말하기 중 발표는 말하고 싶은 내용이나 생각을 조리 있게 정리하여 표현하는 활동으로 자기의 주요한 정보를 다른 사람에게 보여주는 과정이다. 정보화 시대의 발표능력은 상호교류와 자기능력의 표현을 위해 매우 중요한 요소이다. 그러나 우리의 주입식 교육방식과 발표력의 중요성을 간과해온 사회적 풍토는 자유로운 자기표현과 발표능력을 키울 수 있는 환경이 형성되지 않아...
말하기 중 발표는 말하고 싶은 내용이나 생각을 조리 있게 정리하여 표현하는 활동으로 자기의 주요한 정보를 다른 사람에게 보여주는 과정이다. 정보화 시대의 발표능력은 상호교류와 자기능력의 표현을 위해 매우 중요한 요소이다. 그러나 우리의 주입식 교육방식과 발표력의 중요성을 간과해온 사회적 풍토는 자유로운 자기표현과 발표능력을 키울 수 있는 환경이 형성되지 않아 많은 학생들이 발표에 어려움을 경험하고 있다. 발표 불안은 여러 사람 앞에서 발표를 할 때, 다수의 타인에게 관심의 초점이 되는 공식적, 혹은 비공식적 상황에서 평가가 예상되거나 실제로 평가가 이루어질 때 나타나는 현상이다. 이 발표 불안을 해소하는 일은 말하기 능력 신장을 위한 첫 걸음이며 국어과 말하기 교육에서 매우 중요한 과제이다. 이에 본 연구자는 중학생들을 대상으로 발표 불안에 영향을 미치는 요인들을 밝히고, 발표 불안을 해소할 수 있는 방안을 찾고자 이 연구를 수행하게 되었다. 본 연구는 먼저 발표 불안의 개념, 특성과 증상, 원인 및 형성과정에 대해 문헌 연구를 하고, 발표 불안 요인을 추출하기 위해 수업대화적 접근과 화법 요소적 접근을 통해 ‘학생’, ‘교사’, ‘학습 환경’ 면으로 불안 요인을 나누었다. 그리고 중학생 발표 불안 실태를 설문을 통해 조사하고 교사의 관찰과 문헌 연구를 토대로 분석했다. 그러고 나서 중학생 발표 불안 실태 조사 분석을 바탕으로 중학생들의 발표 불안에 영향을 미치는 요인을 학생, 교사, 학습 환경 면에서 분석했는데, 학생 요인으로 말하기 불안, 답을 잘 모르는 경우, 학습에 대한 자신감 부족, 청소년기의 심리적·정서적 특징, 발표가 의미 없는 경우를 들었고, 교사 요인으로 교사 중심의 수업 문화, 내용에 대한 교사의 평가, 비허용적인 분위기, 발표와 토의·토론에 대한 전문적인 지식이나 지도 방법의 부족 등을 들었다. 학습 환경 요인으로 지식의 양이 급증하고 공부 방식이 시험 위주의 암기 중심으로 바뀌었으며 지식 전달식 수업으로 발표와 토의·토론 등 말하기·듣기를 활용한 수업이 이루어지지 않고 있는 것을 들었다. 그리고 중학생들의 발표 불안을 해소하는 방안을 각 요인별로 제시하였다. 발표 불안의 해소 방안으로 학생 요인 면에서 말하기 불안을 해소하고 말할 내용에 대한 자신감을 기르며 학습에 대한 자신감과 올바른 자아신념을 갖도록 한다. 교사 요인 면에서 편안하고 안정적인 의사소통 상황의 조성, 피드백을 위한 평가, 수업 대화 조절, 적절한 질문의 활용, 지도 방법에 대한 연구와 교사 연수를 해야 한다. 또 학습 환경 면에서는 말하기 평가 방법에 대한 연구, 발표와 토의·토론 등 말하기·듣기를 활용한 수업, 다른 교과나 특별활동 과정과 연계를 불안 해소 방안으로 들었다.
