본 논문은 학대받은 존속살해 무기수 김OO의 삶의 내러티브에 대한 심리전기적 연구를 목적으로 한다. 그는 2000년 5월 21일, 24세의 명문대 학생으로서 양부모 존속살해 사건을 일으켰으며 사체를 토막 내어 유기하여 사회에 커다란 정서적 충격파를 던졌다. 사건 직후 그의 형은, 자신은 동생을 이해할 수 있으며 사형만 면한다면 평생 뒷바라지를 하겠다는 형제애를 보여, 법조계, 학계, 종교계의 관심을 불러 일으켰다. 김OO은 1심에서 사형을 구형받았으나, 그의 구명을 위하여 김수환 추기경을 비롯해서 그의 가족이 다니던 천주교회 교우들이 탄원서를 제출하였다. 그는 2심에서 무기징역을 언도받았고 현재 원주교도소에서 8년째 수형인의 삶을 살고 있다.연구자는 사건 보도 당시부터 김OO에 관심을 갖게 되어 당시 구속 중이던 과천경찰서를 방문하였다. 2000년 6월 28일에 수원구치소에서 첫 면회를 가진 이후로 그해 8월 1일부터 서신교환을 하여 지금까지 약 120여 통의 편지를 받았으며, 24회에 걸쳐 면회를 하였다. 이 연구는 그의 편지글에 녹아 있는 삶의 내러티브를 이야기심리학의 심리전기적 방법으로 분석하는 데 주안점을 두고 있다.이론적 배경으로는 부부갈등과 자녀학대의 상관관계, 이야기심리학, 분석심리학, 목회상담학을 토대로 삼았다. 이야기심리학에 있어서는 McAdams의 모더니즘적 6단계 발달구조를 근거로 삼았다. 또한 White와 Epston의 포스트 모더니즘적 이야기심리학에서 강조하는 문제의 외부화, 독특한 결과, 글쓰기 전통과 말하기 전통, 이야기로서의 편지에 대해서 고찰하였다. 분석심리학에서는 Bolen이 그리스 남신 헤파이스토스에 대해 연구한 것에서 연구 참여자의 신화적 원형을 발견하였다. 그리고 목회상담학 이론 중 ...
본 논문은 학대받은 존속살해 무기수 김OO의 삶의 내러티브에 대한 심리전기적 연구를 목적으로 한다. 그는 2000년 5월 21일, 24세의 명문대 학생으로서 양부모 존속살해 사건을 일으켰으며 사체를 토막 내어 유기하여 사회에 커다란 정서적 충격파를 던졌다. 사건 직후 그의 형은, 자신은 동생을 이해할 수 있으며 사형만 면한다면 평생 뒷바라지를 하겠다는 형제애를 보여, 법조계, 학계, 종교계의 관심을 불러 일으켰다. 김OO은 1심에서 사형을 구형받았으나, 그의 구명을 위하여 김수환 추기경을 비롯해서 그의 가족이 다니던 천주교회 교우들이 탄원서를 제출하였다. 그는 2심에서 무기징역을 언도받았고 현재 원주교도소에서 8년째 수형인의 삶을 살고 있다.연구자는 사건 보도 당시부터 김OO에 관심을 갖게 되어 당시 구속 중이던 과천경찰서를 방문하였다. 2000년 6월 28일에 수원구치소에서 첫 면회를 가진 이후로 그해 8월 1일부터 서신교환을 하여 지금까지 약 120여 통의 편지를 받았으며, 24회에 걸쳐 면회를 하였다. 이 연구는 그의 편지글에 녹아 있는 삶의 내러티브를 이야기심리학의 심리전기적 방법으로 분석하는 데 주안점을 두고 있다.이론적 배경으로는 부부갈등과 자녀학대의 상관관계, 이야기심리학, 분석심리학, 목회상담학을 토대로 삼았다. 이야기심리학에 있어서는 McAdams의 모더니즘적 6단계 발달구조를 근거로 삼았다. 또한 White와 Epston의 포스트 모더니즘적 이야기심리학에서 강조하는 문제의 외부화, 독특한 결과, 글쓰기 전통과 말하기 전통, 이야기로서의 편지에 대해서 고찰하였다. 분석심리학에서는 Bolen이 그리스 남신 헤파이스토스에 대해 연구한 것에서 연구 참여자의 신화적 원형을 발견하였다. 