노인교육은 노인의 삶 전반에 긍정적인 영향을 미친다. 노인의 신체적인 건강유지 뿐만 아니라, 심리적, 정신적, 사회적, 지적영역의 증진을 위해 제공되는 노인교육은 노인의 삶에 긍정적인 평가를 준다. 따라서 건강한 노년을 보내기 위하여 교육은 필요하다. 그러나 선행연구는 단일한 유형의 프로그램에 대한 연구가 주를 이루고 있다고 볼 수 있었다. 노인대학에서는 다양한 교육프로그램이 진행되어지고 있어 단일 프로그램의 효과도 중요하지만 서로 다른 유형의 프로그램이 노인의 삶에 미치는 영향을 비교분석할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 첫째...
노인교육은 노인의 삶 전반에 긍정적인 영향을 미친다. 노인의 신체적인 건강유지 뿐만 아니라, 심리적, 정신적, 사회적, 지적영역의 증진을 위해 제공되는 노인교육은 노인의 삶에 긍정적인 평가를 준다. 따라서 건강한 노년을 보내기 위하여 교육은 필요하다. 그러나 선행연구는 단일한 유형의 프로그램에 대한 연구가 주를 이루고 있다고 볼 수 있었다. 노인대학에서는 다양한 교육프로그램이 진행되어지고 있어 단일 프로그램의 효과도 중요하지만 서로 다른 유형의 프로그램이 노인의 삶에 미치는 영향을 비교분석할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 첫째, 노년교육 프로그램의 유형에 따라 참여 노인들의 노인에 대한 태도는 차이가 나는가? 둘째, 노년교육 프로그램의 유형에 따라 참여 노인들의 생활만족도에는 차이가 나는가? 셋째, 노년교육 프로그램의 참여 유형에 따라 참여 노인들의 자아효능감에는 차이가 나는가?에 관심을 두었다. 이를 위해 당진노인대학에서 실시되고 있는 프로그램 중 17회기의 일어교육 프로그램, 영어교육프로그램, 스포츠댄스프로그램에 참여한 43명의 노인을 대상으로 하여 프로그램 실시 이전과 실시 이후, 노인에 대한 태도, 생활만족도 및 자아효능감 측면에서의 단일집단측정을 실시하였다. 본 연구 결과를 간단하게 요약하면 다음과 같다. 먼저 노인교육프로그램의 효과성을 분석한 결과, 첫째, 노인교육의 유형에 따라 노인교육프로그램이 노인에 대한 태도의 효과성에는 차이가 나타났다. 즉, 일어교육에 참여한 노인의 노인에 대한 태도가 가장 긍정적 이었고, 그 다음이 스포츠댄스, 영어교육 프로그램 순이었다. 둘째, 노인교육프로그램이 생활만족도에 미치는 효과를 알아본 결과, 노인교육의 유형에 따라 생활만족도의 차이는 유의미하지 않았다. 셋째, 노인교육프로그램이 자아효능감에 미치는 효과를 알아본 결과, 노인교육의 유형에 따라 자아효능감에는 차이가 유의하였다. 즉, 일어교육프로그램에 참여한 노인의 자아효능감이 가장 높았고, 그 다음이 스포츠댄스프로그램, 영어교육프로그램 순이었다. 다음으로 노인교육프로그램에 대한 과정평가를 분석한 결과, 첫째, 노인교육 프로그램을 교육에 참여한 노인을 대상으로 설문하여 프로그램에 대해 평가한 결과 노인교육 내용의 적절성, 교육 자료의 내용의 이해에 대한 도움, 강의시간의 적절성, 강의방법의 적절성, 앞으로의 생활에 도움, 노인교육을 이웃에 권유, 노인교육이 기대에 부합 등의 면에서 전반적으로 적절하였다고 평가되었다. 둘째, 노인교육에 참여한 강사진의 평가는 노인들의 프로그램 참여의 성실성, 노인들의 수업 참여의 적극성, 수업 내용의 이해도, 다른 노인들과의 관계, 수업내용에 대한 선호도, 강사에 대한 친절성 등에서 적절하게 평가되었다.