말하기 중 발표는 말하고 싶은 내용이나 생각을 조리 있게 정리하여 표현하는 활동으로 자기의 주요한 정보를 다른 사람에게 보여주는 과정이다. 정보화 시대의 발표능력은 상호교류와 자기능력의 표현을 위해 매우 중요한 요소이다. 그러나 우리의 주입식 교육방식과 발표력의 중요성을 간과해온 사회적 풍토는 자유로운 자기표현과 발표능력을 키울 수 있는 환경이 형성되지 않아 많은 학생들이 발표에 어려움을 경험하고 있다. 발표 불안은 여러 사람 앞에서 발표를 할 때, 다수의 타인에게 관심의 초점이 되는 공식적, 혹은 비공식적 상황에서 평가가 예상되거나 실제로 평가가 이루어질 때 나타나는 현상이다. 이 발표 불안을 해소하는 일은 말하기 능력 신장을 위한 첫 걸음이며 국어과 말하기 교육에서 매우 중요한 과제이다. 이에 본 연구자는 중학생들을 대상으로 발표 불안에 영향을 미치는 요인들을 밝히고, 발표 불안을 해소할 수 있는 방안을 찾고자 이 연구를 수행하게 되었다. 본 연구는 먼저 발표 불안의 개념, 특성과 증상, 원인 및 형성과정에 대해 문헌 연구를 하고, 발표 불안 요인을 추출하기 위해 수업대화적 접근과 화법 요소적 접근을 통해 ‘학생’, ‘교사’, ‘학습 환경’ 면으로 불안 요인을 나누었다. 그리고 중학생 발표 불안 실태를 설문을 통해 조사하고 교사의 관찰과 문헌 연구를 토대로 분석했다. 그러고 나서 중학생 발표 불안 실태 조사 분석을 바탕으로 중학생들의 발표 불안에 영향을 미치는 요인을 학생, 교사, 학습 환경 면에서 분석했는데, 학생 요인으로 말하기 불안, 답을 잘 모르는 경우, 학습에 대한 자신감 부족, 청소년기의 심리적·정서적 특징, 발표가 의미 없는 경우를 들었고, 교사 요인으로 교사 중심의 수업 문화, 내용에 대한 교사의 평가, 비허용적인 분위기, 발표와 토의·토론에 대한 전문적인 지식이나 지도 방법의 부족 등을 들었다. 학습 환경 요인으로 지식의 양이 급증하고 공부 방식이 시험 위주의 암기 중심으로 바뀌었으며 지식 전달식 수업으로 발표와 토의·토론 등 말하기·듣기를 활용한 수업이 이루어지지 않고 있는 것을 들었다. 그리고 중학생들의 발표 불안을 해소하는 방안을 각 요인별로 제시하였다. 발표 불안의 해소 방안으로 학생 요인 면에서 말하기 불안을 해소하고 말할 내용에 대한 자신감을 기르며 학습에 대한 자신감과 올바른 자아신념을 갖도록 한다. 교사 요인 면에서 편안하고 안정적인 의사소통 상황의 조성, 피드백을 위한 평가, 수업 대화 조절, 적절한 질문의 활용, 지도 방법에 대한 연구와 교사 연수를 해야 한다. 또 학습 환경 면에서는 말하기 평가 방법에 대한 연구, 발표와 토의·토론 등 말하기·듣기를 활용한 수업, 다른 교과나 특별활동 과정과 연계를 불안 해소 방안으로 들었다.
Public speaking is an activity to express or show their ideas and information to other people. These days public speech ability is a crucial factor for communication and self introduction. However a cramming education style and social atmosphere, which has ignored the importance of the public speaki...
