[학위논문]서울대표축제의 현황분석 및 발전방안에 관한 연구 : 『Hi Seoul 페스티벌』을 중심으로 Study on the Current State and Developmental Strategy of Seoul's Representative Festival : Centering on the 『Hi Seoul Festival』원문보기
현대의 축제는 축제 본연의 성격과 역할이 많이 변질되어 현대인들의 위락과 문화공동체 형성, 그리고 산업적 목적 등을 위해 존재하게 되었다. 국내에서는 1995년 지방자치제의 실시 이후 각 지역의 문화적 정체성 확립 및 경제적 활성화를 위하여 지역특성화축제 및 관광축제들이 개발되었다. 그 중 서울시를 대표하는 Hi Seoul 페스티벌은 문화관광부에서 선정하는 2007 문화관광축제 ‘예비’에 선정되며 향후 계속적으로 발전할 것으로 전망된다. 본 연구에서는 현재까지 5회가 개최된 Hi Seoul 페스티벌의 총체적 분석을 통해 서울의 이미지와 정체성을 반영하여 서울을 대표하는 문화브랜드로 정착시키는 방안을 제고 하고, 서울시민의 여가문화 활성화와 동시에 국내외 관광객 유치 증대 방안에 대하여 제시하고자 한다. 따라서 II장에서는 축제의 개념과 의의를 정립하고 현대적 축제와 도시축제에 관하여 살펴보았으며, III장에서는 국내외 축제 현황 및 사례로써 국내의 문화예술관광축제 현황과 서울특별시 축제 현황을 살펴보고 해외사례로써 영국에든버러 국제 페스티벌과 세계 3대 축제로 손꼽히는 리우카니발, 옥토버페스트, 유키마쓰리 축제를 살펴보았다. IV장 Hi Seoul 페스티벌 분석에서는 우선 5년간 연도별 Hi Seoul Festival의 개요(개요, 추진성과, 예산집행 및 경제적 효과, 개선·보완사항, 향후 발전방향)를 살펴본 후, 연도별 비교분석을 통하여 참여관찰 평가, 만족도 평가, 제언 개선여부 등을 도출해 냈다. 연구 결과, 만족도 평가에서는 모든 항목에서 Hi Seoul 페스티벌 2006이 가장 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 특히 2006년도 축제는 예산집행에서도 두 번째로 낮은 수치를 나타내어 더 의미가 크다고 할 수 있다. 1인당 평균 소비 지출액 추이를 봤을 때, 점점 감소추세를 보이다가 2005년 부터는 1만원 대에 머무르고 있는 것으로 보아 축제 ...
현대의 축제는 축제 본연의 성격과 역할이 많이 변질되어 현대인들의 위락과 문화공동체 형성, 그리고 산업적 목적 등을 위해 존재하게 되었다. 국내에서는 1995년 지방자치제의 실시 이후 각 지역의 문화적 정체성 확립 및 경제적 활성화를 위하여 지역특성화축제 및 관광축제들이 개발되었다. 그 중 서울시를 대표하는 Hi Seoul 페스티벌은 문화관광부에서 선정하는 2007 문화관광축제 ‘예비’에 선정되며 향후 계속적으로 발전할 것으로 전망된다. 본 연구에서는 현재까지 5회가 개최된 Hi Seoul 페스티벌의 총체적 분석을 통해 서울의 이미지와 정체성을 반영하여 서울을 대표하는 문화브랜드로 정착시키는 방안을 제고 하고, 서울시민의 여가문화 활성화와 동시에 국내외 관광객 유치 증대 방안에 대하여 제시하고자 한다. 따라서 II장에서는 축제의 개념과 의의를 정립하고 현대적 축제와 도시축제에 관하여 살펴보았으며, III장에서는 국내외 축제 현황 및 사례로써 국내의 문화예술관광축제 현황과 서울특별시 축제 현황을 살펴보고 해외사례로써 영국에든버러 국제 페스티벌과 세계 3대 축제로 손꼽히는 리우카니발, 옥토버페스트, 유키마쓰리 축제를 살펴보았다. IV장 Hi Seoul 페스티벌 분석에서는 우선 5년간 연도별 Hi Seoul Festival의 개요(개요, 추진성과, 예산집행 및 경제적 효과, 개선·보완사항, 향후 발전방향)를 살펴본 후, 연도별 비교분석을 통하여 참여관찰 평가, 만족도 평가, 제언 개선여부 등을 도출해 냈다. 연구 결과, 만족도 평가에서는 모든 항목에서 Hi Seoul 페스티벌 2006이 가장 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 특히 2006년도 축제는 예산집행에서도 두 번째로 낮은 수치를 나타내어 더 의미가 크다고 할 수 있다. 1인당 평균 소비 지출액 추이를 봤을 때, 점점 감소추세를 보이다가 2005년 부터는 1만원 대에 머무르고 있는 것으로 보아 축제 상품개발 및 캐릭터와 콘텐츠를 개발하고 판매 유통망을 활성화하여 수익 증대에 힘써야 할 것으로 판단된다. 축제의 문제점으로 제기된 것을 살펴보면 첫째, 상징적 Identity 확보에 따른 프로그램 구성 및 연계성 강화. 둘째, 홍보 미흡(해외 홍보 포함) 셋째, 자원봉사자 운영시스템 마련. 넷째, 잡상인, 쓰레기, 소음, 교통정체 문제 해결. 끝으로 비상상황에 대한 대처 능력 미흡 등으로 나타났다. 따라서 향후 Hi Seoul 페스티벌은 지속적인 축제 Identity 개발과 함께 서울형 축제 프로그램 개발에 힘써야 할 것이며, 이를 위해 축제사무국을 상설화하여 축제 프로그램의 연구·개발 및 홍보 등 축제업무의 연속성을 유지하고 행정지원체계를 강화해야 한다. 이와 함께 축제 조직위원회(시민모임) 구성을 보완하고 민간기업과 문화예술단체의 참여를 확대하여야 할 것이다. 또한 다양한 매체수단을 활용한 전략적인 대외홍보를 추진함과 동시에 해외 유명축제 및 국내 우수 지방축제와 문화교류를 강화하여 관람객 증대와 함께 피드백되는 홍보효과는 물론 축제의 자립화를 위한 수익성까지 함께 갖추어 서울대표축제로서, 대한민국의 문화브랜드로서 세계 속에 자리 잡아야 할 것이다.
