을 보이고 있다. 하지만 이러한 노력과 시도에도 불구하고 학교 현장에서는 아직까지도 단순히 경제적인 개념을 학생들에게 설명하고 외우도록 하는 수업 방식이 주를 이루고 있다. 이러한 방식을 변화시키지 못한 채 단순히 경제교육에 배당된 시간만 늘린다면 오히려 경제에 대한 학생들의 인식을 부정적으로 만들 우려가 있다. 이에 연구자는 학생들이 경제에 흥미를 가지고 쉽게 접근할 수 있도록, 학생들이 흔하게 접할 수 있는 실제 환경을 반영한 활동 중심의 경제교육 프로그램을 하나의 대안으로 삼았다. 다양한 활동 중심 경제교육 프로그램 중에서 한진수가 제시한 ‘네모 피자 만들기’ 프로그램을 수정 및 보완하여 적용해보고자 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램은 학생들에게 친숙한 피자를 소재로 하고 있기 때문에 학생들의 흥미와 몰입을 이끌어내기에 좋은 요소를 지니고 있다. 또한, 분업, 생산요소, 자본 등 초등교육과정에 포함된 기초 경제 개념들을 주로 다루며, 생산량에 대한 막대 그래프 정리 등 수학 수업과도 연계가 가능하다는 특징이 있다. 이러한 기존의 특징에 연구자는 투자와 대출, 저축과 이자의 개념을 다루고 있는 제3라운드 활동을 추가 개발하였다. 제3라운드는 활동 중심의 금융교육으로서 학생들이 기존의 활동과 연계하여 금융에 대한 이해를 자연스럽게 이어갈 수 있도록 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램은 총 세 가지 활동으로 구성되어 있다. 제1라운드에서는 분업의 개념을 학습한 뒤 가위 없이 손과 자만으로 네모 피자를 생산한다. 제2라운드에서는 자본에 해당하는 가위를 사용하면서 네모 피자를 생산하고 그 결과를 1라운드의 결과와 비교해본다. 이를 통해 자본의 장점을 이해한다. 마지막으로 제3라운드에서는 기존의 생산으로 벌어 놓은 가상의 돈을 활용해서 자본을 직접 구입하여 생산 활동을 하도록 한다. 이 과정에서 투자와 대출, 저축과 이자에 대한 개념을 학습한다. 네모 피자 만들기 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 광주시 경안동에 있는 G학교 4학년 7개 반을 대상으로 경제 이해력 및 태도에 대한 사전 검사를 실시하였다. 그 중 1개 반을 선정하여 네모 피자 만들기 프로그램을 1차로 적용하였으며, 그 과정에서 나타난 문제점들을 개선한 뒤 또 다른 1개 반을 선정하여 2차 적용을 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램의 적용이 끝난 뒤 경제 이해력 및 태도에 대한 사후 검사를 실시하였다. 또 실험반에 속한 학생들의 수업관찰, 학습지, 소감문 및 면담 내용을 분석하였다. 그리하여 얻은 네모 피자 만들기의 효과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 경제 이해력이 유의미하게 향상되었다. 프로그램의 본래 목적이었던 생산요소, 자본, 분업, 금융에 대한 이해와 더불어 생산성의 계산 및 막대 그래프 그리기 등의 수학적인 능력도 향상된 모습을 보였다. 둘째, 학생들의 경제에 대한 의사결정 태도가 유의미하게 개선되었다. 네모 피자 만들기 프로그램은 학생들의 경제 태도 여러 부문을 긍정적으로 변화시켰지만 그 중에서도 특히 분업 및 자본에 대한 태도를 개선시키는데 큰 효과가 있었다. 셋째, 활동 중심의 경제교육 프로그램 자체에 대한 학생들의 흥미와 관심을 이끌어내었다. 학생들의 면담 내용 및 소감문을 분석한 결과 학생들 대부분이 네모 피자 만들기 프로그램에 대해 긍정적인 반응을 나타냈으며, 기존의 사회 수업에 비하여 집중이 더 잘되고 이해하기 쉬웠다고 답하였다.