Public speaking is an activity to express or show their ideas and information to other people. These days public speech ability is a crucial factor for communication and self introduction. However a cramming education style and social atmosphere, which has ignored the importance of the public speaking, prevent the students from showing their ideas and reporting. When the students speak in public, public speaking anxiety appears as a result of the judgement in an official or inofficial way. For speaking ability in public, the first step is working out the anxiety of public speaking, at the same time it is an important assignment in Korean speaking education. Therefore for me as a surveyor, I am going to make it clear about the factors which can have an influence on public speech anxiety and to find the solution to deal with the anxiety. I made an analysis is on the concepts, features, symptoms, causes and forming process or the anxiety through the literature study. I abstracted three factors of the anxiety, the students, the teachers and the studying circumstance, in two approaches, class-communication approach and speech elements approach. Then I studied the actual conditions of the anxiety of public speaking from middle school students through a questionnaire, the teacher's observation and the study of the documents related. Based on the above, I studied each factor which can have an influence on public anxiety, the students, teachers and studying circumstance. Firstly, from the side of the students, the anxiety comes up when they are insecure about the answer, lack of the confidence, vulnerable in the puberty period, and when they find it meaningless to public speak. Secondly, from the causes the teacher can make, there are teacher-centered lesson culture, and teachers' evaluation to the students' answers. Next, as a factor of learning style, as the quantity of the knowledge is getting larger, the learning style is getting changed into a memorizing style only for the exams. Furthermore, the lesson for the knowledge is being taught as a substitute for a public speech, a discussion, or a debate lesson. And A solution to decrease anxiety of public speaking from middle school students is suggested on each factor. Now let me suggest a solution from the stand of the student, the teacher, and the learning circumstance. From the student stand, they should encourage themselves through the various learning experience and self-reliance. Next from the teacher, they should build up the warming acceptance for the easy-going communication through a proper feedback and a right question. Lastly, from the learning circumstance, as a teaching style, the discussion and the debate lesson from active speaking and listening should be preceded to iron out the anxiety of public speech.
Public speaking is an activity to express or show their ideas and information to other people. These days public speech ability is a crucial factor for communication and self introduction. However a cramming education style and social atmosphere, which has ignored the importance of the public speaking, prevent the students from showing their ideas and reporting. When the students speak in public, public speaking anxiety appears as a result of the judgement in an official or inofficial way. For speaking ability in public, the first step is working out the anxiety of public speaking, at the same time it is an important assignment in Korean speaking education. Therefore for me as a surveyor, I am going to make it clear about the factors which can have an influence on public speech anxiety and to find the solution to deal with the anxiety. I made an analysis is on the concepts, features, symptoms, causes and forming process or the anxiety through the literature study. I abstracted three factors of the anxiety, the students, the teachers and the studying circumstance, in two approaches, class-communication approach and speech elements approach. Then I studied the actual conditions of the anxiety of public speaking from middle school students through a questionnaire, the teacher's observation and the study of the documents related. Based on the above, I studied each factor which can have an influence on public anxiety, the students, teachers and studying circumstance. Firstly, from the side of the students, the anxiety comes up when they are insecure about the answer, lack of the confidence, vulnerable in the puberty period, and when they find it meaningless to public speak. Secondly, from the causes the teacher can make, there are teacher-centered lesson culture, and teachers' evaluation to the students' answers. Next, as a factor of learning style, as the quantity of the knowledge is getting larger, the learning style is getting changed into a memorizing style only for the exams. Furthermore, the lesson for the knowledge is being taught as a substitute for a public speech, a discussion, or a debate lesson. And A solution to decrease anxiety of public speaking from middle school students is suggested on each factor. Now let me suggest a solution from the stand of the student, the teacher, and the learning circumstance. From the student stand, they should encourage themselves through the various learning experience and self-reliance. Next from the teacher, they should build up the warming acceptance for the easy-going communication through a proper feedback and a right question. Lastly, from the learning circumstance, as a teaching style, the discussion and the debate lesson from active speaking and listening should be preceded to iron out the anxiety of public speech.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.