본 연구는 미술치료 프로그램이 다른 아동과 잘 어울리지 못하고 심리적으로 불안정한 모습을 보이는 부적응 행동아동을 대상으로 하여 초등학교에서 부적응행동을 보이는 아동의 행동적 정서적 요인 중 불안, 위축, 산만, 공격성 등의 개선의 방법으로 미술치료 프로그램을 실시해 봄으로써 초등학교 아동의 부적응행동 변화에 효과를 탐색하고 분석한 연구이다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구의 대상은 전주시에 소재한 초등학교에 다니고 있으며 학업성적도 떨어질 뿐 아니라 정서적인 문제와 학교 부적응까지 지니고 있는 만 10세 K군...
본 연구는 미술치료 프로그램이 다른 아동과 잘 어울리지 못하고 심리적으로 불안정한 모습을 보이는 부적응 행동아동을 대상으로 하여 초등학교에서 부적응행동을 보이는 아동의 행동적 정서적 요인 중 불안, 위축, 산만, 공격성 등의 개선의 방법으로 미술치료 프로그램을 실시해 봄으로써 초등학교 아동의 부적응행동 변화에 효과를 탐색하고 분석한 연구이다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구의 대상은 전주시에 소재한 초등학교에 다니고 있으며 학업성적도 떨어질 뿐 아니라 정서적인 문제와 학교 부적응까지 지니고 있는 만 10세 K군과 A군 그리고 8세인 L군 이다. 대상아동들에 대한 치료는 2006년 12부터 2007년 2월까지 매주 1회씩 12회기 실시하였다. 가족간의 부적응과 학교 부적응의 척도를 동적가족화(KFD)와 학교 생활화(KSD)로 사전, 사후 그림비교를 중심으로 질적분석을 시도하였으며 아동청소년 행동평가 척도인 K-CBCL를 실시하였다.
본 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 미술치료 프로그램은 학교부적응행동아동의 불안, 위축, 산만, 공격성과 같은 부적응행동 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 미술치료 프로그램이 일정기간이 지난 후에도 아동의 학교부적응행동 감소의 효과가 지속되는가에 대한 결과는 학교생활이나 가정생활을 하는데 있어서 프로그램이 끝난 후 사후지도로 아동의 부모와 자주 연락하기로 하고 부모는 담임선생님들과 아동의 학교생활을 점검하면서 그에 따른 치료적 조언을 계속하고 아이들의 변화된 효과가 없어지지 않고 지속됨을 확인하였다.
셋째, 미술치료 프로그램은 회기별 관찰된 아동들의 그림과 동적가족화(KFD)와 학교생활화(KSD)의 사전, 사후 그림 등에서 부적응행동요인 감소의 효과가 나타나므로 미술치료 프로그램은 무기력하고 안정되지 못하며 자신감이 부족한 부적응아동을 위한 미술치료기법으로 활용도가 높다.
미술작품 활동의 질적 여부와 상관없이 아이가 부담 갖지 않고 참여하는 모습을 보였으며 자신에 대해 부정적이고 주변에 무관심하며 학교생활에 적응을 못하던 아동이 미술치료 프로그램의 자유로운 창작활동을 통하여 좀 더 긍정적인 생각과 학교생활에 적극적인 참여와 자신감을 보였다.
따라서 미술치료 프로그램은 아동의 내재된 욕구나 감정을 미술활동을 통해 간접적으로 표현하는 상담기법으로, 자신의 내면세계를 언어로 표현하는데 익숙하지 않은 아동, 부모, 교사, 또래관계 형성에 어려움을 느끼는 아동으로 뚜렷한 이유 없이 학교생활에 흥미와 의욕을 보이지 않는 아동 등, 다양한 특성을 나타내는 학교 부적응 아동들의 조력활동을 위한 상담기법으로 학교현장에서 유용하게 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구는 미술치료 프로그램이 다른 아동과 잘 어울리지 못하고 심리적으로 불안정한 모습을 보이는 부적응 행동아동을 대상으로 하여 초등학교에서 부적응행동을 보이는 아동의 행동적 정서적 요인 중 불안, 위축, 산만, 공격성 등의 개선의 방법으로 미술치료 프로그램을 실시해 봄으로써 초등학교 아동의 부적응행동 변화에 효과를 탐색하고 분석한 연구이다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구의 대상은 전주시에 소재한 초등학교에 다니고 있으며 학업성적도 떨어질 뿐 아니라 정서적인 문제와 학교 부적응까지 지니고 있는 만 10세 K군과 A군 그리고 8세인 L군 이다. 대상아동들에 대한 치료는 2006년 12부터 2007년 2월까지 매주 1회씩 12회기 실시하였다. 가족간의 부적응과 학교 부적응의 척도를 동적가족화(KFD)와 학교 생활화(KSD)로 사전, 사후 그림비교를 중심으로 질적분석을 시도하였으며 아동청소년 행동평가 척도인 K-CBCL를 실시하였다.
