나는 성공적인 커리어우먼이라는 삶의 목표를 가지고 살아왔다. 열심히 일해서 인정받는 것이야말로 최고의 가치라고 생각했고, 그러기 위해서 결혼이나 출산은 부차적인 일이라고 생각했다. 그러나 결혼을 하고 아이가 생기니 개인으로서의 나의 자아실현의 욕망도 중요하지만 아이를 향한 엄마로서의 욕망 역시 커다란 것임을 느꼈다. 그러나 두 가지 일을 하면서 무엇 하나 제대로 성에 차도록 못하며 분열되어 가는 나를 느끼던 중, 초등학교 입학을 앞둔 아이의 사회성 문제를 계기로 일을 그만두고 전업맘이 되었다. 그러나 전업맘이 되기를 망설이고, 전업맘이 된 후에도 워킹맘에 비해 스스로 위축되는 나를 돌아보며 나 스스로가 전업맘의 가치를 비하하고 있었음을 알게 되었다. 그리하여 왜 나는 성공적인 커리어우먼이 되길 욕망했고, 엄마의 존재를 비하했는지 나의 과거와 현재를 돌아보면서 성찰하게 된다. 자기내러티브를 통해 나의 욕망을 탐구한 결과 나를 비롯한 이 시대의 여성들이, 결혼과 출산을 통해 되는 엄마라는 존재보다는, 신자유주의적 자본주의 시대의 인간상인 경제적 잉여가치를 생산하는 인간이 되어 사회적으로 인정받는 것을 최고의 가치로 여기면서 이를 갈망하도록 사회화되어 자라왔다는 사실과 우리 사회 역시 그러한 인간상이 되도록 부추기고 있음을 발견하였다. 특히 나의 경우 ...
나는 성공적인 커리어우먼이라는 삶의 목표를 가지고 살아왔다. 열심히 일해서 인정받는 것이야말로 최고의 가치라고 생각했고, 그러기 위해서 결혼이나 출산은 부차적인 일이라고 생각했다. 그러나 결혼을 하고 아이가 생기니 개인으로서의 나의 자아실현의 욕망도 중요하지만 아이를 향한 엄마로서의 욕망 역시 커다란 것임을 느꼈다. 그러나 두 가지 일을 하면서 무엇 하나 제대로 성에 차도록 못하며 분열되어 가는 나를 느끼던 중, 초등학교 입학을 앞둔 아이의 사회성 문제를 계기로 일을 그만두고 전업맘이 되었다. 그러나 전업맘이 되기를 망설이고, 전업맘이 된 후에도 워킹맘에 비해 스스로 위축되는 나를 돌아보며 나 스스로가 전업맘의 가치를 비하하고 있었음을 알게 되었다. 그리하여 왜 나는 성공적인 커리어우먼이 되길 욕망했고, 엄마의 존재를 비하했는지 나의 과거와 현재를 돌아보면서 성찰하게 된다. 자기내러티브를 통해 나의 욕망을 탐구한 결과 나를 비롯한 이 시대의 여성들이, 결혼과 출산을 통해 되는 엄마라는 존재보다는, 신자유주의적 자본주의 시대의 인간상인 경제적 잉여가치를 생산하는 인간이 되어 사회적으로 인정받는 것을 최고의 가치로 여기면서 이를 갈망하도록 사회화되어 자라왔다는 사실과 우리 사회 역시 그러한 인간상이 되도록 부추기고 있음을 발견하였다. 특히 나의 경우 어린 시절부터 대타자의 욕망을 적극 수용하면서 외부의 기준에 나를 맞추고 인정받기 위해 노력하면서 결핍증에 시달려왔음을 깨닫게 되었다.
