오늘날 도시는 다양한 시민들의 욕구와 산업구조의 변화에 따라 빠르게 변화하고 있다. 이에 따라 도시에 새로운 기능들이 수용되고, 이러한 도시내부의 공간적 구조가 변화하는데, 이는 지가와 밀접한 관련을 가지고 있다. 따라서 지가의 공간적 분포를 살펴봄으로써 도시의 공간적 특징을 이해하고, 도시의 성장방향을 가늠해 볼 수 있다. 따라서 지가의 공간적 분포를 파악하는 연구는 매우 큰 의미를 갖는다고 볼 수 있다. 본 논문에서는 지가의 공간적 분포패턴을 살펴보고, 지가의 형성에 작용한 지리적 요인들과의 관계를 알아보기 위한 관계분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 행정구역별 아파트 가격의 공간적 분포에서 소형아파트와 중형아파트는 경기도 과천시의 아파트 가격이 가장 높게 나타났고, 서울시 강남구를 중심으로 외곽지역으로 갈수록 점차 가격이 낮아지는 것을 확인하였다. 소형이나 중형아파트의 공간적 가격분포와는 달리 대형아파트의 경우에는 서울시 강남구를 중심으로 그 인근지역인 서초구, 송파구, 용산구, 경기도 과천시, 성남시의 아파트 가격이 높게 나타났다. 둘째, 지하철역세권별 아파트 가격의 공간적 분포에서 소형아파트와 중형아파트는 경기도 과천시의 지하철 4호선 정부종합청사역, 과천역, 대공원역 주변을 중심으로, 서울시 강남구에서 분당선 구룡역, 개포동역과 3호선 대청역을 중심으로 아파트 가격이 높게 나타났다. 대형아파트의 경우에는 지하철 2호선 삼성역과 종합운동장역 주변 지역, 2호선과 8호선의 환승이 가능한 잠실역과 8호선 석촌역, 송파역을 중심으로, 또 3호선 압구정역과 2호선 역삼역, 분당선 한티역과 도곡역, 구룡역을 중심으로 대체로 강남구와 송파구에 집중된 가격분포를 보였다. 셋째, 수도권아파트 가격과 아파트 가격에 영향을 미치는 지리적 요소와의 관계의 정도를 파악하기 위해 지하철 접근성을 오전출발통행량, 오전도착통행량, 총통행량으로 나누어 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 보았는데, 오전출발통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서 모두 음의 상관관계가 나왔고, 오전도착통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 소형아파트와의 관계에서만 음의 상관관계를 보였다. 전체 총통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 소형과 중형아파트 가격과의 관계에서 음의 상관관계, 대형아파트 가격과의 관계에서는 ...
오늘날 도시는 다양한 시민들의 욕구와 산업구조의 변화에 따라 빠르게 변화하고 있다. 이에 따라 도시에 새로운 기능들이 수용되고, 이러한 도시내부의 공간적 구조가 변화하는데, 이는 지가와 밀접한 관련을 가지고 있다. 따라서 지가의 공간적 분포를 살펴봄으로써 도시의 공간적 특징을 이해하고, 도시의 성장방향을 가늠해 볼 수 있다. 따라서 지가의 공간적 분포를 파악하는 연구는 매우 큰 의미를 갖는다고 볼 수 있다. 본 논문에서는 지가의 공간적 분포패턴을 살펴보고, 지가의 형성에 작용한 지리적 요인들과의 관계를 알아보기 위한 관계분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 행정구역별 아파트 가격의 공간적 분포에서 소형아파트와 중형아파트는 경기도 과천시의 아파트 가격이 가장 높게 나타났고, 서울시 강남구를 중심으로 외곽지역으로 갈수록 점차 가격이 낮아지는 것을 확인하였다. 