본 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 미술치료 프로그램은 학교부적응행동아동의 불안, 위축, 산만, 공격성과 같은 부적응행동 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 미술치료 프로그램이 일정기간이 지난 후에도 아동의 학교부적응행동 감소의 효과가 지속되는가에 대한 결과는 학교생활이나 가정생활을 하는데 있어서 프로그램이 끝난 후 사후지도로 아동의 부모와 자주 연락하기로 하고 부모는 담임선생님들과 아동의 학교생활을 점검하면서 그에 따른 치료적 조언을 계속하고 아이들의 변화된 효과가 없어지지 않고 지속됨을 확인하였다.
셋째, 미술치료 프로그램은 회기별 관찰된 아동들의 그림과 동적가족화(KFD)와 학교생활화(KSD)의 사전, 사후 그림 등에서 부적응행동요인 감소의 효과가 나타나므로 미술치료 프로그램은 무기력하고 안정되지 못하며 자신감이 부족한 부적응아동을 위한 미술치료기법으로 활용도가 높다.
미술작품 활동의 질적 여부와 상관없이 아이가 부담 갖지 않고 참여하는 모습을 보였으며 자신에 대해 부정적이고 주변에 무관심하며 학교생활에 적응을 못하던 아동이 미술치료 프로그램의 자유로운 창작활동을 통하여 좀 더 긍정적인 생각과 학교생활에 적극적인 참여와 자신감을 보였다.
따라서 미술치료 프로그램은 아동의 내재된 욕구나 감정을 미술활동을 통해 간접적으로 표현하는 상담기법으로, 자신의 내면세계를 언어로 표현하는데 익숙하지 않은 아동, 부모, 교사, 또래관계 형성에 어려움을 느끼는 아동으로 뚜렷한 이유 없이 학교생활에 흥미와 의욕을 보이지 않는 아동 등, 다양한 특성을 나타내는 학교 부적응 아동들의 조력활동을 위한 상담기법으로 학교현장에서 유용하게 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
This research has observed the effects of Art Therapy towards children who have difficulties in mingling with other juveniles at the same time showing instability. This very Art Therapy Program will be executed in purpose of improving maladjusted juveniles' feeling of uneasiness, feeling of shrinkin...
This research has observed the effects of Art Therapy towards children who have difficulties in mingling with other juveniles at the same time showing instability. This very Art Therapy Program will be executed in purpose of improving maladjusted juveniles' feeling of uneasiness, feeling of shrinking, inattentiveness, and aggressive attitudes which are the primary characteristics of their behavior and emotion. Following research have thoroughly analyzed the effects of changes made by the program to a maladjusted child.
In order to achieve the purpose of this research, we have selected few elementary school students in city of Jeonju, whose performances at school are very low. In addition to low grades, they alsohave emotional and mental problems as well as serious maladjustment to the school life. Student K, and A are ten year old boys and L is an eight year old boy. The treatment for the targeted students was carried out from December 2006 to February 2007, once a week totaling 12 treatments. The researches of child's maladjustment at school as well as in family were carried out by the standards of KFD (Kinetic Family Drawing) and KSD (Kinetic School Drawing). By comparing the drawings before and after the treatments, high quality analysis was carried out as well as the K-CBCL (Korean-Child Behavior Checklist), which is used as a standard for evaluation of juvenile teenager's behavior.