최근 경제교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 초등학교 사회과에서도 경제교육의 비중을 점차 늘려나가기 위한 움직임을 보이고 있다. 하지만 이러한 노력과 시도에도 불구하고 학교 현장에서는 아직까지도 단순히 경제적인 개념을 학생들에게 설명하고 외우도록 하는 수업 방식이 주를 이루고 있다. 이러한 방식을 변화시키지 못한 채 단순히 경제교육에 배당된 시간만 늘린다면 오히려 경제에 대한 학생들의 인식을 부정적으로 만들 우려가 있다. 이에 연구자는 학생들이 경제에 흥미를 가지고 쉽게 접근할 수 있도록, 학생들이 흔하게 접할 수 있는 실제 환경을 반영한 활동 중심의 경제교육 프로그램을 하나의 대안으로 삼았다. 다양한 활동 중심 경제교육 프로그램 중에서 한진수가 제시한 ‘네모 피자 만들기’ 프로그램을 수정 및 보완하여 적용해보고자 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램은 학생들에게 친숙한 피자를 소재로 하고 있기 때문에 학생들의 흥미와 몰입을 이끌어내기에 좋은 요소를 지니고 있다. 또한, 분업, 생산요소, 자본 등 초등교육과정에 포함된 기초 경제 개념들을 주로 다루며, 생산량에 대한 막대 그래프 정리 등 수학 수업과도 연계가 가능하다는 특징이 있다. 이러한 기존의 특징에 연구자는 투자와 대출, 저축과 이자의 개념을 다루고 있는 제3라운드 활동을 추가 개발하였다. 제3라운드는 활동 중심의 금융교육으로서 학생들이 기존의 활동과 연계하여 금융에 대한 이해를 자연스럽게 이어갈 수 있도록 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램은 총 세 가지 활동으로 구성되어 있다. 제1라운드에서는 분업의 개념을 학습한 뒤 가위 없이 손과 자만으로 네모 피자를 생산한다. 제2라운드에서는 자본에 해당하는 가위를 사용하면서 네모 피자를 생산하고 그 결과를 1라운드의 결과와 비교해본다. 이를 통해 자본의 장점을 이해한다. 마지막으로 제3라운드에서는 기존의 생산으로 벌어 놓은 가상의 돈을 활용해서 자본을 직접 구입하여 생산 활동을 하도록 한다. 이 과정에서 투자와 대출, 저축과 이자에 대한 개념을 학습한다. 네모 피자 만들기 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 광주시 경안동에 있는 G학교 4학년 7개 반을 대상으로 경제 이해력 및 태도에 대한 사전 검사를 실시하였다. 그 중 1개 반을 선정하여 네모 피자 만들기 프로그램을 1차로 적용하였으며, 그 과정에서 나타난 문제점들을 개선한 뒤 또 다른 1개 반을 선정하여 2차 적용을 하였다. 네모 피자 만들기 프로그램의 적용이 끝난 뒤 경제 이해력 및 태도에 대한 사후 검사를 실시하였다. 또 실험반에 속한 학생들의 수업관찰, 학습지, 소감문 및 면담 내용을 분석하였다. 그리하여 얻은 네모 피자 만들기의 효과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 경제 이해력이 유의미하게 향상되었다. 프로그램의 본래 목적이었던 생산요소, 자본, 분업, 금융에 대한 이해와 더불어 생산성의 계산 및 막대 그래프 그리기 등의 수학적인 능력도 향상된 모습을 보였다. 둘째, 학생들의 경제에 대한 의사결정 태도가 유의미하게 개선되었다. 네모 피자 만들기 프로그램은 학생들의 경제 태도 여러 부문을 긍정적으로 변화시켰지만 그 중에서도 특히 분업 및 자본에 대한 태도를 개선시키는데 큰 효과가 있었다. 셋째, 활동 중심의 경제교육 프로그램 자체에 대한 학생들의 흥미와 관심을 이끌어내었다. 학생들의 면담 내용 및 소감문을 분석한 결과 학생들 대부분이 네모 피자 만들기 프로그램에 대해 긍정적인 반응을 나타냈으며, 기존의 사회 수업에 비하여 집중이 더 잘되고 이해하기 쉬웠다고 답하였다.
Lately, people have more and more interest in economic education, and elementary school’s society studies class, too, tends to increase economic education in it gradually. Despite such efforts and attempts, however, at school, still, education is mainly focused on explaining the concepts of economic...