현대의 축제는 축제 본연의 성격과 역할이 많이 변질되어 현대인들의 위락과 문화공동체 형성, 그리고 산업적 목적 등을 위해 존재하게 되었다. 국내에서는 1995년 지방자치제의 실시 이후 각 지역의 문화적 정체성 확립 및 경제적 활성화를 위하여 지역특성화축제 및 관광축제들이 개발되었다. 그 중 서울시를 대표하는 Hi Seoul 페스티벌은 문화관광부에서 선정하는 2007 문화관광축제 ‘예비’에 선정되며 향후 계속적으로 발전할 것으로 전망된다. 본 연구에서는 현재까지 5회가 개최된 Hi Seoul 페스티벌의 총체적 분석을 통해 서울의 이미지와 정체성을 반영하여 서울을 대표하는 문화브랜드로 정착시키는 방안을 제고 하고, 서울시민의 여가문화 활성화와 동시에 국내외 관광객 유치 증대 방안에 대하여 제시하고자 한다. 따라서 II장에서는 축제의 개념과 의의를 정립하고 현대적 축제와 도시축제에 관하여 살펴보았으며, III장에서는 국내외 축제 현황 및 사례로써 국내의 문화예술관광축제 현황과 서울특별시 축제 현황을 살펴보고 해외사례로써 영국에든버러 국제 페스티벌과 세계 3대 축제로 손꼽히는 리우카니발, 옥토버페스트, 유키마쓰리 축제를 살펴보았다. IV장 Hi Seoul 페스티벌 분석에서는 우선 5년간 연도별 Hi Seoul Festival의 개요(개요, 추진성과, 예산집행 및 경제적 효과, 개선·보완사항, 향후 발전방향)를 살펴본 후, 연도별 비교분석을 통하여 참여관찰 평가, 만족도 평가, 제언 개선여부 등을 도출해 냈다. 연구 결과, 만족도 평가에서는 모든 항목에서 Hi Seoul 페스티벌 2006이 가장 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 특히 2006년도 축제는 예산집행에서도 두 번째로 낮은 수치를 나타내어 더 의미가 크다고 할 수 있다. 1인당 평균 소비 지출액 추이를 봤을 때, 점점 감소추세를 보이다가 2005년 부터는 1만원 대에 머무르고 있는 것으로 보아 축제 상품개발 및 캐릭터와 콘텐츠를 개발하고 판매 유통망을 활성화하여 수익 증대에 힘써야 할 것으로 판단된다. 축제의 문제점으로 제기된 것을 살펴보면 첫째, 상징적 Identity 확보에 따른 프로그램 구성 및 연계성 강화. 둘째, 홍보 미흡(해외 홍보 포함) 셋째, 자원봉사자 운영시스템 마련. 넷째, 잡상인, 쓰레기, 소음, 교통정체 문제 해결. 끝으로 비상상황에 대한 대처 능력 미흡 등으로 나타났다. 따라서 향후 Hi Seoul 페스티벌은 지속적인 축제 Identity 개발과 함께 서울형 축제 프로그램 개발에 힘써야 할 것이며, 이를 위해 축제사무국을 상설화하여 축제 프로그램의 연구·개발 및 홍보 등 축제업무의 연속성을 유지하고 행정지원체계를 강화해야 한다. 이와 함께 축제 조직위원회(시민모임) 구성을 보완하고 민간기업과 문화예술단체의 참여를 확대하여야 할 것이다. 또한 다양한 매체수단을 활용한 전략적인 대외홍보를 추진함과 동시에 해외 유명축제 및 국내 우수 지방축제와 문화교류를 강화하여 관람객 증대와 함께 피드백되는 홍보효과는 물론 축제의 자립화를 위한 수익성까지 함께 갖추어 서울대표축제로서, 대한민국의 문화브랜드로서 세계 속에 자리 잡아야 할 것이다.
The characteristic and role of modern festival has been greatly changed and only existed to entertain modern persons, shape a cultural community, and activate businesses. With the advent of the local autonomy system in 1995, a variety of specialized local festivals and tourist festivals have been de...
The characteristic and role of modern festival has been greatly changed and only existed to entertain modern persons, shape a cultural community, and activate businesses. With the advent of the local autonomy system in 1995, a variety of specialized local festivals and tourist festivals have been developed to establish local cultural identity and activate local economy. Among them, the Hi Seoul Festival―a representative festival of Seoul―was designated by the Ministry of Culture and Tourism as a preliminary cultural and tourist festival in 2007, and expected to be developed in the future. The aim of this study was to examine the Hi Seoul Festival, held five times so far, on the whole, work out a measure to settle it as a representative cultural brand of Seoul on which the image and identity of Seoul was reflected, and then present a strategy to activate citizens' leisure and cultural activities and attract many domestic and overseas tourists. In the second chapter, the concept and import of festival were analyzed. And modern festival and urban festival were also examined. In the third chapter, as actual states and cases of domestic and overseas festival, the actual states of domestic cultural/artistic/tourist festivals and festivals in Seoul were examined. And also examined were the Edinburgh International Festival in England, the Rio Carnival―one of world three festivals, the