학교의 음악과 교육에서 강조하고 있는 것은 다양한 음악 활동을 통하여 학생들의 음악성과 창의성을 기르고 음악적 정서를 풍부하게 하는 것이다. 악기 표현 활동은 가창과 더불어 학생 스스로의 표현 욕구를 마음껏 충족시켜줄 수 있고, 학생들의 감정이나 생각을 창의적으로 표현하게 됨으로 감수성을 증진시키는 데 가장 효과적인 수단이다. 또한 중학생이 되면서 학생들은 신체상 변성기를 맞이하게 되므로 가창에 대한 흥미는 줄어들 수 있으므로 학생들의 기악활동의 중요성이 상대적으로 커지게 된다. 따라서 학생들이 악기를 직접 악기 연주함으로 인해 음악의 아름다움과 예술적인 의미를 깨닫고, 음악적인 기본개념을 형성하고, 악기연주 능력을 향상시키며 자신의 심미적 체험 교육은 이루어질 수 있다. 이에 기악교육에 적당한 악기로 모든 학생들이 쉽게 접하고 다루기 쉬운 리코더를 본 연구의 대상으로 선정하였다. Soprano Recorder를 넘어서 Alto Recorder를 익히면 현재 리코더 합주에서 일반적으로 사용되는 여섯 종류의 Recorder족 모두를 연주할 수 있게 되므로 보다 폭넓은 음악적 능력개발에 도움을 받을 수 있게 된다. 그러나 현재 우리나라의 일선 학교 학생들은 리코더에 대한 인식정도나 연주능력은 상당히 미흡한 상태이며, 지도내용 또한 단계적이지 못한 상태이다. 초, 중, 고등학교에서의 리코더 교육에 있어서 가장 시급하게 변화 되어야할 점은 악기에 관한 역사적 배경이나 발전과정에 대한 언급이라 하겠다. 많은 지도 교사들이 리코더는 단지 교육용 실기 악기라고만 생각하지 말고 이제는 그 한계를 벗어나 리코더의 예술성을 인식시켜야 한다. 리코더로 하여금 음악을 알고 예술성을 깨우쳐가며 학생들에게 동기를 유발해 내는 수업이 되어야 할 것이다. 따라서 본 연구자는 이러한 문제점을 인식하고 문제를 해결하기 위해 리코더에 대한 개괄적인 이해를 돕고 기악교육에서 리코더 지도의 필요성 및 우리나라 리코더 교육의 문제점을 살펴보며 향후 문제 ...
학교의 음악과 교육에서 강조하고 있는 것은 다양한 음악 활동을 통하여 학생들의 음악성과 창의성을 기르고 음악적 정서를 풍부하게 하는 것이다. 악기 표현 활동은 가창과 더불어 학생 스스로의 표현 욕구를 마음껏 충족시켜줄 수 있고, 학생들의 감정이나 생각을 창의적으로 표현하게 됨으로 감수성을 증진시키는 데 가장 효과적인 수단이다. 또한 중학생이 되면서 학생들은 신체상 변성기를 맞이하게 되므로 가창에 대한 흥미는 줄어들 수 있으므로 학생들의 기악활동의 중요성이 상대적으로 커지게 된다. 따라서 학생들이 악기를 직접 악기 연주함으로 인해 음악의 아름다움과 예술적인 의미를 깨닫고, 음악적인 기본개념을 형성하고, 악기연주 능력을 향상시키며 자신의 심미적 체험 교육은 이루어질 수 있다. 이에 기악교육에 적당한 악기로 모든 학생들이 쉽게 접하고 다루기 쉬운 리코더를 본 연구의 대상으로 선정하였다. Soprano Recorder를 넘어서 Alto Recorder를 익히면 현재 리코더 합주에서 일반적으로 사용되는 여섯 종류의 Recorder족 모두를 연주할 수 있게 되므로 보다 폭넓은 음악적 능력개발에 도움을 받을 수 있게 된다. 그러나 현재 우리나라의 일선 학교 학생들은 리코더에 대한 인식정도나 연주능력은 상당히 미흡한 상태이며, 지도내용 또한 단계적이지 못한 상태이다. 초, 중, 고등학교에서의 리코더 교육에 있어서 가장 시급하게 변화 되어야할 점은 악기에 관한 역사적 배경이나 발전과정에 대한 언급이라 하겠다. 많은 지도 교사들이 리코더는 단지 교육용 실기 악기라고만 생각하지 말고 이제는 그 한계를 벗어나 리코더의 예술성을 인식시켜야 한다. 