그리고 목회상담학 이론 중 구성주의 신학자인 Poling의 힘의 남용에 대한 신학적 이해 가운데서, 가정폭력 피해자들의 증언과 악으로서의 힘의 남용, 생존자들의 모호한 자기(Self) 극복을 위한 심리기제와 생존자들이 갖는 하나님의 양가성에 대한 논의를 고찰하였다. 이야기심리학적 심리전기 방법론으로는 McAdams의 “전체로서의 인간”에 대한 접근법과 “인생의 주기에 따른 심리전기적 방법론”을 근간으로 채택했다. 그리고 Alexander의 심리측정과 심리전기에 의한 인간학적 접근과 Runyan의 8단계 모델을 활용하여 전기문을 작성하였다.김OO의 삶은 출생부터 순조롭지 못하였다. 그는 어려서부터 아스퍼거 증후군을 갖지 않았나 할 정도로 운동신경이 둔하였으며 사회적 상호작용에 문제가 있었다. 부모로부터 신체적, 언어적, 정서적 폭력과 의료적 방임, 영적 학대를 당한 그는, 초·중·고 졸업까지 성실하고 학업성적이 상당히 우수한 학생이었음에도 불구하고 친구들로부터 왕따를 당한 깊은 상처를 가지고 있었다. 그 결과 회피적 성격을 갖게 되었으며 교사들에 대해서도 극단적으로 부정적인 평가를 내리고 있다. 그는 중학교 3학년 때인 1991년에 모친과 심한 갈등을 겪은 후 “같이 살지 못하겠구나” 하는 ‘결정경험(結晶經驗, crystallizing experience)’을 하게 되면서 복수 시나리오를 쓰게 된다.한편 그는 책과 영화에 심취하여 인문과학 및 사회과학에 대한 식견을 쌓아가기 시작하였다. 영화 시나리오 작가가 되기 위한 꿈을 갖고 작가와 감독에 대해 연구하면서 약 700편의 영화를 체계적으로 감상하였고 영화동호회 활동도 하였다. 그는 공군 생활 동안 자신의 가족생활이 동료들의 삶과 매우 동떨어져 있다는 것을 자각하면서, 자신을 경멸하고 차별한 가족에 대한 증오심을 더욱 불태우게 된다. 김OO은 군 제대 후 대학 전공이 적성에 맞지 않아 인문계로 편입을 준비하던 중에, 토익 시험을 망쳤다는 생각으로 모든 의욕을 잃고 집으로 철수한다. 그리고 그는 심신이 미약한 상황에서, 자신을 일주일이나 방치한 부모를 살해하게 된다. 10년간 억압되었던 그의 자기애적 분노가 폭발한 수문현상이 일어난 것이다. 연구자는 그가 그리스의 뛰어난 장인 헤파이스토스의 신화적 원형을 갖고 있다고 이해한다. 부모로부터 박대 받고 대인 관계에서 어려움을 가지며 외모에 대한 콤플렉스를 갖고 있지만, 성실하고 예술 감각이 있는 생산자의 능력을 지니고 있다는 점에서 그는 헤파이스토스 남신의 원형적 모습을 보여 준다.연구자는 기독교 자녀양육에서 부모와 자녀 관계에 동등한 존중이 이루어지지 않고 부모의 권위가 신적인 권위를 힘입고 있는 것이 가정폭력과 아동학대의 원인이라고 보았다. 이는 가정폭력 생존자들에게 신뢰감의 결여, 낮은 자존감, 사회화 기술의 부족, 무력감, 감정표현의 어려움, 플래쉬백과 공포증을 남긴다. 결국 이것이 기독가정에서는 영적 학대로 발전됨으로써 김OO의 삶에 그대로 노정되었다는 사실에 근거하여, 이에 비판적으로 접근하려는 것이다. 연구자는 8년에 걸친 연구참여자와의 교류를 Poling의 영적 성장 9단계 이론에 비추어서 성찰한 결과 선을 행하는 영성의 여정이 ‘인식의 전환-과감한 실천-확장하기’의 3단계의 순환적 모형을 나타내는 것을 발견할 수 있었다.연구자는 전기문 구성과정을 통해서 김OO이 존속살해 무기수라는 페르소나와 동시에 ‘바른생활 십자가 사나이’라는 그림자를 쌍둥이처럼 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 이 두 가지가 공존하는 그에게서 ‘분노하는 도덕군자’의 모습이 드러난다.
