어린이용 판타지 그림책에 구현된 일러스트레이션에 관한 기호학적 연구 : 모리스센닥의 「괴물들이 사는 나라」를 중심으로 A Semiotic Study on the Illustrations embodied in the Phantasy Picture Books for Children : Focused on「Where The Wild Things Are」By Maurice Sendak원문보기
현대사회에서 판타지는 각 분야의 화두로 떠오르며 특히 영화, 애니메이션, 소설 등의 매체에서 막대한 부가가치를 창출하고 있다. 그러나 판타지의 진정한 가치는 표면적인 가치에서 벗어나 인간의 내면을 돌아 볼 수 있는 계기와 가능성을 열어 준다는 것에 더 큰 의미를 두고 있다. 따라서 이러한 판타지를 처음 접하게 되는 매체로서의 어린이용 판타지그림책에 대한 연구를 기호학이라는 분석 도구를 통하여 진행하였다. 기호학은 언어로 쓰인 텍스트 뿐 아니라 ...
현대사회에서 판타지는 각 분야의 화두로 떠오르며 특히 영화, 애니메이션, 소설 등의 매체에서 막대한 부가가치를 창출하고 있다. 그러나 판타지의 진정한 가치는 표면적인 가치에서 벗어나 인간의 내면을 돌아 볼 수 있는 계기와 가능성을 열어 준다는 것에 더 큰 의미를 두고 있다. 따라서 이러한 판타지를 처음 접하게 되는 매체로서의 어린이용 판타지그림책에 대한 연구를 기호학이라는 분석 도구를 통하여 진행하였다. 기호학은 언어로 쓰인 텍스트 뿐 아니라 비언어적인 언어 즉 몸짓, 그림, 영화, 애니메이션과 같은 매체로 이루어 진 것 까지 모두 분석이 가능하다. 그러나 이것은 서사 성을 전제로 한다. 이러한 점은 그림책의 매체적 특성과도 관련이 깊다. 그림책은 글과 그림의 서로 다른 두 가지 매체가 결합된 특이한 구조를 가지고 있으며 어느 하나 만으로는 그 완전한 의미를 규명하기 어렵다. 그래서 본 연구에서는 텍스트와 일러스트레이션을 함께 분석하는데 주력하였으며 작가나 독자중심의 주관적인 선행연구에서 벗어나 기호학을 통한 객관적이고 체계적인 연구 진행에 힘썼다. 서사구조 분석을 위한 첫 번째 단계로 시퀀스 분할을 하였다. 3개의 대 시퀀스와 7개의 하위 시퀀스, 에피소드에 따른 11개의 이야기프로그램을 통해 다시 핵심적인 3개의 이야기프로그램을 도출하였다. 그 결과 이 이야기는 주인공인 맥스가 얻고자 하는 대상에 따라 2가지 축을 가지고 있다는 사실을 확인 할 수 있었다. 주인공인 맥스가 분노를 해소하는 과정과 그 후 궁극적으로 얻고자 하는 대상인 엄마의 사랑을 획득하고 갈등이 해소 되는 과정이다. 이 과정에서 주인공이 조작주체가 되어 다른 누구의 조종이 아닌 스스로가 분노를 해소하고 갈등을 해결하는 능력을 보여준다. 이것은 모리스센닥의 ‘괴물들이 사는 나라’에서 새롭게 시도된 주인공의 모습이다. 이전의 판타지 그림책에서 보여주었던 어른들의 시각으로 정형화되고 이상화 된 어린이의 모습에서 벗어났음을 보여준다. 앞의 분석 결과를 토대로 행동상과 형상소, 일러스트 군을 도출하였다. 그 결과 맥스는 불연속성, 분할된 의 공간범주에 속해 있으며 괴물들은 이와 대립되는 연속성, 분할되지 않은 의 공간범주에 속해 있다는 것을 알 수 있었다. 이것은 연기자들의 외형으로 나타나며 곧 일러스트 군의 개성적이고 독자적인 모습을 갖추게 하였다. 맥스는 독립적으로 존재하며 괴물들은 연속적인 형태로 표현되었다. 또한 맥스의 긍정적인, 부정적인 어휘장을 통해 도출된 성숙된/비성숙된 의 행동상은 다음과 같다. 비성숙된 행동상은 인상을 쓰고 있으며 늑대 옷을 입은 일러스트 군으로, 성숙된 의 행동상은 입가에 미소를 띠우며 늑대 옷의 머리 부분을 벗은 모습의 일러스트 군으로 표현되었다. 이것은 이야기의 분석과정에서 작가가 의도 했던 하지 않았던 주인공인 맥스의 행동상이 충분히 고려되었으며 심층 과 표층의 치환이 일치한다는 분석결과가 나온다. 이러한 연구 결과가 향후 어린이용 판타지 그림책의 일러스트레이션에 관한 연구 발전의 작은 디딤돌이 되길 바란다.
