본 연구의 목적은 학교 현장에서 진로탐색 집단상담 프로그램을 실시한 후, 이 프로그램이 청소년의 자아정체감 확립과 진로결정 자기효능감 형성에 어떠한 효과가 있는지 검증하는 것이다. 이를 위해 광주광역시에 소재한 C여자고등학교 1학년 학생 중 자발적으로 참여한 50명을 실험집단과 통제집단으로 각각 25명씩 배정하였다. 실험집단을 대상으로 12주간 총 12회기에 걸쳐 1시간씩 진로탐색 집단상담 프로그램을 실시하였으며, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 그리고 프로그램 실시 전후에 연구대상에게 자아정체감 검사와 진로결정 ...
본 연구의 목적은 학교 현장에서 진로탐색 집단상담 프로그램을 실시한 후, 이 프로그램이 청소년의 자아정체감 확립과 진로결정 자기효능감 형성에 어떠한 효과가 있는지 검증하는 것이다. 이를 위해 광주광역시에 소재한 C여자고등학교 1학년 학생 중 자발적으로 참여한 50명을 실험집단과 통제집단으로 각각 25명씩 배정하였다. 실험집단을 대상으로 12주간 총 12회기에 걸쳐 1시간씩 진로탐색 집단상담 프로그램을 실시하였으며, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 그리고 프로그램 실시 전후에 연구대상에게 자아정체감 검사와 진로결정 자기효능감 척도를 가지고 측정하였으며 그 결과를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로탐색 집단상담 프로그램에 참여한 청소년들이 참여하지 않은 청소년들에 비해서 자아정체감이 증가하였다. 또한 자아정체감의 하위요인을 살펴본 결과 프로그램에 참여한 청소년들의 주체성, 자기수용성, 미래확신성, 목표지향성, 주도성, 친밀성 등 모든 요인이 증가했다. 둘째, 진로탐색 집단상담 프로그램에 참여한 청소년들이 참여하지 않은 청소년들에 비해서 진로결정 자기효능감이 증가하였다. 진로결정 자기효능감의 하위요인을 살펴본 결과 프로그램에 참여한 청소년들이 목표선택, 직업정보, 미래계획 요인에서 증가했다. 하지만, 문제해결 요인은 유의한 차이를 보이지 않았다. 끝으로 본 연구의 시사점과 제한점을 논의하였다.
본 연구의 목적은 학교 현장에서 진로탐색 집단상담 프로그램을 실시한 후, 이 프로그램이 청소년의 자아정체감 확립과 진로결정 자기효능감 형성에 어떠한 효과가 있는지 검증하는 것이다. 이를 위해 광주광역시에 소재한 C여자고등학교 1학년 학생 중 자발적으로 참여한 50명을 실험집단과 통제집단으로 각각 25명씩 배정하였다. 실험집단을 대상으로 12주간 총 12회기에 걸쳐 1시간씩 진로탐색 집단상담 프로그램을 실시하였으며, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 그리고 프로그램 실시 전후에 연구대상에게 자아정체감 검사와 진로결정 자기효능감 척도를 가지고 측정하였으며 그 결과를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로탐색 집단상담 프로그램에 참여한 청소년들이 참여하지 않은 청소년들에 비해서 자아정체감이 증가하였다. 또한 자아정체감의 하위요인을 살펴본 결과 프로그램에 참여한 청소년들의 주체성, 자기수용성, 미래확신성, 목표지향성, 주도성, 친밀성 등 모든 요인이 증가했다. 둘째, 진로탐색 집단상담 프로그램에 참여한 청소년들이 참여하지 않은 청소년들에 비해서 진로결정 자기효능감이 증가하였다. 진로결정 자기효능감의 하위요인을 살펴본 결과 프로그램에 참여한 청소년들이 목표선택, 직업정보, 미래계획 요인에서 증가했다. 하지만, 문제해결 요인은 유의한 차이를 보이지 않았다. 끝으로 본 연구의 시사점과 제한점을 논의하였다.
Adolescence is a time when young people search, design and prepare for their future. That is, it is an important time when they have a development tasks such as a proper career choice and ego identity. So, school where young people are educated should help students establish their development tasks ...
Adolescence is a time when young people search, design and prepare for their future. That is, it is an important time when they have a development tasks such as a proper career choice and ego identity. So, school where young people are educated should help students establish their development tasks systematically by providing them with a proper curriculum or program. The purpose of this study was to examine the effects of a career development group counseling program on ego Identity and career decision-making, self-efficacy and give more effective and useful data for using at school The subjects of this study were 50 C high school students of the first grade in Gwangju. 25 students were randomly assigned to the experimental group and the rest of students was randomly assigned to the control group. The program with was conducted to the experiment group for one hour over 12 times for 12 weeks while only pre-and post-tests were administered to the control group. In this study, the 'Korean Adolescent Ego-Identity Scale' devised by Ah Chung Park(2003) was used to measure ego-identity and the modified CDMSES-SF by Lea Eun Kyoung(2001) was used to measure self-efficacy. The original CDMSES-SF was devised by Betz, Klein, & Taylor(1996). The data were analyzed by means of ANOVA in SPSS 13.0(Windows version) The research findings are as follows. First, the students of the experiment group who had participated in the career development group counseling program, showed the meaningful difference in the ego identity compared to those of the control group. Moreover, the subordinate factors such as initiativeness, seif-receptiveness, confirmativeness for future, goal orientedness, subjectivity and intimacy showed the meaningful difference. Second, the students of the experiment group showed the meaningful difference in self-efficacy compared to those of the control group. The subordinate factors such as goal selection, occupational information, future plan showed the meaningful difference while a problem-solving factor did not. In conclusion, career development group counseling program has a positive effect on ego-identity and self-efficacy. Therefore, career development group counseling program is a useful tool for an adolescent career education.
Adolescence is a time when young people search, design and prepare for their future. That is, it is an important time when they have a development tasks such as a proper career choice and ego identity. So, school where young people are educated should help students establish their development tasks systematically by providing them with a proper curriculum or program. The purpose of this study was to examine the effects of a career development group counseling program on ego Identity and career decision-making, self-efficacy and give more effective and useful data for using at school The subjects of this study were 50 C high school students of the first grade in Gwangju. 25 students were randomly assigned to the experimental group and the rest of students was randomly assigned to the control group. The program with was conducted to the experiment group for one hour over 12 times for 12 weeks while only pre-and post-tests were administered to the control group. In this study, the 'Korean Adolescent Ego-Identity Scale' devised by Ah Chung Park(2003) was used to measure ego-identity and the modified CDMSES-SF by Lea Eun Kyoung(2001) was used to measure self-efficacy. The original CDMSES-SF was devised by Betz, Klein, & Taylor(1996). The data were analyzed by means of ANOVA in SPSS 13.0(Windows version) The research findings are as follows. First, the students of the experiment group who had participated in the career development group counseling program, showed the meaningful difference in the ego identity compared to those of the control group. Moreover, the subordinate factors such as initiativeness, seif-receptiveness, confirmativeness for future, goal orientedness, subjectivity and intimacy showed the meaningful difference. Second, the students of the experiment group showed the meaningful difference in self-efficacy compared to those of the control group. The subordinate factors such as goal selection, occupational information, future plan showed the meaningful difference while a problem-solving factor did not. In conclusion, career development group counseling program has a positive effect on ego-identity and self-efficacy. Therefore, career development group counseling program is a useful tool for an adolescent career education.
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