본 연구는 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 아동의 정서 지능에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보려는데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적을 위하여 먼저 정서 지능 향상을 위한 미술치료 프로그램을 검토하고 교과 통합적 접근으로 연구 방향을 정하였다. 연구자가 담임을 맡고 있는 서울시 소재 초등학교 3학년 학급 35명을 실험집단으로 정하고 동질성이 확보된 같은 학년 한 개 반 35명을 통제 집단으로 선정하였다. 실험집단을 대상으로 2011년 3월부터 7월까지 15주 동안 미술시간 15회기, 일반 교과시간 15회기, 재량수업시간 15회기, 아침자습시간 45회기에 걸쳐 총 90회기의 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근을 실시하고 통제 집단에는 일반 교육과정에 의거한 교육을 실시하였다. 연구 결과를 검증하기 위하여 메이어(Mayer) & 샐로비(Salovey)의 정서 지능 이론을 바탕으로 문용린(1999)이 한국형으로 개발한 초등학교 고학년용 정서 지능 검사(초등학교 3학년∼ 6학년)를 이용하여 실험집단(35명)과 통제집단(35명)의 사전-사후 검사를 실시하였다.
수집된 자료는 ...
본 연구는 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 아동의 정서 지능에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보려는데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적을 위하여 먼저 정서 지능 향상을 위한 미술치료 프로그램을 검토하고 교과 통합적 접근으로 연구 방향을 정하였다. 연구자가 담임을 맡고 있는 서울시 소재 초등학교 3학년 학급 35명을 실험집단으로 정하고 동질성이 확보된 같은 학년 한 개 반 35명을 통제 집단으로 선정하였다. 실험집단을 대상으로 2011년 3월부터 7월까지 15주 동안 미술시간 15회기, 일반 교과시간 15회기, 재량수업시간 15회기, 아침자습시간 45회기에 걸쳐 총 90회기의 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근을 실시하고 통제 집단에는 일반 교육과정에 의거한 교육을 실시하였다. 연구 결과를 검증하기 위하여 메이어(Mayer) & 샐로비(Salovey)의 정서 지능 이론을 바탕으로 문용린(1999)이 한국형으로 개발한 초등학교 고학년용 정서 지능 검사(초등학교 3학년∼ 6학년)를 이용하여 실험집단(35명)과 통제집단(35명)의 사전-사후 검사를 실시하였다.
수집된 자료는 SPSS 15.0 for Windows를 사용하여 먼저 연구 집단의 동질성여부를 알아보기 위하여 독립표본 t 검정을 실시하였으며, 연구 집단별 자기정서인식, 타인정서인식, 정서표현, 감정이입, 자기정서조절, 타인정서조절, 정서활용의 인식차이 및 변화를 독립표본 t 검정과 종속표본 t 검정, 공분산분석(ANCOVA)을 통하여 분석하였다.
이와 같은 연구 과정을 통하여 통합 교과적 미술치료프로그램은 정서지능 발달에 다음과 같은 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.
1. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 지능의 향상에 효과가 있었다.
미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 정서지능의 각 하위영역에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다.
1-1. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 인식의 향상에 효과가 있었다.
1-2. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 표현의 향상에 효과가 있었다.
1-3. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 감정 이입 향상에 효과가 있었다.
1-4. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 조절 향상에 효과가 있었다.
1-5. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 활용 향상에 효과가 있었다.
이러한 연구 결과를 통하여 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 아동의 정서 지능 향상에 효과가 있음을 알게 되었다.
본 연구는 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 아동의 정서 지능에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보려는데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적을 위하여 먼저 정서 지능 향상을 위한 미술치료 프로그램을 검토하고 교과 통합적 접근으로 연구 방향을 정하였다. 연구자가 담임을 맡고 있는 서울시 소재 초등학교 3학년 학급 35명을 실험집단으로 정하고 동질성이 확보된 같은 학년 한 개 반 35명을 통제 집단으로 선정하였다. 실험집단을 대상으로 2011년 3월부터 7월까지 15주 동안 미술시간 15회기, 일반 교과시간 15회기, 재량수업시간 15회기, 아침자습시간 45회기에 걸쳐 총 90회기의 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근을 실시하고 통제 집단에는 일반 교육과정에 의거한 교육을 실시하였다. 연구 결과를 검증하기 위하여 메이어(Mayer) & 샐로비(Salovey)의 정서 지능 이론을 바탕으로 문용린(1999)이 한국형으로 개발한 초등학교 고학년용 정서 지능 검사(초등학교 3학년∼ 6학년)를 이용하여 실험집단(35명)과 통제집단(35명)의 사전-사후 검사를 실시하였다.
