노인의 평생교육 참여가 자살생각과 삶의 질에 미치는 영향 : 희망의 조절된 매개효과 The Effect of Participation of Lifelong Education on the Suicidal and Quality of Life of the Elderly:Moderated Mediation Effect of Hope원문보기
본 연구는 충청남도 D시에 거주하는 266명의 노인을 대상으로 평생교육 참여와 삶의 질과의 관계에서 자살생각이 매개하고 이러한 매개관계를 희망이 조절 매개하는지를 분석하여 노인의 자살 예방과 삶의 질 향상을 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두었다. 자료는 SPSS PC+ Win. 21.0을 활용하여 신뢰도 분석, 평균비교분석(One-way ANOVA), ...
본 연구는 충청남도 D시에 거주하는 266명의 노인을 대상으로 평생교육 참여와 삶의 질과의 관계에서 자살생각이 매개하고 이러한 매개관계를 희망이 조절 매개하는지를 분석하여 노인의 자살 예방과 삶의 질 향상을 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두었다. 자료는 SPSS PC+ Win. 21.0을 활용하여 신뢰도 분석, 평균비교분석(One-way ANOVA), 상관분석을 실시하였다. 또한 SPSS macro PROCESS 모델1, 4, 14를 이용하여 매개, 조절 및 조절된 매개효과를 분석하였으며, 이들의 검증은 bootstrap을 이용하였고, 검증 시 부트스트랩 샘플 수는 5,000개로 지정하고, 신뢰구간은 95%로 설정하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 평균차이비교 분석 결과 희망과 삶의 질은 모두 여자노인이 남자노인보다 높았다. 또한 평생교육 참여는 중졸이상이 초졸 및 무학보다 높았으며, 자살생각은 배우자가 없다는 집단이 있다는 집단이 높았다. 둘째, 상관관계 분석 결과 평생교육 참여는 자살생각과는 부적 상관관계를, 희망과 삶의 질과는 정적 상관관계를 보였다. 반면 삶의 질은 평생교육 참여와 희망과 정적 상관관계를 보였다. 셋째, 매개효과 분석 결과 평생교육 참여와 삶의 질 간의 관계에서 자살생각이 매개하였다. 넷째, 조절효과 분석 결과 자살생각과 삶의 질과의 관계에서 희망이 조절하였다. 자살생각이 증가하면 삶의 질이 감소하는데 희망의 고집단에서 그러한 경향이 낮았다. 다섯째, 조절된 매개효과를 분석한 결과 평생교육 참여, 자살생각 및 삶의 질과의 관계에서 희망의 조절된 매개효과가 검증되었다. 평생교육 참여 → 자살생각 → 삶의 질 간의 경로의 조건부 간접 효과는 희망이 중간 이상일 때 효과가 있었다. 이러한 연구결과를 중심으로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 조사대상 지역은 D시로 한정하였다. 추후 연구에서는 D시만이 아니라 대도시, 중소도시 및 농촌 지역을 군집화하고 선정하여 다양한 지역 특성을 가진 노인들을 대상으로 연구하는 것이 필요하다. 둘째, 이 연구의 독립변인은 평생교육 참여, 종속변인은 삶의 질이었으며, 매개변인은 자살생각, 조절된 매개변인은 희망이었다. 이러한 모형보다는 독립변인은 평생교육 참여로 같지만 종속변인은 자살생각, 조절변인은 희망이면 현상을 보다 더 명확하게 설명할 수 있는 모형으로 판단되며, 추후 연구에서 이 모형을 적용하기를 기대한다. 셋째, D시는 이미 노인들의 평생교육 참여 정도가 높고 자살생각이 낮은 지역이다. 평생교육 참여가 낮고 따라서 자살생각도 높은 지역을 선정하여 본 연구의 모델이 적용 가능한지에 대한 연구도 필요하다.