본 논문은 학대받은 존속살해 무기수 김OO의 삶의 내러티브에 대한 심리전기적 연구를 목적으로 한다. 그는 2000년 5월 21일, 24세의 명문대 학생으로서 양부모 존속살해 사건을 일으켰으며 사체를 토막 내어 유기하여 사회에 커다란 정서적 충격파를 던졌다. 사건 직후 그의 형은, 자신은 동생을 이해할 수 있으며 사형만 면한다면 평생 뒷바라지를 하겠다는 형제애를 보여, 법조계, 학계, 종교계의 관심을 불러 일으켰다. 김OO은 1심에서 사형을 구형받았으나, 그의 구명을 위하여 김수환 추기경을 비롯해서 그의 가족이 다니던 천주교회 교우들이 탄원서를 제출하였다. 그는 2심에서 무기징역을 언도받았고 현재 원주교도소에서 8년째 수형인의 삶을 살고 있다.연구자는 사건 보도 당시부터 김OO에 관심을 갖게 되어 당시 구속 중이던 과천경찰서를 방문하였다. 2000년 6월 28일에 수원구치소에서 첫 면회를 가진 이후로 그해 8월 1일부터 서신교환을 하여 지금까지 약 120여 통의 편지를 받았으며, 24회에 걸쳐 면회를 하였다. 이 연구는 그의 편지글에 녹아 있는 삶의 내러티브를 이야기심리학의 심리전기적 방법으로 분석하는 데 주안점을 두고 있다.이론적 배경으로는 부부갈등과 자녀학대의 상관관계, 이야기심리학, 분석심리학, 목회상담학을 토대로 삼았다. 이야기심리학에 있어서는 McAdams의 모더니즘적 6단계 발달구조를 근거로 삼았다. 또한 White와 Epston의 포스트 모더니즘적 이야기심리학에서 강조하는 문제의 외부화, 독특한 결과, 글쓰기 전통과 말하기 전통, 이야기로서의 편지에 대해서 고찰하였다. 분석심리학에서는 Bolen이 그리스 남신 헤파이스토스에 대해 연구한 것에서 연구 참여자의 신화적 원형을 발견하였다. 그리고 목회상담학 이론 중 구성주의 신학자인 Poling의 힘의 남용에 대한 신학적 이해 가운데서, 가정폭력 피해자들의 증언과 악으로서의 힘의 남용, 생존자들의 모호한 자기(Self) 극복을 위한 심리기제와 생존자들이 갖는 하나님의 양가성에 대한 논의를 고찰하였다. 이야기심리학적 심리전기 방법론으로는 McAdams의 “전체로서의 인간”에 대한 접근법과 “인생의 주기에 따른 심리전기적 방법론”을 근간으로 채택했다. 그리고 Alexander의 심리측정과 심리전기에 의한 인간학적 접근과 Runyan의 8단계 모델을 활용하여 전기문을 작성하였다.김OO의 삶은 출생부터 순조롭지 못하였다. 그는 어려서부터 아스퍼거 증후군을 갖지 않았나 할 정도로 운동신경이 둔하였으며 사회적 상호작용에 문제가 있었다. 부모로부터 신체적, 언어적, 정서적 폭력과 의료적 방임, 영적 학대를 당한 그는, 초·중·고 졸업까지 성실하고 학업성적이 상당히 우수한 학생이었음에도 불구하고 친구들로부터 왕따를 당한 깊은 상처를 가지고 있었다. 그 결과 회피적 성격을 갖게 되었으며 교사들에 대해서도 극단적으로 부정적인 평가를 내리고 있다. 그는 중학교 3학년 때인 1991년에 모친과 심한 갈등을 겪은 후 “같이 살지 못하겠구나” 하는 ‘결정경험(結晶經驗, crystallizing experience)’을 하게 되면서 복수 시나리오를 쓰게 된다.한편 그는 책과 영화에 심취하여 인문과학 및 사회과학에 대한 식견을 쌓아가기 시작하였다. 영화 시나리오 작가가 되기 위한 꿈을 갖고 작가와 감독에 대해 연구하면서 약 700편의 영화를 체계적으로 감상하였고 영화동호회 활동도 하였다. 그는 공군 생활 동안 자신의 가족생활이 동료들의 삶과 매우 동떨어져 있다는 것을 자각하면서, 자신을 경멸하고 차별한 가족에 대한 증오심을 더욱 불태우게 된다. 김OO은 군 제대 후 대학 전공이 적성에 맞지 않아 인문계로 편입을 준비하던 중에, 토익 시험을 망쳤다는 생각으로 모든 의욕을 잃고 집으로 철수한다. 그리고 그는 심신이 미약한 상황에서, 자신을 일주일이나 방치한 부모를 살해하게 된다. 10년간 억압되었던 그의 자기애적 분노가 폭발한 수문현상이 일어난 것이다. 연구자는 그가 그리스의 뛰어난 장인 헤파이스토스의 신화적 원형을 갖고 있다고 이해한다. 부모로부터 박대 받고 대인 관계에서 어려움을 가지며 외모에 대한 콤플렉스를 갖고 있지만, 성실하고 예술 감각이 있는 생산자의 능력을 지니고 있다는 점에서 그는 헤파이스토스 남신의 원형적 모습을 보여 준다.연구자는 기독교 자녀양육에서 부모와 자녀 관계에 동등한 존중이 이루어지지 않고 부모의 권위가 신적인 권위를 힘입고 있는 것이 가정폭력과 아동학대의 원인이라고 보았다. 이는 가정폭력 생존자들에게 신뢰감의 결여, 낮은 자존감, 사회화 기술의 부족, 무력감, 감정표현의 어려움, 플래쉬백과 공포증을 남긴다. 결국 이것이 기독가정에서는 영적 학대로 발전됨으로써 김OO의 삶에 그대로 노정되었다는 사실에 근거하여, 이에 비판적으로 접근하려는 것이다. 연구자는 8년에 걸친 연구참여자와의 교류를 Poling의 영적 성장 9단계 이론에 비추어서 성찰한 결과 선을 행하는 영성의 여정이 ‘인식의 전환-과감한 실천-확장하기’의 3단계의 순환적 모형을 나타내는 것을 발견할 수 있었다.연구자는 전기문 구성과정을 통해서 김OO이 존속살해 무기수라는 페르소나와 동시에 ‘바른생활 십자가 사나이’라는 그림자를 쌍둥이처럼 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 이 두 가지가 공존하는 그에게서 ‘분노하는 도덕군자’의 모습이 드러난다.
This dissertation aimed at a psychobiographical research on life narratives of an abused parricide lifer, Kim. He was once a student aged 24 at an illustrious university and threw tremendous emotional shock waves to society by committing double parricide, cutting the dead bodies into pieces and aban...
This dissertation aimed at a psychobiographical research on life narratives of an abused parricide lifer, Kim. He was once a student aged 24 at an illustrious university and threw tremendous emotional shock waves to society by committing double parricide, cutting the dead bodies into pieces and abandoning them. Immediately after the accident, his elder brother said that he could understand his younger brother and went on to say that he would take care of his younger brother for his whole life only if he would be exempted from capital punishment. Such a brotherly affection aroused a high interest in the legal circles, learned circles and religious world. Kim was demanded a death penalty in the first trial, but some fellow believers including Cardinal Kim, Soo Hwan at the Roman Catholic Church where Kim's family used to attend presented a petition for saving his life. Kim was sentenced to life imprisonment in the second trial, and has been serving his time for 8 years at the Wonju Correction.This researcher came to have an interest in Kim from the beginning of the news report on this accident and visited the Gwacheon Police Station where Kim was put under arrest at that time. Later I had the first interview with him at the Suweon Detention House on June 28, 2000, and since then I have been exchanging letters with him starting