This research has drawn the following conclusions
First of all, the Art Therapy Program is effective in decreasing the rate of maladjustment for a child who is suffering from feeling of uneasiness, feeling of shrinking, inattentiveness, and aggressive attitudes.
Second of all, the study on whether the Art Therapy program is still effective in decreasing children's maladjusted behaviors at schoolsome time after the treatment, showed that by continuously guiding students at schools and their houses through parents, the effectiveness of the treatment was maintained.
Last but not least, the Art Therapy program was proven to be effective in decreasing the maladjusted behaviors of the child through their before and after drawings as well as KFD (Kinetic Family Drawing), KSD (Kinetic School Drawing). Ultimately, the Art Therapy program can be utilized to improve maladjusted children's inconfidence and inactiveness.
Irrespective of the rate of activity's quality, the child was able to participate without being stressed. Those who were treating themselves in a negative way and those who were having hard time adapting to the school life became optimistic and positive towards school activities building confidence in them all through the Art Therapy program.
For this reason, the Art Therapy program can be utilized to bring out the internal desire and emotion through art-related activities. In other words, the program operates as an activity of child counselingin a second hand manner through art-related activities. Also, for the juveniles who are not familiar in expressing their inner world, for those who have difficulties in forming well-rounded human relations with parents, friendsand teachers at the same time lacking interest and desire towards school life without a certain reason, and for many other types of maladjusted juveniles, the Art Therapy program can be put into a useful (counseling) utility in assisting them.
This research has observed the effects of Art Therapy towards children who have difficulties in mingling with other juveniles at the same time showing instability. This very Art Therapy Program will be executed in purpose of improving maladjusted juveniles' feeling of uneasiness, feeling of shrinking, inattentiveness, and aggressive attitudes which are the primary characteristics of their behavior and emotion. Following research have thoroughly analyzed the effects of changes made by the program to a maladjusted child.
In order to achieve the purpose of this research, we have selected few elementary school students in city of Jeonju, whose performances at school are very low. In addition to low grades, they alsohave emotional and mental problems as well as serious maladjustment to the school life. Student K, and A are ten year old boys and L is an eight year old boy. The treatment for the targeted students was carried out from December 2006 to February 2007, once a week totaling 12 treatments. The researches of child's maladjustment at school as well as in family were carried out by the standards of KFD (Kinetic Family Drawing) and KSD (Kinetic School Drawing). By comparing the drawings before and after the treatments, high quality analysis was carried out as well as the K-CBCL (Korean-Child Behavior Checklist), which is used as a standard for evaluation of juvenile teenager's behavior.
This research has drawn the following conclusions
First of all, the Art Therapy Program is effective in decreasing the rate of maladjustment for a child who is suffering from feeling of uneasiness, feeling of shrinking, inattentiveness, and aggressive attitudes.
Second of all, the study on whether the Art Therapy program is still effective in decreasing children's maladjusted behaviors at schoolsome time after the treatment, showed that by continuously guiding students at schools and their houses through parents, the effectiveness of the treatment was maintained.
Last but not least, the Art Therapy program was proven to be effective in decreasing the maladjusted behaviors of the child through their before and after drawings as well as KFD (Kinetic Family Drawing), KSD (Kinetic School Drawing). Ultimately, the Art Therapy program can be utilized to improve maladjusted children's inconfidence and inactiveness.
Irrespective of the rate of activity's quality, the child was able to participate without being stressed. Those who were treating themselves in a negative way and those who were having hard time adapting to the school life became optimistic and positive towards school activities building confidence in them all through the Art Therapy program.
For this reason, the Art Therapy program can be utilized to bring out the internal desire and emotion through art-related activities. In other words, the program operates as an activity of child counselingin a second hand manner through art-related activities. Also, for the juveniles who are not familiar in expressing their inner world, for those who have difficulties in forming well-rounded human relations with parents, friendsand teachers at the same time lacking interest and desire towards school life without a certain reason, and for many other types of maladjusted juveniles, the Art Therapy program can be put into a useful (counseling) utility in assisting them.
주제어
#미술치료 부적응행동아
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.