수집된 자료는 SPSS 15.0 for Windows를 사용하여 먼저 연구 집단의 동질성여부를 알아보기 위하여 독립표본 t 검정을 실시하였으며, 연구 집단별 자기정서인식, 타인정서인식, 정서표현, 감정이입, 자기정서조절, 타인정서조절, 정서활용의 인식차이 및 변화를 독립표본 t 검정과 종속표본 t 검정, 공분산분석(ANCOVA)을 통하여 분석하였다.
이와 같은 연구 과정을 통하여 통합 교과적 미술치료프로그램은 정서지능 발달에 다음과 같은 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.
1. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 지능의 향상에 효과가 있었다.
미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 정서지능의 각 하위영역에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다.
1-1. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 인식의 향상에 효과가 있었다.
1-2. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 표현의 향상에 효과가 있었다.
1-3. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 감정 이입 향상에 효과가 있었다.
1-4. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 조절 향상에 효과가 있었다.
1-5. 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 초등학생의 정서 활용 향상에 효과가 있었다.
이러한 연구 결과를 통하여 미술치료 프로그램의 교과 통합적 접근이 아동의 정서 지능 향상에 효과가 있음을 알게 되었다.
The purpose of this study is to examine the effects of the integrated curriculum art treatment program on the emotional intelligence of children. For the purpose of this study, the art treatment program for enhancing emotional intelligence was reviewed, and the direction of the study was decided upo...
The purpose of this study is to examine the effects of the integrated curriculum art treatment program on the emotional intelligence of children. For the purpose of this study, the art treatment program for enhancing emotional intelligence was reviewed, and the direction of the study was decided upon to take a curriculum integrated approach. The third grade class that am the teacher of was set as the experimental group and another class, which had procured homogeneity, was selected as the control group. On the experimental group for 15 weeks from March to July, 2011, a total of 90 curriculum integrated art treatment program - made up of 15 art classes, 15 general curriculum classes, 15 classes at discretion, and 45 morning self-study classes - were conducted, while the control group was given general education courses.
In order to verify the results of the study, the higher elementary school student emotional intelligence examination (for third to sixth grade students) developed for use in Korea by Moon Yong-rin (1999) based on the emotional intelligence theory of Mayer & Salovey was used to conduct before and after examination of the experimental group (35 students) and control group (35 students).
The collected data was analyzed using SPSS 15.0 for Windows and in order to check the homogeneity of the research groups, an independent sample t-verification was conducted. Afterwards, the awareness of emotion of self per research group, awareness of emotion of others, expression of emotion, empathy, control of self emotion, control of others emotion, difference and change of awareness for use of emotion were analyzed through the independent sample t-verification and slave sample t-verification, and ANCOVA.
The following results were acquired through such research. First, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the emotional awareness of elementary school students. Second, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the expression of emotions of elementary school students. Third, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the empathy of elementary school students.
Fourth, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing emotional control of elementary school students. Fifth, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the use of emotions of elementary school students. Based on such research results, it was found that curriculum integrated art treatment had an effect on enhancing the emotional intelligence of children.
The purpose of this study is to examine the effects of the integrated curriculum art treatment program on the emotional intelligence of children. For the purpose of this study, the art treatment program for enhancing emotional intelligence was reviewed, and the direction of the study was decided upon to take a curriculum integrated approach. The third grade class that am the teacher of was set as the experimental group and another class, which had procured homogeneity, was selected as the control group. On the experimental group for 15 weeks from March to July, 2011, a total of 90 curriculum integrated art treatment program - made up of 15 art classes, 15 general curriculum classes, 15 classes at discretion, and 45 morning self-study classes - were conducted, while the control group was given general education courses.
In order to verify the results of the study, the higher elementary school student emotional intelligence examination (for third to sixth grade students) developed for use in Korea by Moon Yong-rin (1999) based on the emotional intelligence theory of Mayer & Salovey was used to conduct before and after examination of the experimental group (35 students) and control group (35 students).
The collected data was analyzed using SPSS 15.0 for Windows and in order to check the homogeneity of the research groups, an independent sample t-verification was conducted. Afterwards, the awareness of emotion of self per research group, awareness of emotion of others, expression of emotion, empathy, control of self emotion, control of others emotion, difference and change of awareness for use of emotion were analyzed through the independent sample t-verification and slave sample t-verification, and ANCOVA.
The following results were acquired through such research. First, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the emotional awareness of elementary school students. Second, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the expression of emotions of elementary school students. Third, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the empathy of elementary school students.
Fourth, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing emotional control of elementary school students. Fifth, curriculum integrated art treatment programs had an effect on enhancing the use of emotions of elementary school students. Based on such research results, it was found that curriculum integrated art treatment had an effect on enhancing the emotional intelligence of children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.