- - 나를 둘러싼 대타자와 그들의 욕망이 나를 억압하고 있었음을 인식하는 것만으로도 주체로서의 한걸음을 내딛을 수 있다. 또한 그러한 인식을 바탕으로 내 감정을 돌아보면, 내가 구속되어 있는 타자의 욕망의 세계와는 다른 인간의 존재적 근원인 보편의 세 - - 계를 인식할 수 있게 된다. 프로이트, 융, 라캉 등의 정신분석학자들이 이미 유아기적 기억상실 너머의 상실의 세계, 집단무의식의 세계로 개념화한 바 있고, 불교, 성리학 등 인류의 오랜 철학적 사고의 내용이 그러한 사실을 증명하고 있다. 이러한 보편을 확인한 나는 보편과 특수의 교차적 존재, ‘중간자’로서의 나를 인식한다. 중간자인 나는 특수의 세계, 현실 속에서 살면서 여러 가지 다양한 감정을 경험하고 이리저리 흔들리지만 결국은 보편의 세계에서 우러나는 내 몸과 감정의 소리에 따라 교차적인 모습, 나다운 모습으로 살아갈 수 있게 된다. 이렇게 ‘나다운 나’가 되면 역시 ‘나다운 엄마’가 될 수 있다. 현실 속에 주어진 다양한 엄마의 욕망들이 진정한 ‘엄마로서의 나의 욕망’과 합치하는지 살펴보는 것이 ‘엄마성’의 출발이다. 기존의 모성이데올로기는 거부하지만, 정작 어떻게, 어떤 엄마가 되어야 하는지 모르는 이 시대의 엄마들은 자신이 배운대로 엄마로서의 ‘효율적인 생산성’을 드러내기 위해 아이의 학업성취를 지표로 활용한다. 그리고 이는 과도한 사교육과 학업부담 등으로 아이의 심리적 문제 및 아이와 엄마간의 관계갈등을 일으키기도 한다. 그러나 정말 그것이 자신의 아이를 사랑하는 엄마로서 해야 할 일이고 가져야 할 욕망인지 다시 생각해 본다면, 아이는 물론 엄마인 자신도 타자의 욕망으로 인한 결핍증과 소진, 우울감에서 벗어날 수 있다. 나는 내 것인 줄 착각했던 타자의 욕망을 인식하고 그것으로부터 자유로울 수 있는 ‘중간자’로서의 내 주체를 확인함으로써, 타자의 욕망에서 자유로운 나만의 엄마성을 발현할 수 있다. 이 시대의 모든 엄마들이 자신의 감정과 욕망을 지키고, 아이의 감정과 욕망도 함께 지키면서 자신만의 ‘엄마성’으로 행복한 개인, 그리고 엄마가 되길 기원하는 바이다.
나는 성공적인 커리어우먼이라는 삶의 목표를 가지고 살아왔다. 열심히 일해서 인정받는 것이야말로 최고의 가치라고 생각했고, 그러기 위해서 결혼이나 출산은 부차적인 일이라고 생각했다. 그러나 결혼을 하고 아이가 생기니 개인으로서의 나의 자아실현의 욕망도 중요하지만 아이를 향한 엄마로서의 욕망 역시 커다란 것임을 느꼈다. 그러나 두 가지 일을 하면서 무엇 하나 제대로 성에 차도록 못하며 분열되어 가는 나를 느끼던 중, 초등학교 입학을 앞둔 아이의 사회성 문제를 계기로 일을 그만두고 전업맘이 되었다. 그러나 전업맘이 되기를 망설이고, 전업맘이 된 후에도 워킹맘에 비해 스스로 위축되는 나를 돌아보며 나 스스로가 전업맘의 가치를 비하하고 있었음을 알게 되었다. 그리하여 왜 나는 성공적인 커리어우먼이 되길 욕망했고, 엄마의 존재를 비하했는지 나의 과거와 현재를 돌아보면서 성찰하게 된다. 자기내러티브를 통해 나의 욕망을 탐구한 결과 나를 비롯한 이 시대의 여성들이, 결혼과 출산을 통해 되는 엄마라는 존재보다는, 신자유주의적 자본주의 시대의 인간상인 경제적 잉여가치를 생산하는 인간이 되어 사회적으로 인정받는 것을 최고의 가치로 여기면서 이를 갈망하도록 사회화되어 자라왔다는 사실과 우리 사회 역시 그러한 인간상이 되도록 부추기고 있음을 발견하였다. 특히 나의 경우 어린 시절부터 대타자의 욕망을 적극 수용하면서 외부의 기준에 나를 맞추고 인정받기 위해 노력하면서 결핍증에 시달려왔음을 깨닫게 되었다.
