본 논문은 현대건축 최고의 화두가 되고 있는 공공성이란 무엇이며, 건축적 공공성은 공공디자인을 통해 어떻게 발현되며, 공공디자인이 지향해야 하는 방향에 대해 알아보기 위하여 기술되었다. 2장에서는 공공디자인은 공공성을 구현하기 위한 수단이라는 것을 전제로 하고, 공공성에 관한 사회·문화적 정의를 통한 건축적 공공성의 정의를 내린다. 공공디자인은 다양한 관점에서 다루어질 수 있지만, 건축의 본질에 공공성이 내재함을 근거로 하여 건축적 관점에서 바라보는 공공디자인이 가지는 당위성에 관한 이론적 고찰을 하였다. 공공디자인을 다루는 다양한 관점은 인정하되, 현재 국내에서 이루어지는 공공디자인 관련 움직임은 ...
본 논문은 현대건축 최고의 화두가 되고 있는 공공성이란 무엇이며, 건축적 공공성은 공공디자인을 통해 어떻게 발현되며, 공공디자인이 지향해야 하는 방향에 대해 알아보기 위하여 기술되었다. 2장에서는 공공디자인은 공공성을 구현하기 위한 수단이라는 것을 전제로 하고, 공공성에 관한 사회·문화적 정의를 통한 건축적 공공성의 정의를 내린다. 공공디자인은 다양한 관점에서 다루어질 수 있지만, 건축의 본질에 공공성이 내재함을 근거로 하여 건축적 관점에서 바라보는 공공디자인이 가지는 당위성에 관한 이론적 고찰을 하였다. 공공디자인을 다루는 다양한 관점은 인정하되, 현재 국내에서 이루어지는 공공디자인 관련 움직임은 오브제 중심의 디자인에 편중된 경향을 보이고 있다. 3장과 4장에서는 이러한 시각의 위험성에 대한 언급을 하고, 공공디자인 선진국의 정책 및 사례 연구를 통하여 공공디자인이 지향해야 하는 사항에 관한 고찰을 진행하였다. 더불어 공공디자인은 단순히 대상을 선정하여 계획하는 디자인의 영역이 아니라, 사회와 도시의 수요에 반응하는 시스템적 디자인의 영역이 되어야 함을 역설하였다. 3장에서는 우리나라의 공공디자인 관련 움직임의 정책적 틀에 관하여 언급한 다음, 공공디자인 선진국에서 시행하는 정책과 비교분석하였다. 이미 국가 차원에서 조직된 공공디자인을 총괄하는 단체를 중심으로 하는 정책적인 부분은 시사하는 바가 크다. 비교 대상국으로는 CABE를 중심으로 하는 공공디자인을 시행하고 있는 영국, 국가건축가라는 제도를 두고 있는 네덜란드를 선정하였다. 이들이 주장하는 공공디자인의 개념과 목적에 관한 문헌적 조사를 바탕으로 하여 정책적으로 공공성을 발현하는 과정의 세부내용에 관하여 고찰하였다. 4장에서는 앞에서 도출한 건축적 공공성이 함의하는 가치들을 분석의 틀로 삼았다. 그것은 참여, 도시이미지 창출, 거시적인 시스템 구축이며, 구체적인 사례를 통하여 상기한 가치들이 어떠한 방식으로 나타나고 있는가를 분석하였다. 인간과 건축이 소통하는 방식, 그리고 건축과 도시가 소통하는 방식은 사용자가 자발적으로 참여하여 공공공간을 만들고, 공공디자인을 통하여 도시의 표정을 만들고, 나아가 시간의 흐름에 따른 공동의 기억을 축적하고 차후 진행되는 건축행위에 대한 거시적인 시스템을 구축하는 것이라는 의견을 순차적으로 제시하였다. 5장에서는 2장에서 도출한 건축적 공공성이 3장과 4장에서 논의한 공공디자인 정책 및 사례를 통하여 발현되고 있는가 여부를 검증하였다. 공공디자인의 재정의를 통하여 건축적 공공성을 실현하는 공공디자인은 삶의 질과 관계하고 도시정체성을 부여하는 역할을 함을 역설하였다. 공공디자인은 단일 건축물만을 대상으로 하지 않는다. 작게는 인간 삶과 공공의 행위에 기반을 둔 장소를 디자인 하고 나아가 기존에 구축된 장소와 행위의 흔적을 근간으로 하여 미래의 행위를 길라잡이 해주는 큰 밑그림을 그려주는 것이 공공디자인이다. 더불어 인간 행위를 통해 완성되는 지속가능한 장소를 만드는 것이 공공디자인이 지니는 중요한 가치이다. 공공디자인을 통해 내가 서 있는 공간, 우리가 살아가는 장소, 그리고 공공의 자발적인 행위와 참여를 기록하는 도시의 정체성을 부여해 주는 것이 진정한 공공성의 실현이 아닐까.