from August 1, 2000, and received about 120 letters up to now along with 24 face?to?face interviews with him. This research was focused on the analysis of life narratives permeated in his every single letter using a psychobiographical method in narrative psychology.As for the theoretical background, this researcher used the correlation between marital conflict and child abuse, narrative psychology, analytical psychology, and pastoral counseling as the foundation. In the category of narrative psychology, modernistic McAdams' six?stage developmental structure was used as a basis. In addition, this researcher took a look at an externalization of the problems, unique outcomes, written and oral tradition, and letters as narratives emphasized in post?modernistic narrative psychology of White and Eptston. In the category of analytical psychology, this researcher found out the research participant’s mythological archetype in Bolen's research on Greek god Hephaestus. In constructive theologian Poling's theological understanding on the Abuse of Power among the pastoral counseling theories, this writer considered the discussion on domestic violence victims' testimony, abuse of power as an evil, psychological mechanism used for survivors' ambiguous self-search and God's ambivalence the survivors have. As for the psychobiographical method in narrative psychology, McAdams' approach as “a whole person” and “psychobiographical methodology subsequent to life?cycle” were adopted as the basis. This writer drew up a biographical writing using Alexander's personological approach based on psychometrics and psychobiography and Runyan's eight step model.Kim’s life was not auspicious from the very birth. He was slow in his movements from his infancy as much as to arouse a suspicion of Asperger's syndrome and had a lot of problems in social interactivity. He suffered from physical, verbal and emotional abuse, medical neglect, and spiritual abuse. Nevertheless, he managed to do his school work faithfully enough to achieve an excellent school record from the regular elementary course until the senior high school course but unfortunately he became a victim of bullying from his friends, leaving inerasable injury in his heart. In the aftermath of such an adverse process, he understandably came to have an avoidant character and tended to have an extremely negative judgment over even his teachers. When he was in the third grade of a junior high school in 1991, he fell into a deep conflict with his mother. Since then, he began to come up with a retaliatory scenario as he had a crystallizing experience of “We won’t live together.”In the meantime, he was immersed into books and movies while starting to enrich his knowledge of humanities and social science sectors. He appreciated about 700 movies systematically and also was involved in movie?lovers’ club while doing research on writers and movie directors with a dream to be a screen writer. While serving his term in the air force, he became aware that his family life was too far from his colleagues’, finally burning himself more with hatred against his family who despised and discriminated against himself. While Kim, after being discharged from the air force, was preparing for a transfer to the Humanities Department because his college major did not match with his aptitude, he lost all desires and retreated to his apartment in the thinking that he had made a big mess in his TOEIC. Under the circumstances of weakness both physically and psychologically, he murdered his parents who abandoned him more than a week. This means that his narcissistic rage, which had been oppressed for 10 years, exploded as a lockage phenomenon. This researcher understands that he has outstanding Greek artisan Hephaestus’ mythological archetype. Though he was maltreated by his parents, had difficulties with interpersonal relations, and had an inferiority complex about his external features, I surely argue that he has an archetypal appearance of god Hephaestus in that he is equipped with the faculty of a faithful and artistic maker.This researcher believes that, in Christian child rearing, parental authority empowered by godly authority without equal regard for the relation between the parents and the child is