소형이나 중형아파트의 공간적 가격분포와는 달리 대형아파트의 경우에는 서울시 강남구를 중심으로 그 인근지역인 서초구, 송파구, 용산구, 경기도 과천시, 성남시의 아파트 가격이 높게 나타났다. 둘째, 지하철역세권별 아파트 가격의 공간적 분포에서 소형아파트와 중형아파트는 경기도 과천시의 지하철 4호선 정부종합청사역, 과천역, 대공원역 주변을 중심으로, 서울시 강남구에서 분당선 구룡역, 개포동역과 3호선 대청역을 중심으로 아파트 가격이 높게 나타났다. 대형아파트의 경우에는 지하철 2호선 삼성역과 종합운동장역 주변 지역, 2호선과 8호선의 환승이 가능한 잠실역과 8호선 석촌역, 송파역을 중심으로, 또 3호선 압구정역과 2호선 역삼역, 분당선 한티역과 도곡역, 구룡역을 중심으로 대체로 강남구와 송파구에 집중된 가격분포를 보였다. 셋째, 수도권아파트 가격과 아파트 가격에 영향을 미치는 지리적 요소와의 관계의 정도를 파악하기 위해 지하철 접근성을 오전출발통행량, 오전도착통행량, 총통행량으로 나누어 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 보았는데, 오전출발통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서 모두 음의 상관관계가 나왔고, 오전도착통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 소형아파트와의 관계에서만 음의 상관관계를 보였다. 전체 총통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 소형과 중형아파트 가격과의 관계에서 음의 상관관계, 대형아파트 가격과의 관계에서는 양의 상관관계가 있는 것으로 나왔다. 다음으로 상위 50위에 속하는 통행량과 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 살펴보았는데, 오전출발통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서 모두 양의 상관관계가 있는 것으로, 오전도착통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 중형과 대형아파트 가격과의 관계에서 양의 상관관계가 있는 것으로 나왔다. 전체 총통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 모두 양의 상관관계가 있는 것으로 나왔다. 넷째, 아파트 가격에 영향을 미치는 지리적 요소인 교육환경의 공간적 분포를 살펴보고, 교육환경과 아파트 가격의 관계의 정도를 파악하기 위해 사설학원 수와 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 보았다. 사설학원은 주로 서울시 강남구와 경기도 고양시, 부천시, 수원시, 성남시에 분포하였고, 사설학원 수와 아파트 가격의 관계를 살펴본 결과 서울특별시는 소형아파트 보다는 중형과 대형아파트에서 관계가 더 깊고, 그 중에서도 가장 관계가 깊은 평형대는 중형아파트로 나타났다. 인천광역시는 소형·중형아파트 가격과의 관계는 유의성이 낮으며, 대형아파트만이 사설학원 수와의 관계에 있어 유의한 것으로 나타났다. 경기도는 사설학원 수와 아파트 가격과의 관계에서 평형이 증가할수록 그 관계가 밀접한 것으로 나타났다. 본 연구는 도시공간구조의 전반적인 이해를 위해 수도권 지가의 공간적 분포패턴을 파악하고, 지가에 영향을 미치는 요인과의 관계분석을 실시하였다. 이는 주택문제, 토지투기문제, 교통문제 등의 도시문제를 해결하는 방향으로 정책을 수립할 때나 도시 계획과정에서 일어날 수 있는 지가상승 문제를 예측하고 예방하는데 귀중한 자료로 사용될 수 있을 것이다.