노인교육은 노인의 삶 전반에 긍정적인 영향을 미친다. 노인의 신체적인 건강유지 뿐만 아니라, 심리적, 정신적, 사회적, 지적영역의 증진을 위해 제공되는 노인교육은 노인의 삶에 긍정적인 평가를 준다. 따라서 건강한 노년을 보내기 위하여 교육은 필요하다. 그러나 선행연구는 단일한 유형의 프로그램에 대한 연구가 주를 이루고 있다고 볼 수 있었다. 노인대학에서는 다양한 교육프로그램이 진행되어지고 있어 단일 프로그램의 효과도 중요하지만 서로 다른 유형의 프로그램이 노인의 삶에 미치는 영향을 비교분석할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 첫째, 노년교육 프로그램의 유형에 따라 참여 노인들의 노인에 대한 태도는 차이가 나는가? 둘째, 노년교육 프로그램의 유형에 따라 참여 노인들의 생활만족도에는 차이가 나는가? 셋째, 노년교육 프로그램의 참여 유형에 따라 참여 노인들의 자아효능감에는 차이가 나는가?에 관심을 두었다. 이를 위해 당진노인대학에서 실시되고 있는 프로그램 중 17회기의 일어교육 프로그램, 영어교육프로그램, 스포츠댄스프로그램에 참여한 43명의 노인을 대상으로 하여 프로그램 실시 이전과 실시 이후, 노인에 대한 태도, 생활만족도 및 자아효능감 측면에서의 단일집단측정을 실시하였다. 본 연구 결과를 간단하게 요약하면 다음과 같다. 먼저 노인교육프로그램의 효과성을 분석한 결과, 첫째, 노인교육의 유형에 따라 노인교육프로그램이 노인에 대한 태도의 효과성에는 차이가 나타났다. 즉, 일어교육에 참여한 노인의 노인에 대한 태도가 가장 긍정적 이었고, 그 다음이 스포츠댄스, 영어교육 프로그램 순이었다. 둘째, 노인교육프로그램이 생활만족도에 미치는 효과를 알아본 결과, 노인교육의 유형에 따라 생활만족도의 차이는 유의미하지 않았다. 셋째, 노인교육프로그램이 자아효능감에 미치는 효과를 알아본 결과, 노인교육의 유형에 따라 자아효능감에는 차이가 유의하였다. 즉, 일어교육프로그램에 참여한 노인의 자아효능감이 가장 높았고, 그 다음이 스포츠댄스프로그램, 영어교육프로그램 순이었다. 다음으로 노인교육프로그램에 대한 과정평가를 분석한 결과, 첫째, 노인교육 프로그램을 교육에 참여한 노인을 대상으로 설문하여 프로그램에 대해 평가한 결과 노인교육 내용의 적절성, 교육 자료의 내용의 이해에 대한 도움, 강의시간의 적절성, 강의방법의 적절성, 앞으로의 생활에 도움, 노인교육을 이웃에 권유, 노인교육이 기대에 부합 등의 면에서 전반적으로 적절하였다고 평가되었다. 둘째, 노인교육에 참여한 강사진의 평가는 노인들의 프로그램 참여의 성실성, 노인들의 수업 참여의 적극성, 수업 내용의 이해도, 다른 노인들과의 관계, 수업내용에 대한 선호도, 강사에 대한 친절성 등에서 적절하게 평가되었다.
Education for the elderly has positive effects on the overall lives of the old. Education has been provided for the old not only to keep old people physically healthy, but also to improve their psychological, mental, social and intellectual states and is evaluated to have enhanced the quality of the...