one of main contributors to domestic violence and child abuse. This aspect will often leave the survivors of domestic violence lack of trust, low self?respect, shortage of socializing skills, helplessness, difficulty in expressing feelings, flashback and phobia. Based on the fact that, after all, these adverse factors develop into a spiritual abuse in a Christian family and they were directly exposed in the case of Kim’s life process, this researcher tries to make a critical approach to the case. As a result of considering the 8 years’ communication with the research participant [Mr. Kim] in the light of Poling’s nine?stage spiritual growth theory, this researcher found out that the journey of spirituality of doing goodness displays a recursive model of three stages: conversion of consciousness; determined implementation; and expanding.This researcher also found out that Kim has a persona of a parricide offender and concurrently a shadow of a “Right Life Cross bearing Man” just like twins. Revealed is an appearance of “a wrathful gentleman renowned for his virtue” from Mr. Kim in whom these two aspects coexist.
This dissertation aimed at a psychobiographical research on life narratives of an abused parricide lifer, Kim. He was once a student aged 24 at an illustrious university and threw tremendous emotional shock waves to society by committing double parricide, cutting the dead bodies into pieces and abandoning them. Immediately after the accident, his elder brother said that he could understand his younger brother and went on to say that he would take care of his younger brother for his whole life only if he would be exempted from capital punishment. Such a brotherly affection aroused a high interest in the legal circles, learned circles and religious world. Kim was demanded a death penalty in the first trial, but some fellow believers including Cardinal Kim, Soo Hwan at the Roman Catholic Church where Kim's family used to attend presented a petition for saving his life. Kim was sentenced to life imprisonment in the second trial, and has been serving his time for 8 years at the Wonju Correction.This researcher came to have an interest in Kim from the beginning of the news report on this accident and visited the Gwacheon Police Station where Kim was put under arrest at that time. Later I had the first interview with him at the Suweon Detention House on June 28, 2000, and since then I have been exchanging letters with him starting from August 1, 2000, and received about 120 letters up to now along with 24 face?to?face interviews with him. This research was focused on the analysis of life narratives permeated in his every single letter using a psychobiographical method in narrative psychology.As for the theoretical background, this researcher used the correlation between marital conflict and child abuse, narrative psychology, analytical psychology, and pastoral counseling as the foundation. In the category of narrative psychology, modernistic McAdams' six?stage developmental structure was used as a basis. In addition, this researcher took a look at an externalization of the problems, unique outcomes, written and oral tradition, and letters as narratives emphasized in post?modernistic narrative psychology of White and Eptston. In the category of analytical psychology, this researcher found out the research participant’s mythological archetype in Bolen's research on Greek god Hephaestus. In constructive theologian Poling's theological understanding on the Abuse of Power among the pastoral counseling theories, this writer considered the discussion on domestic violence victims' testimony, abuse of power as an evil, psychological mechanism used for survivors' ambiguous self-search and God's ambivalence the survivors have. As for the psychobiographical method in narrative psychology, McAdams' approach as “a whole person” and “psychobiographical methodology subsequent to life?cycle” were adopted as the basis. This writer drew up a biographical writing using Alexander's personological approach based on psychometrics and psychobiography and Runyan's eight step model.Kim’s life was not auspicious from the very birth. He was slow in his movements from his infancy as much as to arouse a suspicion of Asperger's