본 연구는 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육에 대한 평가의 차이를 알아보고자, 유아수학교육의 목적, 내용, 교수방법, 평가에 대한 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 인식의 차이를 연구하고자 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아 수학교육에 대한 평가는 어떠한가? 1) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 목적에 대한 인식은 차이가 있는가? 2) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 내용에 대한 인식은 차이가 있는가? 3) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 교수방법에 대한 인식은 차이가 있는가? 4) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 평가에 대한 인식은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울, 경기 지역의 일반 유치원 교사(40명)와 몬테소리 유치원 교사(40명), 기준집단 초등학교 교사(40명)로 하였다. 본 연구의 조사도구는 ‘유아를 위한 모델 개발의 준거’ 권영례·이영자 ·이정욱(1998), ‘유아수학교육에 대한 교사와 부모의 인식 비교’에서 박양덕(2000)이 사용한 질문지를 참고하여, 질문지의 각 문항을 변량 분석한 결과 유아 수학교육에 대한 목적 3요인, 내용 5문항, 교수방법 3요인, 평가 3요인으로 하여 연구자가 본연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 제작하여 실시하였다. 본 연구의 통계분석은 세 집단 간의 변량의 차이를 알아보기 위해 ANOVA를 실시하였고, 세 집단의 교사경력에 대한 변량의 차이와 상호관계를 알아보기 위해 2원 변량분석을 실시하였다. 모든 자료는 ...
본 연구는 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육에 대한 평가의 차이를 알아보고자, 유아수학교육의 목적, 내용, 교수방법, 평가에 대한 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 인식의 차이를 연구하고자 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아 수학교육에 대한 평가는 어떠한가? 1) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 목적에 대한 인식은 차이가 있는가? 2) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 내용에 대한 인식은 차이가 있는가? 3) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 교수방법에 대한 인식은 차이가 있는가? 4) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 평가에 대한 인식은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울, 경기 지역의 일반 유치원 교사(40명)와 몬테소리 유치원 교사(40명), 기준집단 초등학교 교사(40명)로 하였다. 본 연구의 조사도구는 ‘유아를 위한 모델 개발의 준거’ 권영례·이영자 ·이정욱(1998), ‘유아수학교육에 대한 교사와 부모의 인식 비교’에서 박양덕(2000)이 사용한 질문지를 참고하여, 질문지의 각 문항을 변량 분석한 결과 유아 수학교육에 대한 목적 3요인, 내용 5문항, 교수방법 3요인, 평가 3요인으로 하여 연구자가 본연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 제작하여 실시하였다. 본 연구의 통계분석은 세 집단 간의 변량의 차이를 알아보기 위해 ANOVA를 실시하였고, 세 집단의 교사경력에 대한 변량의 차이와 상호관계를 알아보기 위해 2원 변량분석을 실시하였다. 모든 자료는 SPSS Win 12 package 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 유아수학교육의 목적에 대한 기관 유형에서는 몬테소리 유치원 교사가 일반 유치원교사보다 높은 인식을 보이는 것으로 나타났으나 교사 경력에서는 경력이 높은 일반 유치원 교사가 몬테소리 유치원교사보다 높은 인식을 보이는 것으로 나타났다. 이것은 수학교육의 최근동향에 대한 정보 수집과 연수 등으로 유아수학교육에 대한 인식의 전환이 이루어진 결과라고 볼 수 있다. 둘째, 유아수학교육의 내용에서는 NCTM내용기준으로 살펴본 결과 몬테소리 유치원교사가 일반 유치원 교사보다 더 높은 인식을 보이는 것으로 나타났다. 이는 몬테소리 유치원교사가 유아수학내용에 대하여 좀 더 체계적으로 지도하는 것에 기인한 것으로 사료된다. 셋째, 유아수학교육의 교수방법에서는 수 조작활동과 통합적 접근 활동은 일반 유치원교사의 인식이 높게 나타났으나 학습지나 상품화된 교구의 활용에서는 몬테소리 유치원교사의 인식이 높게 나타났다. 이는 몬테소리 유치원 교사의 상품화된 교구에 의존하는 경향에 기인한 것으로 사료된다. 몬테소리 유치원에서 몬테소리교구활동 시간외에 다양한 교수방법으로 유아수학교육이 이루어질 수 있는 프로그램 개발이 필요하다. 넷째, 유아수학교육의 평가방법인 ‘표준화 검사’와 ‘활동결과(포트폴리오)’에서 일반 유치원교사가 몬테소리 유치원교사보다 높게 나타났다. 이는 일반 유치원교사가 몬테소리 교사보다 전반적으로 수학교육에 대한 인식이 높고 융통성과 응용력을 보이며 유아를 다양한 방법으로 관찰하고 평가하는 결과라고 사료된다.
