본 연구에서는 한국철도공사에서 도입한 ERP 시스템의 도입사례 및 직원들의 사용자 만족도를 조사ㆍ분석하고 아울러 정보시스템의 품질특성이 사용자 성과에 미치는 영향에 대한 연구를 실시하였다. 이를 위하여 한국철도공사의 ERP 시스템의 도입과정과 구축결과에 대해 분석을 하였으며 설문조사를 통하여 사용자들의 만족도와 도입효과 분석을 실시하였다. 사용자들의 만족도는 효율성, 기능성, 성능 및 지원성의 네 가지 척도를 이용하여 평가하였다. 또한 ERP 시스템의 품질특성이 사용자 성과에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실증분석을 실시하였다. 본 연구에서 고려한 사용자 성과 모형은 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질을 ...
본 연구에서는 한국철도공사에서 도입한 ERP 시스템의 도입사례 및 직원들의 사용자 만족도를 조사ㆍ분석하고 아울러 정보시스템의 품질특성이 사용자 성과에 미치는 영향에 대한 연구를 실시하였다. 이를 위하여 한국철도공사의 ERP 시스템의 도입과정과 구축결과에 대해 분석을 하였으며 설문조사를 통하여 사용자들의 만족도와 도입효과 분석을 실시하였다. 사용자들의 만족도는 효율성, 기능성, 성능 및 지원성의 네 가지 척도를 이용하여 평가하였다. 또한 ERP 시스템의 품질특성이 사용자 성과에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실증분석을 실시하였다. 본 연구에서 고려한 사용자 성과 모형은 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질을 독립변수로 하고 사용자 만족도 및 시스템 활용도와 사용자 성과를 종속변수로 한 모형을 고려하였다. 실증분석을 위하여 한국철도공사의 ERP 시스템 사용자 276명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 다음과 같은 분석결과를 얻었다. 첫째, ERP 시스템의 정보품질 및 시스템품질과 정보시스템 부서의 ERP 시스템 관련 서비스품질이 시스템 활용도에 미치는 영향관계에 관한 분석을 수행한 결과, 시스템품질이 사용자의 시스템 활용도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀진 반면 정보품질과 서비스품질은 시스템 활용도에 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, ERP 시스템의 정보품질 및 시스템품질과 정보시스템 부서의 ERP 시스템 관련 서비스품질이 사용자 만족도에 미치는 영향관계를 분석해 본 결과, 정보품질, 시스템품질, 서비스품질 등 세 가지 영향요인 모두가 사용자 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 셋째, ERP 시스템에 대하여 사용자가 인지하게 되는 만족 수준과 업무에 ERP 시스템을 활용하는 정도는 별다른 관계성이 존재하지 않는 것으로 나타났다. 반면 업무처리 과정에서 ERP 시스템을 활용하는 정도나 ERP 시스템을 사용해 본 결과 얻게 된 사용자의 만족 정도는 사용자의 성과에 매우 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
본 연구에서는 한국철도공사에서 도입한 ERP 시스템의 도입사례 및 직원들의 사용자 만족도를 조사ㆍ분석하고 아울러 정보시스템의 품질특성이 사용자 성과에 미치는 영향에 대한 연구를 실시하였다. 이를 위하여 한국철도공사의 ERP 시스템의 도입과정과 구축결과에 대해 분석을 하였으며 설문조사를 통하여 사용자들의 만족도와 도입효과 분석을 실시하였다. 사용자들의 만족도는 효율성, 기능성, 성능 및 지원성의 네 가지 척도를 이용하여 평가하였다. 또한 ERP 시스템의 품질특성이 사용자 성과에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실증분석을 실시하였다. 본 연구에서 고려한 사용자 성과 모형은 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질을 독립변수로 하고 사용자 만족도 및 시스템 활용도와 사용자 성과를 종속변수로 한 모형을 고려하였다. 실증분석을 위하여 한국철도공사의 ERP 시스템 사용자 276명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 다음과 같은 분석결과를 얻었다. 첫째, ERP 시스템의 정보품질 및 시스템품질과 정보시스템 부서의 ERP 시스템 관련 서비스품질이 시스템 활용도에 미치는 영향관계에 관한 분석을 수행한 결과, 시스템품질이 사용자의 시스템 활용도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀진 반면 정보품질과 서비스품질은 시스템 활용도에 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, ERP 시스템의 정보품질 및 시스템품질과 정보시스템 부서의 ERP 시스템 관련 서비스품질이 사용자 만족도에 미치는 영향관계를 분석해 본 결과, 정보품질, 시스템품질, 서비스품질 등 세 가지 영향요인 모두가 사용자 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 셋째, ERP 시스템에 대하여 사용자가 인지하게 되는 만족 수준과 업무에 ERP 시스템을 활용하는 정도는 별다른 관계성이 존재하지 않는 것으로 나타났다. 반면 업무처리 과정에서 ERP 시스템을 활용하는 정도나 ERP 시스템을 사용해 본 결과 얻게 된 사용자의 만족 정도는 사용자의 성과에 매우 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
In this study, we introduce a case of implementation of ERP system in KORAIL and conduct evaluation of user satisfaction and effectiveness of ERP system. Also we investigate the effect of quality factors of ERP system on user performance. To this end, we study the implementation process and configur...
In this study, we introduce a case of implementation of ERP system in KORAIL and conduct evaluation of user satisfaction and effectiveness of ERP system. Also we investigate the effect of quality factors of ERP system on user performance. To this end, we study the implementation process and configurations of ERP system of KORAIL. And also we evaluate user satisfaction and effectiveness of ERP system by survey of users. User satisfaction is measured by four variables which are efficiency, functionality, performance and supportability. In order to investigate the effects of quality factors of ERP system on user performance, we conduct an empirical study. User performance model considered in this study consists of three independent variables and three dependent variables which are system quality, information quality and service quality and system usability, user satisfaction and user performance, respectively. Data has been collected from 276 users who have used ERP system in KORAIL and has been analyzed by SPSS and AMOZ. The results are summarized as follows. In relationships between system quality, information quality, and service quality and system usability, system quality has a positive influence on system usability, but information quality and service quality do not have significant influence on system usability. In relationships between system quality, information quality, and service quality and user satisfaction, all of three quality factors which are system quality, information quality and service quality, have positively influence on user satisfaction. Finally, there is no significant relationship between user satisfaction and system usability. Whereas both user satisfaction and system usability have very positively influence on user performance.
In this study, we introduce a case of implementation of ERP system in KORAIL and conduct evaluation of user satisfaction and effectiveness of ERP system. Also we investigate the effect of quality factors of ERP system on user performance. To this end, we study the implementation process and configurations of ERP system of KORAIL. And also we evaluate user satisfaction and effectiveness of ERP system by survey of users. User satisfaction is measured by four variables which are efficiency, functionality, performance and supportability. In order to investigate the effects of quality factors of ERP system on user performance, we conduct an empirical study. User performance model considered in this study consists of three independent variables and three dependent variables which are system quality, information quality and service quality and system usability, user satisfaction and user performance, respectively. Data has been collected from 276 users who have used ERP system in KORAIL and has been analyzed by SPSS and AMOZ. The results are summarized as follows. In relationships between system quality, information quality, and service quality and system usability, system quality has a positive influence on system usability, but information quality and service quality do not have significant influence on system usability. In relationships between system quality, information quality, and service quality and user satisfaction, all of three quality factors which are system quality, information quality and service quality, have positively influence on user satisfaction. Finally, there is no significant relationship between user satisfaction and system usability. Whereas both user satisfaction and system usability have very positively influence on user performance.
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