syndrome and had a lot of problems in social interactivity. He suffered from physical, verbal and emotional abuse, medical neglect, and spiritual abuse. Nevertheless, he managed to do his school work faithfully enough to achieve an excellent school record from the regular elementary course until the senior high school course but unfortunately he became a victim of bullying from his friends, leaving inerasable injury in his heart. In the aftermath of such an adverse process, he understandably came to have an avoidant character and tended to have an extremely negative judgment over even his teachers. When he was in the third grade of a junior high school in 1991, he fell into a deep conflict with his mother. Since then, he began to come up with a retaliatory scenario as he had a crystallizing experience of “We won’t live together.”In the meantime, he was immersed into books and movies while starting to enrich his knowledge of humanities and social science sectors. He appreciated about 700 movies systematically and also was involved in movie?lovers’ club while doing research on writers and movie directors with a dream to be a screen writer. While serving his term in the air force, he became aware that his family life was too far from his colleagues’, finally burning himself more with hatred against his family who despised and discriminated against himself. While Kim, after being discharged from the air force, was preparing for a transfer to the Humanities Department because his college major did not match with his aptitude, he lost all desires and retreated to his apartment in the thinking that he had made a big mess in his TOEIC. Under the circumstances of weakness both physically and psychologically, he murdered his parents who abandoned him more than a week. This means that his narcissistic rage, which had been oppressed for 10 years, exploded as a lockage phenomenon. This researcher understands that he has outstanding Greek artisan Hephaestus’ mythological archetype. Though he was maltreated by his parents, had difficulties with interpersonal relations, and had an inferiority complex about his external features, I surely argue that he has an archetypal appearance of god Hephaestus in that he is equipped with the faculty of a faithful and artistic maker.This researcher believes that, in Christian child rearing, parental authority empowered by godly authority without equal regard for the relation between the parents and the child is one of main contributors to domestic violence and child abuse. This aspect will often leave the survivors of domestic violence lack of trust, low self?respect, shortage of socializing skills, helplessness, difficulty in expressing feelings, flashback and phobia. Based on the fact that, after all, these adverse factors develop into a spiritual abuse in a Christian family and they were directly exposed in the case of Kim’s life process, this researcher tries to make a critical approach to the case. As a result of considering the 8 years’ communication with the research participant [Mr. Kim] in the light of Poling’s nine?stage spiritual growth theory, this researcher found out that the journey of spirituality of doing goodness displays a recursive model of three stages: conversion of consciousness; determined implementation; and expanding.This researcher also found out that Kim has a persona of a parricide offender and concurrently a shadow of a “Right Life Cross bearing Man” just like twins. Revealed is an appearance of “a wrathful gentleman renowned for his virtue” from Mr. Kim in whom these two aspects coexist.
주제어
#학대받은 존속살해자 심리전기 이야기심리학 분석심리학 신화적 원형 헤파이스토스 힘의 남용 영적성장 9단계이론 아스퍼거 abused parricide offender (APO) psychobiography narrative psychology analytical psychology mythological archetype Hephaestus abuse of power nine-stage theory of spiritual growth Asperger
학위논문 정보
저자
박순
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
신학과
지도교수
정석환
발행연도
2008
총페이지
viii, 368 p.
키워드
학대받은 존속살해자 심리전기 이야기심리학 분석심리학 신화적 원형 헤파이스토스 힘의 남용 영적성장 9단계이론 아스퍼거 abused parricide offender (APO) psychobiography narrative psychology analytical psychology mythological archetype Hephaestus abuse of power nine-stage theory of spiritual growth Asperger
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