본 연구는 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육에 대한 평가의 차이를 알아보고자, 유아수학교육의 목적, 내용, 교수방법, 평가에 대한 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 인식의 차이를 연구하고자 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아 수학교육에 대한 평가는 어떠한가? 1) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 목적에 대한 인식은 차이가 있는가? 2) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 내용에 대한 인식은 차이가 있는가? 3) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 교수방법에 대한 인식은 차이가 있는가? 4) 일반 유치원과 몬테소리 유치원교사의 유아수학교육 평가에 대한 인식은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울, 경기 지역의 일반 유치원 교사(40명)와 몬테소리 유치원 교사(40명), 기준집단 초등학교 교사(40명)로 하였다. 본 연구의 조사도구는 ‘유아를 위한 모델 개발의 준거’ 권영례·이영자 ·이정욱(1998), ‘유아수학교육에 대한 교사와 부모의 인식 비교’에서 박양덕(2000)이 사용한 질문지를 참고하여, 질문지의 각 문항을 변량 분석한 결과 유아 수학교육에 대한 목적 3요인, 내용 5문항, 교수방법 3요인, 평가 3요인으로 하여 연구자가 본연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 제작하여 실시하였다. 본 연구의 통계분석은 세 집단 간의 변량의 차이를 알아보기 위해 ANOVA를 실시하였고, 세 집단의 교사경력에 대한 변량의 차이와 상호관계를 알아보기 위해 2원 변량분석을 실시하였다. 모든 자료는 SPSS Win 12 package 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 유아수학교육의 목적에 대한 기관 유형에서는 몬테소리 유치원 교사가 일반 유치원교사보다 높은 인식을 보이는 것으로 나타났으나 교사 경력에서는 경력이 높은 일반 유치원 교사가 몬테소리 유치원교사보다 높은 인식을 보이는 것으로 나타났다. 이것은 수학교육의 최근동향에 대한 정보 수집과 연수 등으로 유아수학교육에 대한 인식의 전환이 이루어진 결과라고 볼 수 있다. 둘째, 유아수학교육의 내용에서는 NCTM내용기준으로 살펴본 결과 몬테소리 유치원교사가 일반 유치원 교사보다 더 높은 인식을 보이는 것으로 나타났다. 이는 몬테소리 유치원교사가 유아수학내용에 대하여 좀 더 체계적으로 지도하는 것에 기인한 것으로 사료된다. 셋째, 유아수학교육의 교수방법에서는 수 조작활동과 통합적 접근 활동은 일반 유치원교사의 인식이 높게 나타났으나 학습지나 상품화된 교구의 활용에서는 몬테소리 유치원교사의 인식이 높게 나타났다. 이는 몬테소리 유치원 교사의 상품화된 교구에 의존하는 경향에 기인한 것으로 사료된다. 몬테소리 유치원에서 몬테소리교구활동 시간외에 다양한 교수방법으로 유아수학교육이 이루어질 수 있는 프로그램 개발이 필요하다. 넷째, 유아수학교육의 평가방법인 ‘표준화 검사’와 ‘활동결과(포트폴리오)’에서 일반 유치원교사가 몬테소리 유치원교사보다 높게 나타났다. 이는 일반 유치원교사가 몬테소리 교사보다 전반적으로 수학교육에 대한 인식이 높고 융통성과 응용력을 보이며 유아를 다양한 방법으로 관찰하고 평가하는 결과라고 사료된다.
This investigation pretends show you the differences of evaluation between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers in the mathematics education. For this, I investigate the purpose of the mathematics education, its contents, teaching method, and the differences of cognition of the...
