본 논문은 최근 많이 개발되고 있는 로봇의 종류인 주행용 라인트레이서와 임무 완수를 위한 라인트레이서를 제어하여 전기 및 전자 그리고 메카트로닉 스를 공부하는 공업계 고등학생에게 교수 매체로 활용하여 교수-학습방법의 효율성을 높이는데 중점을 두고 연구하였다. 실제로 로봇을 구동하여 학습동 기를 유발시키고 흥미를 높여 학생들의 학습 참여도와 학습 효율을 높이고자 하였다.
연구 학습에는 디지털 논리회로를 이용한 라인트레이서와 프로그램 작성이 요구되는 라인트레이서, 총 2종류의 ...
본 논문은 최근 많이 개발되고 있는 로봇의 종류인 주행용 라인트레이서와 임무 완수를 위한 라인트레이서를 제어하여 전기 및 전자 그리고 메카트로닉 스를 공부하는 공업계 고등학생에게 교수 매체로 활용하여 교수-학습방법의 효율성을 높이는데 중점을 두고 연구하였다. 실제로 로봇을 구동하여 학습동 기를 유발시키고 흥미를 높여 학생들의 학습 참여도와 학습 효율을 높이고자 하였다.
연구 학습에는 디지털 논리회로를 이용한 라인트레이서와 프로그램 작성이 요구되는 라인트레이서, 총 2종류의 마이크로 로봇을 이용하여 연구 수업을 진행하였다.
메카트로닉스 교육을 위해 제작한 마이크로 로봇을 교수 매체로 연구수업에 활용하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 교수 매체를 활용함으로써 교수-학습의 효율성을 높일 수 있었다. 직 접 마이크로 로봇을 제작하여 작동시켜 봄으로써 학습자의 참여를 유도하고 토론하여 교수 매체와 학습자간의 상호작용이 활발하게 일어났다.
둘째, 점진적으로 로봇의 구성을 발달시켜 가며 학습자가 로봇을 쉽게 이해 하고 어려워하지 않도록 수업을 진행하여 흥미를 계속 유지할 수 있도록 하였 다.
셋째, 마이크로프로세서, 센서, 전기구동 시스템, 등의 구성과 컴퓨터 프로그 램의 이해와 접근이 가능하였다.
넷째, 제어 시스템, 전기 시스템 및 기계 시스템의 전반적인 기술내용을 어 렵지 않게 이해시킬 수 있었다.
본 논문은 최근 많이 개발되고 있는 로봇의 종류인 주행용 라인트레이서와 임무 완수를 위한 라인트레이서를 제어하여 전기 및 전자 그리고 메카트로닉 스를 공부하는 공업계 고등학생에게 교수 매체로 활용하여 교수-학습방법의 효율성을 높이는데 중점을 두고 연구하였다. 실제로 로봇을 구동하여 학습동 기를 유발시키고 흥미를 높여 학생들의 학습 참여도와 학습 효율을 높이고자 하였다.
연구 학습에는 디지털 논리회로를 이용한 라인트레이서와 프로그램 작성이 요구되는 라인트레이서, 총 2종류의 마이크로 로봇을 이용하여 연구 수업을 진행하였다.
메카트로닉스 교육을 위해 제작한 마이크로 로봇을 교수 매체로 연구수업에 활용하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 교수 매체를 활용함으로써 교수-학습의 효율성을 높일 수 있었다. 직 접 마이크로 로봇을 제작하여 작동시켜 봄으로써 학습자의 참여를 유도하고 토론하여 교수 매체와 학습자간의 상호작용이 활발하게 일어났다.
둘째, 점진적으로 로봇의 구성을 발달시켜 가며 학습자가 로봇을 쉽게 이해 하고 어려워하지 않도록 수업을 진행하여 흥미를 계속 유지할 수 있도록 하였 다.
셋째, 마이크로프로세서, 센서, 전기구동 시스템, 등의 구성과 컴퓨터 프로그 램의 이해와 접근이 가능하였다.
넷째, 제어 시스템, 전기 시스템 및 기계 시스템의 전반적인 기술내용을 어 렵지 않게 이해시킬 수 있었다.
This study was attempted to enhance the efficiency of teaching-learning method by controlling line tracer for drive, a kind of robot being increasingly developed, and line tracer for duty performance and utilizing these as teaching media for technical high school students who learn electricity, elec...
This study was attempted to enhance the efficiency of teaching-learning method by controlling line tracer for drive, a kind of robot being increasingly developed, and line tracer for duty performance and utilizing these as teaching media for technical high school students who learn electricity, electronics, and mechatronics. By this, this study tried to increase students' participation in learning and the learning efficiency by actually operating robots for learning motivation and more interest in learning. Research project was conducted with two types of micro robots: line tracer using digital logic circuit and that requiring programming.
As a result of utilizing the micro robots made for mechatronics education in research project as teaching media, the findings of this study are summarized as below.
First, teaching-learning efficiency could be enhanced by utilizing teaching media. Participation was induced from students with discussion and interaction between learning media and students became active by personally making and operating micro robots.
Second, students' interest could be kept continuously by teaching a class to enable the student to easily understand the robot without difficulty while gradually developing the composition of the robot.
Third, understanding of and approaches to the composition of micro processor, sensor, electric driving system, etc. and the computer program were possible.
Fourth, students could understand the general technical description of control system, electric system, and mechanical system without difficulty.
This study was attempted to enhance the efficiency of teaching-learning method by controlling line tracer for drive, a kind of robot being increasingly developed, and line tracer for duty performance and utilizing these as teaching media for technical high school students who learn electricity, electronics, and mechatronics. By this, this study tried to increase students' participation in learning and the learning efficiency by actually operating robots for learning motivation and more interest in learning. Research project was conducted with two types of micro robots: line tracer using digital logic circuit and that requiring programming.
As a result of utilizing the micro robots made for mechatronics education in research project as teaching media, the findings of this study are summarized as below.
First, teaching-learning efficiency could be enhanced by utilizing teaching media. Participation was induced from students with discussion and interaction between learning media and students became active by personally making and operating micro robots.
Second, students' interest could be kept continuously by teaching a class to enable the student to easily understand the robot without difficulty while gradually developing the composition of the robot.
Third, understanding of and approaches to the composition of micro processor, sensor, electric driving system, etc. and the computer program were possible.
Fourth, students could understand the general technical description of control system, electric system, and mechanical system without difficulty.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.