오늘날 도시는 다양한 시민들의 욕구와 산업구조의 변화에 따라 빠르게 변화하고 있다. 이에 따라 도시에 새로운 기능들이 수용되고, 이러한 도시내부의 공간적 구조가 변화하는데, 이는 지가와 밀접한 관련을 가지고 있다. 따라서 지가의 공간적 분포를 살펴봄으로써 도시의 공간적 특징을 이해하고, 도시의 성장방향을 가늠해 볼 수 있다. 따라서 지가의 공간적 분포를 파악하는 연구는 매우 큰 의미를 갖는다고 볼 수 있다. 본 논문에서는 지가의 공간적 분포패턴을 살펴보고, 지가의 형성에 작용한 지리적 요인들과의 관계를 알아보기 위한 관계분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 행정구역별 아파트 가격의 공간적 분포에서 소형아파트와 중형아파트는 경기도 과천시의 아파트 가격이 가장 높게 나타났고, 서울시 강남구를 중심으로 외곽지역으로 갈수록 점차 가격이 낮아지는 것을 확인하였다. 소형이나 중형아파트의 공간적 가격분포와는 달리 대형아파트의 경우에는 서울시 강남구를 중심으로 그 인근지역인 서초구, 송파구, 용산구, 경기도 과천시, 성남시의 아파트 가격이 높게 나타났다. 둘째, 지하철역세권별 아파트 가격의 공간적 분포에서 소형아파트와 중형아파트는 경기도 과천시의 지하철 4호선 정부종합청사역, 과천역, 대공원역 주변을 중심으로, 서울시 강남구에서 분당선 구룡역, 개포동역과 3호선 대청역을 중심으로 아파트 가격이 높게 나타났다. 대형아파트의 경우에는 지하철 2호선 삼성역과 종합운동장역 주변 지역, 2호선과 8호선의 환승이 가능한 잠실역과 8호선 석촌역, 송파역을 중심으로, 또 3호선 압구정역과 2호선 역삼역, 분당선 한티역과 도곡역, 구룡역을 중심으로 대체로 강남구와 송파구에 집중된 가격분포를 보였다. 셋째, 수도권아파트 가격과 아파트 가격에 영향을 미치는 지리적 요소와의 관계의 정도를 파악하기 위해 지하철 접근성을 오전출발통행량, 오전도착통행량, 총통행량으로 나누어 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 보았는데, 오전출발통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서 모두 음의 상관관계가 나왔고, 오전도착통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 소형아파트와의 관계에서만 음의 상관관계를 보였다. 전체 총통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 소형과 중형아파트 가격과의 관계에서 음의 상관관계, 대형아파트 가격과의 관계에서는 양의 상관관계가 있는 것으로 나왔다. 다음으로 상위 50위에 속하는 통행량과 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 살펴보았는데, 오전출발통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서 모두 양의 상관관계가 있는 것으로, 오전도착통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 중형과 대형아파트 가격과의 관계에서 양의 상관관계가 있는 것으로 나왔다. 전체 총통행량과 각 평형의 아파트 가격과의 관계에서는 모두 양의 상관관계가 있는 것으로 나왔다. 넷째, 아파트 가격에 영향을 미치는 지리적 요소인 교육환경의 공간적 분포를 살펴보고, 교육환경과 아파트 가격의 관계의 정도를 파악하기 위해 사설학원 수와 소형, 중형, 대형아파트 가격과의 관계를 보았다. 사설학원은 주로 서울시 강남구와 경기도 고양시, 부천시, 수원시, 성남시에 분포하였고, 사설학원 수와 아파트 가격의 관계를 살펴본 결과 서울특별시는 소형아파트 보다는 중형과 대형아파트에서 관계가 더 깊고, 그 중에서도 가장 관계가 깊은 평형대는 중형아파트로 나타났다. 인천광역시는 소형·중형아파트 가격과의 관계는 유의성이 낮으며, 대형아파트만이 사설학원 수와의 관계에 있어 유의한 것으로 나타났다. 경기도는 사설학원 수와 아파트 가격과의 관계에서 평형이 증가할수록 그 관계가 밀접한 것으로 나타났다. 본 연구는 도시공간구조의 전반적인 이해를 위해 수도권 지가의 공간적 분포패턴을 파악하고, 지가에 영향을 미치는 요인과의 관계분석을 실시하였다. 이는 주택문제, 토지투기문제, 교통문제 등의 도시문제를 해결하는 방향으로 정책을 수립할 때나 도시 계획과정에서 일어날 수 있는 지가상승 문제를 예측하고 예방하는데 귀중한 자료로 사용될 수 있을 것이다.
Today, the city follows with the changes in desire of its citizens and the industrial structure is changing quickly. The new functions are accommodated in the city, the place where the space structures change. It has the relation to which it is close with the price of the land. It understands the sp...
