국내 도시가스배관 매설깊이에 대한 규정이 해외 규정에 비하여 다소 강화되어 있는 것을 합리적인 선에서 완화할 필요가 있다. 이에 따른 도시가스사의 절감된 비용을 다른 효율적인 안전관리에 투자할 수 있도록 유도하고자 우선 차량통행이 상대적으로 적은 좁은 도로에서의 중·저압 도시가스배관에 대한 매설깊이의 적정성에 대하여 연구를 하였다.매설깊이에 대한 해외자료를 조사하였고, 사고발생 시나리오를 구성하여 개인적 위험 평가를 수행하였으며, 또한 차량하중의 영향 등에 대한 검토를 하였다.검토결과 좁은 도로에서의 중·저압배관으로 관경이 75㎜와 300㎜일 때 매설깊이를 0.8m, 0.6m로 할 경우의 개인적 위험은 판단기준(영국, 10-4/year) 이하이고, 또한 토하중 및 차량하중에 대한 배관의 영향 등도 안전한 것으로 분석되었다. 따라서 폭 ...
국내 도시가스배관 매설깊이에 대한 규정이 해외 규정에 비하여 다소 강화되어 있는 것을 합리적인 선에서 완화할 필요가 있다. 이에 따른 도시가스사의 절감된 비용을 다른 효율적인 안전관리에 투자할 수 있도록 유도하고자 우선 차량통행이 상대적으로 적은 좁은 도로에서의 중·저압 도시가스배관에 대한 매설깊이의 적정성에 대하여 연구를 하였다.매설깊이에 대한 해외자료를 조사하였고, 사고발생 시나리오를 구성하여 개인적 위험 평가를 수행하였으며, 또한 차량하중의 영향 등에 대한 검토를 하였다.검토결과 좁은 도로에서의 중·저압배관으로 관경이 75㎜와 300㎜일 때 매설깊이를 0.8m, 0.6m로 할 경우의 개인적 위험은 판단기준(영국, 10-4/year) 이하이고, 또한 토하중 및 차량하중에 대한 배관의 영향 등도 안전한 것으로 분석되었다. 따라서 폭 4m 이상 8m 미만의 도로에 매설되는 저압배관의 매설깊이를 현행 1.0m에서 0.8m로, 폭 4m미만의 도로에 매설되는 중·저압배관의 매설깊이를 현행 0.8m에서 0.6m로 완화하는 것이 가능하다고 판단된다.
국내 도시가스배관 매설깊이에 대한 규정이 해외 규정에 비하여 다소 강화되어 있는 것을 합리적인 선에서 완화할 필요가 있다. 이에 따른 도시가스사의 절감된 비용을 다른 효율적인 안전관리에 투자할 수 있도록 유도하고자 우선 차량통행이 상대적으로 적은 좁은 도로에서의 중·저압 도시가스배관에 대한 매설깊이의 적정성에 대하여 연구를 하였다.매설깊이에 대한 해외자료를 조사하였고, 사고발생 시나리오를 구성하여 개인적 위험 평가를 수행하였으며, 또한 차량하중의 영향 등에 대한 검토를 하였다.검토결과 좁은 도로에서의 중·저압배관으로 관경이 75㎜와 300㎜일 때 매설깊이를 0.8m, 0.6m로 할 경우의 개인적 위험은 판단기준(영국, 10-4/year) 이하이고, 또한 토하중 및 차량하중에 대한 배관의 영향 등도 안전한 것으로 분석되었다. 따라서 폭 4m 이상 8m 미만의 도로에 매설되는 저압배관의 매설깊이를 현행 1.0m에서 0.8m로, 폭 4m미만의 도로에 매설되는 중·저압배관의 매설깊이를 현행 0.8m에서 0.6m로 완화하는 것이 가능하다고 판단된다.
Regarding current regulations on the distance from the ground for the buried natural gas pipelines, deregulation seem to be necessarily considered since the regulations are far stricter than they are in foreign countries.The purpose of this study is to review the appropriate distance from the ground...
Regarding current regulations on the distance from the ground for the buried natural gas pipelines, deregulation seem to be necessarily considered since the regulations are far stricter than they are in foreign countries.The purpose of this study is to review the appropriate distance from the ground especially for the buried natural gas pipelines carrying mid- and low- pressure gas on the relatively narrow streets with less vehicles.With the deregulation mentioned above, financial savings are predicted to be made in the construction site and, therefore, budget for better safety management system would be possibly increased.For this purpose, reviewing the foreign case has been done and evaluating risk assessment has been conducted followed by designing accident scenarios. Besides, reviewing the effects of the vehicle loads has been done as well.In conclusion, the fact that the risks are below the criteria(10?⁴/year in the United Kingdom) has been found out when the distance from the ground for the buried natural gas pipelines carrying mid- and low- pressure gas, whose diameters are 75mm and 300mm each, are to be 0.8m and 0.6m each. The effects of soil and vehicle loads are also found to be safe enough in the same conditions.Finally, it is shown that the deregulation on the distance from the ground for the buried pipelines can be made as follows; For the buried pipelines carrying low pressure gas on the street not less than 4m and less than 8m wide, the distance can be lowered to 0.8m from the current distance, 1.0m. For the buried pipelines carrying mid- and low- pressure gas on the street less than 4m wide, the distance can be lowered to 0.6m from the current distance, 0.8m.
Regarding current regulations on the distance from the ground for the buried natural gas pipelines, deregulation seem to be necessarily considered since the regulations are far stricter than they are in foreign countries.The purpose of this study is to review the appropriate distance from the ground especially for the buried natural gas pipelines carrying mid- and low- pressure gas on the relatively narrow streets with less vehicles.With the deregulation mentioned above, financial savings are predicted to be made in the construction site and, therefore, budget for better safety management system would be possibly increased.For this purpose, reviewing the foreign case has been done and evaluating risk assessment has been conducted followed by designing accident scenarios. Besides, reviewing the effects of the vehicle loads has been done as well.In conclusion, the fact that the risks are below the criteria(10?⁴/year in the United Kingdom) has been found out when the distance from the ground for the buried natural gas pipelines carrying mid- and low- pressure gas, whose diameters are 75mm and 300mm each, are to be 0.8m and 0.6m each. The effects of soil and vehicle loads are also found to be safe enough in the same conditions.Finally, it is shown that the deregulation on the distance from the ground for the buried pipelines can be made as follows; For the buried pipelines carrying low pressure gas on the street not less than 4m and less than 8m wide, the distance can be lowered to 0.8m from the current distance, 1.0m. For the buried pipelines carrying mid- and low- pressure gas on the street less than 4m wide, the distance can be lowered to 0.6m from the current distance, 0.8m.
Keyword
#도시가스배관 매설깊이 중·저압 개인적 위험 평가 토하중 차량하중 완화 natural gas pipelines (city gas pipelines) distance from the ground mid- and low- pressure risk assessment soil loads vehicle loads deregulation
학위논문 정보
저자
윤영기
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
화학공학전공
지도교수
문일
발행연도
2008
총페이지
ix, 76장
키워드
도시가스배관 매설깊이 중·저압 개인적 위험 평가 토하중 차량하중 완화 natural gas pipelines (city gas pipelines) distance from the ground mid- and low- pressure risk assessment soil loads vehicle loads deregulation
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