리코더로 하여금 음악을 알고 예술성을 깨우쳐가며 학생들에게 동기를 유발해 내는 수업이 되어야 할 것이다. 따라서 본 연구자는 이러한 문제점을 인식하고 문제를 해결하기 위해 리코더에 대한 개괄적인 이해를 돕고 기악교육에서 리코더 지도의 필요성 및 우리나라 리코더 교육의 문제점을 살펴보며 향후 문제 해결 방안을 찾아보았다. 또한 기존의 이론을 바탕으로 초보・심화・응용단계로 단계별 교수・학습지도안을 제시하였다. 또한 학생들을 위한 각 차시별 활동참고자료를 첨부하였다. 연구결과는 단계적이고 체계적인 지도가 학생들의 음악성 신장에 긍정적인 영향을 주었음을 확인할 수 있었으며 리코더를 이용한 기악수업으로 인해 음악에 대한 전반적인 이해가 흥미를 유발시키는 지도가 되었음을 알 수 있었다. 이에 본 연구자는 이 논문이 리코더를 지도하는 교사뿐만 아니라 리코더를 연주하고자 하는 사람들에게 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바램을 가져 본다.
학교의 음악과 교육에서 강조하고 있는 것은 다양한 음악 활동을 통하여 학생들의 음악성과 창의성을 기르고 음악적 정서를 풍부하게 하는 것이다. 악기 표현 활동은 가창과 더불어 학생 스스로의 표현 욕구를 마음껏 충족시켜줄 수 있고, 학생들의 감정이나 생각을 창의적으로 표현하게 됨으로 감수성을 증진시키는 데 가장 효과적인 수단이다. 또한 중학생이 되면서 학생들은 신체상 변성기를 맞이하게 되므로 가창에 대한 흥미는 줄어들 수 있으므로 학생들의 기악활동의 중요성이 상대적으로 커지게 된다. 따라서 학생들이 악기를 직접 악기 연주함으로 인해 음악의 아름다움과 예술적인 의미를 깨닫고, 음악적인 기본개념을 형성하고, 악기연주 능력을 향상시키며 자신의 심미적 체험 교육은 이루어질 수 있다. 이에 기악교육에 적당한 악기로 모든 학생들이 쉽게 접하고 다루기 쉬운 리코더를 본 연구의 대상으로 선정하였다. Soprano Recorder를 넘어서 Alto Recorder를 익히면 현재 리코더 합주에서 일반적으로 사용되는 여섯 종류의 Recorder족 모두를 연주할 수 있게 되므로 보다 폭넓은 음악적 능력개발에 도움을 받을 수 있게 된다. 그러나 현재 우리나라의 일선 학교 학생들은 리코더에 대한 인식정도나 연주능력은 상당히 미흡한 상태이며, 지도내용 또한 단계적이지 못한 상태이다. 초, 중, 고등학교에서의 리코더 교육에 있어서 가장 시급하게 변화 되어야할 점은 악기에 관한 역사적 배경이나 발전과정에 대한 언급이라 하겠다. 많은 지도 교사들이 리코더는 단지 교육용 실기 악기라고만 생각하지 말고 이제는 그 한계를 벗어나 리코더의 예술성을 인식시켜야 한다. 리코더로 하여금 음악을 알고 예술성을 깨우쳐가며 학생들에게 동기를 유발해 내는 수업이 되어야 할 것이다. 따라서 본 연구자는 이러한 문제점을 인식하고 문제를 해결하기 위해 리코더에 대한 개괄적인 이해를 돕고 기악교육에서 리코더 지도의 필요성 및 우리나라 리코더 교육의 문제점을 살펴보며 향후 문제 해결 방안을 찾아보았다. 또한 기존의 이론을 바탕으로 초보・심화・응용단계로 단계별 교수・학습지도안을 제시하였다. 또한 학생들을 위한 각 차시별 활동참고자료를 첨부하였다. 연구결과는 단계적이고 체계적인 지도가 학생들의 음악성 신장에 긍정적인 영향을 주었음을 확인할 수 있었으며 리코더를 이용한 기악수업으로 인해 음악에 대한 전반적인 이해가 흥미를 유발시키는 지도가 되었음을 알 수 있었다. 이에 본 연구자는 이 논문이 리코더를 지도하는 교사뿐만 아니라 리코더를 연주하고자 하는 사람들에게 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바램을 가져 본다.