- - 나를 둘러싼 대타자와 그들의 욕망이 나를 억압하고 있었음을 인식하는 것만으로도 주체로서의 한걸음을 내딛을 수 있다. 또한 그러한 인식을 바탕으로 내 감정을 돌아보면, 내가 구속되어 있는 타자의 욕망의 세계와는 다른 인간의 존재적 근원인 보편의 세 - - 계를 인식할 수 있게 된다. 프로이트, 융, 라캉 등의 정신분석학자들이 이미 유아기적 기억상실 너머의 상실의 세계, 집단무의식의 세계로 개념화한 바 있고, 불교, 성리학 등 인류의 오랜 철학적 사고의 내용이 그러한 사실을 증명하고 있다. 이러한 보편을 확인한 나는 보편과 특수의 교차적 존재, ‘중간자’로서의 나를 인식한다. 중간자인 나는 특수의 세계, 현실 속에서 살면서 여러 가지 다양한 감정을 경험하고 이리저리 흔들리지만 결국은 보편의 세계에서 우러나는 내 몸과 감정의 소리에 따라 교차적인 모습, 나다운 모습으로 살아갈 수 있게 된다. 이렇게 ‘나다운 나’가 되면 역시 ‘나다운 엄마’가 될 수 있다. 현실 속에 주어진 다양한 엄마의 욕망들이 진정한 ‘엄마로서의 나의 욕망’과 합치하는지 살펴보는 것이 ‘엄마성’의 출발이다. 기존의 모성이데올로기는 거부하지만, 정작 어떻게, 어떤 엄마가 되어야 하는지 모르는 이 시대의 엄마들은 자신이 배운대로 엄마로서의 ‘효율적인 생산성’을 드러내기 위해 아이의 학업성취를 지표로 활용한다. 그리고 이는 과도한 사교육과 학업부담 등으로 아이의 심리적 문제 및 아이와 엄마간의 관계갈등을 일으키기도 한다. 그러나 정말 그것이 자신의 아이를 사랑하는 엄마로서 해야 할 일이고 가져야 할 욕망인지 다시 생각해 본다면, 아이는 물론 엄마인 자신도 타자의 욕망으로 인한 결핍증과 소진, 우울감에서 벗어날 수 있다. 나는 내 것인 줄 착각했던 타자의 욕망을 인식하고 그것으로부터 자유로울 수 있는 ‘중간자’로서의 내 주체를 확인함으로써, 타자의 욕망에서 자유로운 나만의 엄마성을 발현할 수 있다. 이 시대의 모든 엄마들이 자신의 감정과 욕망을 지키고, 아이의 감정과 욕망도 함께 지키면서 자신만의 ‘엄마성’으로 행복한 개인, 그리고 엄마가 되길 기원하는 바이다.
I had valued the achievement and recognition from my work rather than getting married and being a mother as I had always wanted to be a successful woman in my career. However, I realized that I also have a desire to be a good mother for my daughter after having a childbirth. I was not happy wit...
I had valued the achievement and recognition from my work rather than getting married and being a mother as I had always wanted to be a successful woman in my career. However, I realized that I also have a desire to be a good mother for my daughter after having a childbirth. I was not happy with my life as a working-mother since I felt myself divided into two identities and I was not doing good enough in both area, as a working woman and a mother. I, moreover, was tempted to quit my work and be a full-time mother as the psychological unstability of my daughter who is about to enter elementary school. Aftr all, I quit my job even though it was not an easy decision because it was kind of giving up my longtime dream to be a successful career woman and even more I have devalued being full-time mothers. I found myself depressed and unsatisfactory after I became a full-time mother and the feeling goes worse when I compared myself to working-moms. I was distressed with this feeling and it was the momentum that I started to think of my feeling, emotion and desires. As a result of this ‘Self-narrative’ study on my desires from past through present, I found that women including me of this era, of ‘neo-liberalistic capitalism’, have been educated and encouraged to value and aspire to become the human being who is producing the best economic surplus value rather than to become a mother through marriage and childbirth. I was the one who eagerly accepts and pursues this value through my life from childhood to be recognized by Others such as parents, schools and companies that I worked for. That was the reason why I always had the feeling of deficiency that drives me not only to be more conductive and efficient but also to achieve more. It is possible to take one step ahead toward being a subject just by recognizing that I was being caught by Other’s desire unconsciously. From that perception, I can perceive the ‘structure of Universality’ which is the origin of ‘Human Nature’ and different from the world that we see and live in physically. Psychoanalysts such as Freud, Jung and Lacan have already conceptualized it as a forgotten world beyond consciousness with ‘infant amnesia’ and ‘collective unconsciousness.’ Philosophies such as Buddhism and Confucianism have asserted it’s existence for long time. With this notion, I can identify me as ‘Glocal Being’ which is an Xological being existing across both structures of Universality and Uniqueness. As a ‘Glocal Being’, I live in the world of Uniqueness experiencing various emotions and feelings which shakes myself goes up and down by incidents, however, I am also living on the way I am which is originated from the Universality at the same time. Thus, I am an Xological being. I can be conscious of it by only understanding my feeling, emotion and desires since those are the sensible presence of Human Nature originated from the Universality. ‘The way I am’ forms ‘the way I am as a mother.’ It is the beginning of ‘Mother Nature’ to examine and decide whether those given desires are in accord with ‘my true emotions and desires as a Mom.’ As current mothers, we don’t know how to be a good mothr and what mother should be since we haven’t given it a thought. We just refuse to follow the traditional model of Mom, which is called ‘Maternal Ideology,’ and try to prove ourselves as ‘efficient human being with productivity’ as we are educated and encouraged by socialization. That’s why Moms are so eager to force their children to get academic achievements as the indicator of Mom’s efficiency. And it results in various social problems such as overflowing of private education expense, excessive studies of students, which cause psychological problems of the child and the relationship between the child and mother. Thus, I think, we can be free from the feeling of deficiencies, burnout and depression caused by the pressure of pursuing those embedded desires from Others as long as we reconsider whether it is really something that we want to desire as a mother who loves own child. I can have my own ‘Mother Nature’ which is free from the Other’s desire by recognizing myself as a subject, ‘Glocal Being.’ I hope all the mothers to be relieved and happy being a mother whether she is a full-time mother or a working-mother as a individual subject who is aware of her own ‘Mother Nature’ which can be achieved by respecting emotions, feeling and desires of herselves and their children.