본 연구는 충청남도 D시에 거주하는 266명의 노인을 대상으로 평생교육 참여와 삶의 질과의 관계에서 자살생각이 매개하고 이러한 매개관계를 희망이 조절 매개하는지를 분석하여 노인의 자살 예방과 삶의 질 향상을 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두었다. 자료는 SPSS PC+ Win. 21.0을 활용하여 신뢰도 분석, 평균비교분석(One-way ANOVA), 상관분석을 실시하였다. 또한 SPSS macro PROCESS 모델1, 4, 14를 이용하여 매개, 조절 및 조절된 매개효과를 분석하였으며, 이들의 검증은 bootstrap을 이용하였고, 검증 시 부트스트랩 샘플 수는 5,000개로 지정하고, 신뢰구간은 95%로 설정하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 평균차이비교 분석 결과 희망과 삶의 질은 모두 여자노인이 남자노인보다 높았다. 또한 평생교육 참여는 중졸이상이 초졸 및 무학보다 높았으며, 자살생각은 배우자가 없다는 집단이 있다는 집단이 높았다. 둘째, 상관관계 분석 결과 평생교육 참여는 자살생각과는 부적 상관관계를, 희망과 삶의 질과는 정적 상관관계를 보였다. 반면 삶의 질은 평생교육 참여와 희망과 정적 상관관계를 보였다. 셋째, 매개효과 분석 결과 평생교육 참여와 삶의 질 간의 관계에서 자살생각이 매개하였다. 넷째, 조절효과 분석 결과 자살생각과 삶의 질과의 관계에서 희망이 조절하였다. 자살생각이 증가하면 삶의 질이 감소하는데 희망의 고집단에서 그러한 경향이 낮았다. 다섯째, 조절된 매개효과를 분석한 결과 평생교육 참여, 자살생각 및 삶의 질과의 관계에서 희망의 조절된 매개효과가 검증되었다. 평생교육 참여 → 자살생각 → 삶의 질 간의 경로의 조건부 간접 효과는 희망이 중간 이상일 때 효과가 있었다. 이러한 연구결과를 중심으로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 조사대상 지역은 D시로 한정하였다. 추후 연구에서는 D시만이 아니라 대도시, 중소도시 및 농촌 지역을 군집화하고 선정하여 다양한 지역 특성을 가진 노인들을 대상으로 연구하는 것이 필요하다. 둘째, 이 연구의 독립변인은 평생교육 참여, 종속변인은 삶의 질이었으며, 매개변인은 자살생각, 조절된 매개변인은 희망이었다. 이러한 모형보다는 독립변인은 평생교육 참여로 같지만 종속변인은 자살생각, 조절변인은 희망이면 현상을 보다 더 명확하게 설명할 수 있는 모형으로 판단되며, 추후 연구에서 이 모형을 적용하기를 기대한다. 셋째, D시는 이미 노인들의 평생교육 참여 정도가 높고 자살생각이 낮은 지역이다. 평생교육 참여가 낮고 따라서 자살생각도 높은 지역을 선정하여 본 연구의 모델이 적용 가능한지에 대한 연구도 필요하다.
The purpose of this study was to determine the mediating effect of suicid ideation on the relationship between lifelong education participation and quality of life, determine the moderated mediation effect of hope on the relationship lifelong education participation and quality of life through suici...