October Fest, and the Yuki Matsuri. In the fourth chapter, the Hi Seoul Festival was examined centering on the outlines for the five years, such as achievement, budget, economical effects, improvement, things that need supplement, the prospect of development in the future. And then the investigator comparatively analyzed the results in an annual base through participant observation and satisfaction evaluation, to work out improvement measures and suggestions. Study findings are as follows: In the evaluation of satisfaction, the Hi Seoul Festival 2006 is most satisfactory in all the evaluation items. It is meaningful in that the budget of the Hi Seoul Festival 2006 is the second-smallest. Individual consumption expenses have been decreased year by year, thus staying in 10,000 won or some in 2005. Therefore, it is needed to develop festival goods, characters, and contents, and activate distributional networks. However, the program composition and connectivity must be strengthened through securing a symbolic identity. Public relations, including overseas publicity, must be intensified. An operational system of volunteers must be established. Such problems as miscellaneous merchants, wastes, and traffic congestion must be settled down. And the capacity to cope with an emergency must be improved. In this vein, the Hi Seoul Festival in the future must develop festival identities and Seoul-type festival programs consistently. For this, the festival office must be established permanently. And the festival office must maintain the continuity of festival affairs, such as program research and development, and public relations, and strengthen administrative supports. In addition, the composition of festival committee (citizen's committee) must be supplemented and the participation of business entities and cultural and artistic entities must be extended. Overseas public relations must be carried out via a variety of media, and exchanges with domestic and overseas renowned festivals must be intensified. Through these measures, the Hi Seoul Festival must achieve tourists-oriented feedback public relations, become independent by securing profitability, and take root as a representative Seoul festival and as a typical cultural brand of Korea in the world.
The characteristic and role of modern festival has been greatly changed and only existed to entertain modern persons, shape a cultural community, and activate businesses. With the advent of the local autonomy system in 1995, a variety of specialized local festivals and tourist festivals have been developed to establish local cultural identity and activate local economy. Among them, the Hi Seoul Festival―a representative festival of Seoul―was designated by the Ministry of Culture and Tourism as a preliminary cultural and tourist festival in 2007, and expected to be developed in the future. The aim of this study was to examine the Hi Seoul Festival, held five times so far, on the whole, work out a measure to settle it