본 논문은 현대건축 최고의 화두가 되고 있는 공공성이란 무엇이며, 건축적 공공성은 공공디자인을 통해 어떻게 발현되며, 공공디자인이 지향해야 하는 방향에 대해 알아보기 위하여 기술되었다. 2장에서는 공공디자인은 공공성을 구현하기 위한 수단이라는 것을 전제로 하고, 공공성에 관한 사회·문화적 정의를 통한 건축적 공공성의 정의를 내린다. 공공디자인은 다양한 관점에서 다루어질 수 있지만, 건축의 본질에 공공성이 내재함을 근거로 하여 건축적 관점에서 바라보는 공공디자인이 가지는 당위성에 관한 이론적 고찰을 하였다. 공공디자인을 다루는 다양한 관점은 인정하되, 현재 국내에서 이루어지는 공공디자인 관련 움직임은 오브제 중심의 디자인에 편중된 경향을 보이고 있다. 3장과 4장에서는 이러한 시각의 위험성에 대한 언급을 하고, 공공디자인 선진국의 정책 및 사례 연구를 통하여 공공디자인이 지향해야 하는 사항에 관한 고찰을 진행하였다. 더불어 공공디자인은 단순히 대상을 선정하여 계획하는 디자인의 영역이 아니라, 사회와 도시의 수요에 반응하는 시스템적 디자인의 영역이 되어야 함을 역설하였다. 3장에서는 우리나라의 공공디자인 관련 움직임의 정책적 틀에 관하여 언급한 다음, 공공디자인 선진국에서 시행하는 정책과 비교분석하였다. 이미 국가 차원에서 조직된 공공디자인을 총괄하는 단체를 중심으로 하는 정책적인 부분은 시사하는 바가 크다. 비교 대상국으로는 CABE를 중심으로 하는 공공디자인을 시행하고 있는 영국, 국가건축가라는 제도를 두고 있는 네덜란드를 선정하였다. 이들이 주장하는 공공디자인의 개념과 목적에 관한 문헌적 조사를 바탕으로 하여 정책적으로 공공성을 발현하는 과정의 세부내용에 관하여 고찰하였다. 4장에서는 앞에서 도출한 건축적 공공성이 함의하는 가치들을 분석의 틀로 삼았다. 그것은 참여, 도시이미지 창출, 거시적인 시스템 구축이며, 구체적인 사례를 통하여 상기한 가치들이 어떠한 방식으로 나타나고 있는가를 분석하였다. 인간과 건축이 소통하는 방식, 그리고 건축과 도시가 소통하는 방식은 사용자가 자발적으로 참여하여 공공공간을 만들고, 공공디자인을 통하여 도시의 표정을 만들고, 나아가 시간의 흐름에 따른 공동의 기억을 축적하고 차후 진행되는 건축행위에 대한 거시적인 시스템을 구축하는 것이라는 의견을 순차적으로 제시하였다. 5장에서는 2장에서 도출한 건축적 공공성이 3장과 4장에서 논의한 공공디자인 정책 및 사례를 통하여 발현되고 있는가 여부를 검증하였다. 공공디자인의 재정의를 통하여 건축적 공공성을 실현하는 공공디자인은 삶의 질과 관계하고 도시정체성을 부여하는 역할을 함을 역설하였다. 공공디자인은 단일 건축물만을 대상으로 하지 않는다. 작게는 인간 삶과 공공의 행위에 기반을 둔 장소를 디자인 하고 나아가 기존에 구축된 장소와 행위의 흔적을 근간으로 하여 미래의 행위를 길라잡이 해주는 큰 밑그림을 그려주는 것이 공공디자인이다. 더불어 인간 행위를 통해 완성되는 지속가능한 장소를 만드는 것이 공공디자인이 지니는 중요한 가치이다. 공공디자인을 통해 내가 서 있는 공간, 우리가 살아가는 장소, 그리고 공공의 자발적인 행위와 참여를 기록하는 도시의 정체성을 부여해 주는 것이 진정한 공공성의 실현이 아닐까.
