인터넷 환경에서의 판매촉진이란 기업이 고객의 즉각적인 반응을 유도하기 위해 인터넷상에서 단기적으로 가격할인, 사은품, 쿠폰, 경품, 적립금 등과 같은 추가적인 인센티브를 제공하는 마케팅 활동이며. 이때 고객의 반응이란 구매의도를 보는 것이다. 특히 인터넷 환경에서 판매촉진은 다양한 마케팅적 상황에 적절히 이용할 수 있는 전술적인 유용성을 갖고 있다. 인터넷 시장에서 상품이 점차 다양해지고 복잡해짐에 따라 보다 순발력 있는 인터넷 마케팅 대응책이 필요해 지는 것이다. 이러한 환경에서 본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰에서 차별화 전략으로써 빈번하게 이용되고 있는 판매촉진들이 실제 고객의 구매의사결정과정에 긍정적인 효과로 작용하는지에 대해 연구를 목적으로 인터넷 쇼핑몰 구매경험이 월 1회 이상인 고객들을 대상으로 2007년 8월에 인터넷 설문조사를 의뢰하였다. 241명의 설문이 분석에 이용되었으며, 문헌연구와 ...
인터넷 환경에서의 판매촉진이란 기업이 고객의 즉각적인 반응을 유도하기 위해 인터넷상에서 단기적으로 가격할인, 사은품, 쿠폰, 경품, 적립금 등과 같은 추가적인 인센티브를 제공하는 마케팅 활동이며. 이때 고객의 반응이란 구매의도를 보는 것이다. 특히 인터넷 환경에서 판매촉진은 다양한 마케팅적 상황에 적절히 이용할 수 있는 전술적인 유용성을 갖고 있다. 인터넷 시장에서 상품이 점차 다양해지고 복잡해짐에 따라 보다 순발력 있는 인터넷 마케팅 대응책이 필요해 지는 것이다. 이러한 환경에서 본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰에서 차별화 전략으로써 빈번하게 이용되고 있는 판매촉진들이 실제 고객의 구매의사결정과정에 긍정적인 효과로 작용하는지에 대해 연구를 목적으로 인터넷 쇼핑몰 구매경험이 월 1회 이상인 고객들을 대상으로 2007년 8월에 인터넷 설문조사를 의뢰하였다. 241명의 설문이 분석에 이용되었으며, 문헌연구와 실증연구의 결과를 바탕으로 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 고객들은 다양한 경로를 통해 인터넷 쇼핑몰 판매촉진을 빈번하게 접하고 있고, 다양한 제품과 서비스의 소비에서 인터넷 쇼핑몰 판매촉진을 이용하고 있었다. 또한 인터넷 쇼핑몰 판매촉진에 대해 무조건적으로 호의적이거나, 적대적인 태도를 취하기 보다 판매촉진의 이점과 문제점에 대해 잘 이해하고 있었으며 구매에 적절히 이용하며 만족감을 느끼고 있었다. 이를 통해, 판매촉진이 구매의사결정에 있어서 중요한 긍정적 효과를 미치는 주요한 환경으로 자리 잡아 가고 있음을 알 수 있다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진은 고객들의 자의 구매에 긍정적으로 작용하며, 이러한 긍정적 효과는 구매의 전 과정에 거쳐 이루어지고 있었다. 따라서 인터넷 쇼핑몰 판매촉진은 소비의 중요한 요소이며, 판매촉진과 같은 인센티브가 소비의 주요한 환경으로 자리잡아 가고 있는 만큼 소비의 외재적 요인에 대한 관심이 필요하다. 셋째, 고객들은 실제 구매 시점에서 지불하는 금액의 직접적인 할인 형식의 인터넷 쇼핑몰 판매촉진을 무료 증정 형식의 판매촉진보다 더 선호하였다. 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 종류별로는 쿠폰의 긍정적 효과가 가장 크게 나타났고, 경품에 비해 쿠폰과 회원제는 더 강한 긍정적 효과로 작용하고 있었으나, 효과의 정도는 고객의 개인차가 큰 것으로 나타났다. 결국 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 긍정적 효과는 보편적이고 일반화된 경향을 보이는 것은 아니었다. 이러한 내용을 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진에 대한 이해가 필요하다. 인터넷 마케팅 관리자는 소비자들이 제품에서 추구하고자 하는 효익이 무엇인지를 파악하여 그에 적절한 제품정보를 그들에게 전달해야 한다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진 담당자들이 한 번에 한 가지 판매촉진을 이용하기보다, 여러 가지 판매촉진을 다양하게 활용하고 있는 만큼, 이러한 부분을 간과해서는 안 될 것이다. 셋째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진 담당자들은 단순히 고객들의 흥미유발보다는 근본적으로 고객의 만족을 높이는 것이 그 어떤 판매촉진 보다 효과적이라는 사실을 유념해야 할 것이다. 본 연구에서 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 긍정적 효과는 저관여 제품인 e-도서전문 쇼핑몰을 설정하여 진행한 만큼, 다른 고관여 제품에까지 적용할 수 있을지는 미지수다. 그러나 여러 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 문제점과 관련된 부분은 제품의 관여도와 무관하게 시사하는 바가 크다.