현대사회에서 판타지는 각 분야의 화두로 떠오르며 특히 영화, 애니메이션, 소설 등의 매체에서 막대한 부가가치를 창출하고 있다. 그러나 판타지의 진정한 가치는 표면적인 가치에서 벗어나 인간의 내면을 돌아 볼 수 있는 계기와 가능성을 열어 준다는 것에 더 큰 의미를 두고 있다. 따라서 이러한 판타지를 처음 접하게 되는 매체로서의 어린이용 판타지그림책에 대한 연구를 기호학이라는 분석 도구를 통하여 진행하였다. 기호학은 언어로 쓰인 텍스트 뿐 아니라 비언어적인 언어 즉 몸짓, 그림, 영화, 애니메이션과 같은 매체로 이루어 진 것 까지 모두 분석이 가능하다. 그러나 이것은 서사 성을 전제로 한다. 이러한 점은 그림책의 매체적 특성과도 관련이 깊다. 그림책은 글과 그림의 서로 다른 두 가지 매체가 결합된 특이한 구조를 가지고 있으며 어느 하나 만으로는 그 완전한 의미를 규명하기 어렵다. 그래서 본 연구에서는 텍스트와 일러스트레이션을 함께 분석하는데 주력하였으며 작가나 독자중심의 주관적인 선행연구에서 벗어나 기호학을 통한 객관적이고 체계적인 연구 진행에 힘썼다. 서사구조 분석을 위한 첫 번째 단계로 시퀀스 분할을 하였다. 3개의 대 시퀀스와 7개의 하위 시퀀스, 에피소드에 따른 11개의 이야기프로그램을 통해 다시 핵심적인 3개의 이야기프로그램을 도출하였다. 그 결과 이 이야기는 주인공인 맥스가 얻고자 하는 대상에 따라 2가지 축을 가지고 있다는 사실을 확인 할 수 있었다. 주인공인 맥스가 분노를 해소하는 과정과 그 후 궁극적으로 얻고자 하는 대상인 엄마의 사랑을 획득하고 갈등이 해소 되는 과정이다. 이 과정에서 주인공이 조작주체가 되어 다른 누구의 조종이 아닌 스스로가 분노를 해소하고 갈등을 해결하는 능력을 보여준다. 이것은 모리스센닥의 ‘괴물들이 사는 나라’에서 새롭게 시도된 주인공의 모습이다. 이전의 판타지 그림책에서 보여주었던 어른들의 시각으로 정형화되고 이상화 된 어린이의 모습에서 벗어났음을 보여준다. 앞의 분석 결과를 토대로 행동상과 형상소, 일러스트 군을 도출하였다. 그 결과 맥스는 불연속성, 분할된 의 공간범주에 속해 있으며 괴물들은 이와 대립되는 연속성, 분할되지 않은 의 공간범주에 속해 있다는 것을 알 수 있었다. 이것은 연기자들의 외형으로 나타나며 곧 일러스트 군의 개성적이고 독자적인 모습을 갖추게 하였다. 맥스는 독립적으로 존재하며 괴물들은 연속적인 형태로 표현되었다. 또한 맥스의 긍정적인, 부정적인 어휘장을 통해 도출된 성숙된/비성숙된 의 행동상은 다음과 같다. 비성숙된 행동상은 인상을 쓰고 있으며 늑대 옷을 입은 일러스트 군으로, 성숙된 의 행동상은 입가에 미소를 띠우며 늑대 옷의 머리 부분을 벗은 모습의 일러스트 군으로 표현되었다. 이것은 이야기의 분석과정에서 작가가 의도 했던 하지 않았던 주인공인 맥스의 행동상이 충분히 고려되었으며 심층 과 표층의 치환이 일치한다는 분석결과가 나온다. 이러한 연구 결과가 향후 어린이용 판타지 그림책의 일러스트레이션에 관한 연구 발전의 작은 디딤돌이 되길 바란다.
Phantasy has been emerged as the topic of conversation in every field in the Modern society, and especially, it creates tremendous value added in the media like Film, animation, and novel. However, the real value of phantasy is to open the momentum and possibility to see the internality of human bei...