Today, the city follows with the changes in desire of its citizens and the industrial structure is changing quickly. The new functions are accommodated in the city, the place where the space structures change. It has the relation to which it is close with the price of the land. It understands the space feature of the city and aims at the growth direction of the city, as the price of space distribution and of land changes. Consequently the research can grasp at the space distribution of price and the land. This study is to observe the space distribution pattern of the price of land. The relationship with the geography elements, and operated to the formation of price of the land to which it sees, and the relationship of the analysis for it executed. When summarized the result of the research, and afterwards is the same. First, the apartment price of Gwacheon city, Gyeonggi-do presents the highest price out of the small and medium-sized apartments. The price is low for Gangnam-gu, Seoul. With the different price distribution of the small and medium-sized apartments, the price of Gangnam-gu, and neighborhood area apartments seemed high. Second, the space distribution of subway accessibility and price of small and medium-sized apartment came out being higher in the center subway line no.4. Government complex, Gwacheon subway, Seoul Grand Park subway. From Seoul, Guryong subway, Gaepo-dong subway line Bundang, and Daecheong subway line no.3. In the case of large-sized apartment, the price of apartment near Gangnam-gu, songpa-gu came out higher. Third, the subway accessibility to which the degree of relationship with the geography element affects an apartment price remains. From the relationship of the subway accessibility of morning departure, morning arrival and total transit quantity and small-sized, medium-sized and large-sized apartment price, morning departure quantity and morning arrival quantity with apartment price is relationship of reverse. Total transit quantity is associated with apartment price. Finally, the space distribution of the education environment which is a geography element affects an apartment price. the relationship with the number of private institute, and apartment price that small sized, medium sized and large-sized for relationship of education environment, and apartment price. The private institute is located mainly in Gangnam-gu Seoul, Goyang city, Bucheon city, and Seongnam city Gyeonggi-do. From the number of the private institutes and relationship of apartment price in Seoul, there is relationship with the medium and large-sized apartments compared to small sited apartments. There is a big relationship from the medium-sized apartment. From the number of the private institute, and relationship of apartment prices in Incheon, there are the relationships of small quantities. From the number of the private institute, and relationship of apartment prices in Gyeonggi-do, the relationship is so close. This study grasped the space distribution pattern of the capital region price of land for the understanding of city space structures. This executed the relationship analysis on element which effects price of land. It helps with the problem of residence, and competition with the land price, and traffic problems.
Today, the city follows with the changes in desire of its citizens and the industrial structure is changing quickly. The new functions are accommodated in the city, the place where the space structures change. It has the relation to which it is close with the price of the land. It understands the space feature of the city and aims at the growth direction of the city, as the price of space distribution and of land changes. Consequently the research can grasp at the space distribution of price and the land. This study is to observe the space distribution pattern of the price of land. The relationship with the geography elements, and operated to the formation of price of the land to which it sees, and the relationship of the analysis for it executed. When summarized the result of the research, and afterwards is the same. First, the apartment price of Gwacheon city, Gyeonggi-do presents the highest price out of the small and medium-sized apartments. The price is low for Gangnam-gu, Seoul. With the different price distribution of the small and medium-sized apartments, the price of Gangnam-gu, and neighborhood area apartments seemed high. Second, the space distribution of subway accessibility and price of small and medium-sized apartment came out being higher in the center subway line no.4. Government complex, Gwacheon subway, Seoul Grand Park subway. From Seoul, Guryong subway, Gaepo-dong subway line Bundang, and Daecheong subway line no.3. In the case of large-sized apartment, the price of apartment near Gangnam-gu, songpa-gu came out higher. Third, the subway accessibility to which the degree of relationship with the geography element affects an apartment price remains. From the relationship of the subway accessibility of morning departure, morning arrival and total transit quantity and small-sized, medium-sized and large-sized apartment price, morning departure quantity and morning arrival quantity with apartment price is relationship of reverse. Total transit quantity is associated with apartment price. Finally, the space distribution of the education environment which is a geography element affects an apartment price. the relationship with the number of private institute, and apartment price that small sized, medium sized and large-sized for relationship of education environment, and apartment price. The private institute is located mainly in Gangnam-gu Seoul, Goyang city, Bucheon city, and Seongnam city Gyeonggi-do. From the number of the private institutes and relationship of apartment price in Seoul, there is relationship with the medium and large-sized apartments compared to small sited apartments. There is a big relationship from the medium-sized apartment. From the number of the private institute, and relationship of apartment prices in Incheon, there are the relationships of small quantities. From the number of the private institute, and relationship of apartment prices in Gyeonggi-do, the relationship is so close. This study grasped the space distribution pattern of the capital region price of land for the understanding of city space structures. This executed the relationship analysis on element which effects price of land. It helps with the problem of residence, and competition with the land price, and traffic problems.
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