The aim of this thesis is to grasp what publicity is in contemporary architecture and how architectural publicity is appeared through public design, and what public design has to intend at this point. To advance these studies, in the second chapter, it is assumed that public design is a resource...
The aim of this thesis is to grasp what publicity is in contemporary architecture and how architectural publicity is appeared through public design, and what public design has to intend at this point. To advance these studies, in the second chapter, it is assumed that public design is a resource for embodiment of publicity, then the definition of architectural publicity is set through the definition of social & cultural publicity. Public design is handled at various view point, but public design at architectural view point should be settled because there is publicity in the nature of architecture. The movement of public design in Korea these days is under a bias toward design of objects. In the third & forth chapter, the danger of this view point is mentioned, and the consideration on the detail of intention of public design through policy & example of advanced country for public design is processed. Moreover, it is emphasized that public design is not the area of design of objects but systematic design reflected urban demand. In the third chapter, after formality of public design policy in korea is mentioned, the analysis of public design policy between korea and advanced country in public design is processed. Three advanced countries is taken as object of comparison. (UK which operates CABE for public design, the Netherlands which has a organization called Chief Government Architect, and Finland which handles public architecture under certain national circumstances.) Detail considerations about the process of appearing publicity are processed through research based on the definition and purpose of public design by these countries. In the forth chapter, the regulation of analysis is settled by the values contained in architectural publicity. The subject is participation, creating urban images, and construction of broad ranged system. It is analyzed how those values are revealed in detail examples. The way of communication between human and architecture and city is designing public space through user's participation, creating urban images through public design, furthermore, constructing broad ranged system for future. In the fifth chapter, it is verified if architectural publicity drawn in the second chapter is appeared through the policy & examples of public design mentioned in the third and forth chapters. Also it is emphasized that public design embodied architectural publicity is related to the quality of human life and takes a role to give urban identity. Public design is not only for singular architecture. It designs the place based on the human life and public behavior. Furthermore, it draws master plan which intends to future behavior based on existing place and traces of behavior. Moreover, the important value of public design is to make sustainable place completed by human behavior. Authentic embodiment of publicity is to give urban identity which archives active behavior and participation of publics.
The aim of this thesis is to grasp what publicity is in contemporary architecture and how architectural publicity is appeared through public design, and what public design has to intend at this point. To advance these studies, in the second chapter, it is assumed that public design is a resource for embodiment of publicity, then the definition of architectural publicity is set through the definition of social & cultural publicity. Public design is handled at various view point, but public design at architectural view point should be settled because there is publicity in the nature of architecture. The movement of public design in Korea these days is under a bias toward design of objects. In the third & forth chapter, the danger of this view point is mentioned, and the consideration on the detail of intention of public design through policy & example of advanced country for public design is processed. Moreover, it is emphasized that public design is not the area of design of objects but systematic design reflected urban demand. In the third chapter, after formality of public design policy in korea is mentioned, the analysis of public design policy between korea and advanced country in public design is processed. Three advanced countries is taken as object of comparison. (UK which operates CABE for public design, the Netherlands which has a organization called Chief Government Architect, and Finland which handles public architecture under certain national circumstances.) Detail considerations about the process of appearing publicity are processed through research based on the definition and purpose of public design by these countries. In the forth chapter, the regulation of analysis is settled by the values contained in architectural publicity. The subject is participation, creating urban images, and construction of broad ranged system. It is analyzed how those values are revealed in detail examples. The way of communication between human and architecture and city is designing public space through user's participation, creating urban images through public design, furthermore, constructing broad ranged system for future. In the fifth chapter, it is verified if architectural publicity drawn in the second chapter is appeared through the policy & examples of public design mentioned in the third and forth chapters. Also it is emphasized that public design embodied architectural publicity is related to the quality of human life and takes a role to give urban identity. Public design is not only for singular architecture. It designs the place based on the human life and public behavior. Furthermore, it draws master plan which intends to future behavior based on existing place and traces of behavior. Moreover, the important value of public design is to make sustainable place completed by human behavior. Authentic embodiment of publicity is to give urban identity which archives active behavior and participation of publics.
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