Lately, people have more and more interest in economic education, and elementary school’s society studies class, too, tends to increase economic education in it gradually. Despite such efforts and attempts, however, at school, still, education is mainly focused on explaining the concepts of economics and having students memorize them merely. Without changing the method, if we simply keep increasing the time allotted for economic education, it will make students get to have negative recognition about economies after all. To help students approach economics easily and interestingly, this researcher takes an activity-centered economic education program reflecting the real environment students often come to encounter as an alternative. Among many activity-centered economic education programs, this author intends to apply a ‘Making Square Pizza’ program suggested by Hahn Jinsoo after modifying and complementing it. The ‘Making Square Pizza’ program is equipped with favorable factors that can intrigue students and help them immersed into the class as it uses pizza, one of the materials familiar to students. Also, the program mainly deals with the basic concepts of economics included in the elementary school curriculum, for example, division of labor, elements of production, or capital, and it can be connected to math class, too, with its activities like making bar graphs about outputs. In addition to those characteristics, this researcher also adds Round 3 to deal with the concepts like investment, loans, or saving and interest. Round 3 is an activity-based financial education that allows students to naturally follow their understanding of finance in connection with existing activities. The ‘Making Square Pizza’ program consists of total three activities. In Round 1, students learn the concept, division of labor, and then make a square pizza only with their hands and a ruler but without scissors. In Round 2, they use scissors corresponding to capital while ‘Making Square Pizza’ and then compare the result with that of Round 1. Through this, they can understand the strengths of capital. Lastly, in Round 3, they use the virtual money they have earned with the production to buy capital in person and then engage in production. Through the process, they learn the concepts like investment, loans, or saving and interest. To verify the effects of the ‘Making Square Pizza’ program, a pre-test was done to seven fourth-grade classes at G Elementary School located in Gyeongan-dong, Gwangju City regarding their comprehension and attitude about economics. The ‘Making Square Pizza’ program was applied to one of the classes selected first, and this author corrected problems found in that process before applying it to another class later. After applying the ‘Making Square Pizza’ program, a post-test was done about their comprehension and attitude about economics. Also, the class of students belonging to the experimental group was observed, and their worksheets, reports, and interviews were analyzed. The followings are the results of analyzing the effects of ‘Making Square Pizza’. First, students’ comprehension about economics improved significantly. Their understanding of concepts like the factors of productions, capital, or division of labor which was the original goal of this program did improve, and also, their mathematic skills like calculating productivity or drawing a bar graph were enhanced as well. Second, students’ attitude about economics improved significantly. The ‘Making Square Pizza’ program did change students’ attitude about economics positively in many ways, but among them, it did enhance their attitude about division of labor or capital significantly. Third, the activity-centered economic education program did intrigue students and increase their interest. According to the results of analyzing students’ interviews and reports, most of them responded positively about the ‘Making Square Pizza’ program and said it had helped them to concentrate and understand better than the previous social studies class.
Lately, people have more and more interest in economic education, and elementary school’s society studies class, too, tends to increase economic education in it gradually. Despite such efforts and attempts, however, at school, still, education is mainly focused on explaining the concepts of economics and having students memorize them merely. Without changing the method, if we simply keep increasing the time allotted for economic education, it will make students get to have negative recognition about economies after all. To help students approach economics easily and interestingly, this researcher takes an activity-centered economic education program reflecting the real environment students often come to encounter as an alternative. Among many activity-centered economic education programs, this author intends to apply a ‘Making Square Pizza’ program suggested by Hahn Jinsoo after modifying and complementing it. The ‘Making Square Pizza’ program is equipped with favorable factors that can intrigue students and help them immersed into the class as it uses pizza, one of the materials familiar to students. Also, the program mainly deals with the basic concepts of economics included in the elementary school curriculum, for example, division of labor, elements of production, or capital, and it can be connected to math class, too, with its activities like making bar graphs about outputs. In addition to those characteristics, this researcher also adds Round 3 to deal with the concepts like investment, loans, or saving and interest. Round 3 is an activity-based financial education that allows students to naturally follow their understanding of finance in connection with existing activities. The ‘Making Square Pizza’ program consists of total three activities. In Round 1, students learn the concept, division of labor, and then make a square pizza only with their hands and a ruler but without scissors. In Round 2, they use scissors corresponding to capital while ‘Making Square Pizza’ and then compare the result with that of Round 1. Through this, they can understand the strengths of capital. Lastly, in Round 3, they use the virtual money they have earned with the production to buy capital in person and then engage in production. Through the process, they learn the concepts like investment, loans, or saving and interest. To verify the effects of the ‘Making Square Pizza’ program, a pre-test was done to seven fourth-grade classes at G Elementary School located in Gyeongan-dong, Gwangju City regarding their comprehension and attitude about economics. The ‘Making Square Pizza’ program was applied to one of the classes selected first, and this author corrected problems found in that process before applying it to another class later. After applying the ‘Making Square Pizza’ program, a post-test was done about their comprehension and attitude about economics. Also, the class of students belonging to the experimental group was observed, and their worksheets, reports, and interviews were analyzed. The followings are the results of analyzing the effects of ‘Making Square Pizza’. First, students’ comprehension about economics improved significantly. Their understanding of concepts like the factors of productions, capital, or division of labor which was the original goal of this program did improve, and also, their mathematic skills like calculating productivity or drawing a bar graph were enhanced as well. Second, students’ attitude about economics improved significantly. The ‘Making Square Pizza’ program did change students’ attitude about economics positively in many ways, but among them, it did enhance their attitude about division of labor or capital significantly. Third, the activity-centered economic education program did intrigue students and increase their interest. According to the results of analyzing students’ interviews and reports, most of them responded positively about the ‘Making Square Pizza’ program and said it had helped them to concentrate and understand better than the previous social studies class.
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