This investigation pretends show you the differences of evaluation between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers in the mathematics education. For this, I investigate the purpose of the mathematics education, its contents, teaching method, and the differences of cognition of the teachers of kindergarten and Montesori's kindergarten, and the cognition based in the experience of masters. How is the evaluation of the teachers of kindergarten and Montesori's kindergarten about the infant education? 1) Is there any difference about the purpose of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? 2) Is there any difference about the cognition of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? 3) Is there any difference about the teaching methods of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? 4) Is there any difference in the cognition about the evaluation of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? For this investigation collaborated 40 teachers of a kindergarten, 40 teachers of Montesori's kindergarten and 40 teachers of standard group the primary school in localities of Seoul and Kyunggi province. For this investigation I consulted materials as "Norms of model development for infants" Kwon Young Rae · Lee Young Ja · Lee Jung Uk(1998), the questionary used by Park Yang Duk(2000) in ‘The Comparison of cognition between the teachers and the parents about the infant education", and as result of variable analysis of each item of the questionary, I obtained as the purpose of infant education 3 components, and 5 items of contents, and 3 components for teacher's methods, and 3 components for the evaluation, complementing and arranging the direction of this investigation according to the purpose of this work. In the variable analysis of this investigation, for the variable differentiation between the 3 groups I applicate ANOVA, and for denote the relation and the variables between the 3 groups teacher's experience, I applicate the variable analysis of 2 answers. Every materials were analyzed by the program SPSS Win 12 package. The conclusion based in the results of this investigation is as follows. First, in the organ pattern about the purpose of the mathematics education, teachers of Montesori's kindergarten are superior in the cognition than kindergarten teachers, but the experience of the teachers was superior in the case of kindergarten. It can be interpreted as the result of mind transformation about the infant education's cognition based in the recollection of actual information of kinder's education and different seminaries that the teachers of normal kindergarten participate recently. Second, the contents of the mathematics teaching education based in the norm of contents of NCTM, the teachers of Montesori Kindergarten shows higher cognition than kindergarten's teachers. It may because the teachers of Montesori Kindergarten should teach more systematically about infant education than the kindergarten's teachers. Third, in teaching methods of manual activities and a general approach activities, the teachers of kindergarten show higher cognition, and in case of employment of materials and curriculums, the Montesori's teachers show higher cognition. It shows that the Montesori's Kindergarten teachers depend so much of teaching aids. The development of programs for extra activities of Montesori teaching activities is very necessary for a infant education with various teaching methods. Fourth, in the infant teaching education's evaluation method "Standardization Revision" the cognition of the primary school teachers was the highest, and in second place the teachers of kindergarten, and Montesori's teachers in this order. And the 'result of activity' (portfolio) exposes that the kindergarten teachers have more cognition than the Montesori's kindergarten teachers. This evaluation puts in evidence that the teachers of normal kindergarten are using more specifically the kinder evaluation than Montesori's Kindergarten's teachers but shows too that these evaluations have not diversity. I conclude that this investigation exposes the necessity of a capacitation of teachers about the evaluation.
This investigation pretends show you the differences of evaluation between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers in the mathematics education. For this, I investigate the purpose of the mathematics education, its contents, teaching method, and the differences of cognition of the teachers of kindergarten and Montesori's kindergarten, and the cognition based in the experience of masters. How is the evaluation of the teachers of kindergarten and Montesori's kindergarten about the infant education? 1) Is there any difference about the purpose of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? 2) Is there any difference about the cognition of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? 3) Is there any difference about the teaching methods of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? 4) Is there any difference in the cognition about the evaluation of the mathematics learning education between a kindergarten and the Montesori's kindergarten's teachers? For this investigation collaborated 40 teachers of a kindergarten, 40 teachers of Montesori's kindergarten and 40 teachers of standard group the primary school in localities of Seoul and Kyunggi province. For this investigation I consulted materials as "Norms of model development for infants" Kwon Young Rae · Lee Young Ja · Lee Jung Uk(1998), the questionary used by Park Yang Duk(2000) in ‘The Comparison of cognition between the teachers and the parents about the infant education", and as result of variable analysis of each item of the questionary, I obtained as the purpose of infant education 3 components, and 5 items of contents, and 3 components for teacher's methods, and 3 components for the evaluation, complementing and arranging the direction of this investigation according to the purpose of this work. In the variable analysis of this investigation, for the variable differentiation between the 3 groups I applicate ANOVA, and for denote the relation and the variables between the 3 groups teacher's experience, I applicate the variable analysis of 2 answers. Every materials were analyzed by the program SPSS Win 12 package. The conclusion based in the results of this investigation is as follows. First, in the organ pattern about the purpose of the mathematics education, teachers of Montesori's kindergarten are superior in the cognition than kindergarten teachers, but the experience of the teachers was superior in the case of kindergarten. It can be interpreted as the result of mind transformation about the infant education's cognition based in the recollection of actual information of kinder's education and different seminaries that the teachers of normal kindergarten participate recently. Second, the contents of the mathematics teaching education based in the norm of contents of NCTM, the teachers of Montesori Kindergarten shows higher cognition than kindergarten's teachers. It may because the teachers of Montesori Kindergarten should teach more systematically about infant education than the kindergarten's teachers. Third, in teaching methods of manual activities and a general approach activities, the teachers of kindergarten show higher cognition, and in case of employment of materials and curriculums, the Montesori's teachers show higher cognition. It shows that the Montesori's Kindergarten teachers depend so much of teaching aids. The development of programs for extra activities of Montesori teaching activities is very necessary for a infant education with various teaching methods. Fourth, in the infant teaching education's evaluation method "Standardization Revision" the cognition of the primary school teachers was the highest, and in second place the teachers of kindergarten, and Montesori's teachers in this order. And the 'result of activity' (portfolio) exposes that the kindergarten teachers have more cognition than the Montesori's kindergarten teachers. This evaluation puts in evidence that the teachers of normal kindergarten are using more specifically the kinder evaluation than Montesori's Kindergarten's teachers but shows too that these evaluations have not diversity. I conclude that this investigation exposes the necessity of a capacitation of teachers about the evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.