Education for the elderly has positive effects on the overall lives of the old. Education has been provided for the old not only to keep old people physically healthy, but also to improve their psychological, mental, social and intellectual states and is evaluated to have enhanced the quality of their lives. Therefore, education is necessary to make senescence sound. Most of the preceding researches were made about single programme. It is undeniable that the effect of single programme is important. However, because various programmes are in progress in elder's colleges, studies are needed to identify and compare the effects of different kinds of programmes on old people's lives. In this study, three issues were dealt. First, does old people's attitude to the other old people change according to the type of education program? Secondly, are there any differences in life satisfaction of the elderly who participated in different types of program? Thirdly, is self-efficacy of old people affected by the type of program? For the purpose this study, a research was performed on 43 old people of Japanese Programme, English Programme, and Sports dance Programme that had 17 classes and were organized by Dangjin Elder's College. The method of research was one-group pre-test and post-test about attitude to the other old people, life-satisfaction, and self-efficacy. The result of the research can be summarized like this. First of all, analysis of effectiveness of education programme for the elderly was made. First, people who took part in different programmes showed differences in their attitude to the other old people. Japanese programme students showed the most positive attitude, and English programme students showed less positive attitude than other students. Secondly, the differences of life-satisfaction according to the different type of programme were insignificant. Thirdly, different type of programme made different effect on self-efficacy. Self-efficacy of people in Japanese programme was the highest, and that of those in English programmes was the lowest. Process evaluation about education programme for the elderly was made also. In a survey of old people who participated in education programme, the questions were about the programmes; appropriateness of the contents, properness of materials to support understanding, right length of programme, proper use of teaching method, helpfulness for future life, intention of recommending neighbors to take education for the elderly, and satisfaction about education. About these questions, respondents generally gave positive answers. In a survey on lecturers of the programmes, they were asked about students' faithfulness, activeness during the class, understanding, relationship with other students, enjoyment of contents of classes, and kindness to the lecturers. The lecturers answered positively.
Education for the elderly has positive effects on the overall lives of the old. Education has been provided for the old not only to keep old people physically healthy, but also to improve their psychological, mental, social and intellectual states and is evaluated to have enhanced the quality of their lives. Therefore, education is necessary to make senescence sound. Most of the preceding researches were made about single programme. It is undeniable that the effect of single programme is important. However, because various programmes are in progress in elder's colleges, studies are needed to identify and compare the effects of different kinds of programmes on old people's lives. In this study, three issues were dealt. First, does old people's attitude to the other old people change according to the type of education program? Secondly, are there any differences in life satisfaction of the elderly who participated in different types of program? Thirdly, is self-efficacy of old people affected by the type of program? For the purpose this study, a research was performed on 43 old people of Japanese Programme, English Programme, and Sports dance Programme that had 17 classes and were organized by Dangjin Elder's College. The method of research was one-group pre-test and post-test about attitude to the other old people, life-satisfaction, and self-efficacy. The result of the research can be summarized like this. First of all, analysis of effectiveness of education programme for the elderly was made. First, people who took part in different programmes showed differences in their attitude to the other old people. Japanese programme students showed the most positive attitude, and English programme students showed less positive attitude than other students. Secondly, the differences of life-satisfaction according to the different type of programme were insignificant. Thirdly, different type of programme made different effect on self-efficacy. Self-efficacy of people in Japanese programme was the highest, and that of those in English programmes was the lowest. Process evaluation about education programme for the elderly was made also. In a survey of old people who participated in education programme, the questions were about the programmes; appropriateness of the contents, properness of materials to support understanding, right length of programme, proper use of teaching method, helpfulness for future life, intention of recommending neighbors to take education for the elderly, and satisfaction about education. About these questions, respondents generally gave positive answers. In a survey on lecturers of the programmes, they were asked about students' faithfulness, activeness during the class, understanding, relationship with other students, enjoyment of contents of classes, and kindness to the lecturers. The lecturers answered positively.
주제어
#노인교육프로그램 효과성 과정평가
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.