시험 및 학업불안 감소를 위한 게슈탈트-인지행동 치료 프로그램의 개발 및 효과 : 빈의자 기법 활용을 중심으로 A Study on the Development of Gestalt - Cognitive-Behavioral Integrated Group Therapy and Its Effect on Treatment of the Test Anxiety and Academic Anxiety원문보기
본 연구는 시험불안과 학업불안, 상태불안과 특성불안을 감소시키고 내외통제성에서 내적통제 경향으로 향상시키려는 목적을 가지고 개발된 프로그램이다. 본 프로그램은 게슈탈트 치료와 인지행동치료를 통합한 통합치료라는 것에서 의의가 있다. 본 연구의 대상은 서울 소재의 사설연구소에...
본 연구는 시험불안과 학업불안, 상태불안과 특성불안을 감소시키고 내외통제성에서 내적통제 경향으로 향상시키려는 목적을 가지고 개발된 프로그램이다. 본 프로그램은 게슈탈트 치료와 인지행동치료를 통합한 통합치료라는 것에서 의의가 있다. 본 연구의 대상은 서울 소재의 사설연구소에서 광고를 통해 모집한 18명의 중학생을 대상으로, 실험집단과 통제집단으로 각각 9명씩 나누 후 실험집단에게 주 2회, 100분 동안 10회의 프로그램을 실시하였다. 그 결과 시험불안과 학업불안, 특성불안에 있어 유의미한 감소 경향을 보였다. 그러나 상태불안과 내외통제성의 경우는 유의미한 변화를 보이지 않았다. 프로그램 종결 후 30일 후에 검사한 결과에서는 시험불안, 학업불안, 특성불안이 여전히 유의미하게 감소하여 지속되는 경향이 관찰되었고, 상태불안 역시 30일 후 검사에서는 지속적으로 감소하여 유의미한 변화를 보였다. 그러나 내외통제성에 있어서는 오히려 외적통제를 하는 경향으로 가는 것이 관찰되었다. 결론적으로 본 연구에서 사용된 게슈탈트-인지행동 통합치료 프로그램은 시험불안과 학업불안, 상태불안과 특성불안의 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 시험불안과 학업불안, 상태불안과 특성불안을 감소시키고 내외통제성에서 내적통제 경향으로 향상시키려는 목적을 가지고 개발된 프로그램이다. 본 프로그램은 게슈탈트 치료와 인지행동치료를 통합한 통합치료라는 것에서 의의가 있다. 본 연구의 대상은 서울 소재의 사설연구소에서 광고를 통해 모집한 18명의 중학생을 대상으로, 실험집단과 통제집단으로 각각 9명씩 나누 후 실험집단에게 주 2회, 100분 동안 10회의 프로그램을 실시하였다. 그 결과 시험불안과 학업불안, 특성불안에 있어 유의미한 감소 경향을 보였다. 그러나 상태불안과 내외통제성의 경우는 유의미한 변화를 보이지 않았다. 프로그램 종결 후 30일 후에 검사한 결과에서는 시험불안, 학업불안, 특성불안이 여전히 유의미하게 감소하여 지속되는 경향이 관찰되었고, 상태불안 역시 30일 후 검사에서는 지속적으로 감소하여 유의미한 변화를 보였다. 그러나 내외통제성에 있어서는 오히려 외적통제를 하는 경향으로 가는 것이 관찰되었다. 결론적으로 본 연구에서 사용된 게슈탈트-인지행동 통합치료 프로그램은 시험불안과 학업불안, 상태불안과 특성불안의 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to develop a program which minimizing test, academic, state and trait anxiety and improving internal control tendency. This program is important because it is a synthesis treatment that Gestalt and cognitive-behavioral therapy are integrated. 18 middle school students r...
The purpose of this study was to develop a program which minimizing test, academic, state and trait anxiety and improving internal control tendency. This program is important because it is a synthesis treatment that Gestalt and cognitive-behavioral therapy are integrated. 18 middle school students recruited by counseling center in Seoul participated in the test. And they were divided into experimental and control group with 9 students each. It was observed in the experimental group where 10 times program for 100 minutes twice a week that test, academic and trait anxiety decreased significantly, but there was no remarkable change in the case of state anxiety and internal control tendency. The result after 30days stated that test, academic and trait anxiety had still decreased, and state anxiety also showed continuing decrease; however, external-control tendency was shown rather than internal one. In conclusion, There are desirable effects on dispelling test, academic, and state and trait anxiety in the Gestalt-cognitive behavioral integrated therapy.
The purpose of this study was to develop a program which minimizing test, academic, state and trait anxiety and improving internal control tendency. This program is important because it is a synthesis treatment that Gestalt and cognitive-behavioral therapy are integrated. 18 middle school students recruited by counseling center in Seoul participated in the test. And they were divided into experimental and control group with 9 students each. It was observed in the experimental group where 10 times program for 100 minutes twice a week that test, academic and trait anxiety decreased significantly, but there was no remarkable change in the case of state anxiety and internal control tendency. The result after 30days stated that test, academic and trait anxiety had still decreased, and state anxiety also showed continuing decrease; however, external-control tendency was shown rather than internal one. In conclusion, There are desirable effects on dispelling test, academic, and state and trait anxiety in the Gestalt-cognitive behavioral integrated therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.