인터넷 환경에서의 판매촉진이란 기업이 고객의 즉각적인 반응을 유도하기 위해 인터넷상에서 단기적으로 가격할인, 사은품, 쿠폰, 경품, 적립금 등과 같은 추가적인 인센티브를 제공하는 마케팅 활동이며. 이때 고객의 반응이란 구매의도를 보는 것이다. 특히 인터넷 환경에서 판매촉진은 다양한 마케팅적 상황에 적절히 이용할 수 있는 전술적인 유용성을 갖고 있다. 인터넷 시장에서 상품이 점차 다양해지고 복잡해짐에 따라 보다 순발력 있는 인터넷 마케팅 대응책이 필요해 지는 것이다. 이러한 환경에서 본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰에서 차별화 전략으로써 빈번하게 이용되고 있는 판매촉진들이 실제 고객의 구매의사결정과정에 긍정적인 효과로 작용하는지에 대해 연구를 목적으로 인터넷 쇼핑몰 구매경험이 월 1회 이상인 고객들을 대상으로 2007년 8월에 인터넷 설문조사를 의뢰하였다. 241명의 설문이 분석에 이용되었으며, 문헌연구와 실증연구의 결과를 바탕으로 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 고객들은 다양한 경로를 통해 인터넷 쇼핑몰 판매촉진을 빈번하게 접하고 있고, 다양한 제품과 서비스의 소비에서 인터넷 쇼핑몰 판매촉진을 이용하고 있었다. 또한 인터넷 쇼핑몰 판매촉진에 대해 무조건적으로 호의적이거나, 적대적인 태도를 취하기 보다 판매촉진의 이점과 문제점에 대해 잘 이해하고 있었으며 구매에 적절히 이용하며 만족감을 느끼고 있었다. 이를 통해, 판매촉진이 구매의사결정에 있어서 중요한 긍정적 효과를 미치는 주요한 환경으로 자리 잡아 가고 있음을 알 수 있다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진은 고객들의 자의 구매에 긍정적으로 작용하며, 이러한 긍정적 효과는 구매의 전 과정에 거쳐 이루어지고 있었다. 따라서 인터넷 쇼핑몰 판매촉진은 소비의 중요한 요소이며, 판매촉진과 같은 인센티브가 소비의 주요한 환경으로 자리잡아 가고 있는 만큼 소비의 외재적 요인에 대한 관심이 필요하다. 셋째, 고객들은 실제 구매 시점에서 지불하는 금액의 직접적인 할인 형식의 인터넷 쇼핑몰 판매촉진을 무료 증정 형식의 판매촉진보다 더 선호하였다. 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 종류별로는 쿠폰의 긍정적 효과가 가장 크게 나타났고, 경품에 비해 쿠폰과 회원제는 더 강한 긍정적 효과로 작용하고 있었으나, 효과의 정도는 고객의 개인차가 큰 것으로 나타났다. 결국 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 긍정적 효과는 보편적이고 일반화된 경향을 보이는 것은 아니었다. 이러한 내용을 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진에 대한 이해가 필요하다. 인터넷 마케팅 관리자는 소비자들이 제품에서 추구하고자 하는 효익이 무엇인지를 파악하여 그에 적절한 제품정보를 그들에게 전달해야 한다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진 담당자들이 한 번에 한 가지 판매촉진을 이용하기보다, 여러 가지 판매촉진을 다양하게 활용하고 있는 만큼, 이러한 부분을 간과해서는 안 될 것이다. 셋째, 인터넷 쇼핑몰 판매촉진 담당자들은 단순히 고객들의 흥미유발보다는 근본적으로 고객의 만족을 높이는 것이 그 어떤 판매촉진 보다 효과적이라는 사실을 유념해야 할 것이다. 본 연구에서 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 긍정적 효과는 저관여 제품인 e-도서전문 쇼핑몰을 설정하여 진행한 만큼, 다른 고관여 제품에까지 적용할 수 있을지는 미지수다. 그러나 여러 인터넷 쇼핑몰 판매촉진의 문제점과 관련된 부분은 제품의 관여도와 무관하게 시사하는 바가 크다.