Phantasy has been emerged as the topic of conversation in every field in the Modern society, and especially, it creates tremendous value added in the media like Film, animation, and novel. However, the real value of phantasy is to open the momentum and possibility to see the internality of human being, getting out of the value on the surface. Accordingly, the study on the phantasy picture books for children, which is the first contacting media for children, was conducted through the analysis tool of Semiotics. Semiotics can analyse all medium from the text, written by language up to the non verbal language such as gesture, picture, film, and animation. However, it is on the premise of the narrative feature. It is also deeply related to the feature of medium. Since picture book has the unique structure which combines different medium; writing and picture, it cannot elucidate its complete meaning with only one factor. Therefore, this study focused on the analysis of both text and illustration, concentrating on the objective and systematic study process through semiotics, rather than subjective preliminary study such as author or reader oriented study. As the first stage for the analysis of narrative structure, sequence division was conducted. Essential narrative programs were drawn through 11 narrative programs according to the 3 big sequences, 7 subordinated sequences, and episodes. As a result, it was confirmed that narrative has 2 axises according to the object, which is desired by Max. There is a process to resolve the anger of Max by acquiring love from Mother. In this process, main character, Max shows the resolution of anger and conflict by himself instead of depending on other's manipulation or handling. It is the shape of main character, which is newly attempted in the "The Land of Wild Beasts" by Maurice Sendak. It represents the different figure of children from the standardized and idealized figure of children, which is found in the past phantasy picture books. Based on the analysis result, process, actants, and illustration group was drawn. As a result, we can find that Max belongs to the discontinuous and divided space category, while beasts are continuous and undivided space category. It appears as an appearance of actors and makes the individual and unique feature of illustration group. Max exists independently and beasts are expressed as continual form. In addition, the process of being mature/immature, drawn through the positive and negative words of Max is that immature process is the frowned illustration group with being dressed with wolf clothes, and mature process is the smiled illustration group with taking off the head from the wolf clothes. It shows the analysis result that the process of Max is sufficiently considered regardless of author's intention in the analysis process of a narrative, and the replacement of the depth and surface is matched. Author, I hope that this study result will be the small stepping stone for the study development of illustration of phantasy picture books for children.
Phantasy has been emerged as the topic of conversation in every field in the Modern society, and especially, it creates tremendous value added in the media like Film, animation, and novel. However, the real value of phantasy is to open the momentum and possibility to see the internality of human being, getting out of the value on the surface. Accordingly, the study on the phantasy picture books for children, which is the first contacting media for children, was conducted through the analysis tool of Semiotics. Semiotics can analyse all medium from the text, written by language up to the non verbal language such as gesture, picture, film, and animation. However, it is on the premise of the narrative feature. It is also deeply related to the feature of medium. Since picture book has the unique structure which combines different medium; writing and picture, it cannot elucidate its complete meaning with only one factor. Therefore, this study focused on the analysis of both text and illustration, concentrating on the objective and systematic study process through semiotics, rather than subjective preliminary study such as author or reader oriented study. As the first stage for the analysis of narrative structure, sequence division was conducted. Essential narrative programs were drawn through 11 narrative programs according to the 3 big sequences, 7 subordinated sequences, and episodes. As a result, it was confirmed that narrative has 2 axises according to the object, which is desired by Max. There is a process to resolve the anger of Max by acquiring love from Mother. In this process, main character, Max shows the resolution of anger and conflict by himself instead of depending on other's manipulation or handling. It is the shape of main character, which is newly attempted in the "The Land of Wild Beasts" by Maurice Sendak. It represents the different figure of children from the standardized and idealized figure of children, which is found in the past phantasy picture books. Based on the analysis result, process, actants, and illustration group was drawn. As a result, we can find that Max belongs to the discontinuous and divided space category, while beasts are continuous and undivided space category. It appears as an appearance of actors and makes the individual and unique feature of illustration group. Max exists independently and beasts are expressed as continual form. In addition, the process of being mature/immature, drawn through the positive and negative words of Max is that immature process is the frowned illustration group with being dressed with wolf clothes, and mature process is the smiled illustration group with taking off the head from the wolf clothes. It shows the analysis result that the process of Max is sufficiently considered regardless of author's intention in the analysis process of a narrative, and the replacement of the depth and surface is matched. Author, I hope that this study result will be the small stepping stone for the study development of illustration of phantasy picture books for children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.