A wide variety of music activities have been emphasized for improving musicality and creativity as well as musical sensitivity in music education of school. Playing musical instrument in the same just like singing as one of the most effective activities to help students grow their sensibility to mus...
A wide variety of music activities have been emphasized for improving musicality and creativity as well as musical sensitivity in music education of school. Playing musical instrument in the same just like singing as one of the most effective activities to help students grow their sensibility to musical expressions and as an opportunity to express their feelings creatively. The research indicated that middle school aged students start to lose their interest in singing due to their physiological changes such as voice changes. Therefore, instrument performance in educational setting become relatively more important than any other time. As they play the instruments directly, the student can feel the meaning and value of music personally as well as specify the concept of music. One of proper musical instruments for the playing of students is the Recorder. The Recorder is very suitable one to understand the Baroque music and easy to make sounds in short time rather than other instruments. As above, the object of this study was to find out the teaching methods of Alto Recorder by stages in order to give more possibility the student's Recorder ensemble experiences and get the goal of music education beyond Soprano Recorder in the school music. This study suggested needs of the Recorder teaching of school music education by associate material, music education literature, papers and others. The study examined current situation of the Recorder education in Korea to disclose problems. The study introduce history of the Recorder, kinds, structures and names, play posture, holing of musical instrument, playing methods, breathing and articulation, etc. to help understand the Recorder roughly. Accordingly, this study was intended to examine the basic background and systematic instruction for the Recorder, and to provide the musical concept and value in the method to use the Recorder and the process to acquire the plying function of the Recorder. Also, this study contained the effective teaching method of the Recorder to feel the self-satisfaction and to develop the creativity. Practical teaching process of Alto Recorder in this study was designed by 3 stages, As a result of analysis, if found that it could bring about the effect in the various and wide fields as it executes the education of Alto Recorder instrumental music. From the result, I came to ascertain the step-by-step instruction had positive effects on students, inspiring them to heighten their desire of playing Recorders, improving their playing ability and producing unexpected additional result such as audio-lingual ability and reading ability to understand notes. Thus, I hope this study can be a little help to the instructor of beginning Recorder and those who start Recorder.
A wide variety of music activities have been emphasized for improving musicality and creativity as well as musical sensitivity in music education of school. Playing musical instrument in the same just like singing as one of the most effective activities to help students grow their sensibility to musical expressions and as an opportunity to express their feelings creatively. The research indicated that middle school aged students start to lose their interest in singing due to their physiological changes such as voice changes. Therefore, instrument performance in educational setting become relatively more important than any other time. As they play the instruments directly, the student can feel the meaning and value of music personally as well as specify the concept of music. One of proper musical instruments for the playing of students is the Recorder. The Recorder is very suitable one to understand the Baroque music and easy to make sounds in short time rather than other instruments. As above, the object of this study was to find out the teaching methods of Alto Recorder by stages in order to give more possibility the student's Recorder ensemble experiences and get the goal of music education beyond Soprano Recorder in the school music. This study suggested needs of the Recorder teaching of school music education by associate material, music education literature, papers and others. The study examined current situation of the Recorder education in Korea to disclose problems. The study introduce history of the Recorder, kinds, structures and names, play posture, holing of musical instrument, playing methods, breathing and articulation, etc. to help understand the Recorder roughly. Accordingly, this study was intended to examine the basic background and systematic instruction for the Recorder, and to provide the musical concept and value in the method to use the Recorder and the process to acquire the plying function of the Recorder. Also, this study contained the effective teaching method of the Recorder to feel the self-satisfaction and to develop the creativity. Practical teaching process of Alto Recorder in this study was designed by 3 stages, As a result of analysis, if found that it could bring about the effect in the various and wide fields as it executes the education of Alto Recorder instrumental music. From the result, I came to ascertain the step-by-step instruction had positive effects on students, inspiring them to heighten their desire of playing Recorders, improving their playing ability and producing unexpected additional result such as audio-lingual ability and reading ability to understand notes. Thus, I hope this study can be a little help to the instructor of beginning Recorder and those who start Recorder.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.