The purpose of this study was to determine the mediating effect of suicid ideation on the relationship between lifelong education participation and quality of life, determine the moderated mediation effect of hope on the relationship lifelong education participation and quality of life through suicide ideation and to provide basic data for improvement of suicide prevention and quality of life for the elderly. This study was conducted to examine 266 elderly people living in D city of Chungcheongnam-do. SPSS PC + Win. 21.0 program was used to perform descriptive statistics, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA and SPSS macro PROCESS was used to analyze the mediating, moderating, and moderated mediation effects. The conclusions of the study are as follows. First, the mean difference of hope and quality of life were higher among female elderly than male elderly. In addition, participation in lifelong education was higher in above middle school graduates than non schooling respondents. The suicide idea was higher in a group that there was no spouse. Second, the correlation analysis showed that the participation of lifelong education was negatively correlated with suicidal ideation, and that there was a positive correlation between hope and quality of life. On the other hand, quality of life showed a positive correlation with participation in lifelong education and hope. Third, mediation effect analysis showed that suicidal ideation mediated the relationship between lifelong education participation and quality of life. Fourth, as a result of the moderating effect analysis, the hope moderated the relationship between suicidal ideation and quality of life. When the suicidal ideation increased, the quality of life decreased, but the tendency was less in the high group of hope. Fifth, the controlled mediating effect of hope was examined in relation to the participation of lifelong education, suicidal ideation and quality of life. The conditional indirect effect of the path of participation in lifelong learning → suicidal ideation → quality of life was effective when the hope was more than medium. Based on the results of this study, suggestions for future research are as follows. First, the study area of this study was limited to D city. In future research, it is necessary to cluster and select large cities, small cities, and rural areas not only in D, but also to study elderly people with diverse regional characteristics. Second, the independent variables of this study were participation of lifelong education, dependent variable was quality of life, mediating variable was suicidal ideation, mediated variable was hope. Rather than this model, if a new model is like that the independent variable is participation in lifelong education, and dependen variable is suicide ideation, and the moderating variable is hope, it can explain the phenomenon more clearly. We expect to apply this model in future studies. Third, D city is a region with a high level of participation of lifelong education and low suicidal ideation. It is also necessary to study whether the model of this study can be applied by selecting a region with low lifelong education participation and high suicidal ideation.
The purpose of this study was to determine the mediating effect of suicid ideation on the relationship between lifelong education participation and quality of life, determine the moderated mediation effect of hope on the relationship lifelong education participation and quality of life through suicide ideation and to provide basic data for improvement of suicide prevention and quality of life for the elderly. This study was conducted to examine 266 elderly people living in D city of Chungcheongnam-do. SPSS PC + Win. 21.0 program was used to perform descriptive statistics, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA and SPSS macro PROCESS was used to analyze the mediating, moderating, and moderated mediation effects. The conclusions of the study are as follows. First, the mean difference of hope and quality of life were higher among female elderly than male elderly. In addition, participation in lifelong education was higher in above middle school graduates than non schooling respondents. The suicide idea was higher in a group that there was no spouse. Second, the correlation analysis showed that the participation of lifelong education was negatively correlated with suicidal ideation, and that there was a positive correlation between hope and quality of life. On the other hand, quality of life showed a positive correlation with participation in lifelong education and hope. Third, mediation effect analysis showed that suicidal ideation mediated the relationship between lifelong education participation and quality of life. Fourth, as a result of the moderating effect analysis, the hope moderated the relationship between suicidal ideation and quality of life. When the suicidal ideation increased, the quality of life decreased, but the tendency was less in the high group of hope. Fifth, the controlled mediating effect of hope was examined in relation to the participation of lifelong education, suicidal ideation and quality of life. The conditional indirect effect of the path of participation in lifelong learning → suicidal ideation → quality of life was effective when the hope was more than medium. Based on the results of this study, suggestions for future research are as follows. First, the study area of this study was limited to D city. In future research, it is necessary to cluster and select large cities, small cities, and rural areas not only in D, but also to study elderly people with diverse regional characteristics. Second, the independent variables of this study were participation of lifelong education, dependent variable was quality of life, mediating variable was suicidal ideation, mediated variable was hope. Rather than this model, if a new model is like that the independent variable is participation in lifelong education, and dependen variable is suicide ideation, and the moderating variable is hope, it can explain the phenomenon more clearly. We expect to apply this model in future studies. Third, D city is a region with a high level of participation of lifelong education and low suicidal ideation. It is also necessary to study whether the model of this study can be applied by selecting a region with low lifelong education participation and high suicidal ideation.
주제어
#노인 평생교육 참여 자살생각 삶의 질 희망 매개효과 조절효과 조절된 매개효과 SPSS process MACRO
학위논문 정보
저자
안효권
학위수여기관
한서대학교 일반대학원 평생교육학과
학위구분
국내석사
학과
평생교육학과 평생교육학
지도교수
이창식
발행연도
2018
총페이지
55
키워드
노인 평생교육 참여 자살생각 삶의 질 희망 매개효과 조절효과 조절된 매개효과 SPSS process MACRO
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.