The purpose of this study is to understand and verify the positive effect as an import market environment and to help consumers use them effectively, and consequently to improve the consumer welfare. This study examined the representative positive effect, the sales promotions which can effect on the...
The purpose of this study is to understand and verify the positive effect as an import market environment and to help consumers use them effectively, and consequently to improve the consumer welfare. This study examined the representative positive effect, the sales promotions which can effect on the internet shopping mall consumer purchase decision making process. The study seeks to study on fellowing questions. 1. What are the consumption behaviors of the internet shopping mall's sales promotion user? 2. How can the sales promotions act as incentive the consumer in internet shopping mall decision making? (before, on, after purchasing) 3. How are the positive effects on internet shopping mall consumer decision making presented as various kinds of the internet shopping mall's sales promotion For this purpose, a internet shopping mall specialized in book was postulated and the subject were 20~30 years old, for the internet shopping mall's sales promotions can be more effective when the young people make their purchase decisions low-involvement goods and services. The survey was performed on internet through the networking emBrain Panel Power Internet Survey and Research Institute (http://www.panel.co.kr) from August 20 to 24, and 241 consumers responded. The conclusion of this survey can be summarized as follows ; First, the internet shopping mall consumers usually use at the special internet homepage and e-mail for getting informations about the internet shopping mall's sales promotion. Memberships had the highest frequency, and Coupons and premiums follows it in order. Second, the internet shopping mall's sales promotions act as incentives in the all purchase decision making processes. On the purchasing process, all kind of the internet shopping mall's sales promotion act as positives more strongly than before and after purchasing process, but they had very high correlation one another. Women and friendly attitude contributed to the high positive effect. Third, generally people prefer to get things at a good price, so in this survey, the discount coupons and the point accumulative membership had more effect than others. Others also had the positive effect, except the presentation coupons Coupons had stronger effect than memberships and premiums. But the positive effect made differences among the individuals. Based on the study, the internet shopping mall's sales promotions are very useful tools in promoting sales but not fundamental in the long run. Marketers and manufacturers should keep it in mind that the best way to satisfy the consumers is to keep all things in good quality and moderate price.
The purpose of this study is to understand and verify the positive effect as an import market environment and to help consumers use them effectively, and consequently to improve the consumer welfare. This study examined the representative positive effect, the sales promotions which can effect on the internet shopping mall consumer purchase decision making process. The study seeks to study on fellowing questions. 1. What are the consumption behaviors of the internet shopping mall's sales promotion user? 2. How can the sales promotions act as incentive the consumer in internet shopping mall decision making? (before, on, after purchasing) 3. How are the positive effects on internet shopping mall consumer decision making presented as various kinds of the internet shopping mall's sales promotion For this purpose, a internet shopping mall specialized in book was postulated and the subject were 20~30 years old, for the internet shopping mall's sales promotions can be more effective when the young people make their purchase decisions low-involvement goods and services. The survey was performed on internet through the networking emBrain Panel Power Internet Survey and Research Institute (http://www.panel.co.kr) from August 20 to 24, and 241 consumers responded. The conclusion of this survey can be summarized as follows ; First, the internet shopping mall consumers usually use at the special internet homepage and e-mail for getting informations about the internet shopping mall's sales promotion. Memberships had the highest frequency, and Coupons and premiums follows it in order. Second, the internet shopping mall's sales promotions act as incentives in the all purchase decision making processes. On the purchasing process, all kind of the internet shopping mall's sales promotion act as positives more strongly than before and after purchasing process, but they had very high correlation one another. Women and friendly attitude contributed to the high positive effect. Third, generally people prefer to get things at a good price, so in this survey, the discount coupons and the point accumulative membership had more effect than others. Others also had the positive effect, except the presentation coupons Coupons had stronger effect than memberships and premiums. But the positive effect made differences among the individuals. Based on the study, the internet shopping mall's sales promotions are very useful tools in promoting sales but not fundamental in the long run. Marketers and manufacturers should keep it in mind that the best way to satisfy the consumers is to keep all things in good quality and moderate price.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.