as a representative cultural brand of Seoul on which the image and identity of Seoul was reflected, and then present a strategy to activate citizens' leisure and cultural activities and attract many domestic and overseas tourists. In the second chapter, the concept and import of festival were analyzed. And modern festival and urban festival were also examined. In the third chapter, as actual states and cases of domestic and overseas festival, the actual states of domestic cultural/artistic/tourist festivals and festivals in Seoul were examined. And also examined were the Edinburgh International Festival in England, the Rio Carnival―one of world three festivals, the October Fest, and the Yuki Matsuri. In the fourth chapter, the Hi Seoul Festival was examined centering on the outlines for the five years, such as achievement, budget, economical effects, improvement, things that need supplement, the prospect of development in the future. And then the investigator comparatively analyzed the results in an annual base through participant observation and satisfaction evaluation, to work out improvement measures and suggestions. Study findings are as follows: In the evaluation of satisfaction, the Hi Seoul Festival 2006 is most satisfactory in all the evaluation items. It is meaningful in that the budget of the Hi Seoul Festival 2006 is the second-smallest. Individual consumption expenses have been decreased year by year, thus staying in 10,000 won or some in 2005. Therefore, it is needed to develop festival goods, characters, and contents, and activate distributional networks. However, the program composition and connectivity must be strengthened through securing a symbolic identity. Public relations, including overseas publicity, must be intensified. An operational system of volunteers must be established. Such problems as miscellaneous merchants, wastes, and traffic congestion must be settled down. And the capacity to cope with an emergency must be improved. In this vein, the Hi Seoul Festival in the future must develop festival identities and Seoul-type festival programs consistently. For this, the festival office must be established permanently. And the festival office must maintain the continuity of festival affairs, such as program research and development, and public relations, and strengthen administrative supports. In addition, the composition of festival committee (citizen's committee) must be supplemented and the participation of business entities and cultural and artistic entities must be extended. Overseas public relations must be carried out via a variety of media, and exchanges with domestic and overseas renowned festivals must be intensified. Through these measures, the Hi Seoul Festival must achieve tourists-oriented feedback public relations, become independent by securing profitability, and take root as a representative Seoul festival and as a typical cultural brand of Korea in the world.
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