선박을 제작하기 위해서 그리는 도면을 크게 상세 도면과 생산 도면으로 나눈다. 생산 도면은 블록 제작과 의장품 제작을 위한 도면이고, 상세도면은 생산 도면을 작성하기 전에 그리는 기본 배치 도면이다. 선박의 종류에 따라서 다르지만 대개 상세 도면은 하나의 선박에 800 여 개가 된다. 800 여 개의 도면 중 일부 도면을 제외하고 서로 참조를 하여 작성한다. 그러나, 도면 작성 일정은 참조관계와 무관하게 표준 일정에 의해서 개별로 세워진다. 이렇게 일정이 계획되므로 도면의 일정을 조정하면 이를 참조하여 작성되는 타 도면의 영향을 알 수 없다. 또한 일정 작성 방법이 휴일을 고려하지 않아 연휴나, 휴가가 있을 경우는 문제가 발생한다. 최근에는 선박 수주의 증가 및 고부가가치선 수주로 설계 물량이 늘어나고 있다. 이런 이유들로 인한 도면의 지연 출도를 줄이기 위해서 도면의 설계 공기에 많은 ...
선박을 제작하기 위해서 그리는 도면을 크게 상세 도면과 생산 도면으로 나눈다. 생산 도면은 블록 제작과 의장품 제작을 위한 도면이고, 상세도면은 생산 도면을 작성하기 전에 그리는 기본 배치 도면이다. 선박의 종류에 따라서 다르지만 대개 상세 도면은 하나의 선박에 800 여 개가 된다. 800 여 개의 도면 중 일부 도면을 제외하고 서로 참조를 하여 작성한다. 그러나, 도면 작성 일정은 참조관계와 무관하게 표준 일정에 의해서 개별로 세워진다. 이렇게 일정이 계획되므로 도면의 일정을 조정하면 이를 참조하여 작성되는 타 도면의 영향을 알 수 없다. 또한 일정 작성 방법이 휴일을 고려하지 않아 연휴나, 휴가가 있을 경우는 문제가 발생한다. 최근에는 선박 수주의 증가 및 고부가가치선 수주로 설계 물량이 늘어나고 있다. 이런 이유들로 인한 도면의 지연 출도를 줄이기 위해서 도면의 설계 공기에 많은 버퍼를 포함하고 있다. 이런 문제를 개선하고자 상세 도면 일정 업무의 PI 과정을 거쳐서 버퍼를 축소하고 도면의 선후 참조 관계를 분석하여 선후행 참조 도면의 부조화율을 감소시켰다. 여러 번의 시뮬레이션을 수행하여 최적의 프로세스를 도출하여 시스템을 구축하였다. 본 연구는 상세 도면 일정 계획에 필요한 요소를 도출하고 애로 사항 들을 해결하는데 중점을 두었다. 일정 계획에 설계의 부하는 고려하지 않았다.
선박을 제작하기 위해서 그리는 도면을 크게 상세 도면과 생산 도면으로 나눈다. 생산 도면은 블록 제작과 의장품 제작을 위한 도면이고, 상세도면은 생산 도면을 작성하기 전에 그리는 기본 배치 도면이다. 선박의 종류에 따라서 다르지만 대개 상세 도면은 하나의 선박에 800 여 개가 된다. 800 여 개의 도면 중 일부 도면을 제외하고 서로 참조를 하여 작성한다. 그러나, 도면 작성 일정은 참조관계와 무관하게 표준 일정에 의해서 개별로 세워진다. 이렇게 일정이 계획되므로 도면의 일정을 조정하면 이를 참조하여 작성되는 타 도면의 영향을 알 수 없다. 또한 일정 작성 방법이 휴일을 고려하지 않아 연휴나, 휴가가 있을 경우는 문제가 발생한다. 최근에는 선박 수주의 증가 및 고부가가치선 수주로 설계 물량이 늘어나고 있다. 이런 이유들로 인한 도면의 지연 출도를 줄이기 위해서 도면의 설계 공기에 많은 버퍼를 포함하고 있다. 이런 문제를 개선하고자 상세 도면 일정 업무의 PI 과정을 거쳐서 버퍼를 축소하고 도면의 선후 참조 관계를 분석하여 선후행 참조 도면의 부조화율을 감소시켰다. 여러 번의 시뮬레이션을 수행하여 최적의 프로세스를 도출하여 시스템을 구축하였다. 본 연구는 상세 도면 일정 계획에 필요한 요소를 도출하고 애로 사항 들을 해결하는데 중점을 두었다. 일정 계획에 설계의 부하는 고려하지 않았다.
Shipbuilding drawing are mainly divided into two categories; one is production drawing for block & fitting manufacturing and the other one is detail drawing that is basic layout plan for production drawing. Though it varies depending on the types of ship, in most of the cases, approximately 800 deta...
Shipbuilding drawing are mainly divided into two categories; one is production drawing for block & fitting manufacturing and the other one is detail drawing that is basic layout plan for production drawing. Though it varies depending on the types of ship, in most of the cases, approximately 800 detail drawings constitute one full design for a ship and most of the 800 detail sketches refer to the pre and post drawings while they are under production. However, schedules are being generated based on standard schedule without considering the drawings’ referential relationship. Under current situation, there is no way to identify relevant detail drawings and its impact if any one of drawing schedules changes. Also, scheduling method did not take holidays into consideration. Thus, every off duty schedule or holidays may bring problem. Recently, ship design workload has been increasing due to shipbuilding order increase including orders for high value-added vessel. For now, standard schedule includes buffer period to reduce the design delay. In an effort to improve current situation, PERT/CPM were applied to scheduling. First, Process Integration (PI) was conducted in detail drawing scheduling to reduce the buffer period. Second, synchronization rate of pre and post drawings went up after relationship analysis for the drawings. Finally, simulation tests were performed to produce optimized process. This study focuses on identifying necessary factors in detail drawing planning and resolving challenges. The loads of design jobs were not considered in design work schedule hence it is not a part of this study.
Shipbuilding drawing are mainly divided into two categories; one is production drawing for block & fitting manufacturing and the other one is detail drawing that is basic layout plan for production drawing. Though it varies depending on the types of ship, in most of the cases, approximately 800 detail drawings constitute one full design for a ship and most of the 800 detail sketches refer to the pre and post drawings while they are under production. However, schedules are being generated based on standard schedule without considering the drawings’ referential relationship. Under current situation, there is no way to identify relevant detail drawings and its impact if any one of drawing schedules changes. Also, scheduling method did not take holidays into consideration. Thus, every off duty schedule or holidays may bring problem. Recently, ship design workload has been increasing due to shipbuilding order increase including orders for high value-added vessel. For now, standard schedule includes buffer period to reduce the design delay. In an effort to improve current situation, PERT/CPM were applied to scheduling. First, Process Integration (PI) was conducted in detail drawing scheduling to reduce the buffer period. Second, synchronization rate of pre and post drawings went up after relationship analysis for the drawings. Finally, simulation tests were performed to produce optimized process. This study focuses on identifying necessary factors in detail drawing planning and resolving challenges. The loads of design jobs were not considered in design work schedule hence it is not a part of this study.
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