I had valued the achievement and recognition from my work rather than getting married and being a mother as I had always wanted to be a successful woman in my career. However, I realized that I also have a desire to be a good mother for my daughter after having a childbirth. I was not happy with my life as a working-mother since I felt myself divided into two identities and I was not doing good enough in both area, as a working woman and a mother. I, moreover, was tempted to quit my work and be a full-time mother as the psychological unstability of my daughter who is about to enter elementary school. Aftr all, I quit my job even though it was not an easy decision because it was kind of giving up my longtime dream to be a successful career woman and even more I have devalued being full-time mothers. I found myself depressed and unsatisfactory after I became a full-time mother and the feeling goes worse when I compared myself to working-moms. I was distressed with this feeling and it was the momentum that I started to think of my feeling, emotion and desires. As a result of this ‘Self-narrative’ study on my desires from past through present, I found that women including me of this era, of ‘neo-liberalistic capitalism’, have been educated and encouraged to value and aspire to become the human being who is producing the best economic surplus value rather than to become a mother through marriage and childbirth. I was the one who eagerly accepts and pursues this value through my life from childhood to be recognized by Others such as parents, schools and companies that I worked for. That was the reason why I always had the feeling of deficiency that drives me not only to be more conductive and efficient but also to achieve more. It is possible to take one step ahead toward being a subject just by recognizing that I was being caught by Other’s desire unconsciously. From that perception, I can perceive the ‘structure of Universality’ which is the origin of ‘Human Nature’ and different from the world that we see and live in physically. Psychoanalysts such as Freud, Jung and Lacan have already conceptualized it as a forgotten world beyond consciousness with ‘infant amnesia’ and ‘collective unconsciousness.’ Philosophies such as Buddhism and Confucianism have asserted it’s existence for long time. With this notion, I can identify me as ‘Glocal Being’ which is an Xological being existing across both structures of Universality and Uniqueness. As a ‘Glocal Being’, I live in the world of Uniqueness experiencing various emotions and feelings which shakes myself goes up and down by incidents, however, I am also living on the way I am which is originated from the Universality at the same time. Thus, I am an Xological being. I can be conscious of it by only understanding my feeling, emotion and desires since those are the sensible presence of Human Nature originated from the Universality. ‘The way I am’ forms ‘the way I am as a mother.’ It is the beginning of ‘Mother Nature’ to examine and decide whether those given desires are in accord with ‘my true emotions and desires as a Mom.’ As current mothers, we don’t know how to be a good mothr and what mother should be since we haven’t given it a thought. We just refuse to follow the traditional model of Mom, which is called ‘Maternal Ideology,’ and try to prove ourselves as ‘efficient human being with productivity’ as we are educated and encouraged by socialization. That’s why Moms are so eager to force their children to get academic achievements as the indicator of Mom’s efficiency. And it results in various social problems such as overflowing of private education expense, excessive studies of students, which cause psychological problems of the child and the relationship between the child and mother. Thus, I think, we can be free from the feeling of deficiencies, burnout and depression caused by the pressure of pursuing those embedded desires from Others as long as we reconsider whether it is really something that we want to desire as a mother who loves own child. I can have my own ‘Mother Nature’ which is free from the Other’s desire by recognizing myself as a subject, ‘Glocal Being.’ I hope all the mothers to be relieved and happy being a mother whether she is a full-time mother or a working-mother as a individual subject who is aware of her own ‘Mother Nature’ which can be achieved by respecting emotions, feeling and desires of herselves and their children.
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